Ace Combat 7 verkiest schoonheid over diepgang
Reviews

Ace Combat 7 verkiest schoonheid over diepgang

Terwijl om je heen de bliksem inslaat en het rotsachtige landschap razendsnel onder je voorbij trekt, komt het bericht door op de radio. Vijanden gesignaleerd. Je checkt de radar, de muziek zwelt aan en samen met de andere leden van je eskadron maak je je klaar voor de strijd. Missile lock. Fox 4…

Ace Combat is inmiddels een klassieke reeks wiens oorsprong te vinden is op de eerste Playstation. Toen was het al een wat vreemde eend in de bijt, op een spelcomputer die het vooral moest hebben van racegames, vechtspellen en rpgs. Sowieso is een vluchtsimulator op een console natuurlijk geen voor de hand liggende keuze, gezien de beperkingen van de hardware en de controllers. Daarom probeert de reeks ook niet om realistisch te zijn. De besturing is zeer eenvoudig en heeft zelfs in ‘expert modus’ niets te maken met de werkelijkheid van het vliegen. Het spel geeft je zelfs de optie om sommige interactieve, ‘saaie’ elementen, zoals landen of tijdens de vlucht brandstof tanken, over te slaan alsof het om een tussenfilmpje gaat.

Ook in Ace Combat 7 is dit allemaal nog steeds waar. Dat gebrek aan realisme is ook helemaal geen probleem. De game is eigenlijk meer verwant aan de aloude Wing Commander-spellen dan aan Flight Simulator. Alles draait om het gevoel van heroïek tussen de wolken, met dramatische wendingen, voice overs die in-game plotwendingen melden en een flinke dosis futuristische technologie. De makers verzonnen een ‘alternatieve Aarde’ met fictieve grootmachten die op een net zo fictieve landkaart elkaar bevechten. De sfeer doet denken aan bijvoorbeeld de Front Mission-games: er ligt veel nadruk op technologieporno met mooie beelden van de hardware in een klinisch aandoende oorlog, waar burgerslachtoffers slechts terloops worden gemeld, maar weer net zo snel zijn vergeten in de flitsende actie.

©GMRimport

Actie

De actie is erg de moeite waard. Je begint met een uitgebreide missiebriefing, waarin je achtergrondinformatie krijgt over je huidige opdracht. Hier zit al een dosis plotontwikkeling in verpakt en de informatie over de missie zelf is eigenlijk nauwelijks relevant. Elke vlucht blijkt namelijk nogal wat onverwachte wendingen te hebben. Na de briefing kies je je vliegtuig en bewapening. Ook kun je nieuwe toestellen en upgrades aanschaffen met punten die je in eerdere missies hebt verdiend. Er is een aardige verzameling vliegtuigen beschikbaar en elk toestel is uit te rusten met enkele speciale wapens. Hierbij moet je denken aan raketsalvo’s die meerdere doelen tegelijk kunnen zoeken, of gronddoelwapens voor het uitschakelen van vijandelijke basissen.

Behalve dat de missies zelf behoorlijk variëren qua doelen en tegenstanders, is de omgeving ook vaak indrukwekkend. In de lucht heb je te maken met realistisch getekende wolkenformaties en de grond is een waar visueel genot, vol doelwitten, dorpjes en soms megastructuren. Toch is te merken dat bepaalde strategieën altijd wel werken en dat het volbrengen van een missie minder te maken heeft met je vliegtuigupgrades dan je zou denken. De tech-tree voelt hierdoor niet altijd essentieel.

Het lijdt sterk aan het ‘jij-bent-de-held-syndroom’, wat zich uit in het feit dat alleen jij het laatste doelwit kan vernietigen.

-

Priegelig

De arcade-actie zelf heeft ook een paar minpunten. Zo is de kunstmatige intelligentie van je teamgenoten niet denderend. Het lijdt sterk aan het ‘jij-bent-de-held-syndroom’, wat zich uit in het feit dat alleen jij het laatste doelwit kan vernietigen. Je wing-genoten negeren die laatste vijand tot jij hem uit de lucht knalt. Ook is het opvallend dat je niet met je teamgenoten kan botsen: je vliegt dwars door hen heen. Verder is het instrumentenpaneel nogal priegelig en is lang niet altijd duidelijk of je je wapens of antiraketsystemen wel hebt afgevuurd. Vooral wanneer je zuinig probeert te zijn met een van je speciale wapens, is dat nogal frustrerend, omdat je niet altijd weet of de bommen inderdaad naar hun doel vliegen.

Tenslotte is het checkpointsysteem behoorlijk frustrerend. De missies zijn soms behoorlijk pittig, en als je faalt ga je terug naar het laatste checkpoint. Die checkpoints liggen echter erg ver uit elkaar, wat betekent dat je heel vaak dezelfde onderdelen van een missie moet herhalen voor je weer bij het moeilijke stukje komt. Het lijkt bijna of de makers zo de speelduur kunstmatig proberen op te rekken, wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Het singleplayergedeelte is namelijk met twaalf tot vijftien uur lang zat.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Virtual reality

En dan is er nog de vr-modus. Ja, ‘modus’: het is helaas niet mogelijk om de hele campaign in vr te spelen. Slechts een drietal speciale missies van elk ongeveer 20 tot 30 minuten is speelbaar met de PSVR-headset. De modus op zich in briljant. Als er één vr-ervaring is die laat zien wat de potentie van PSVR is, dan is het deze wel. Het gevoel van in de cockpit zitten terwijl land, zee en wolken aan je voorbij flitsen is ongekend goed. Dankzij het vrije zicht om je heen is het vechten nog intenser en tegelijk ook eenvoudiger. Je kunt immers de vijanden om je heen zien vliegen, wat het makkelijker maakt om je doelen te vinden.

Wel moet je over een getrainde vr-maag beschikken om dit alles veilig te doorlopen. Wie voor het eerst in virtual reality stapt, doet er goed aan een papieren zakje en wat luchtziektepillen bij de hand te houden.

Het gebrek aan vr-missies geeft de indruk dat dit eigenlijk een voorproefje is van een groter hoofdgerecht. Dit is zeker geen volwaardige vr-game. Ook niet als we de twee extra modi (luchtshow, waarbij je kijkt naar overvliegende toestellen en free flight, waarin je zonder vijanden rond kan vliegen) meerekenen. Het lijkt meer op een demo voor een Ace Combat die de makers nog niet aandurfden. De aanwezige vr-content is voor PSVR bezitters absoluut de moeite waard, maar het blijft niet meer dan een aardig extraatje.

©GMRimport

Lekker

Zoals gezegd is deze game geen simulator, maar een pure arcadegame. Dat is op zich geen probleem en hoeft geen mindere ervaring op te leveren. Toch blijft het spel wat oppervlakkig en voelt de actie soms ook wat leeg. ‘Baasgevechten’ zorgen voor interessante en filmische momenten, maar daar staan helaas ook wat net te lange gevechten tegen tientallen drones tegenover. Gelukkig is het allemaal lekker flitsend gepresenteerd en is de soundtrack om te zoenen. Ace Combat 7 is typisch zo’n spel voor tussendoor: leuk zolang je hem speelt, maar ook snel weer vergeten.

Ace Combat 7 is nu uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor de vr-modus is PlayStation VR vereist. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 getest.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

Nee, Ace Combat 7 is geen echte sim. In plaats draait het om het vervullen van de fantasie van het besturen van een gevechtsvliegtuig. De game slaagt hier in, met zo’n vijftien uur aan gevarieerde missies, indrukwekkende graphics en een fantastische soundtrack. Het is jammer dat de geweldige vr-missies bij elkaar slechts een uurtje of anderhalf duren. Ze laten zien dat dit spel eigenlijk in zijn geheel geschikt had moeten zijn voor PSVR, maar ook op een plat scherm is dit een fijne ervaring met die typisch Japanse aandacht voor detail. Toch voelt de actie uiteindelijk wat oppervlakkig.

Plus- en minpunten
  • Gevarieerde missies, aardig verhaal, geweldige presentatie
  • Heel weinig vr-missies, checkpoints op onhandige plekken, niet erg diepgaand

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!