198X had meer credits kunnen verdienen
Reviews

198X had meer credits kunnen verdienen

Tal van games verwijzen naar het verleden om zich in de kijker van de wat oudere gamers te spelen. 198X probeert nog wel op de meest directe manier te appelleren aan zulke nostalgisten, maar slaagt daar slechts ten dele in.

De jaren tachtig (en negentig) gelden bij uitstek als een dankbare bron van inspiratie voor games. Logisch ook, aangezien juist in die decennia het medium een groeispurt doormaakte – net als de huidige generatie veertigers en dertigers. Met een gepaste knipoog naar het verleden of zelfs een volledige remaster of remake win je daarom des te sneller de charme van die doelgroep.

Dat moet ook de gedachte geweest zijn achter de ontwikkeling van 198X. De pixelstijl en een karrenvracht aan synthesizermuziek – inclusief werk van oude grootmeester Yuzo Koshiro – zijn waarschijnlijk genoeg om iets oudere gamers met genoeg hang naar het verleden voor zich te winnen. En toegegeven: op audiovisueel vlak is de game een absolute lust, met dank aan sfeervolle tussenfilmpjes en dromerige, dan wel opzwepende elektronische klanken.

©GMRimport

Slaan, schieten, scheuren

Extra aantrekkelijk is de belofte dat de game niet slechts één genre, maar minimaal vijf omvat. Anders gezegd: 198X vermomt zich als een collectie aan spellen die hevig geïnspireerd zijn op populaire titels van vroeger. Al in de introductie beleef je met beat ‘em up Beating Heart de straatgevechten die Streets of Rage en Final Fight zo populair maakten – inclusief als slagwapens te gebruiken metalen buizen – al kun je ietwat flauw genoeg eigenlijk niet doodgaan. Dat geldt gelukkig niet voor het wat uitdagendere Out of the Void, dat als shoot ‘em up een lading ruimtegespuis op je afstuurt om à la R-Type en Gradius uit de lucht te knallen. The Runaway wil heel graag een spirituele opvolger zijn van OutRun, maar mist de onderliggende spanning om meer te zijn dan een virtueel zondags autoritje.

Actieminigame Shadowplay is misschien nog wel de beste van de collectie: in deze ‘ninjagame’ scrolt het level in rap tempo aan je voorbij en worden je reflexen en muscle memory ultiem getest op het tijdig uitschakelen van vijanden, ontwijken van objecten en verzamelen van power-ups. Tot slot is er eerstepersoons-rpg Kill Screen – een geinige, zij het wat verwarrende adventure. En net als je denkt lekker in de game te zitten, rollen de credits al over het scherm. 198X heeft namelijk de speelduur van een relatief korte featurefilm. Jammer, want de mix aan genres schreeuwt om meer content – al is het maar een manier om high scores te behalen en te vergelijken met anderen. Als bundeling van genres is de relatief eenvoudige gameplay van elk subspel namelijk best te vergeven, maar dat wordt wat lastiger als de pret steeds na één of enkele levels al ophoudt. Helaas is dat laatste steeds het geval.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Tienergemijmer

Daarbij helpt niet mee dat het verhaal dat de ‘minigames’ van 198X aan elkaar verbindt eigenlijk weinig meer is dan gemijmer van de hoofdpersoon in zijn tienerjaren. Voor oudere gamers zijn er wel wat herkenbare noties en emoties, maar het geheel is jammer genoeg onsamenhangend en leidt nergens toe. Alleen de vage belofte dat 198X slechts het eerste deel is van een tweeluik (dat in 2020 voltooid zou moeten worden) biedt enige hoop op daadwerkelijke catharsis.

Het feit dat 198X is begonnen als Kickstarter-project van ontwikkelstudio Hi-Bit Studios geldt dan ook haast als excuus voor de betreurenswaardige korte speelduur van de game. En dat is jammer, want daardoor is de game alleen de moeite waard voor wie een (halve) avond lang in vogelvlucht z’n gamejeugdjaren wil herbeleven. Eigenlijk levert het meer voldoening op om de inspiratiebronnen voor 198X er gewoon nog eens bij te pakken.

198X is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, tevens op PlayStation 4, Xbox One (X), pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Als bundeling spirituele opvolgers op succesgenres van vroeger is het idee achter 198X erg leuk, maar de uitwerking schiet tekort. Een middelmatig eerbetoon aan een vervlogen tijdperk.

Plus- en minpunten
  • Toffe bundeling verwijzingen naar videogame-iconen, gave retrographics en -muziek
  • Teleurstellend korte speelduur, gameplay en verhaal missen diepgang

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni
Nieuws

Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni

Vlak voor de zomervakantie

Een voormalige Nintendo-werknemer die bij de salesafdeling van het bedrijf heeft gewerkt voorspelt dat de Nintendo Switch 2 ergens in juni dit jaar in de winkels verschijnt.

Dat meldde de werknemer in de Kit & Krysta-podcast - een duo dat voorheen ook werkzaam was bij Nintendo. Gedurende de podcast wordt de voormalige Nintendo-werknemer, die in de video Sean wordt genoemd, gevraagd naar hoe hij Nintendo's plannen voor de Switch 2-release voor zich ziet. Hoewel hij geen concrete informatie deelt, deelt hij wel zijn persoonlijke verwachtingen.

"Ze zullen het systeem voor het einde van de zomer willen uitbrengen. Ik zou zelfs zeggen aan het begin van de zomer, het einde van het schooljaar, zodat kinderen kunnen praten over waar ze naar uitkijken. Ik denk dat we de console in juni zien verschijnen. Misschien in het midden van juni, of iets later. Maar sowieso voor het einde van de zomer. Er zijn genoeg strategische redenen om te bedenken waarom ze dat willen."

Sean meldt overigens ook dat leaks over een mogelijke Switch 2-releasedatum en -prijs vanuit winkels die op internet de ronde doen niet betrouwbaar zijn. Volgens hem is het zo goed als onmogelijk dat winkels nu al weten wanneer de Switch 2 uitkomt en hoeveel hij gaat kosten. "Ze weten niets, al zeker niet over de prijs, en haast zeker niets over de releasedatum, buiten misschien het kwartaal."

Eerder deze maand werd de Nintendo Switch 2 uit de doeken gedaan. Hoewel er nog weinig informatie beschikbaar is over Nintendo's nieuwe console, is wel duidelijk dat de Switch 2 groter is dan zijn voorganger en een groter scherm heeft. De Joy-Cons klikken vast aan het apparaat met een magnetisme. Hoewel niet bevestigd, lijkt de onthullingstrailer te hinten naar muisfunctionaliteiten voor de Joy-Cons. Buiten een nieuwe Mario Kart werden er geen games getoond. Op 2 april onthult Nintendo meer over de console en waarschijnlijk ook de games tijdens een Direct-uitzending.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'
Nieuws

Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'

De games zouden binnenkort beschikbaar moeten komen

Microsoft-CEO Satya Nadella meldt dat het bedrijf aan een "catalogus aan games" werkt die met het nieuwe generatieve AI-programma 'Muse' tot stand is gekomen.

Microsoft deed afgelopen week 'Muse' uit de doeken. Dit AI-model kan volgens het bedrijf "gamebeelden, controlleracties of beide tegelijkertijd" genereren en een belangrijke rol spelen in oude games in de toekomst speelbaar houden. Daar werden zelfs video's bij getoond, waarbij Muse door één seconde aan gameplay van de multiplayergame Bleeding Edge zelf gameplay genereerde.

In gesprek met Dwarkesh Podcast (via VGC) meldt Microsoft-CEO Nadella nu het volgende: "Het is gewoon erg cool... we willen kijken of we met gameplaydata games kunnen genereren die consistent zijn en de diversiteit van een game omvatten. Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort met een catalogus aan games komen die deze technologie gaat gebruiken, of waarmee we het gaan genereren."

Wat Nadella precies bedoeld met een "catalogus aan games" is niet duidelijk, maar het lijkt er dus op dat er binnenkort iets concreets beschikbaar komt voor gamers met betrekking tot het AI-model.

In het podcastgesprek blikt Nadella ook terug op het moment dat hij zag hoe Xbox-baas Phil Spencer een Xbox-controller vasthield en dat Muse zijn input analyseerde, wat resulteerde in gameplaybeelden die door het AI-model werden gegenereerd. "En het was consistent met de game. Dat was voor mij een enorm 'wow'-moment. Het is zoals de eerste keer dat we zagen hoe ChatGPT zinnen afmaakte, of we Dolly zagen tekenen. Dit is vergelijkbaar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!