Review: TopSpin 2K25 maakt een dubbelfout
Reviews

Review: TopSpin 2K25 maakt een dubbelfout

Een game van hoge pieken en diepe dalen

Top Spin was mijn eerste kennismaking met Xbox Live. De magie van online multiplayer maakte het voor mij op slag de leukste en spannendste tennisgame tot dan toe. TopSpin 2K25 probeert dat gevoel te evenaren. Sterker nog, in de reboot móét je altijd online zijn. Anders doet de game ‘t simpelweg niet.

In zekere zin is TopSpin 2K25 een kind van zijn tijd. Naast de online only-mentaliteit, forceert de game je direct om een 2K-account aan te maken. Vervolgens krijg je een handjevol pop-ups op je beeldscherm, met allerlei aanbiedingen, informatie over de season pass en een paar pay-to-win-achtige strategieën. Dit geldt zelfs voor de Grand Slam-editie die voor zo’n 120 euro te koop is.

Deze problematische structuur is een legitieme reden om de game links te laten liggen: 2K combineert hier namelijk een free-to-play-tactiek met een regulier verkoopmodel. In weinig andere games is het zo overduidelijk dat je een tijdelijke licentie huurt, in plaats van een product dat van jou is en blijft. Door de game als 2K25 (en niet Top Spin 5) op de markt te brengen, ligt het ook voor de hand dat we binnen twaalf maanden een vervolgdeel kunnen verwachten. Met andere woorden: wat heeft het voor zin om tijd (en mogelijk geld) te investeren in die season passes? En hoe lang blijven de servers – een noodzakelijk kwaad bij de offline carrière – beschikbaar?

Van cynisme naar hoop

Ik ben me bewust van mijn cynisme. Maar het recente portfolio van 2K rechtvaardigt deze kritische blik. NBA 2K kampt al jaren met dit soort problemen, met een verscheurde community tot gevolg. De basketbalgames behoren tot de top van het sportgenre, zolang je langs de sluwe verkoopmodellen kunt kijken. Lang niet iedereen wil dat of kan het zich veroorloven. NBA 2K22 bijvoorbeeld is zo’n twee jaar na de oorspronkelijke release al niet meer online te spelen.

TopSpin 2K25 bevindt zich in een vergelijkbare spagaat. De zorgen rondom de servers en de season passes staan in schril contrast met de actie op de tennisbaan. Alle randzaken vallen tegen, terwijl de gameplay juist in positieve zin opvalt. De besturing is scherp en precies, de AI vrij intelligent en de tennisactie spectaculair. Ontwikkelaar Hangar 13 slaagt er zo in om een prima balans te vinden tussen toegankelijke en gelaagde gameplay. Iedereen kan binnen een paar minuten een goed uitgevoerde forehand slaan, terwijl technische vaardigheden en complexe strategieën juist veel geduld en kunde vergen.

Zeker op hogere moeilijkheidsgraden, of in de online multiplayer, levert dit goede potjes tennis op. In concurrerende titels als Tennis World Tour en AO Tennis is er een winnende strategie: ballen zo hard mogelijk in de hoeken van het veld plaatsen. In TopSpin 2K25 draait het vooral om de timing van je slagen en de positionering van je speler. Heb je dat principe onder de knie, dan heb je een arsenaal aan mogelijkheden om je tegenstander van de baan te meppen. Dit uit zich voornamelijk in de diversiteit aan speelstijlen en strategieën – die elk hun voors en tegens hebben. Bij een verdedigende aanpak heb je meer tijd en ruimte om je slagen goed uit te voeren, terwijl de timing bij volleys en dropshots juist enorme precisie vereist.

Door de patronen van je tegenstanders te herkennen en daarop in te spelen, kun je deze stijlen inzetten om de wedstrijd in je voordeel te beslissen. Neem een aanvallende speler die leunt op krachtige slagen. Diens conditie is niet oneindig en elke slag kost energie. Door met slice al die ballen netjes terug te slaan, zorg je voor een langere rally die uiteindelijk beslist wordt op uithoudingsvermogen – vaak in het voordeel van de verdedigende partij. Een verdedigende speler is juist te verrassen door dropshots, lobjes en ballen met veel topspin af te wisselen: zo kan diegene niet zomaar anticiperen op je volgende slag.

Van hoop naar teleurstelling

Op het veld doet TopSpin 2K25 veel goed. Het is met gemak de leukste en interessantste tennisgame van de afgelopen jaren. Toch worden er – ook naast het verdienmodel – te veel misstappen begaan. Zo is de carrièremodus totaal uit balans. Zoals in zo’n beetje iedere tennisgame begin je met je zelfgemaakte speler onderaan de ranglijst. Door trainingen, speciale evenementen en toernooien doe je nieuwe vaardigheden op, speel je nieuwe kleding vrij en stijg je langzaamaan op de ranglijst.

Dit principe is nauwelijks origineel, maar er is ook weinig mis mee. Althans, op papier. In de praktijk levert het een suffe bedoening op. De trainingen en speciale evenementen heb je na een uur of twee wel gezien. De toernooien zijn in principe de moeite waard, zeker vanwege de kwantiteit en verscheidenheid. Er zijn alleen twee grote kanttekeningen. Ten eerste is er een gebrek aan gelicenseerde spelers: 25, waarvan een aantal al met pensioen is. In zowel de mannen- als vrouwentour speel je daardoor tegen een klein aantal bestaande spelers; de rest is allemaal fictief.

Daarnaast duurt het disproportioneel lang voordat je speler een vergelijkbaar level heeft als je tegenstanders. Na een uur of vier mocht ik meedoen aan de 500-toernooien. Ik speelde tegen tennissers met een level rond de 15 (van de 30); ikzelf was pas level 5. Nu is het best realistisch dat je niet gelijk doorstroomt naar de Grand Slams en zo hier en daar een pot verliest. Maar in TopSpin 2K25 betekent dit vooral dat je nodeloze potjes moet gaan spelen om maar voldoende ervaringspunten bijeen te sprokkelen. Dat heb ik gedaan door online te spelen en 250-toernooien opnieuw te doorlopen – in plaats van daadwerkelijk progressie te boeken in mijn carrière of beter te worden in de game. Het draait hier dus minder om je eigen vaardigheden dan om de kunstmatige levels van de tennissers.

Misschien niet verrassend: er is een “Rookie Rise Pack” waarin je zelfgemaakte tennisser gelijk op level 10 begint. Maar dit pakketje is alleen opgenomen in de Deluxe Edition (€99,99) en hoger, of los te koop (€12,99). Eigenlijk is dat de crux van TopSpin 2K25: er is een overdaad aan potentie, maar je voelt je als speler toch vooral in het ootje genomen.

TopSpin 2K25 is nu verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op Xbox Series X gespeeld.

Oké
Conclusie

TopSpin 2K25 is een markante terugkeer van een decenniaoude serie. De tennisactie is enerverend en gebalanceerd, maar alle randzaken verpesten een aanzienlijk deel van de spelervaring.

Plus- en minpunten
  • Gelaagde gameplay
  • Licenties toernooien en banen
  • Spannende multiplayer
  • Problematisch verdienmodel
  • ‘Always online’
  • Weinig bestaande spelers
  • Gebrek aan balans in carrièremodus

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen
Nieuws

Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen

Savvy Games Group zou een vinger in de pap hebben

Ubisoft zou werken aan downloadbare content voor Assassin's Creed Shadows die deels door het uit Saoedi-Arabië afkomstige Savvy Games Group wordt bekostigd.

Dat meldt de Franse uitgave Les Echos (via VGC). Na een meeting tussen Ubisoft-CEO Yves Guillemot en Savvy Games Group zou zijn besloten om groen licht te geven aan de dlc. Er zijn verder geen details over de inhoud van de dlc of wanneer deze moet verschijnen.

De geruchten over de dlc zijn opvallend. Niet alleen omdat Ubisoft in eerste instantie geen plannen had voor betaalde dlc voor de game, maar ook omdat Savvy Games Group controversieel is in het Westen. Savvy Games Group is een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

De controverse is er vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Een deel van de winst die bedrijven maken wanneer ze samenwerken met het Public Investment Fund gaat immers naar het land. Overigens is Ubisoft niet de enige die nu banden lijkt te hebben met het PIF; de organisatie heeft geïnvesteerd in bedrijven als Nintendo, Electronic Arts, Take-Two, Activision en Capcom.

Overigens komt er wel sowieso een gratis uitbreiding voor Assassin's Creed Shadows beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. De uitbreiding heeft Claws of Awaji en bevat meer dan tien uur aan extra content. Vorige week is er een trailer van de dlc uitgekomen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films
Nieuws

PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films

Onder andere Netflix en Warner Bros. zouden interesse hebben

PlayStation Productions heeft een nieuwe Resident Evil-film in productie. Het betreft een reboot en staat dus los van eerder verschenen Resident Evil-films.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Zach Cregger, de acteur en regisseur achter de in 2022 verschenen horrorfilm Barbarian, zou de regie en het schrijven van het script op zich nemen. Shay Hatten, die eerder aan Zack Snyders Army of the Dead en John Wick 4 heeft gewerkt, zou meehelpen met het schrijfwerk.

PlayStation Productions - een in 2019 door Sony Interactive Entertainment opgerichte tak van het bedrijf dat zich richt op verfilmingen van gamefranchises - zou de handen ineenslaan met Constantin Film, dat sinds de jaren negentig de rechten op Resident Evil-verfilmingen in handen heeft. Vier verschillende studio's zouden op dit moment bieden op de rechten om de film uit te geven, waaronder Netflix en Warner Bros.

Tussen 2002 en 2016 zijn zes Resident Evil-films uitgekomen met MIlla Jovovich in de hoofdrol. In 2021 kwam er al een rebootfilm uit genaamd Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Ook kwam er een live-action-serie uit op Netflix, maar die werd na één seizoen al geannuleerd.

De horrorfranchise van Capcom gaat al sinds de jaren negentig mee en is - onder andere dankzij diverse positief ontvangen remakes - populairder dan ooit. Onlangs bleek nog dat de remake van het vierde deel meer dan negen miljoen keer is verkocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!