Hot Wheels Unleashed laat zien dat best aardig niet genoeg is
Het is even schrikken als je de eerste auto ontvangt in Hot Wheels Unleashed. Een plastic doos verschijnt en met een druk op de knop komt daar opeens een willekeurige auto uit. Oh jee, lootboxes? Nee, gelukkig is er geen microtransactie nodig om deze micro-auto’s te winnen. De ‘blind boxes’ kun je alleen kopen met virtueel geld, dat je verdient door te racen. Toch is deze gacha-achtige constructie één van de ontwerpkeuzes die de vaart uit deze racer haalt.
Eerst even terug naar start. Hot Wheels Unleashed is een arcaderacer die op het eerste gezicht wat aan Mario Kart doet denken: kleurrijke wagentjes racen over een kleurrijk circuit en driften door de bochten om boosts te krijgen. Grote afwezige is een arsenaal aan wapens. Je wint geen races met een blauw schild of door bananen op de weg te gooien. Er is ook geen irritante rubber-banding, dus als je achter ligt, lig je achter. Winnen betekent beter leren rijden. Dat is in elk geval een pluspunt.
©GMRimport
Kamers
Het draait dus puur om het racen over de plastic banen die door allerlei kamers zijn aangelegd. De schaal van deze reusachtige ruimtes versterkt het gevoel dat je met speelgoed rijdt. Ook de (getrouwe) vormgeving van de diverse Hot Wheels-auto’s schreeuwt speelgoed. Dat is voor fans van de miniatuurwagentjes (er is al 34 jaar een heuse jaarlijkse Hotwheels verzamelbeurs in Los Angeles) waarschijnlijk een feest van herkenning. Voor niet-fans is het wel leuk om te zien met hoeveel oog voor detail alle karretjes en hun materialen zijn nagebootst, maar je mist dan waarschijnlijk de nostalgische band waar de ontwikkelaars voor gingen.
De wagentjes hebben statistieken voor snelheid, acceleratie, remmen en bestuurbaarheid, wat te merken is in het rijgedrag. De statistieken van elk wagentje zijn op te waarderen met ‘gears’ die je verzamelt door races te winnen of door ongewenste auto’s te recyclen. Dat betekent ook dat je in de praktijk al snel bij een favoriete auto uitkomt die je maximaliseert. De noodzaak om meer auto’s te verzamelen valt of staat vervolgens bij je eigen verzamelwoede en hoe belangrijk je het uiterlijk van je Hot Wheels vindt.
©GMRimport
Dronken
Dan het racen zelf. Eerst een pro-tip: zet de moeilijkheidsgraad minstens op medium. De standaard ‘easy’ is belachelijk makkelijk. Zelfs geblinddoekt en dronken kost het moeite om te verliezen. Dus tenzij je alle uitdaging in een game wil vermijden. is dat stap één om plezier te beleven aan Hot Wheels Unleashed.
Er is een lekker gevoel van snelheid, mede door een laag camerastandpunt. De sleutel voor succes zit hem in het leren kennen van de circuits en het gebruik van de boostknop, waar je tijdelijk een stuk sneller door rijdt. Dat laatste is ook het grootste verschil tussen de moeilijkheidsgraden ‘makkelijk’ en ‘medium’: bij ‘makkelijk’ gebruiken de computergestuurde tegenstanders de boost niet of nauwelijks. Hoe vaak je kan boosten hangt gedeeltelijk af van je auto (sommigen hebben een aantal boostmomenten, anderen een boostmetertje) en hoe vaak je drift. Driften laadt je boosters weer op, waardoor je vaker kunt versnellen. Het is dus zaak om elke bocht driftend door te scheuren, en zo vaak mogelijk ofwel te boosten ofwel de boostplekken op het circuit te raken om zo snel mogelijk de finish te halen.
Omdat de circuits allerlei obstakels en sprongen bevatten, is het belangrijk om deze goed te leren kennen. Zo weet je dat je de boost misschien nog even moet bewaren voor de volgende sprong of looping en leer je waar je alvast rekening moet houden met speelgoedobstakels die een bocht net even lastiger maken.
©GMRimport
Niets nieuws
Mocht je bij dit alles denken dat hier niets nieuws wordt beschreven, dan klopt dat. Daar zit hem ook wel een beetje het grote probleem van Hot Wheels Unleashed: het is niets nieuws. Ook de ‘campagne’ doet niets wat je al niet eerder hebt gezien. Je ziet daarin de plattegrond van een stad met knooppunten. Die knooppunten stellen races of time trials voor. Haal je de doelen, dan komen er meer knooppunten beschikbaar. Er is alleen geen enkele relatie tussen de plattegrond van de stad en de circuits of locaties waar je racet. Die locaties (bijvoorbeeld een huiskamer of hobbykamer) worden keer op keer gerecycled met een aantal wisselende circuits.
Er is ook een circuit-ontwerper waar je zelf racebanen kunt bouwen. Deze kun je vervolgens ook online delen en online racen. Er zijn voldoende onderdelen en wat interessante speelgoedobstakels (de eerste die je vrijspeelt is een plastic spin die afremmende spinnenwebben op een deel van het circuit schiet) om wat geinigs te bouwen, maar verwacht niet dat de mogelijkheden op het niveau van een Mario Maker of Little Big Planet zitten. Het resultaat ziet er altijd een beetje hetzelfde uit.
Er is ook een circuit-ontwerper waar je zelf racebanen kunt bouwen. Deze kun je vervolgens ook online delen en online racen.
-
Hiermee is Hot Wheels Unleashed dus een aardige racer in wat saaie omgevingen. De locaties zelf zijn plat en generiek. De progressie door het verzamelen van auto’s voelt niet echt heel dwingend. Het enige wat je aan het scherm gekluisterd zou kunnen houden, is je liefde voor Hot Wheels-auto’s.
Eigenlijk voelt Hot Wheels Unleashed een beetje als een aardige mobiele game die je even tussendoor speelt, terwijl je op de trein wacht en nog een paar auto’s vrijspeelt. Maar op een echte spelcomputer op een groot scherm blijft het allemaal een beetje in de startblokken steken
Hot Wheels Unleashed is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en Microsoft Windows. Wij speelden op Xbox Series X
Hoewel Hot Wheels Unleashed best een aardige racegame is, houdt het de aandacht niet lang vast. Omgevingen voelen ongeïnspireerd, het racen voegt niets nieuws toe en het verzamelen van nieuwe auto’s is niet echt noodzakelijk. Het is allemaal niet slecht, maar verwacht zeker niet de kwaliteit van een Mario Kart. Online of met vrienden op de bank kan het nog wel even boeien. Het kernwoord is echter ‘even’.
- Hot wheel auto’s zeer gedetailleerd, prettige besturing
- Niks nieuws, ongeïnspireerde omgevingen, blind boxes voor voortgang