Outer Wilds: Echoes of the Eye is vooral meer en moeilijker
Reviews

Outer Wilds: Echoes of the Eye is vooral meer en moeilijker

Wie eenmaal Outer Wilds heeft uitgespeeld kan nooit meer opnieuw beginnen. Het origineel uit 2019 is een even unieke als onvergetelijke ervaring en zo’n zeldzame game die iedereen op zijn minst geprobeerd moet hebben. Het is ook een game die je – als je de geheimen van dit universum eenmaal hebt ontrafeld – nooit meer met dezelfde onbevangen blik kan spelen. Dat was tenminste het geval tot er mysterieuze schaduw voor de zon verscheen…

Om te vinden waar de eerste en enige downloadbare content van Outer Wilds start, is het van belang de basisprincipes van het originele spel weer onder de knie te krijgen. Omgaan met de timeloop, het ruimteschip besturen en de jetpack, plus alle hulpmiddelen die iedere Hearthian-verkenner meekrijgt moeten weer opnieuw geleerd worden. De volgende stap is uitpluizen waar de nieuwe content in hemelsnaam te vinden is. De eerste hint brengt de speler naar het museum, maar daarna worden de vervolgstappen steeds lastiger. Het weet de toon goed te zetten voor de rest van de dlc.

©GMRimport

Halo

Echoes of the Eye speelt zich bijna in zijn geheel af op een gigantisch verborgen ruimteschip met daarin bossen, een paar uitgestorven nederzettingen en een wild stromende rivier. Het schip is ringvormig en dat zorgt ervoor dat de rivier uiteindelijk weer terugkeert bij zijn beginpunt. Visueel gezien is het een indrukwekkende plek die bovendien duidelijk anders aanvoelt dan de locaties uit de rest van het spel.

De eerste stappen op deze plek zijn vertrouwd onwennig, maar beetje bij beetje vult de schipcomputer zich met cruciale informatie en hints over wat er met de oorspronkelijke inwoners van deze plek is gebeurd. Wie het hoofdverhaal heeft gespeeld heeft natuurlijk bepaalde verwachtingen over hoe ontbrekende informatie en mysteries opgelost kunnen worden, maar Echoes of Eye introduceert genoeg nieuwe ideeën om te blijven verrassen.

©GMRimport

Nieuw, maar niet van hetzelfde niveau

Zonder al te veel verklappen bevat deze uitbreiding genoeg ‘aha-momenten’ om het waard te maken Outer Wilds weer op te starten. Er zijn weinig games die datzelfde gevoel van ontdekking weten te creëren zonder de speler de hele tijd nieuwe vaardigheden of upgrades voor te schotelen. De timeloop zorgt er namelijk nog steeds voor dat alleen je kennis om de 22 minuten wordt meegenomen naar een nieuwe poging. De rest van het universum krijgt een reset en is daarna weer exact hetzelfde als in het begin.

Echoes of the Eye heeft ongeveer dezelfde opzet, maar komt niet helemaal in de buurt van de oorspronkelijke game. Dat is vooral te danken aan een aantal nieuwe elementen die de downloadbare content introduceert. Delen van de nieuwe locatie zijn namelijk pikkedonker en bevolkt door wezens die niets moeten hebben van nieuwsgierige pottenkijkers.

©GMRimport

Enge buitengebieden

Outer Wilds verandert op deze punten in een horrorgame met wat lichte stealth-elementen. Gepakt worden en hetzelfde stuk opnieuw moeten spelen is in iedere game vervelend, maar onder de tijdsdruk van de vernietiging van het universum wordt het helemaal irritant. Het helpt ook niet dat grote delen van de dlc zo donker zijn dat het allemaal erg desoriënterend wordt.

Er zijn manieren om de aanvaringen met deze wezens te omzeilen, maar die routes zijn erg goed verstopt en niet iedere hint wordt in Echoes of the Eye even duidelijk weergegeven. De inwoners van het ruimteschip hebben allerlei herinneringen in de vorm van diavoorstellingen achtergelaten, maar cruciale details zijn vaak weggebrand of ietwat abstract weergegeven. Bovendien is het soms belangrijk om deze dia’s ook opnieuw te zien. De omschrijvingen in de boordcomputer zijn wat minder nuttig nadat ze voor het eerst bekeken zijn.

De hoogtepunten van Outer Wilds worden daarom niet bereikt in Echoes of Eye, maar de dlc is alsnog de moeite waard voor wie geen genoeg kon krijgen van het origineel.

-

Eerder frustrerend

Veel meer dan in de rest van het spel wordt de timeloop hier irritant. Steeds dezelfde route vliegen, uitstappen, het station betreden en vervolgens een stukje varen op een raft om op de plek te komen waar je was gebleven wordt bij de tiende keer vervelend. In de rest van Outer Wilds was het altijd mogelijk om op een andere planeet op onderzoek uit te gaan als je ergens niet uitkwam. Die luxe ontbreekt in Echoes of the Eye, waardoor frustratie eerder om de hoek ligt. Wanneer je uit wanhoop maar van alles gaat proberen en per ongeluk op de oplossing stuit geeft dat toch niet hetzelfde gevoel van voldoening dan wanneer je een obscure hint hebt weten te ontcijferen.

De hoogtepunten van Outer Wilds worden daarom niet bereikt in Echoes of Eye, maar de dlc is alsnog de moeite waard voor wie geen genoeg kon krijgen van het origineel. De verrassingen, twists en briljante vondsten zijn er nog steeds. Het is bovendien lofwaardig hoe goed Echoes of the Eye in het hoofdverhaal verwerkt is. Alleen al om die reden is het de moeite waard om weer naar het universum van Outer Wilds terug te keren.

Outer Wilds: Echoes of the Eye is voor 14,99 euro verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4 en 5. De game is getest via backward compatibility op een Xbox Series X.

©GMRimport

Goed
Conclusie

Outer Wilds: Echoes of the Eye introduceert een nieuwe locatie boordevol geheimen. Ontrafelen wat er precies in dit verborgen ruimtestation aan de hand is levert weer een heleboel aha-momenten op, maar Echoes of the Eye frustreert ook vaker. Dat komt vooral door de griezelige stealth-secties en de timeloop die in deze dlc veel beperkender voelt.

Plus- en minpunten
  • Meer Outer Wilds, nieuwe briljante vondsten
  • Veel donkere gebieden, timeloop gaat irriteren, soms wel erg obscure oplossingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!