The Dark Pictures Anthology: House of Ashes werkt als game én als verhaal
Reviews

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes werkt als game én als verhaal

In games zijn we gewend om eerst te schieten, vervolgens nog een keer te schieten en daarna eventueel nog even na te denken… over hoe we nog beter kunnen schieten. Dat is een mentaliteit die je onmiddellijk mag parkeren als je aan The Dark Pictures Anthology: House of Ashes begint. Elke beslissing heeft namelijk grote gevolgen.

Irak, 2003. De Amerikanen zijn het land binnengevallen om ‘massavernietigingswapens’ te vinden die Saddam Hussein zou willen inzetten. Een team soldaten moet deze WMDs opsporen en gaat hierbij af op gegevens van een experimentele satelliet die een mogelijke bergplaats heeft ontdekt. Het lijkt het begin van een Tom Clancy-thriller, maar wat volgt is een interactieve actie-horrorfilm die vooral veel inspiratie haalt uit James Camerons Aliens.

Het Amerikaanse team komt namelijk na een verwarrend vuurgevecht via een instorting terecht in een onderaardse tempel, waar vreemde wezens blijken te leven die dodelijker zijn dan welke vijand dan ook. Zeker in het begin bekruipt je daardoor het gevoel dat je in een verhaal zit wat op een overdreven manier door de bekende zware trailer-stem samengevat kan worden: “Ze zochten naar massavernietigingswapens. Wat ze vonden… was veel erger…” (Dun dun dunnnn)

©GMRimport

Maar hoe cliché het ook klinkt als je het beschrijft, de uitvoering is absoluut subliem. Dat komt vooral omdat het verhaal op zo’n ontzettend vakkundige manier wordt gepresenteerd. Waarbij de vorige Dark Pictures Anthology-spellen ‘best goed’ waren als gameverhaal, is dit het eerste deel dat toch echt het niveau van op zijn minst een goede Netflix-serie bereikt.

De personages zijn behalve sterk geacteerd ook geloofwaardig geschreven. Hierbij zijn de keuzes die je maakt in de rustigere momenten menselijk en de reacties klinken waar. Ieder personage heeft duidelijke eigen karaktereigenschappen, wensen en angsten, die ook nog eens gevormd worden door de keuzes die je maakt.

Gamerbrein

Net als eerdere delen in de reeks, is dit veel meer een film dan een game, waarbij je zowel in dialoog als in handelingen de loop van het verhaal verandert. Alles telt als een beslissing, wat betekent dat je je ‘standaard gamerbrein’ even moet uitschakelen. Om een voorbeeld te geven: het spel bevat tal van quick-time-events, waarbij je dus binnen een korte tijd de juiste knop in moet drukken. Als ervaren gamer is je reflex om dit ook altijd te doen en om de qte’s te ‘winnen’. Maar dat is lang niet altijd de beste beslissing, zoals tijdens de ‘schiet-qte’s’, waarbij je opeens je wapen kunt gebruiken en het vizier rood wordt als je die over het doel beweegt. Maar dit is Duck Hunt niet: of je wel of niet schiet is een beslissing die grote gevolgen heeft. Je zou zomaar iemand kunnen doden die volkomen onschuldig is. Of juist het niet vuren op een ongewapend persoon kan weer iets betekenen voor de relatie met anderen die van dit moment getuige zijn.

Het mooie van de manier waarop het spel het verhaal vertelt, is dat je soms gewoon acuut spijt hebt van een beslissing, waardoor de band met je personage en het verhaal alleen maar sterker wordt. Vooral omdat er geen manier is om de beslissing ongedaan te maken, behalve dan helemaal opnieuw beginnen.

©GMRimport

Technische problemen

Helaas zijn er wat elementen die afbreuk doen aan de ervaring. Er zitten namelijk wat kleine, storende bugs in de game die je soms dwingen om het spel opnieuw op te starten. Zo gebeurde het een keer dat er opeens een penetrante zoemtoon te horen was die zelfs bij terugkeer naar het hoofdmenu van de game te horen bleef. Alleen het echt afsluiten van de game en opnieuw starten zorgde dat de (relatieve) rust terugkeerde. Gelukkig is de autosavefunctie prima en raak je geen voortgang kwijt.

Ook zijn er (op de PS4-versie die wij speelden) best veel korte laadschermen die je uit de ervaring halen. De laadmomenten zijn gelukkig snel voorbij, maar zijn killing voor de spanning. Het is alsof je naar een spannende film op Netflix zit te kijken en de app opeens moet bufferen. Dat is dus gewoon dood- en doodzonde.

Kleinere problemen, zoals pop-in van de texturen en af en toe wat rare cameramomenten, zijn een stuk minder problematisch, maar wel schoonheidsfoutjes die je weer uit de fantasie halen en je doen beseffen dat je een spelletje speelt.

©GMRimport

Curator

En dan is er nog The Curator. Dit is een mysterieus personage dat in alle Dark Pictures Anthology-games voorkomt. Middenin het verhaal schakelt de game dan even over naar een oude bibliotheek waar deze deftige heer jou, de speler, aanspreekt over wat er zich allemaal heeft voorgevallen. Als we heel eerlijk zijn, is deze Curator meer en meer overbodig aan het worden. Vooral omdat House of Ashes op zo’n prettig tempo en met zoveel interessante gebeurtenissen en lagen aan je voorbij beweegt, voelt het optreden van The Curator een beetje alsof midden tijdens de film Aliens opeens een scène wordt getoond waarin iemand in kabouterpak de kijker aankijkt en zegt “Plopperdeplop, komt dit nog goed, jongens en meisjes?”

The Curator zal best de mascotte van de Dark Pictures Anthology zijn, en wellicht heeft hij een boel fans, maar voor deze game had hij wat ons betreft beter in een hoekje een boek kunnen gaan lezen en ons met rust mogen laten. Dat komt ook omdat het verder zo’n ontzettend fijne, spannende horrorgame is. Je wíl geen onderbrekingen. Je wil weten wat die vreemde tempel is, wat die monsters zijn en of de luitenant-kolonel zijn relatie kan redden. Oh ja, en of de Irakese soldaat Salim zijn zoon weer terugziet.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes combineert alles wat je van een lekkere spannende actie-horrorfilm verwacht: een geweldige setting met een echt interessant achtergrondverhaal, personages waar je om geeft en een onzichtbare dreiging die je af en toe echt laat schrikken.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes verschijnt op 22 oktober op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en Microsoft Windows. Wij speelden de game op PlayStation 4.

©GMRimport

Uitstekend
Conclusie

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes is een erg goed geschreven en goed geacteerde, interactieve actie-horrorfilm. Net als eerdere delen draait het spel om keuzes: jouw beslissingen bepalen of de personages het verhaal heelhuids uitkomen. Kleine technische problemen en een steeds minder welkome Curator knabbelen iets van de kwaliteit af, maar er blijft genoeg vlees aan de botten om dit vijf uur durende verhaal meerdere malen te willen doorlopen.

Plus- en minpunten
  • Goed verhaal, betekenisvolle keuzes, geloofwaardige personages, prima presentatie
  • Kleine maar storende bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!