Badland - Een ‘verborgen’ pareltje op je smartphone
Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.
Badland. Het zou zomaar een titel kunnen zijn die je over het hoofd ziet. Nu we de game eenmaal gespeeld hebben, is er slechts één conclusie mogelijk: laat je dat niet gebeuren.
De hoofdrol wordt vertolkt door schattige, zwarte euhm... dingetjes. Het zijn geen vogels, het zijn geen hamsters, het zijn eigenlijk gewoon een soort van wuppies alleen dan een stuk gezelliger. En ze heten in de game allemaal Clones. Lekker makkelijk. Je doel is om een Clone (want je begint ieder level met slechts één exemplaar) levend naar het einde van in totaal veertig levels te navigeren. Lukt het je om onderweg nog meer Clones te redden, dan is dat mooi meegenomen.
©GMRimport
Clones kunnen echter alleen maar een beetje fladderen. En dat doe je door je vinger op het scherm te houden. Hoe langer je met jouw vinger je iPad aanraakt, hoe hoger hij vliegt. Het is dus vooral een kwestie van op het juiste moment en in het juiste tijdsbestek met je vinger druk uitoefenen. Alleen zo loods je de Clone naar het einde van een level.
Niet zomaar een spelletje
Klinkt als een eenvoudig platformspelletje, maar Badland is toch meer dan dat. Het spel vuurt namelijk in een rap tempo verschillende obstakels op je af, terwijl je als een razende probeert je Clone te redden. Hierdoor verandert het in een mix van enerzijds puzzels en anderzijds een aanslag op je behendigheid, waarbij timing, inzicht en soms ook doorzettingsvermogen doorslaggevend zijn.
Dankzij handige powerups, die je overal tegenkomt, verandert jouw Clone van grootte, in een stuiterbal, een stuk klittenband, een rollende knikker, gaat hij in slow-motion of wordt hij gewoon heel snel. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je de lastige obstakels die je tegenkomt kunt overbruggen. Zo ben je in klittenband-modus onverwoestbaar voor cirkelzagen, zorgt de slow-motion ervoor dat je tussen tientallen spikes kunt vliegen en heb je soms een grotere Clone nodig om zware stenen en kettingen opzij te duwen.
©GMRimport
Daarnaast word je het leven zuur gemaakt door ontploffende mijnen, kanonnen die stenen afvuren en smalle gangen die door zuigers in elkaar worden gedrukt. Overal loert gevaar en het is aan jou om al die obstakels te omzeilen. Soms moet je daarbij het juiste ritme vinden om zo in één keer een moeilijk stuk te overbruggen en andere keren helpt alleen heel hard fladderen of juist subtiel bewegen.
Moeilijk maar niet onmogelijk
Badland is zeker uitdagend, maar gelukkig nooit te moeilijk. Hoewel de game je nergens uitleg geeft over wat je moet doen, zul je (op de meest lastige stukken na) met een paar pogingen de oplossing zien. Zoek je extra uitdaging, dan vind je die in de diverse missies die ieder level herbergt. Deze lopen uiteen van het einde halen zonder dood te gaan, tot alle power-ups pakken die er te vinden zijn.
Maar ook zonder die drijfveer is het genieten geblazen. Badland schotelt je handgetekende omgevingen voor die je helemaal in de wereld van de Clones zuigen. Het spel zelf speelt zich af op een zwarte voorgrond waarbij alles als silhouet wordt weergegeven. Behalve jouw Clones dan. Maar zelfs met enkel zwarte vlakken voelt de game vooral heel spannend aan. Overal zie je beweging door takken, zuigers, tandwielen en vallende steentjes, terwijl je direct ziet welke voorwerpen of obstakels gevaar opleveren. Die zien er namelijk scherp uit, bewegen heel snel of klappen met een harde smak tegen elkaar aan.
©GMRimport
Badland vertelt door zijn levels heen ook verhaal. Je begint de eerste tien levels in Dawn, een rustige, serene omgeving waar vooral groene kleuren en kwetterende vogeltjes de boventoon voeren. Vervolgens beland je in Noon, een jungleachtig gebied met donkere tinten en oerwoudgeluiden. Het derde gedeelte, Dusk, kenmerkt zich door een donkerrode gloed van een ondergaande zon en geluiden die nog het meeste thuishoren in een fabriek. Bij het laatste stuk, Night, word je helemaal ondergedompeld in duistere kleuren en sferen. Deze transitie past perfect bij de steeds lastiger wordende levels.
Op een of andere manier is het de makers gelukt om constant de juiste sfeer te raken met het beeld, het geluid, de puzzels én de power-ups. Dat terwijl het feitelijk niet veel meer om het lijf heeft dan een zwarte wuppie die fladdert.
Badland is nu voor 3,59 verkrijgbaar voor iPhone en iPad via iTunes.
Badland heeft ons aangenaam verrast. De game neemt je mee op een bijzondere reis door een schitterende wereld. Van de omgeving en het geluid tot de dodelijke obstakels en de puzzels, alles past naadloos in elkaar en voelt als een harmonieus geheel.
- Schattige Clones, alles past bij elkaar, een grote variëteit aan puzzels en uitdagingen, schitterende omgevingen
- Pijn aan onze 'fladdervinger'