Animal Crossing: New Horizons mengt bekende charme met frisse wind
Reviews

Animal Crossing: New Horizons mengt bekende charme met frisse wind

Met eindelijk een volwaardig nieuw deel in een fonkelnieuw jasje voor de Switch, moet Animal Crossing: New Horizons de ultieme hoofdprijs zijn voor hongerige fans. Hoewel er wel enigszins is gesleuteld aan de franchise, kunnen fans opgelucht ademhalen: de nieuwe Animal Crossing is het wachten waard geweest.

Animal Crossing laat zich moeilijk vergelijken met de meeste andere games. Je moet grotendeels namelijk zelf bepalen wat je wil doen tijdens het spelen. Je kunt je bijvoorbeeld richten op de banden die je opbouwt met je dierenvrienden, het verzamelen van zeldzame items, het planten van lieflijke bloemenperkjes, het vullen van een museum met vissen en insecten, of het afbetalen van je huis bij Tom Nook. Dit allemaal doe je op je eigen tempo zonder enige stress en in New Horizons is dit niet anders.

©GMRimport

Een nieuw leven in een nieuw jasje

Dit ontspannen leven mag dan bekend aanvoelen, het ziet er uiterst spectaculair uit op de Switch. De diertjes, items en de spelwereld zijn nog nooit zo gedetailleerd geweest, zodat je zelfs de vacht van je hamsterbuurman of kleine grassprietjes op de achtergrond kan zien. Bovendien is er een fraai depth-of-field-effect aanwezig bij interacties met je medebewoners en draait het allemaal uiterst stabiel in zowel handheld- als docked-modus. Vooral wanneer je de wind door de bomen ziet waaien of het flink geüpgradede museum ziet, merk je hoeveel aandacht er is besteed aan de presentatie.

Nieuw is dat je in New Horizons begint op een ‘onbewoond eiland’. Echt onbewoond is deze niet, omdat je tegelijkertijd arriveert met Tom Nook, zijn twee zoontjes en twee andere dieren die op het eiland komen wonen. Leuk hieraan is dat je dus echt alles zelf moet maken en plaatsen en dat het eiland vanaf het eerste moment volledig door jou wordt ingericht. Het feit dat je op een onbewoond eiland vertoeft had nog wel wat verder uitgewerkt kunnen worden. De game biedt helaas geen Robinson Crusoe-achtige avonturen.

Stenen rapen en onkruid verzamelen

Hand in hand met het idee van een leeg eiland gaat het nieuwe crafting-systeem. Alle natuurlijke elementen in de game kan je gebruiken als grondstof om gereedschap, meubels of kleren te maken, mits je er de recepten voor hebt. Hiermee ben je automatisch op een andere manier bezig met de omgeving. Die bloemen kan je immers gebruiken voor een mooie krans voor aan de muur, of dat onkruid tover je weer om tot een hippe nieuwe rugzak. In plaats van alleen de items te kopen, wat natuurlijk nog steeds kan, zorgt het craften voor een extra stap die vervolgens weer een extra stukje voldoening oplevert. Je hebt immers hard gewerkt voor die prachtige houten bank, dus dan geniet je er des te meer van.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Een echt minpunt is dat je vishengels, scheppen en andere stukken gereedschap vaker breken dan je zou willen. Je krijgt weliswaar vrij snel betere recepten voor sterkere versies, maar ook deze gaan niet erg lang mee. Een goede sessie vissen vangen wordt net iets te vaak verpest dan ons lief is, waardoor het weer noodzakelijk is om een werkbank op te zoeken om een nieuw exemplaar te maken. Op een gegeven moment krijg je ongetwijfeld recepten voor nog betere hengels, netten of bijlen, maar die hebben wij op moment van schrijven nog niet vrijgespeeld. Totdat het zover is blijft er dus toch een lichte frustratie aanwezig die ons flashbacks geeft aan Zelda: Breath of the Wild.

Iets nodig om te doen?

Net zo bepalend als het craften is het handige questsysteem in de vorm van Nook Miles. Dit werkt op slimme wijze als tutorial en biedt structuur voor allerlei missies. Naarmate je verder speelt, worden de vereisten hoger en komen er ook dagelijkse quests bij. Het klinkt misschien als een saaie toevoeging, maar in je dagelijkse speelsessies is dit een echte gamechanger. Het zorgt ervoor dat je gericht en met plezier bezig bent met foto’s maken, bloemen planten, specifieke insecten vangen, of andere activiteiten die je uit jezelf wellicht niet zo snel zou doen. Ook helpt dit spelers die niet zo goed weten wat ze moeten doen een handje.

Het questsysteem klinkt misschien als een saaie toevoeging, maar in je dagelijkse speelsessies is dit een echte gamechanger

-

Je spaart de Nook Miles natuurlijk niet voor niets op, want er zijn genoeg slimme beloningen bedacht om je motiveren om de quests uit te voeren. Naast speciale kleren, meubels en recepten kun je ook cruciale upgrades hiermee verdienen. Ook is dit je toegangspoort naar andere eilanden. Net als in New Leaf kun je een kleiner eiland dan jouw eigen bezoeken. De bestemmingen in New Horizons zijn minder geschikt voor grinden dan voorheen, maar zijn wel elke keer anders, wat erg leuk is. Niet alleen kun je hier nieuwe dierenvrienden ontmoeten of andere fruitsoorten ontdekken, maar af en toe gaat het een stap verder en krijg je een eiland vol met tarantula’s of lucratieve stenen. Dit verrassende aspect van een expeditie zorgt voor veel afwisseling, dat soms best welkom is na dagenlang vertoeven op je eigen eiland.

©GMRimport

Klein maar fijn

Het moge duidelijk zijn dat er een aantal grote vernieuwingen in New Horizons zitten die iets waardevols toevoegen aan de beleving. Hoewel de Animal Crossing-formule toch al goed gedefinieerd was, zijn er een enorme hoeveelheid kleine tweaks doorgevoerd die goed in de smaak vallen. Deze kleine verbeteringen zijn vooral handigheden om sneller je werk te kunnen doen. De belangrijkste hiervan is het Item Wheel, waarmee je met een handomdraai van gereedschap kunt wisselen.

Ook handig is dat je nu over zelf gegraven gaten en stroompjes heen kan springen, wat een tikkeltje frustratie oplost. Verder is de inventaris voor vissen en insecten flink gestroomlijnd, kan je de camera een tikkie omhoog zetten om het standpunt op die van de GameCube-versie te laten lijken, kan je de locatie van elk gebouw veranderen en heb je tijdelijk superkrachten wanneer je fruit eet, waarmee je bomen kan verplaatsen of stenen kan breken.

Het aanpassen van je personage is ook behoorlijk aangepakt. Je kiest specifiek de ogen, neus, mond en andere gezichtskenmerken van je dorpsbewoner en kan dit op elk moment aanpassen, inclusief het gender. Het kopen en aantrekken van kleding is op een vergelijkbare manier versoepeld en wordt via een handig scherm gedaan, waardoor je veel minder met menu’s worstelt. Er is tevens slim naar de mobiele game Pocket Camp gekeken, want het verslepen van meubels in je huis gaat veel soepeler dankzij een nieuwe modus waarbij je alles direct verplaatst, in plaats van dit met je personage te moeten doen.

©GMRimport

Deze op het eerste gezicht kleine aanpassingen hebben een grote impact op de spelervaring en zijn uiterst welkom, vooral omdat de mechanieken in de serie door de jaren heen behoorlijk waren vastgeroest.

Al deze toevoegingen, gecombineerd met de nieuwe mogelijkheid om het hele eiland te vullen met objecten, zorgen ervoor dat de wereld en je personage een directe afspiegeling van jouw creativiteit, inzet en speeltijd laten zien, waar je best trots op wordt. Gezien de game rustig de tijd neemt om nieuwe elementen en upgrades te introduceren en seizoensgebonden activiteiten bevat, verwachten we de komende tijd nog genoeg nieuws te ontdekken. Met de belofte van gratis downloadbare content kunnen we hopelijk een rooskleurige toekomst met een lange levensduur verwachten voor New Horizons.

Animal Crossing New Horizons is vanaf 20 maart verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Fantastisch
Conclusie

Animal Crossing: New Horizons giet de fijne, ontspannen gameplay zoals we die kennen in een prachtig nieuw jasje. De nieuwe quest- en crafting-systemen zijn slimme vernieuwingen voor zowel nieuwe spelers als veteranen en gecombineerd met een grote hoeveelheid kleine aanpassingen is het Nintendo gelukt om de serie te laten groeien, zonder de charme te verliezen.

Plus- en minpunten
  • Gelikte uitstraling, crafting, nieuw quest-systeem, willekeurige expedities, aanpassingsmogelijkheden, slimme verfijningen
  • Onbewoond eiland-thema wordt onderbenut, gereedschap breekt vaak

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix belooft aankomende 'Chrono Trigger-projecten'
Nieuws

Square Enix belooft aankomende 'Chrono Trigger-projecten'

De rpg kwam dertig jaar geleden uit

Square Enix heeft laten weten dat het aan "verschillende projecten" werkt rondom Chrono Trigger. Dit ter ere van het dertigjarige jubileum van de game.

"Nu we het dertigste jubileumviering naderen, zullen we gedurende het jaar verschillende projecten uitbrengen die verder gaan dan de wereld van de game", zo schrijft het bedrijf in het Japans op X. Daarmee willen we onze dankbaarheid uiten naar iedereen die tot nu toe Chrono Trigger heeft gespeeld."

Wat deze projecten inhouden is niet bekend, maar fans hopen al jaren op een remake van de klassieke rpg die in 1995 uitkwam op de SNES. Gezien de woordkeuze heeft Square Enix het echter niet per se over gamereleases.

Chrono Cross wordt gezien als een van de beste klassieke rpg's die ooit is uitgebracht. Zoals gezegd kwam de game in 1995 uit op de SNES, al verscheen de game niet in Europa. Uiteindelijk kwam het spel naar Europa toen de game later op Nintendo DS, smartphones en pc verscheen. Final Fantasy-bedenker Hironobu Sakaguchi, Dragon Quest-bedenker Yuji Horri, en wijlen Dragon Ball-bedenker Akira Toriyama maakten onderdeel uit van het ontwikkelteam.

Vervolg Chrono Cross verscheen in 1999 op PlayStation. In 2022 kwam er een nieuwe versie van de game uit genaamd Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition.

Square Enix zendt in de nacht van 14 op 15 maart een livestream met muziek uit de Chrono Trigger-soundtrack uit via YouTube.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Disco Elysium-studio onthult nieuwe game Project C4
Nieuws

Disco Elysium-studio onthult nieuwe game Project C4

Eerste teaser trailer te zien

ZA/UM Studio, de ontwikkelaar van Disco Elysium, heeft zijn nieuwe game aangekondigd: Project C4.

Het gaat volgens de studio om een "nieuwe, geestverruimende spionage-rpg dat introspectie, diepe door personages aangedreven dialogen en gevechten met hoge inzet mengt, aangestuurd met worpen van dobbelstelen".

Spelers krijgen als zogeheten Operant, die in dienst is van een "twijfelachtige wereldmacht", een "wanhopige opdracht" die hen het leven kan kosten, "of erger - ze kan blootstellen aan wat ze echt zijn".

Spelers kunnen in-game psychiatrische drugs innemen om de hersenen van het hoofdpersonage te veranderen en zo "het gewelddadige canvas van het echte leven te overleven". De gedachten van het hoofdpersonage kunnen dan ook gewist en aangepast worden. Hieronder is een eerste teaser trailer te zien, maar verdere details zijn schaars. Zo is niet bekend wanneer en op welke systemen de game uitkomt.

ZA/UM heeft dan wel het geprezen Disco Elysium ontwikkeld en de rechten op de game in handen, maar veel sleutelfiguren binnen de ontwikkeling zijn inmiddels vertrokken en hebben eigen studio's opgericht naar aanleiding van claims over giftig werkgedrag en ontslagrondes. Zo zijn studio's als Dark Math Games, Summer Eternal en Longdue ontstaan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!