Exo One heeft een bijzonder sterke aantrekkingskracht
Reviews

Exo One heeft een bijzonder sterke aantrekkingskracht

Dit is ongetwijfeld een van de kortste recensie die ooit op Gamer.nl heeft gestaan. Want wat ga je vertellen over een spel dat je bovenal moet beleven? Exo One is een soort kruising tussen Interstellar en Jelle’s Marble Runs, als je het dan toch uit moet leggen. Kijk vooral zelf de trailer en zie of je de vibe voelt.

In pakweg tien levels rol, spring en zweef je als een knikkervormig ruimteschip over evenzoveel planeten, de een nog minder gastvrij als de ander. Magnetische stormen, ontelbaar veel bergtoppen die afschrikken als de stekels van een egel en zeeën zo donker dat de diepste troggen van onze eigen oceanen plasjes lijken. Exo One balanceert op de lijn van zen en zenuwslopend. Het ene moment lanceer je je ruimteschip precies op het goede moment de ruimte in, het andere moment worden er full-screen flitsen van kosmische horrortaferelen op je netvlies gebrand.

©GMRimport

Go with the flow

Het wordt nooit helemaal duidelijk wat er precies aan de hand is. Audiofragmenten en nieuwsbulletins tussen de levels door vertellen over het buitenaards ruimteschip dat je bestuurt, dat trouwens helemaal geen ruimte biedt voor een cockpit. Wie of wat deze buitenaardse bowlingbal dan voortstuwt is een raadsel, maar als speler ga je gretig mee in die beweging.

Het doel is in ieder level hetzelfde: bereik het felle blauwe licht dat vanuit de horizon de ruimte inschiet. Er is geen manier om game-over te gaan en er zijn geen vijanden of andere obstakels, enkel de zwaartekracht. Exo One draait om het manipuleren van de krachten die op je ruimteschip inwerken. Met een druk op de rechtertrigger maak je de knikker zo zwaar dat ‘ie met een rotgang richting het oppervlakte stort. Als je de knop op het juiste moment weer loslaat, katapulteer je jezelf de lucht in. Voor wat extra aerodynamica kun je het schip ook veranderen in een vliegende schotel, waarna je een tijdje kunt blijven zweven.

Watch on YouTube

Aan die basis wordt nooit getornd, maar na een uur of drie heb je dan ook al het einde van de game gezien. Exo One stelt ieder level opnieuw de spelregels vast. Zo moet je op een van de planeten juist aan de zwaartekracht ontsnappen en jezelf door de atmosfeer duwen. Een paar van deze spelregels halen je helaas uit de flow die het spelen van Exo One zo fijn maakt.

Marble Cinematic Universe

Exo One is op zijn best als je op die sweet spot zit van net genoeg uitgedaagd worden om zo snel mogelijk over de planeet te rollen, maar niet dusdanig dat je steeds abrupt tot stilstand komt, oftewel het Sonic-effect. Alleen wanneer alles op rolletjes loopt kun je optimaal genieten van de rauwe en ruwe omgeving. De grafische stijl van Exo One valt nog het beste te omschrijven als stockfotorealistisch. Het is alsof de ontwikkelaar zich in Photoshop heeft uit zitten leven met allerlei weers- en lichteffecten, om vervolgens het resultaat hiervan uit te printen en er papier-maché planeten van te maken. Het is niet altijd even mooi, maar prachtig is het zonder twijfel.

©GMRimport

Exo One is verre van perfect, maar dat deert nauwelijks. Het is een ervaring die je niet snel vergeet, ook al is en blijft het qua spelmechanieken heel simpel. In die zin is de vergelijking met Jelle’s Marble Runs wel treffend: dat kijk je ook niet om de knikkers - je doet het voor de beleving.

Exo One is verkrijgbaar voor Xbox One, Xbox Series X en S (ook via Game Pass) en pc.

Uitstekend
Conclusie

Exo One mag in het lijstje van meest unieke games die dit jaar zijn verschenen. Niet omdat het nou zo innovatief is, maar in welk andere game roetsj je nou als knikker door de kosmos? Dit spel brengt je in een staat van beweging en verwondering.

Plus- en minpunten
  • Prachtige (atmo)sfeer, heerlijke flow
  • Spel onderbreekt flow soms zelf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen
Nieuws

Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen

Savvy Games Group zou een vinger in de pap hebben

Ubisoft zou werken aan downloadbare content voor Assassin's Creed Shadows die deels door het uit Saoedi-Arabië afkomstige Savvy Games Group wordt bekostigd.

Dat meldt de Franse uitgave Les Echos (via VGC). Na een meeting tussen Ubisoft-CEO Yves Guillemot en Savvy Games Group zou zijn besloten om groen licht te geven aan de dlc. Er zijn verder geen details over de inhoud van de dlc of wanneer deze moet verschijnen.

De geruchten over de dlc zijn opvallend. Niet alleen omdat Ubisoft in eerste instantie geen plannen had voor betaalde dlc voor de game, maar ook omdat Savvy Games Group controversieel is in het Westen. Savvy Games Group is een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

De controverse is er vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Een deel van de winst die bedrijven maken wanneer ze samenwerken met het Public Investment Fund gaat immers naar het land. Overigens is Ubisoft niet de enige die nu banden lijkt te hebben met het PIF; de organisatie heeft geïnvesteerd in bedrijven als Nintendo, Electronic Arts, Take-Two, Activision en Capcom.

Overigens komt er wel sowieso een gratis uitbreiding voor Assassin's Creed Shadows beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. De uitbreiding heeft Claws of Awaji en bevat meer dan tien uur aan extra content. Vorige week is er een trailer van de dlc uitgekomen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films
Nieuws

PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films

Onder andere Netflix en Warner Bros. zouden interesse hebben

PlayStation Productions heeft een nieuwe Resident Evil-film in productie. Het betreft een reboot en staat dus los van eerder verschenen Resident Evil-films.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Zach Cregger, de acteur en regisseur achter de in 2022 verschenen horrorfilm Barbarian, zou de regie en het schrijven van het script op zich nemen. Shay Hatten, die eerder aan Zack Snyders Army of the Dead en John Wick 4 heeft gewerkt, zou meehelpen met het schrijfwerk.

PlayStation Productions - een in 2019 door Sony Interactive Entertainment opgerichte tak van het bedrijf dat zich richt op verfilmingen van gamefranchises - zou de handen ineenslaan met Constantin Film, dat sinds de jaren negentig de rechten op Resident Evil-verfilmingen in handen heeft. Vier verschillende studio's zouden op dit moment bieden op de rechten om de film uit te geven, waaronder Netflix en Warner Bros.

Tussen 2002 en 2016 zijn zes Resident Evil-films uitgekomen met MIlla Jovovich in de hoofdrol. In 2021 kwam er al een rebootfilm uit genaamd Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Ook kwam er een live-action-serie uit op Netflix, maar die werd na één seizoen al geannuleerd.

De horrorfranchise van Capcom gaat al sinds de jaren negentig mee en is - onder andere dankzij diverse positief ontvangen remakes - populairder dan ooit. Onlangs bleek nog dat de remake van het vierde deel meer dan negen miljoen keer is verkocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!