PowerA Fusion Pro Wired Controller is een serieuze vervanger voor de Xbox-controller
Gamer.nl
Reviews

PowerA Fusion Pro Wired Controller is een serieuze vervanger voor de Xbox-controller

Wie op zoek is naar een luxe controller, komt voor de Xbox al snel uit bij de officiële Elite-controller. Met een adviesprijs van 179,99 euro is die echter niet voor iedereen weggelegd. PowerA biedt met de Fusion Pro een betaalbaarder alternatief. Het prijskaartje van 95 euro is meer dan redelijk voor wat je met deze controller krijgt.

De Pro Fusion Wired Controller lijkt op het eerste oog erg op een officiële controller, met vrijwel dezelfde contouren en afmetingen. Hij wordt geleverd in een luxe draagetui waar alle accessoires ook gelijk in kunnen worden bewaard. Naast de controller vinden we in het etui een stevige draad (van drie meter, dus lang zat), twee verhoogde analoge sticks (waarvan eentje met een ‘bolle’ bovenkant), twee groene metalen ringetjes voor om de analoge sticks (voor als je wil opvallen), en natuurlijk het afneembare Pro Pack, dat pedalen aan de achterkant toevoegt.

Alles binnen vingerbereik

De Fusion Pro Wired Controller biedt dus net wat meer dan een standaard Xbox-controller, en net wat minder dan de Elite controller. Je kunt de controller niet zo tot in detail aanpassen als de Elite controller, maar met aanpasbare analoge sticks, instelbare triggers en pedalen aan de achterkant heeft de Fusion Pro wel degelijk iets extra’s te bieden.

©GMRimport

Vooral bij competitieve games is het een verademing dat je je duimen nu constant op de analoge sticks kan houden. De standaard A-,B-,X- en Y-knoppen ‘verplaats’ je gewoon naar de achterkant, zodat je met je middel- en ringvinger herlaadt, springt, of van wapen wisselt. Overigens zijn ook alle andere knoppen onder de pedalen te programmeren. Je hoeft daarvoor niet in een app te duiken, maar kan op ieder moment de programmering aanpassen. Als je dus plots bedenkt dat je met je linker ringvinger wil kunnen sprinten, dan is dan geen probleem.

Geschikt voor competitief én relaxt gamen

In combinatie met de instelbare triggers en een verhoogde analoge stick, geeft de Fusion Pro controller je echt een merkbaar voordeel. Doordat je de triggers minder ver hoeft in te drukken, kun je bijvoorbeeld sneller schieten, terwijl je met de verhoogde analoge stick net wat nauwkeuriger mikt. Het lijkt misschien marginaal, maar kan net het verschil maken in een potje Halo: The Master Chief Collection of Call of Duty: Warzone.

Maar de Fusion Pro is niet alleen geschikt voor competitieve games. De Pro Pack klik je er zo weer af, en de triggers zet je met een schuifje achterop weer op de standaardinstellingen. Doordat de voorkant magnetisch is, kun je ook makkelijk de analoge sticks omwisselen. Zo heb je in een handomdraai weer een gewone controller in je handen.

©GMRimport

Mist luxe afwerking

Als we de Pro Fusion onder een vergrootglas leggen, is ‘ie ook zonder alle Pro-functionaliteiten nét iets fijner dan een standaard Xbox-controller. De knoppen klikken iets nadrukkelijker en voelen iets vlakker aan, waardoor ze minder in je duim prikken. De vierpuntdruktoets voelt wel iets minder betrouwbaar en ook de triggers zijn van iets mindere bouwkwaliteit dan we gewend zijn. Hoewel de registratie feilloos is, maken ze vrij veel geluid, wat een goedkope indruk geeft. Bovendien zijn ze glad afgewerkt, terwijl Microsoft zelf steeds meer controllers voorziet van triggers met textuur.

Ook opvallend is dat PowerA de volumeknop voor een aangesloten headset achterwege heeft gelaten – die vinden we wel op de goedkopere Enhanced Wired Controller van het bedrijf. Juist bij zo’n controller die gemaakt is voor competitief spelen, zou een volumeknop handig zijn. Een headset is overigens wel gewoon aan te sluiten, die 3,5mm-aansluiting onderop zit er niet voor de sier.

©GMRimport

Het voornaamste nadeel aan de Pro Fusion is echter dan ‘ie alleen met draad werkt. Dat valt PowerA niet echt te verwijten, aangezien Microsoft nou eenmaal gebruikmaakt van een eigen protocol voor draadloze communicatie, maar jammer is het wel. Bij bepaalde games is de draad welkom om eventuele input lag uit te sluiten, maar juist bij zo’n veelzijdige controller was het zeker fijn geweest om bij bepaalde games lekker achterover te kunnen leunen zonder draadje. Het is niet anders.

Als je met de draad kan leven, is de PowerA Fusion een serieuze vervanger van de standaard Xbox-controller, geschikt voor Xbox One, Xbox Series X en S, en pc.

Uitstekend
Conclusie

De PowerA Fusion Pro Wired Controller voor Xbox positioneert zichzelf qua prijs én functionaliteiten precies tussen de standaard Xbox-controller en de dure Elite. Met de rubberen grepen ligt de controller aangenaam in de hand en de knoppen klikken zelfs iets fijner dan die van een standaard Xbox-controller. De instelbare triggers en de pedalen hebben absoluut toegevoegde waarde bij snelle actiegames, maar zijn ook compleet te negeren op de momenten dat je ze niet nodig hebt. Het is dat de Fusion Pro niet draadloos is, anders zouden we niet zo snel meer een andere controller aanraken.

Plus- en minpunten
  • Instelbare triggers en pedalen geven een voordeel in snelle of competitieve games, configuraties zijn snel aan te passen, ligt aangenaam in de hand, werkt op Xbox One én Series X en S
  • Mist luxe afwerking

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!