Badland - Een ‘verborgen’ pareltje op je smartphone
Reviews

Badland - Een ‘verborgen’ pareltje op je smartphone

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Badland. Het zou zomaar een titel kunnen zijn die je over het hoofd ziet. Nu we de game eenmaal gespeeld hebben, is er slechts één conclusie mogelijk: laat je dat niet gebeuren.

De hoofdrol wordt vertolkt door schattige, zwarte euhm... dingetjes. Het zijn geen vogels, het zijn geen hamsters, het zijn eigenlijk gewoon een soort van wuppies alleen dan een stuk gezelliger. En ze heten in de game allemaal Clones. Lekker makkelijk. Je doel is om een Clone (want je begint ieder level met slechts één exemplaar) levend naar het einde van in totaal veertig levels te navigeren. Lukt het je om onderweg nog meer Clones te redden, dan is dat mooi meegenomen.

©GMRimport

Clones kunnen echter alleen maar een beetje fladderen. En dat doe je door je vinger op het scherm te houden. Hoe langer je met jouw vinger je iPad aanraakt, hoe hoger hij vliegt. Het is dus vooral een kwestie van op het juiste moment en in het juiste tijdsbestek met je vinger druk uitoefenen. Alleen zo loods je de Clone naar het einde van een level.

Niet zomaar een spelletje

Klinkt als een eenvoudig platformspelletje, maar Badland is toch meer dan dat. Het spel vuurt namelijk in een rap tempo verschillende obstakels op je af, terwijl je als een razende probeert je Clone te redden. Hierdoor verandert het in een mix van enerzijds puzzels en anderzijds een aanslag op je behendigheid, waarbij timing, inzicht en soms ook doorzettingsvermogen doorslaggevend zijn.

Dankzij handige powerups, die je overal tegenkomt, verandert jouw Clone van grootte, in een stuiterbal, een stuk klittenband, een rollende knikker, gaat hij in slow-motion of wordt hij gewoon heel snel. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je de lastige obstakels die je tegenkomt kunt overbruggen. Zo ben je in klittenband-modus onverwoestbaar voor cirkelzagen, zorgt de slow-motion ervoor dat je tussen tientallen spikes kunt vliegen en heb je soms een grotere Clone nodig om zware stenen en kettingen opzij te duwen.

©GMRimport

Daarnaast word je het leven zuur gemaakt door ontploffende mijnen, kanonnen die stenen afvuren en smalle gangen die door zuigers in elkaar worden gedrukt. Overal loert gevaar en het is aan jou om al die obstakels te omzeilen. Soms moet je daarbij het juiste ritme vinden om zo in één keer een moeilijk stuk te overbruggen en andere keren helpt alleen heel hard fladderen of juist subtiel bewegen.

Moeilijk maar niet onmogelijk

Badland is zeker uitdagend, maar gelukkig nooit te moeilijk. Hoewel de game je nergens uitleg geeft over wat je moet doen, zul je (op de meest lastige stukken na) met een paar pogingen de oplossing zien. Zoek je extra uitdaging, dan vind je die in de diverse missies die ieder level herbergt. Deze lopen uiteen van het einde halen zonder dood te gaan, tot alle power-ups pakken die er te vinden zijn.

Maar ook zonder die drijfveer is het genieten geblazen. Badland schotelt je handgetekende omgevingen voor die je helemaal in de wereld van de Clones zuigen. Het spel zelf speelt zich af op een zwarte voorgrond waarbij alles als silhouet wordt weergegeven. Behalve jouw Clones dan. Maar zelfs met enkel zwarte vlakken voelt de game vooral heel spannend aan. Overal zie je beweging door takken, zuigers, tandwielen en vallende steentjes, terwijl je direct ziet welke voorwerpen of obstakels gevaar opleveren. Die zien er namelijk scherp uit, bewegen heel snel of klappen met een harde smak tegen elkaar aan.

©GMRimport

Badland vertelt door zijn levels heen ook verhaal. Je begint de eerste tien levels in Dawn, een rustige, serene omgeving waar vooral groene kleuren en kwetterende vogeltjes de boventoon voeren. Vervolgens beland je in Noon, een jungleachtig gebied met donkere tinten en oerwoudgeluiden. Het derde gedeelte, Dusk, kenmerkt zich door een donkerrode gloed van een ondergaande zon en geluiden die nog het meeste thuishoren in een fabriek. Bij het laatste stuk, Night, word je helemaal ondergedompeld in duistere kleuren en sferen. Deze transitie past perfect bij de steeds lastiger wordende levels.

Op een of andere manier is het de makers gelukt om constant de juiste sfeer te raken met het beeld, het geluid, de puzzels én de power-ups. Dat terwijl het feitelijk niet veel meer om het lijf heeft dan een zwarte wuppie die fladdert.

Badland is nu voor 3,59 verkrijgbaar voor iPhone en iPad via iTunes.

Fantastisch
Conclusie

Badland heeft ons aangenaam verrast. De game neemt je mee op een bijzondere reis door een schitterende wereld. Van de omgeving en het geluid tot de dodelijke obstakels en de puzzels, alles past naadloos in elkaar en voelt als een harmonieus geheel.

Plus- en minpunten
  • Schattige Clones, alles past bij elkaar, een grote variëteit aan puzzels en uitdagingen, schitterende omgevingen
  • Pijn aan onze 'fladdervinger'

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!