Ancestors: The Humankind Odyssey verkiest mysterie boven gameplay
Reviews

Ancestors: The Humankind Odyssey verkiest mysterie boven gameplay

Ancestors: The Humankind Odyssey doet alsof evolutie een kwestie van vallen en opstaan is. Dat klopt biologisch gezien van geen kant, maar belangrijker: het leidt ook niet direct tot een goede game.

Ontwikkelaar Panache Digital, geleid door Patrice Désilets, toont in ieder geval wel lef. De introductievideo heeft de strekking, ”zoek het maar uit, wij helpen je alleen als het ons uitkomt”, en daar is weinig aan gelogen. Ancestors gooit je in het diepe en verwacht dat je daar eigenhandig weer uitkomt.

Trial-and-error is de crux van deze eigenaardige titel. Voor je het weet ren je als een angstig aapje rond in een te grote en vijandige jungle. Nergens staat wat je mag of kan of moet of zoekt; zelfs Dark Souls biedt meer structuur en duiding. Met een beetje geluk vogel je uiteindelijk uit dat je samen met je clan moet zien te overleven – en dat je hele hebben en houden invloed heeft op de rest van je familie en vrienden. Oftewel: simpelweg wat eten, drinken, seksen en slapen is niet genoeg. Het is ook zaak om te leren welke planten helpen tegen schaafwonden, hoe je takken en stenen in je voordeel kunt inzetten en wat de beste manieren zijn om roofdieren te slim af te zijn. Zo draag je bij aan de gedeelde kennis van je apenclan.

De aantrekkingskracht van Ancestors zit ‘m vooral in het feit dat je er de eerste tien uur helemaal alleen voor staat en totaal geen idee hebt wat nu van je verwacht wordt

-

©GMRimport

Evolutie is geen kunst

Je ruikt, hoort en kijkt je wat af – en Ancestors doet daarom voornamelijk denken aan een survivalgame. Toch kent het ook overeenkomsten met De Sims en zo’n beetje elke overambitieuze Peter Molyneux-game. Je bent met name verantwoordelijk voor het welzijn van je clan en de game doet vermoeden dat je speelstijl en keuzes invloed hebben op het spelverloop. Echt concreet of duidelijk wordt dit niet. Enkel sporadisch geeft Ancestors je het idee dat je progressie boekt – en dat dit een directe consequentie is van jouw spelwijze.

Slaag je er met veel geluk en een beetje wijsheid in om de boel in leven te houden, dan geeft de game je op meerdere momenten de keuze om een fiks aantal generaties over te slaan en duizenden, zo niet miljoenen jaren later verder te spelen. Het achterliggende idee is dat je zo een groot gedeelte van de evolutie van de mensenaap doorloopt. Conceptueel is dit intrigerend. Populaire culturele vormen als games en films draaien voornamelijk om persoonlijke en sociale ontwikkeling; Ancestors verlegt de nadruk van de verhaalvertelling naar de concrete impact van de evolutietheorie en gedeelde kennis.

De uitwerking laat te wensen over. Van wezenlijke evolutie lijkt nauwelijks sprake. Je leert soms wat trucjes en handigheden waar volgende generaties profijt van hebben, maar meestal moet je het gros van de vaardigheden weer opnieuw vrijspelen. Ancestors is daardoor niet alleen traag, maar ook onnodig repetitief. Ook de game an sich verandert nauwelijks, ongeacht het jaartal of de specifieke evolutie van je clan. Keer op keer scan je je omgeving voor roofdieren, voedsel en mogelijk handige objecten. Tussendoor ontwijk je de zoveelste slang en spring je van de ene naar de andere boom, op zoek naar vruchtbare gebieden en nieuwe tools. Dat is de eerste tien tot vijftien uur nog aardig: je weet dan nog niet helemaal wat de kaders van de game zijn en hoe je het beste kunt overleven.

©GMRimport

Mysterie zonder diepgang

Naarmate je dit proces een aantal keer hebt doorlopen, valt vooral op dat Ancestors kwalitatief tekortschiet en speltechnisch op de oppervlakte blijft. Confrontaties met roofdieren voltrekken zich steeds op dezelfde manier en je bouwt nauwelijks een relatie op met andere apen uit je clan. Het is ook niet zo dat je je omgeving daadwerkelijk leert kennen of naar je hand zet. In plaats daarvan scan je ieder nieuw gebied om te achterhalen wat gevaarlijk, eetbaar en nuttig is – een spelmechaniek die totaal niet uitdagend of interessant is. En dus dwingt de game je al snel om heel mechanisch te werk te gaan: eet gevarieerd, slaap regelmatig en beweeg genoeg. Het lijkt Het Voedingscentrum wel.

De aantrekkingskracht van Ancestors zit ‘m daarom vooral in het feit dat je er de eerste tien uur helemaal alleen voor staat en totaal geen idee hebt wat nu van je verwacht wordt. Het is nog behoorlijk lastig om je clan langer dan een uur of twee in leven te houden. Dat de game je niet vertelt wat bepaalde icoontjes betekenen en wat je nu eigenlijk wel en niet kunt doen, draagt bij aan een zeker mysterie. Alles lijkt dan nog mogelijk – en is dat niet precies de reden waarom No Man’s Sky een jaar of drie geleden zoveel interesse wekte? Maar net als met die titel schuilt er in Ancestors: The Humankind Odyssey relatief weinig achter het theaterdoek.

Ancestors: The Humankind Odyssey is nu verkrijgbaar op pc via de Epic Games Store. In december verschijnt de game voor PlayStation 4 en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Ondermaats
Conclusie

Ancestors: The Humankind Odyssey mag dan wel uit de hoge hoed van Assassin’s Creed-maker Patrice Désilets komen, echt overtuigend is deze survivalgame niet. De eerste tien uur zijn nog mysterieus en spannend, maar daarna valt vooral de matige gameplay op.

Plus- en minpunten
  • Conceptueel vernieuwend, mysterieus, eerste tien uur spannend en boeiend
  • Simpele en oppervlakkige spelmechanieken, grootste gedeelte van de game is een weinig interessante herhalingsoefening

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA Sports FC 25 volgende week gratis speelbaar voor Switch Online-leden
Nieuws

EA Sports FC 25 volgende week gratis speelbaar voor Switch Online-leden

Je moet schieten, anders kun je niet scoren

EA Sports FC 25 is vanaf aankomende maandag een week lang gratis speelbaar op Nintendo Switch voor leden van Nintendo Switch Online.

Dat heeft Nintendo aangekondigd. Switch Online-leden kunnen de game alvast downloaden en vanaf maandag 24 februari een week lang gratis de voetbalgame spelen. Na de gratis week kunnen mensen die het spel aanschaffen hun opgeslagen data gebruiken om verder te spelen.

Switch Online-leden genieten van diverse voordelen. Naast de mogelijkheid om tijdelijk gratis games uit te proberen - zoals dus EA Sports FC 25 - kunnen leden ook online gamen, diverse apps met retrogames downloaden en genieten van diverse andere acties.

Lars Cornelis gaf in zijn recensie de PS5-versie van EA Sports FC 25 een 7,5: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!