Review: Senua’s Saga: Hellblade 2 is nog steeds best bijzonder
Gamer.nl
Reviews

Review: Senua’s Saga: Hellblade 2 is nog steeds best bijzonder

Op de schouders van een reusachtige prestatie

Na een uur spelen stuit Senua op een verlaten dorpje. Brandende lijkstapels en een spoor van bloed waarschuwen dat ze alleen maar meer dood en verderf gaat aantreffen. In een van de overvallen huisjes staat nog een ladder overeind die haar naar een kist leidt. Even schiet een droevige gedachte door ons hoofd: ‘Het zal toch geen loot zijn zeker?’

Zo’n soort spel is Senua’s Saga: Hellblade 2 gelukkig niet. Sterker nog, ondanks de hogere productiewaarde is er eigenlijk maar weinig veranderd sinds deel één. Dankzij de schatkist van Microsoft is er weliswaar meer grafisch detail, meer audio en nog meer motion capturing, maar dat maakt het niet ineens een bombastische AAA-game. En dat is maar goed ook. Hellblade 2 voelt behoorlijk authentiek en vertelt opnieuw een relatief klein verhaal over Senua en haar (innerlijke) strijd.  

Het vervolg begint wanneer ze schipbreuk lijdt op weg naar IJsland. Senua heeft zich gevangen laten nemen om wraak te nemen op de (Noor)mannen die haar Dillion hebben vermoord. Eenmaal aangespoeld en ontsnapt komt ze erachter dat de slavendrijvers niet helemaal bovenaan de voedselketen staan. Hun geclaimde land wordt geteisterd door een aantal angstaanjagende reuzen die iedere nacht weer nieuwe slachtoffers eisen. Senua voelt zich de aangewezen persoon om hier een eind aan te maken en ook meteen iedereen te bevrijden die in gevangenschap leeft. Alsof de last op haar schouders nog niet zwaar genoeg was.

Alles op karakter

Ontwikkelaar Ninja Theory hanteert voor dit vervolg grotendeels dezelfde opzet. Je loopt langs behoorlijk lineaire paden, vecht af en toe tegen wat monsters en lost hier en daar een puzzel op. Soms moet je bepaalde runen in de omgeving vinden om verder te mogen, of je manifesteert een nieuwe route door de realiteit om je heen te manipuleren. Zowel het vechten als het puzzelen heeft niet bijster veel om het lijf. Dat hoeft ook helemaal niet: Hellblade is op z’n best als het zich richt op Senua en haar karakterontwikkeling.

Helaas blijft die ontwikkeling wel een beetje steken vergeleken met het eerste deel. Dat kan ook bijna niet anders, want in die game moet ze het verlies van haar geliefde verwerken, de dood van haar moeder, de mishandeling door haar vader en de psychoses die daardoor aangewakkerd zijn. Het houdt niet op, tot ze eindelijk soort van vrede sluit met haar ‘demonen’.

Zoals gezegd heeft Hellblade 2 geen loot, optionele opdrachten of andere opvulling die je tegenwoordig in grote games verwacht. Toch voelt Senua’s verblijf op IJsland een beetje als een zijmissie vergeleken met wat ze in deel één allemaal doormaakt. Toegegeven, de landschappen waar je doorheen loopt worden prachtig in beeld gebracht, helemaal op de Series X. Op z’n kleinere broertje is de resolutie vanzelfsprekend wel wat lager en lijken er enkele lichteffecten te ontbreken, waardoor het contrast tussen donker en licht niet altijd even goed uit de verf komt. Maar in beide versies schittert Hellblade 2 met al zijn pracht en praal, al missen we wel een beetje de actief vijandige presentatie van Senua’s Sacrifice. Daarin voelde het echt alsof Senua’s geest, en daarmee haar wereld, continu op instorten stond.

Hoofdrolverdeling

Haast vanzelfsprekend staat er dit keer minder op het spel. Senua is van zo ver gekomen dat haar ontdekkingstocht in IJsland haast triviaal voelt. Het helpt ook niet dat het verhaal dit keer grotendeels verteld wordt aan de hand van de mensen die ze onderweg tegenkomt. Senua moet de hoofdrol delen met slavendrijver Thórgestr, dorpeling Fargrímr en vrouwelijke krijger Ástriõr. Op zich verdienstelijk geschreven personages, maar er is te weinig tijd en ruimte om echt met ze mee te gaan leven. Niet zoals je dat met Senua doet dankzij haar innerlijke dialoog.

Dankzij het perspectief van de andere personages leert Senua wel weer meer over waar ze vandaan komt, waar ze nu staat en waar ze naar toegaat. En dan is het verhaal weer voorbij na een kleine acht uur. Een prima lengte voor wat nog steeds een vrij intensieve game is. Met alle audiovisuele trucjes die Ninja Theory uit de kast trekt, ben je tegen die tijd ook wel toe aan wat rust.

Beslagen ten IJsland

Je krijgt daarna nog de optie om de game opnieuw door te spelen met ‘audiocommentaar’ van de andere hoofdpersonages. Dit valt enkel de grootste liefhebbers aan te raden en vereist een aardige portie geduld. De natuurlijke reflex bij zo’n tweede playthrough is dat je er sneller doorheen gaat om alle nieuwigheden te ontdekken, maar een bewust verhalende game als Hellblade 2 laat zich niet haasten.

Met dit tweede deel zet Ninja Theory hoe dan ook een prijzenswaardige prestatie neer. Als je ook maar enigszins houdt van games met een bijzonder verhaal en een unieke presentatie, dan is Hellblade 2 het maandje Game Pass dubbel en dwars waard. Eigenlijk is het grootste pijnpunt dat Senua’s Saga niet zoveel impact weet te maken als deel één. Daarin is ze letterlijk door de hel gegaan en weer terug. Hoe erg kan IJsland dan nog zijn?

Hellblade is vanaf 21 mei verkrijgbaar voor pc en Xbox Series X|S. Voor deze review zijn zowel de Series X- als S-versie getest.

Uitstekend
Conclusie

Senua’s Saga: Hellblade 2 maakt emotioneel niet zoveel los als het eerste deel, maar dat kan ook bijna niet. Deel twee is nog steeds behoorlijk authentiek en Senua blijft een bijzonder personage. Het is logisch dat ontwikkelaar Ninja Theory niet al na één game afscheid wilde nemen. Na Senua’s Sacrifice zijn we bereid om haar overal naartoe te volgen, helemaal naar het indrukwekkende IJsland van de 10e eeuw.    

Plus- en minpunten
  • Presentatie blijft uniek en bijzonder
  • Senua steelt opnieuw de show
  • Landschappen maken indruk
  • Weet minder te raken dan deel één
  • Verhaal voelt iets te gefragmenteerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!