'Amazon Games-hoofd negeerde advies veteranen'
Mike Frazzini, vicepresident van de gamedivisie bij Amazon, zou onder andere advies van ontwikkelaars negeren bij de ontwikkeling van nieuwe titels. Dat onthult een rapport van href="https://www.bloomberg.com/news/features/2021-01-29/amazon-game-studios-struggles-to-find-a-hit" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Bloomberg</a>.
Frazzini werd in 2014 aangesteld als vicepresident van de gameafdeling en haalde onder andere ontwikkelaars van games als Portal, Everquest en Madden binnen. Volgens dertig huidige en voormalige ontwikkelaars dwong hij veteranen onconventionele methoden toe te passen, waardoor het ontwikkelproces stroef verloopt.
"Toen, volgens talloze huidige en voormalige werknemers van Frazzini's gamestudio's, negeerde hij veel van hun advies", luidt het onderzoek van Bloomberg. "Hij zei vaak tegen het personeel dat elke game een 'miljardenfranchise' moest worden en onderbezette de projecten, zeggen ze."
Een ander probleem zou gerelateerd zijn aan het bouwen van een eigen engine, in plaats van het gebruiken van bestaande opties als Unreal Engine en Unity. Volgens enkele werknemers belemmerde de engine, Lumberyard, de ontwikkeling van nieuwe projecten.
Tot slot maakten enkele werknemers een melding van een giftige werkcultuur. Volgens vier vrouwen was er sprake van 'de ergste vorm van seksisme' en zouden vrouwen een ongelijke kans hebben om promotie te maken.
In de afgelopen jaren werkte Amazon aan verschillende games, waaronder Breakaway, Crucible, Nova en New World. Daarvan is enkel de mmo New World nog in ontwikkeling en staat gepland om in 2021 te verschijnen. Ook werkt Everquest-maker John Smedley aan een nieuwe titel.