Forza Motorsport maakt furore
Reviews

Forza Motorsport maakt furore

Door weer en wind

Forza Motorsport heeft al bijna twee decennia dezelfde reputatie – het blijft Microsofts en Turn 10’s tegenpool van Gran Turismo. Na al die jaren is dat nog steeds het grootst mogelijke compliment.

De eerste indrukken van Forza Motorsport vallen enigszins tegen. De game ziet er weliswaar fantastisch uit, maar dat went snel genoeg. Binnen een minuut of tien rijd je gewoon weer in je huis-tuin-en-keuken-auto in een of andere suffe competitie. Er zijn twee opties: je bent seconden per ronde sneller dan alle andere coureurs, óf je kunt ze nauwelijks bijhouden. Een gulden middenweg lijkt te ontbreken. En dus rijg je maar braaf de vele races aan elkaar, in de hoop een nieuwe competitie vrij te spelen en wat punten bij elkaar te sprokkelen om nieuwe bolides te kunnen ontgrendelen.

Ook dit is het Gran Turismo-effect: de singleplayercampagne van Forza lijkt eveneens uit de twintigste eeuw te komen. Je werkt je langzaamaan omhoog naar snellere raceklassen door korte wedstrijden te winnen. Waar je rivalen in Grid nog een eigen persoonlijkheid hebben (en je ze daardoor als individuen gaat beschouwen), blijft Forza Motorsport hangen in de identiteitsloze ‘Drivatars’. Titels als Need for Speed en Burnout zorgen er met dynamische AI voor dat iedere race spannend is, maar ook dat is hier nauwelijks aan de orde. Zelfs al heb je een passende moeilijkheidsgraad gevonden, dan betekent dat in praktijk dat het gros van het veld veel te langzaam is – en de enige tegenstand enkel geboden wordt door maximaal twee of drie coureurs. De Builders Cup-carrière is zeker gedurende de eerste uren vooral eentonig tijdverdrijf.

De singleplayer wordt leuker en spannender naarmate je hogerop raakt. Dit komt vooral doordat de AI dan iets steviger en venijniger lijkt te rijden. Maar echt bijzonder is de Builders Cup-carrière nooit. Als je op zoek bent naar een racegame met een sterke singleplayer, dan kun je beter je heil zoeken bij Forza Horizon, The Crew Motorfest of WRC Generations. Zie je de singleplayer vooral als opstapje, dan biedt Forza Motorsport een fantastische representatie van de autosport. Hier kun je drie aspecten voor aanwijzen: de nagenoeg perfecte besturing, het brede scala aan bolides en de uitmuntende multiplayer. En als bonus zijn er nog de weergaloze weerseffecten.

Over de besturing kunnen we kort zijn. Turn 10 laat al zeker sinds Forza Motorsport 3 zien dat ze het semi-realistische racegenre uitstekend in de vingers hebben. Geen enkele andere racegame bestuurt zo precies met een controller: je voelt direct de verschillen tussen een twee- en vierwielaandrijving. Ook kun je met een controller haarfijn inschatten waar op het asfalt de meeste grip ligt en wanneer je auto toch onder je vandaan dreigt te glijden. Maar ook met een goed racestuur kan Forza Motorsport prima overweg. Dit deel evenaart de Assetto Corsa’s van deze wereld: de force feedback is overtuigend, iedere bolide heeft merkbaar haar eigen karakteristieken en je eigen racestijl laat zich goed vertalen naar de game.

Forza Motorsport verfijnt in die zin de balans tussen toegankelijkheid en realisme. Aan de ene kant van het spectrum is er de mogelijkheid om even terug te spoelen in de tijd om die ene fout te corrigeren. Aan de andere kant krijg je zonder alle foefjes en hulpmiddelen een spijkerharde racegame voor je kiezen. Die verschillende opties sluiten naadloos aan op de enorme hoeveelheid en diversiteit aan auto’s. Al die honderden bolides besturen niet alleen anders, je kunt ze ook volledig naar je hand zetten. Hoe vaker je ze gebruikt, hoe meer punten je voor die specifieke uitvoering verdient – en des te meer mogelijkheden je hebt om nieuwe onderdelen te kopen. Dit mechanisme zorgt ervoor dat iedere race en training ertoe doet: door je in een specifieke auto te verdiepen, kun je ‘m steeds meer naar wens uitbouwen. Net als in een rollenspel bepalen je speelstijl en de keuzes die je maakt waar je je in specialiseert.

Dat zorgt er aan de ene kant voor dat de keuze voor een auto niet zomaar afhangt van de oorspronkelijke statistieken. Die kun je binnen een mum van tijd toch verbeteren door een nieuw cilinderblok of ander setje banden aan te schaffen. Het doet er vooral toe dat je auto’s kiest die bij jouw manier van racen passen. Geniet je net als Max Verstappen van overstuur en een aanvallende racestijl, dan kun je daar op verschillende niveaus op inspelen.

Deze link met Verstappen is niet willekeurig. Hoewel je niet in een hedendaagse F1-bolide kunt stappen, staat één ding als een paal boven water. Forza Motorsport draait om de masculiene en naar olie ruikende autocultuur. Het gaat om traditionele circuits als Spa, Indianapolis en Silverstone, waar je vooral uitblinkt met een auto die zoveel mogelijk lawaai maakt. Forza representeert de autocultuur als een bakermat van bravoure, mannelijkheid en vrijmoedigheid. Oftewel: een cultuur die z’n hoogtijdagen vierde aan het eind van de twintigste eeuw. En of je nu van benzine of hernieuwbare energie houdt, de game vertaalt dit tijdsbeeld op fenomenale wijze naar het medium games.

Watch on YouTube

Door al deze variabelen is de multiplayer zo’n gelaagde en interessante omgeving. De op papier beste of snelste auto wint lang niet altijd. Succes zit ‘m vaak in de details: hoe de specifieke uitvoering van je auto resoneert met jouw racestijl en de karakteristieken van een circuit. Dat maakt vrijwel iedere online race de moeite waard. Het is al tof om te zien dat andere coureurs met een totaal andere soort auto op de proppen komen. En Forza Motorsport slaagt er uitstekend in om je in te delen bij mensen die min of meer net zo snel zijn als jij. Daardoor is de spanning vaak om te snijden en tref je al gauw mensen die je aan je friendslist wilt toevoegen, om ze in de toekomst uit te nodigen voor een online competitie.

Sterker nog: Forza Motorsport heeft online uitgespeeld. Het is kinderlijk eenvoudig om een wedstrijd of competitie te vinden die bij je past. En binnen een paar seconden vind je toffe stickers voor die ene auto – gemaakt door anderen, in Motorsport of jaren geleden in een van de vorige Forza’s. De wekelijkse time trials en vergelijkbare competities staan al voor je klaar. De enige grote kanttekening is dat niet iedere versie van de game dezelfde toegang biedt. Early access is één obstakel, maar de ‘car pass’ en het VIP-systeem om sneller ervaringspunten te verdienen zorgen gelijk voor een hiërarchie onder gamers. De premium versie van de game resulteert in meer auto’s en snellere upgrades. Dit model zet het idee van een eerlijke en op vaardigheden gebaseerde multiplayer enigszins onder druk. Op moment van release valt het nog best mee, maar sympathiek is het zeker niet.

Dan de weerseffecten. Die zijn simpelweg fantastisch. Regen gutst soms uit de hemel, waarbij je – zeker met besmeurde of kapotte koplampen – niet meer weet wat links of rechts is. De hoek van de zon bepaalt de verlichting op het gehele circuit. Volgens Digital Foundry leidt dat er soms toe dat de game er zo nu en dan minder spectaculair uitziet dan Forza 7: soms staat de zon precies achter een tribune, waardoor een wat fletse schaduw het circuit tot een grijze brij maakt. Maar als een zonnestraal dan weer langs het bouwwerk schiet, valt op hoe indrukwekkend dynamisch weersomstandigheden kunnen zijn. Juist die afwisseling laat zien hoe geavanceerd de technologie achter Forza Motorsport is. Dat spoort ook aan om te blijven spelen. Vrijwel iedere race heeft hierdoor namelijk een geheel eigen karakter.

Maar er is meer. Niet eerder kwamen opwaaiend stof, mistige bossen en reflecterende zonnestralen zo goed tot hun recht in een game. In de F1s en Need for Speeds van deze wereld vliegt er ook altijd wel iets van zand of gravel omhoog als je met een band naast het circuit terechtkomt. Dat ziet er prima uit, maar vaak blijft het bij een vrij simpel grafisch effect.

In Forza Motorsport komt de natuurkunde om de hoek kijken. Afhankelijk van je snelheid en de stand van de wind schiet losliggend materiaal allerlei kanten op. Dat lijkt (en is) een klein detail in een game die zo uitgebreid is als Forza, maar het zorgt voor de indruk dat in een race zo goed als alles mogelijk is. En vaak gebeurt er ook iets spectaculairs. Het kan bijvoorbeeld best zo zijn dat je achter een fel duel tussen twee coureurs terechtkomt. Als eentje de bocht niet netjes aansnijdt, net te wijd gaat en met twee banden in het grind belandt, wordt je zicht in één klap beperkt door een grote stofwolk. Die vliegt vervolgens over het circuit, waardoor ook achterblijvers hier zichtbaar last van hebben.

Met andere woorden: het steriele karakter van Forza Motorsport is niet meer. Het weer verandert continu, gras en grind spat op een realistische manier op, en de kleinste botsing leidt tot gedetailleerde schade aan je bolide. Eerdere delen probeerden deze belangrijke onderdelen van autosport al te vertalen naar een game, maar slaagden er nooit helemaal in. Het schademodel was in Forza 7 nog net iets te simpel van opzet: uiteenlopende crashes leidden te vaak tot dezelfde schrammen en beschadigingen. Forza Motorsport laat zien dat de overgang van Xbox One naar Series niet per se om resolutie of framerate gaat, maar om detail en dynamiek.

Forza Motorsport is vanaf 10 oktober beschikbaar voor pc, Xbox Series X en S. Voor deze review is de game op een Series X getest, met zowel controller als racestuur.

Uitstekend
Conclusie

Forza Motorsport is een ode aan de autosport. Hier draait het nog om benzine, ronkende motoren, grindbakken en ouderwetse circuits. Het is de representatie van een cultuur zoals-ie ooit was: luid, theatraal, vrijmoedig en toch ook een tikkeltje masculien. Het leidt tot een intrigerende game: niet eerder was het zo tof en spannend om op Spa Francorchamps met een opgevoerde Toyota Celica of een fabrieksuitvoering van de Porsche 911 GT3 door de mist te racen. Het enige dat mist? Een goede en gevarieerde singleplayer.

Plus- en minpunten
  • IJzersterke raceactie
  • Uitmuntende besturing
  • Fantastische weerseffecten
  • Tot in de kleinste details aanpasbaar
  • De Builders Cup-carrière is een moetje
  • AI laat steken vallen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!