Outer Wilds: Echoes of the Eye is vooral meer en moeilijker
Gamer.nl
Reviews

Outer Wilds: Echoes of the Eye is vooral meer en moeilijker

Wie eenmaal Outer Wilds heeft uitgespeeld kan nooit meer opnieuw beginnen. Het origineel uit 2019 is een even unieke als onvergetelijke ervaring en zo’n zeldzame game die iedereen op zijn minst geprobeerd moet hebben. Het is ook een game die je – als je de geheimen van dit universum eenmaal hebt ontrafeld – nooit meer met dezelfde onbevangen blik kan spelen. Dat was tenminste het geval tot er mysterieuze schaduw voor de zon verscheen…

Om te vinden waar de eerste en enige downloadbare content van Outer Wilds start, is het van belang de basisprincipes van het originele spel weer onder de knie te krijgen. Omgaan met de timeloop, het ruimteschip besturen en de jetpack, plus alle hulpmiddelen die iedere Hearthian-verkenner meekrijgt moeten weer opnieuw geleerd worden. De volgende stap is uitpluizen waar de nieuwe content in hemelsnaam te vinden is. De eerste hint brengt de speler naar het museum, maar daarna worden de vervolgstappen steeds lastiger. Het weet de toon goed te zetten voor de rest van de dlc.

©GMRimport

Halo

Echoes of the Eye speelt zich bijna in zijn geheel af op een gigantisch verborgen ruimteschip met daarin bossen, een paar uitgestorven nederzettingen en een wild stromende rivier. Het schip is ringvormig en dat zorgt ervoor dat de rivier uiteindelijk weer terugkeert bij zijn beginpunt. Visueel gezien is het een indrukwekkende plek die bovendien duidelijk anders aanvoelt dan de locaties uit de rest van het spel.

De eerste stappen op deze plek zijn vertrouwd onwennig, maar beetje bij beetje vult de schipcomputer zich met cruciale informatie en hints over wat er met de oorspronkelijke inwoners van deze plek is gebeurd. Wie het hoofdverhaal heeft gespeeld heeft natuurlijk bepaalde verwachtingen over hoe ontbrekende informatie en mysteries opgelost kunnen worden, maar Echoes of Eye introduceert genoeg nieuwe ideeën om te blijven verrassen.

©GMRimport

Nieuw, maar niet van hetzelfde niveau

Zonder al te veel verklappen bevat deze uitbreiding genoeg ‘aha-momenten’ om het waard te maken Outer Wilds weer op te starten. Er zijn weinig games die datzelfde gevoel van ontdekking weten te creëren zonder de speler de hele tijd nieuwe vaardigheden of upgrades voor te schotelen. De timeloop zorgt er namelijk nog steeds voor dat alleen je kennis om de 22 minuten wordt meegenomen naar een nieuwe poging. De rest van het universum krijgt een reset en is daarna weer exact hetzelfde als in het begin.

Echoes of the Eye heeft ongeveer dezelfde opzet, maar komt niet helemaal in de buurt van de oorspronkelijke game. Dat is vooral te danken aan een aantal nieuwe elementen die de downloadbare content introduceert. Delen van de nieuwe locatie zijn namelijk pikkedonker en bevolkt door wezens die niets moeten hebben van nieuwsgierige pottenkijkers.

©GMRimport

Enge buitengebieden

Outer Wilds verandert op deze punten in een horrorgame met wat lichte stealth-elementen. Gepakt worden en hetzelfde stuk opnieuw moeten spelen is in iedere game vervelend, maar onder de tijdsdruk van de vernietiging van het universum wordt het helemaal irritant. Het helpt ook niet dat grote delen van de dlc zo donker zijn dat het allemaal erg desoriënterend wordt.

Er zijn manieren om de aanvaringen met deze wezens te omzeilen, maar die routes zijn erg goed verstopt en niet iedere hint wordt in Echoes of the Eye even duidelijk weergegeven. De inwoners van het ruimteschip hebben allerlei herinneringen in de vorm van diavoorstellingen achtergelaten, maar cruciale details zijn vaak weggebrand of ietwat abstract weergegeven. Bovendien is het soms belangrijk om deze dia’s ook opnieuw te zien. De omschrijvingen in de boordcomputer zijn wat minder nuttig nadat ze voor het eerst bekeken zijn.

De hoogtepunten van Outer Wilds worden daarom niet bereikt in Echoes of Eye, maar de dlc is alsnog de moeite waard voor wie geen genoeg kon krijgen van het origineel.

-

Eerder frustrerend

Veel meer dan in de rest van het spel wordt de timeloop hier irritant. Steeds dezelfde route vliegen, uitstappen, het station betreden en vervolgens een stukje varen op een raft om op de plek te komen waar je was gebleven wordt bij de tiende keer vervelend. In de rest van Outer Wilds was het altijd mogelijk om op een andere planeet op onderzoek uit te gaan als je ergens niet uitkwam. Die luxe ontbreekt in Echoes of the Eye, waardoor frustratie eerder om de hoek ligt. Wanneer je uit wanhoop maar van alles gaat proberen en per ongeluk op de oplossing stuit geeft dat toch niet hetzelfde gevoel van voldoening dan wanneer je een obscure hint hebt weten te ontcijferen.

De hoogtepunten van Outer Wilds worden daarom niet bereikt in Echoes of Eye, maar de dlc is alsnog de moeite waard voor wie geen genoeg kon krijgen van het origineel. De verrassingen, twists en briljante vondsten zijn er nog steeds. Het is bovendien lofwaardig hoe goed Echoes of the Eye in het hoofdverhaal verwerkt is. Alleen al om die reden is het de moeite waard om weer naar het universum van Outer Wilds terug te keren.

Outer Wilds: Echoes of the Eye is voor 14,99 euro verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4 en 5. De game is getest via backward compatibility op een Xbox Series X.

©GMRimport

Goed
Conclusie

Outer Wilds: Echoes of the Eye introduceert een nieuwe locatie boordevol geheimen. Ontrafelen wat er precies in dit verborgen ruimtestation aan de hand is levert weer een heleboel aha-momenten op, maar Echoes of the Eye frustreert ook vaker. Dat komt vooral door de griezelige stealth-secties en de timeloop die in deze dlc veel beperkender voelt.

Plus- en minpunten
  • Meer Outer Wilds, nieuwe briljante vondsten
  • Veel donkere gebieden, timeloop gaat irriteren, soms wel erg obscure oplossingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!