Street Fighter 6 is grootser en toegankelijker dan ooit
Reviews

Street Fighter 6 is grootser en toegankelijker dan ooit

Vechten voor iedereen

Street Fighter 5 startte in 2016 teleurstellend. Het spel bevatte aanvankelijk alleen multiplayer en in online matches wordt al gauw het kaf van het koren gescheiden. Dat wil zeggen: voor wie niet wil oefenen, oefenen en nog eens oefenen, is de lol er snel af. De trouwe schare fans uit de competitieve gemeenschap kon er wel mee uit de voeten, maar bij het grote publiek is de reputatie van het spel niet meer hersteld. Met Street Fighter 6 wil Capcom hier voor eens en altijd verandering in brengen: Street Fighter moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Daaraan heeft Capcom een behoorlijke kluif, want vechtspellen zijn in de regel ontzettend competitief en gebaat bij tactische diepgang en complexiteit. Het is een onderwerp dat altijd weer terugkomt als het gaat om vechtspellen, maar we kunnen er niet omheen. Om het in de arena te redden moet je immers iedere unieke mogelijkheid, alle speciale vaardigheden en elke combo goed beheersen. Vind je dat niet nodig, dan is het toch op z’n minst wel zo leuk als je al die prachtige superaanvallen in ieder geval op het scherm kan toveren. Maar voor iemand die pas net begint, is het uitvoeren van een enkele Shoryuken al een struikelblok, laat staan dat het precies lukt wanneer je hem nodig hebt. Goed nieuws: Street Fighter 6 is niet alleen vastberaden dit aan te pakken, maar slaagt daarin met vlag en wimpel.

©GMRimport

Moderne kijk op besturing

De besturing is behoorlijk op de schop genomen. Naast de vertrouwde ‘Classic’ setting is er ook een nieuwe optionele besturing, die toepasselijk de ‘Modern’ setting wordt genoemd. Deze besturing maakt het aanzienlijk makkelijker om de verschillende personages onder de knie te krijgen. Zo brengt het het aantal aanvalsknoppen terug tot drie in plaats van zes. Speciale vaardigheden zoals Hadouken en Shoryuken zijn ondergebracht in een enkele knop, en zelfs Super Arts hebben hun eigen eigen knop gekregen. Door naast deze knop een van de richtingstoetsen in te drukken kun je wisselen tussen de verschillende aanvallen. Je kan het in feite vergelijken met de besturing van Super Smash Bros.

Om nieuwkomers zelfs nog een extra handje te helpen, kunnen ze met het herhaaldelijk indrukken van bepaalde knoppen simpele combo’s tevoorschijn toveren. Doe je dit terwijl je de ‘Assist’-knop ingedrukt houdt, dan zitten er zelfs speciale aanvallen en Super Arts in deze combo’s verwerkt. Natuurlijk wordt niet alles voorgekauwd, en nieuwe spelers krijgen niet opeens gevoel voor de juiste timing – laat staan tactisch inzicht. Maar doordat de besturing nu niet meer zo in de weg zit, worden nieuwkomers nu wel uitgenodigd om deze vaardigheden zelf te ontwikkelen.

Op het eerste gezicht lijkt het erop alsof de Modern setting weliswaar makkelijker is, maar ook minder compleet. Je mist immers een hoop aanvalsknoppen waar je met Classic wel toegang tot hebt. Gelukkig is daar wel een oplossing voor gevonden: de eerder genoemde Assist-knop. Door die ingedrukt te houden veranderen de functies van de drie aanvalsknoppen, waardoor je toch nog toegang hebt tot alle aanvallen van ieder personage. Een extra knop indrukken voor een simpele stoot maakt dit soms zelfs iets ingewikkelder dan bij de Classic besturing, maar het is goed dat de mogelijkheid er is. Omdat de basis in de Modern setting veel makkelijker op te pakken is worden beginners minder snel uit het veld geslagen. Degenen die nog beter willen worden leren dan later de extra mogelijkheden vanzelf.

Fly like an Eagle

Spelers die het liever tegen computergestuurde personages opnemen moesten het voorheen doen met een een Arcade- of Story-modus die niet veel meer om het lijf had dan een reeks gevechten met achteraf een filmpje. Street Fighter 6 pakt dit veel grootser aan en komt met de World Tour op de proppen. Het achtergrondverhaal van Street Fighter 6 zit grotendeels in deze modus verwerkt. In deze uitgebreide singleplayerstand met rpg-elementen staan dit keer niet Ryu en Ken centraal, maar mag je je eigen vechtersbaas maken om de wereld mee rond te reizen. In mijn geval was deze gebaseerd op Street Fighter-veteraan Eagle.

Ooit was Eagle een doorgewinterde bouncer die goed overweg kon met Kali-stokken. Maar een jonge Japanse knul met een stevige drakenvuist maakte een einde aan zijn toernooicarrière en Eagle verdween jaren van het toneel. Na dertig jaar te hebben verdronken aan  whiskey vond hij het tijd om zich weer te bewijzen. Zijn (en daarmee ook mijn) tocht begon met goede moed en de nodige training van Luke.

Die training komt zeer van pas, want in Metro City kun je  iedereen uitdagen voor een gevecht, ook de lokale pizzabakker. Die kan Eagle natuurlijk nog wel hebben, maar de legendarische Chun Li bleek al snel meer dan een partij voor hem. Van haar leerde hij wel nieuwe technieken en de wetenschap dat er nog veel meer martial-arts-meesters te vinden zijn.

Van Lily leerde hij vechten met knuppels, die hem aan zijn oude vechtstokken herinnerden. Met Jamie ging hij af en toe een drankje doen en van Blanka leerde hij om elektriciteit af te geven (tot zijn grote schok). Via de lokale kledingzaak kon hij weer aan zijn vertrouwde herenkleding komen. Voor mensen in nood loste hij de nodige problemen op in ruil voor geld, bruikbare spullen of gewoon ervaring. Als daarbij ook twee of drie criminele organisaties moesten worden opgerold, was dat mooi meegenomen. Stapje voor stapje kon Eagle beter zijn mannetje staan en groeide hij (in een uur of twintig) uit tot de enige echte ‘World Warrior’. Jouw eigen ontworpen vechtkunstenaar staat een soortgelijk avontuur te wachten, geleid door jouw persoonlijke keuzes!

Het houdt je van de straat

 

Met deze lijvige singleplayer-ervaring ben je de nodige uurtjes zoet en dan zijn er ook nog een simpele verhaalmodus (de standaard reeks gevechten) en een survivalstand beschikbaar. Maar uiteindelijk is het natuurlijk de multiplayerstand waardoor de speelduur van het spel eindeloos blijft. Alles wat we tot nu toe hebben besproken zou er namelijk niet toe doen als Street Fighter 6 niet zo ongelooflijk lekker speelde. Op dit gebied zit het met dit spel gelukkig wel goed. Met vlotte besturing en de ontzettend toffe presentatie zijn gevechten een genot om te beleven en om naar te kijken. De online ervaring maakt gebruik van een uitstekende netcode, waardoor gevechten vrijwel altijd stabiel verlopen. Enige puntje van kritiek is hier de online lobby: leuk bedacht, maar uiteindelijk toch vrij omslachtig. Met je avatar rondlopen in een virtuele arcade is wellicht herkenbaar voor degenen die vroeger rondom een Street Fighter 2-kast stonden te dringen, maar voegt heden ten dage niet veel toe.

Het vechtsysteem van Street Fighter 6 maakt gebruik van veel subsystemen die allemaal de nodige ervaring vereisen om optimaal te gebruiken, maar het spel wel heel wat dynamischer maken. Drive Impacts zijn bijvoorbeeld een makkelijke manier om aanvallen te kunnen onderbreken en het tegenoffensief in te zetten, maar kunnen maar beperkt worden ingezet. De energievoorraad waaruit ze tappen wordt gedeeld met die van Overdrive-aanvallen  (sterkere varianten van specials) en Drive Rushes (een snelle voorwaartse sprint), dus je moet wel steeds een keuze maken. Is deze balk leeg, dan vult hij zich uiteindelijk zelf weer aan, maar voor het zover is ben je wel ontzettend kwetsbaar. Je kan in deze staat namelijk al je Drive-vaardigheden niet meer gebruiken én een tegenstander kan je tot duizelen brengen met hun eigen Drive Impact, waarna ze alle tijd hebben om een pijnlijke combo op je uit te voeren. Het is dus van groot belang om Drive Impact optimaal te benutten - maar tegelijkertijd ook riskant, en dat geeft het spel een fantastische dynamiek.

Ook de personages zijn stuk voor stuk fantastisch vormgegeven. De nieuwkomers zijn eigenlijk allemaal geslaagd, met de coole ninja Kimberly, oersterke pankratiast Marisa en de suave JP als persoonlijke favorieten. Oudgedienden zijn ook allemaal van een visuele update voorzien; Cammy en Dee Jay zijn nog nooit zo cool geweest. Ook hebben ze allemaal toevoegingen aan hun oude arsenaal gekregen. Daardoor zijn Ryu en Ken absoluut geen klonen van elkaar meer en speelt Guile nu behoorlijk anders dan je van hem gewend bent. Er zijn nu weliswaar nog niet zo heel veel personages, maar ze voelen wel allemaal uniek aan. Het spel voelt hierdoor tegelijkertijd fris en vertrouwd. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat Capcom alles op alles heeft gezet om dit keer een groter publiek te trekken en zijn voorganger voorbij te streven. Met de kwaliteit die Street Fighter 6 tentoonspreidt zou een dergelijke uitkomst in ieder geval verdiend zijn.

Street Fighter 6 is nu beschikbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Fantastisch
Conclusie

Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks.

Plus- en minpunten
  • Besturing is toegankelijk voor nieuwkomers
  • Uitgebreide singleplayer-ervaring, diepgaand vechtsysteem
  • Geweldige presentatie
  • Online lobby is omslachtig
  • Relatief beperkte selectie personages

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!