Call of the Sea is als een vergeten sprookje
Reviews

Call of the Sea is als een vergeten sprookje

Call of the Sea, het debuut van studio Out of the Blue, doet één ding echt uitzonderlijk goed: het kweekt het gevoel dat je als kind kreeg wanneer je een sprookje werd voorgelezen. Alles voelt spannend en imponerend. Bij vlagen is Call of the Sea zelfs meer Disneyland-attractie dan videogame. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste kippenvelmomenten zich aandienen. Deels vanwege de prachtige omgevingen en deels vanwege het verhaal, maar vooral vanwege het occulte mysterie in deze ogenschijnlijk magische spelwereld.

Call of the Sea is een relatief traditionele puzzelgame die zich afspeelt in de jaren dertig. Je speelt Norah, een vrouw die last heeft van een zeldzame huidziekte waardoor haar geen lang leven beschoren is. Op een dag denkt haar man, hoofd archeologie aan de universiteit, te weten waar hij het medicijn kan vinden. Een paar weken later krijgt Norah een mysterieus pakketje thuisgestuurd, met daarin duidelijke instructies: ga naar het eiland toe, daar kun je je man vinden.

©GMRimport

Veel met weinig

Call of the Sea neemt je mee op reis naar een klein tropisch eiland dat barst van kleurrijke flora en fauna, meanderende wateren en waanzinnige vistas. Maar er zijn ook rariteiten. Bovennatuurlijke rariteiten. Wat is er aan de hand met die bijna handgevormde rots op de achtergrond? Wacht, zag ik daar nou een gigantisch zeemonster? Het zal Norahs verbeelding wel zijn geweest. Hoewel, uit de brieven en notities van je man en zijn crewleden (het verhaal wordt erg traditioneel verteld), blijkt er toch echt ‘meer’ aan de hand te zijn…

Call of the Sea presenteert dat allemaal met relatief weinig technische bombarie. De game ondersteunt geeneens HDR, wat door het prominente kleurgebruik overigens wel echt een gemis is. De levels zijn bovendien relatief klein, en je kunt als speler nauwelijks uitwijken van de gebaande paden. Toch word je continu opgeslokt door het zo bewust vormgegeven, maar onvoorspelbare eiland waarop alles zich afspeelt. Call of the Sea voelt veel groter dan de levels daadwerkelijk zijn. Dat is heel knap gedaan.

Call of the Sea belooft vanaf de eerste oogopslag mysterie, verwondering en avontuur.

-

Voor mensen met geduld

De puzzels an sich zijn daarentegen simpel in opzet en ironisch genoeg niet dé reden om deze puzzelgame uit te spelen. Dat komt door de grillige opzet. Soms dwingt de game je situaties deducerend aan te pakken, soms draait een puzzel juist enkel om een klein detail in de spelwereld (zoals een knop, en ja, dat is irritant). Oplossingen voelen daarom soms een beetje triviaal aan. In tegenstelling tot in een game als The Witness heb je daarom veel minder ‘wow, wat ben ik slim!’-momenten.

De game is ook niet al te lang. Er zijn maar een paar levels, waarbij ieder level een nieuwe laag van het eiland laat zien. Zo kom je langzaam maar zeker te weten wat er nou écht aan de hand is. Na een uur of zes zie je de aftiteling rollen. Dat is snel, maar dat is niet erg. Want wat er écht aan de hand is, is oprecht interessant. Call of the Sea belooft vanaf de eerste oogopslag mysterie, verwondering en avontuur. Knap genoeg stelt Out of the Blue op dat front nooit teleur, zelfs tot het mooie einde aan toe.

©GMRimport

Wel struikel je soms over enkele technische aspecten en de besturing. Je personage loopt enorm traag. Puzzels die loopwerk vereisen voelen daardoor aan als een hatelijk klusje dat je is opgelegd door je luie collega. De warrige besturing helpt ook niet mee. Puzzels zijn zelden instinctief en de oplossingen vergen vele trage handelingen. Technisch is de game overigens prima afgewerkt, al gooien milde framedrops zelfs op de Series X her en der roet in het eten. Het gebrek aan HDR blijft bovendien een beetje pijnlijk.

Call of the Sea is vrijwel uitsluitend een game voor mensen met geduld. Maar als je op zoek bent naar mysterie en verwondering, kan ik eigenlijk geen game bedenken die zulke aspecten dit jaar beter heeft gedaan.

Call of the Sea is nu beschikbaar op pc, Xbox Series X en S, Xbox One en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!