PowerA Fusion Pro Wired Controller is een serieuze vervanger voor de Xbox-controller
Reviews

PowerA Fusion Pro Wired Controller is een serieuze vervanger voor de Xbox-controller

Wie op zoek is naar een luxe controller, komt voor de Xbox al snel uit bij de officiële Elite-controller. Met een adviesprijs van 179,99 euro is die echter niet voor iedereen weggelegd. PowerA biedt met de Fusion Pro een betaalbaarder alternatief. Het prijskaartje van 95 euro is meer dan redelijk voor wat je met deze controller krijgt.

De Pro Fusion Wired Controller lijkt op het eerste oog erg op een officiële controller, met vrijwel dezelfde contouren en afmetingen. Hij wordt geleverd in een luxe draagetui waar alle accessoires ook gelijk in kunnen worden bewaard. Naast de controller vinden we in het etui een stevige draad (van drie meter, dus lang zat), twee verhoogde analoge sticks (waarvan eentje met een ‘bolle’ bovenkant), twee groene metalen ringetjes voor om de analoge sticks (voor als je wil opvallen), en natuurlijk het afneembare Pro Pack, dat pedalen aan de achterkant toevoegt.

Alles binnen vingerbereik

De Fusion Pro Wired Controller biedt dus net wat meer dan een standaard Xbox-controller, en net wat minder dan de Elite controller. Je kunt de controller niet zo tot in detail aanpassen als de Elite controller, maar met aanpasbare analoge sticks, instelbare triggers en pedalen aan de achterkant heeft de Fusion Pro wel degelijk iets extra’s te bieden.

©GMRimport

Vooral bij competitieve games is het een verademing dat je je duimen nu constant op de analoge sticks kan houden. De standaard A-,B-,X- en Y-knoppen ‘verplaats’ je gewoon naar de achterkant, zodat je met je middel- en ringvinger herlaadt, springt, of van wapen wisselt. Overigens zijn ook alle andere knoppen onder de pedalen te programmeren. Je hoeft daarvoor niet in een app te duiken, maar kan op ieder moment de programmering aanpassen. Als je dus plots bedenkt dat je met je linker ringvinger wil kunnen sprinten, dan is dan geen probleem.

Geschikt voor competitief én relaxt gamen

In combinatie met de instelbare triggers en een verhoogde analoge stick, geeft de Fusion Pro controller je echt een merkbaar voordeel. Doordat je de triggers minder ver hoeft in te drukken, kun je bijvoorbeeld sneller schieten, terwijl je met de verhoogde analoge stick net wat nauwkeuriger mikt. Het lijkt misschien marginaal, maar kan net het verschil maken in een potje Halo: The Master Chief Collection of Call of Duty: Warzone.

Maar de Fusion Pro is niet alleen geschikt voor competitieve games. De Pro Pack klik je er zo weer af, en de triggers zet je met een schuifje achterop weer op de standaardinstellingen. Doordat de voorkant magnetisch is, kun je ook makkelijk de analoge sticks omwisselen. Zo heb je in een handomdraai weer een gewone controller in je handen.

©GMRimport

Mist luxe afwerking

Als we de Pro Fusion onder een vergrootglas leggen, is ‘ie ook zonder alle Pro-functionaliteiten nét iets fijner dan een standaard Xbox-controller. De knoppen klikken iets nadrukkelijker en voelen iets vlakker aan, waardoor ze minder in je duim prikken. De vierpuntdruktoets voelt wel iets minder betrouwbaar en ook de triggers zijn van iets mindere bouwkwaliteit dan we gewend zijn. Hoewel de registratie feilloos is, maken ze vrij veel geluid, wat een goedkope indruk geeft. Bovendien zijn ze glad afgewerkt, terwijl Microsoft zelf steeds meer controllers voorziet van triggers met textuur.

Ook opvallend is dat PowerA de volumeknop voor een aangesloten headset achterwege heeft gelaten – die vinden we wel op de goedkopere Enhanced Wired Controller van het bedrijf. Juist bij zo’n controller die gemaakt is voor competitief spelen, zou een volumeknop handig zijn. Een headset is overigens wel gewoon aan te sluiten, die 3,5mm-aansluiting onderop zit er niet voor de sier.

©GMRimport

Het voornaamste nadeel aan de Pro Fusion is echter dan ‘ie alleen met draad werkt. Dat valt PowerA niet echt te verwijten, aangezien Microsoft nou eenmaal gebruikmaakt van een eigen protocol voor draadloze communicatie, maar jammer is het wel. Bij bepaalde games is de draad welkom om eventuele input lag uit te sluiten, maar juist bij zo’n veelzijdige controller was het zeker fijn geweest om bij bepaalde games lekker achterover te kunnen leunen zonder draadje. Het is niet anders.

Als je met de draad kan leven, is de PowerA Fusion een serieuze vervanger van de standaard Xbox-controller, geschikt voor Xbox One, Xbox Series X en S, en pc.

Uitstekend
Conclusie

De PowerA Fusion Pro Wired Controller voor Xbox positioneert zichzelf qua prijs én functionaliteiten precies tussen de standaard Xbox-controller en de dure Elite. Met de rubberen grepen ligt de controller aangenaam in de hand en de knoppen klikken zelfs iets fijner dan die van een standaard Xbox-controller. De instelbare triggers en de pedalen hebben absoluut toegevoegde waarde bij snelle actiegames, maar zijn ook compleet te negeren op de momenten dat je ze niet nodig hebt. Het is dat de Fusion Pro niet draadloos is, anders zouden we niet zo snel meer een andere controller aanraken.

Plus- en minpunten
  • Instelbare triggers en pedalen geven een voordeel in snelle of competitieve games, configuraties zijn snel aan te passen, ligt aangenaam in de hand, werkt op Xbox One én Series X en S
  • Mist luxe afwerking

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!