Ancestors: The Humankind Odyssey verkiest mysterie boven gameplay
Reviews

Ancestors: The Humankind Odyssey verkiest mysterie boven gameplay

Ancestors: The Humankind Odyssey doet alsof evolutie een kwestie van vallen en opstaan is. Dat klopt biologisch gezien van geen kant, maar belangrijker: het leidt ook niet direct tot een goede game.

Ontwikkelaar Panache Digital, geleid door Patrice Désilets, toont in ieder geval wel lef. De introductievideo heeft de strekking, ”zoek het maar uit, wij helpen je alleen als het ons uitkomt”, en daar is weinig aan gelogen. Ancestors gooit je in het diepe en verwacht dat je daar eigenhandig weer uitkomt.

Trial-and-error is de crux van deze eigenaardige titel. Voor je het weet ren je als een angstig aapje rond in een te grote en vijandige jungle. Nergens staat wat je mag of kan of moet of zoekt; zelfs Dark Souls biedt meer structuur en duiding. Met een beetje geluk vogel je uiteindelijk uit dat je samen met je clan moet zien te overleven – en dat je hele hebben en houden invloed heeft op de rest van je familie en vrienden. Oftewel: simpelweg wat eten, drinken, seksen en slapen is niet genoeg. Het is ook zaak om te leren welke planten helpen tegen schaafwonden, hoe je takken en stenen in je voordeel kunt inzetten en wat de beste manieren zijn om roofdieren te slim af te zijn. Zo draag je bij aan de gedeelde kennis van je apenclan.

De aantrekkingskracht van Ancestors zit ‘m vooral in het feit dat je er de eerste tien uur helemaal alleen voor staat en totaal geen idee hebt wat nu van je verwacht wordt

-

©GMRimport

Evolutie is geen kunst

Je ruikt, hoort en kijkt je wat af – en Ancestors doet daarom voornamelijk denken aan een survivalgame. Toch kent het ook overeenkomsten met De Sims en zo’n beetje elke overambitieuze Peter Molyneux-game. Je bent met name verantwoordelijk voor het welzijn van je clan en de game doet vermoeden dat je speelstijl en keuzes invloed hebben op het spelverloop. Echt concreet of duidelijk wordt dit niet. Enkel sporadisch geeft Ancestors je het idee dat je progressie boekt – en dat dit een directe consequentie is van jouw spelwijze.

Slaag je er met veel geluk en een beetje wijsheid in om de boel in leven te houden, dan geeft de game je op meerdere momenten de keuze om een fiks aantal generaties over te slaan en duizenden, zo niet miljoenen jaren later verder te spelen. Het achterliggende idee is dat je zo een groot gedeelte van de evolutie van de mensenaap doorloopt. Conceptueel is dit intrigerend. Populaire culturele vormen als games en films draaien voornamelijk om persoonlijke en sociale ontwikkeling; Ancestors verlegt de nadruk van de verhaalvertelling naar de concrete impact van de evolutietheorie en gedeelde kennis.

De uitwerking laat te wensen over. Van wezenlijke evolutie lijkt nauwelijks sprake. Je leert soms wat trucjes en handigheden waar volgende generaties profijt van hebben, maar meestal moet je het gros van de vaardigheden weer opnieuw vrijspelen. Ancestors is daardoor niet alleen traag, maar ook onnodig repetitief. Ook de game an sich verandert nauwelijks, ongeacht het jaartal of de specifieke evolutie van je clan. Keer op keer scan je je omgeving voor roofdieren, voedsel en mogelijk handige objecten. Tussendoor ontwijk je de zoveelste slang en spring je van de ene naar de andere boom, op zoek naar vruchtbare gebieden en nieuwe tools. Dat is de eerste tien tot vijftien uur nog aardig: je weet dan nog niet helemaal wat de kaders van de game zijn en hoe je het beste kunt overleven.

©GMRimport

Mysterie zonder diepgang

Naarmate je dit proces een aantal keer hebt doorlopen, valt vooral op dat Ancestors kwalitatief tekortschiet en speltechnisch op de oppervlakte blijft. Confrontaties met roofdieren voltrekken zich steeds op dezelfde manier en je bouwt nauwelijks een relatie op met andere apen uit je clan. Het is ook niet zo dat je je omgeving daadwerkelijk leert kennen of naar je hand zet. In plaats daarvan scan je ieder nieuw gebied om te achterhalen wat gevaarlijk, eetbaar en nuttig is – een spelmechaniek die totaal niet uitdagend of interessant is. En dus dwingt de game je al snel om heel mechanisch te werk te gaan: eet gevarieerd, slaap regelmatig en beweeg genoeg. Het lijkt Het Voedingscentrum wel.

De aantrekkingskracht van Ancestors zit ‘m daarom vooral in het feit dat je er de eerste tien uur helemaal alleen voor staat en totaal geen idee hebt wat nu van je verwacht wordt. Het is nog behoorlijk lastig om je clan langer dan een uur of twee in leven te houden. Dat de game je niet vertelt wat bepaalde icoontjes betekenen en wat je nu eigenlijk wel en niet kunt doen, draagt bij aan een zeker mysterie. Alles lijkt dan nog mogelijk – en is dat niet precies de reden waarom No Man’s Sky een jaar of drie geleden zoveel interesse wekte? Maar net als met die titel schuilt er in Ancestors: The Humankind Odyssey relatief weinig achter het theaterdoek.

Ancestors: The Humankind Odyssey is nu verkrijgbaar op pc via de Epic Games Store. In december verschijnt de game voor PlayStation 4 en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Ondermaats
Conclusie

Ancestors: The Humankind Odyssey mag dan wel uit de hoge hoed van Assassin’s Creed-maker Patrice Désilets komen, echt overtuigend is deze survivalgame niet. De eerste tien uur zijn nog mysterieus en spannend, maar daarna valt vooral de matige gameplay op.

Plus- en minpunten
  • Conceptueel vernieuwend, mysterieus, eerste tien uur spannend en boeiend
  • Simpele en oppervlakkige spelmechanieken, grootste gedeelte van de game is een weinig interessante herhalingsoefening

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Warner Bros. zou Hogwarts Legacy-uitbreiding geannuleerd hebben
Nieuws

Warner Bros. zou Hogwarts Legacy-uitbreiding geannuleerd hebben

Ook de geplande Director's Cut zou daarom niet doorgaan

Warner Bros. heeft volgens berichten een uitbreiding op en Director's Cut van Hogwarts Legacy geannuleerd.

Dat meldt Bloomberg. Warner Bros. zou deze projecten hebben geschrapt tijdens het herstructureren van zijn gamedivisie, en hier voor hebben gekozen omdat de hoeveelheid content die gemaakt werd niet substantieel genoeg zou zijn voor de prijs die men zou willen vragen.

Volgens de berichten zou de uitbreiding nieuwe verhaallijnen hebben bevat en gepland hebben gestaan voor een release later dit jaar. Avalanche, de ontwikkelaar van Hogwarts Legacy, zou samen hebben gewerkt met Suicide Squad-studio Rocksteady aan de nieuwe content.

Vorig jaar gingen er al geruchten dat er aan een Director's Cut (en dus eventuele nieuwe content) van Hogwarts Legacy werd gewerkt. Warner Bros. heeft vorig jaar in ieder geval bevestigd dat er aan een vervolg op de game wordt gewerkt.

Hogwarts Legacy kwam begin vorig jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series en pc, en iets later ook op PlayStation 4 en Xbox One. De Switch-versie werd meermaals uitgesteld, maar kwam afgelopen najaar uiteindelijk ook uit. De game is meer dan 34 miljoen keer verkocht.

Denian Franken gaf een 8,5 aan de PS5-versie van de game: "Hogwarts Legacy had nog wat langer in ontwikkeling mogen blijven om diens technische imperfecties te voorkomen. Het doet gelukkig nauwelijks iets af aan deze verder magische ervaring. Hogwarts Legacy biedt dé beloofde Wizarding World-simulatie in een open spelwereld, met een stortvloed aan content waar Harry Potter-fans zich in vast kunnen bijten."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo spreekt van 'Switch 2-edities' van games
Nieuws

Nintendo spreekt van 'Switch 2-edities' van games

Komen er updates voor Switch 1-games uit, of bedoelt Nintendo iets anders?

Nintendo heeft melding gemaakt van "Switch 2-edities" van games. Fans hopen dan ook dat dit betekent dat sommige Switch-games een update krijgen wanneer ze op de Switch 2 afgespeeld worden.

Gisteren kondigde Nintendo een nieuw systeem voor digitale Switch-games aan, genaamd virtuele gamecards. In kleine letters bij de uitleg over deze virtuele gamecards was echter een opmerkelijke vermelding te vinden.

"Systemen die compatible zijn, moeten gelinkt worden aan een Nintendo Account om virtuele gamecards te gebruiken. Exclusieve Nintendo Switch 2-games en Nintendo Switch 2 Edition-games kunnen alleen ingeladen worden op een Nintendo Switch 2-systeem."

Opvallend hierbij is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen reguliere Switch 2-games en 'Nintendo Switch 2 Edition-games'. Het is niet precies duidelijk wat met de laatstgenoemde categorie bedoeld wordt. Sommige fans lijken overtuigd dat dit betekent dat er updates voor Switch 1-games zullen verschijnen waardoor de games beter draaien op de Switch 2, terwijl anderen denken dat hier games die op beide systemen uitkomen - zoals mogelijk Metroid Prime 4 - bedoeld worden.

Hoe dan ook is het waarschijnlijk dat er op woensdag 2 april meer duidelijkheid wordt geboden. Dan zendt Nintendo om 15:00 uur Nederlandse tijd een speciale Direct-livestream uit met meer info over de Switch 2 en de games voor de console. Er gaan geruchten dat de reserveringen voor de Switch 2 meteen na die Direct beschikbaar komen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!