Sea of Stars is een geweldige hommage
Reviews

Sea of Stars is een geweldige hommage

Paper Chrono Arms : Rise of the Soulblazer

De beste jrpg's komen afgelopen jaren van niet-Japanse indiestudio's. Na Crosscode en Chained Echoes is ook Sea of Stars een geweldige hommage aan oude klassiekers, al bereikt hij nooit het niveau van zijn inspiratiebronnen.

Het crowdfundingproject voor Sea of Stars had slechts 133.000 Canadese dollar (133.000 euro) nodig, maar wist uiteindelijk dik het tienvoudige daarvan in te zamelen. Geen wonder, want de eerste beelden leken haast handgemaakt om een specifieke groep mensen (waaronder ondergetekende) helemaal gek te maken. Het moest een jrpg worden geïnspireerd door oude klassiekers als Chrono Trigger, met fenomenale pixelart en muziek van Chrono Trigger-componist Yasunori Mitsuda.

Drie jaar na de Kickstarter-campagne weten we inmiddels dat Sea of Stars de toen gemaakte beloftes grotendeels inlost. De game die we afgelopen week hebben gespeeld voelt als een eerbetoon aan oude klassiekers.

©GMRimport

Chrono Trigger en Paper Mario

De inspiratie door Chrono Trigger is het meest vanzelfsprekend: net als in die game bestuur je een team van drie personages, die naast individuele aanvallen ook samen speciale vaardigheden kunnen gebruiken. Monsters lopen door de spelwereld heen en je vecht zonder transitie naar een speciaal vechtscherm, waardoor omgevingen dynamisch en levend aanvoelen.

Tijdens die gevechten blijkt al snel dat de Paper Mario-franchise ook een inspiratiebron is. Net als in die games is timing van belang: druk op het juiste moment tijdens een aanval op A en je doet meer schade, time je A-druk als een monster je raakt en je verdedigt om de pijn te verminderen. Sommige aanvallen vereisen speciale inputs, zoals een magische bal die je heen en weer moet tennissen alsof je in een Zelda-game tegen Ganon vecht.

Het resultaat is een fenomenaal vechtsysteem dat al snel de diepte ingaat. Argeloos button bashen om langs monsters te komen zit er niet in, omdat je snel harde klappen krijgt. Vijanden die magische spreuken voorbereiden zijn tegen te houden door het juiste type aanvallen tegen ze te gebruiken, waardoor je tactisch te werk moet gaan. Welke aanvallen gebruik je wanneer, en wanneer kun je beter verdedigen? Het is een rpg die de nadruk legt op strategie.

©GMRimport

Tweedimensionale diepte

De wereld die Sabotage Studios neerzet voelt als een mengelmoes van allerlei games. Omgevingen zijn exotisch en kleurrijk als in Chrono Cross, en er is een nadruk op de macht van de natuur als in de Quintet-games.

De vele gebieden die je doorkruist zijn fantastisch in hun ontwerp. De wereld van Sea of Stars is tweedimensionaal, maar Sabotage heeft er juist voor gekozen om deze zo 3D mogelijk aan te laten voelen. Je beklimt ladders, klautert op richels en springt van daken om de juiste plekken te bereiken. Het voelt nooit alsof je gedachteloos een gamewereld aan het doorkruizen bent.

Puzzels houden kerkers extra uitdagend. Die zijn in eerste instantie simpel: je trekt aan de juiste schakelaars om een deur te openen en vindt geheime doorgangen. Later vind je onder andere een windpistool waarmee je blokken kunt verschuiven en een hookshot om mee door levels te zwiepen, wat de puzzels nog wat creatiever en complexer maakt. Het doet haast denken aan Zelda, al ligt de inspiratie in dit geval geheid meer bij games als Lufia en Wild Arms die vergelijkbare puzzelkerkers hadden.

©GMRimport

Greatest hits

Sea of Stars voelt eigenlijk als een soort greatest hit-collectie van oude jrpg's. Steeds weer stuit je op dingen die in een oude game zitten die je kent - maar ditmaal zijn ze gecombineerd tot één grote titel. Op papier zou het dan ook de beste in zijn genre zijn - het is immers een hoogtepunt van alle slimmigheden die ervoor kwamen. Het wat kneuterige verhaal van de game staat dat alleen in de weg.

Sea of Stars is namelijk niet heel erg goed geschreven. Hoofdrolspelers Zale en Valere zijn twee uitverkoren kinderen die zijn gezegend door de zon en maan. Ze worden getraind om Solstice Warriors te worden, krijgers die een eeuwenoud kwaad kunnen verslaan. Dat lot accepteren ze vrij snel en er volgen ook de nodige twists, maar verhaaltechnisch gebeurt er eigenlijk weinig verrassend. Waar Sea of Stars gameplaytechnisch voelt als een evolutie van eerdere jrpg's, lijkt het verhaal wat op fanfictie gebaseerd op diezelfde games. Grammaticaal is het script ook niet helemaal in orde, al kunnen we de game dat wel vergeven. Soms leest het een beetje als gehaaste vertalingen van oude rpg's op de SNES, wat onbedoeld meedraagt aan de sfeer.

Kleine smet op prachtige game

Het verhaal is een kritiekpunt waar je je verder niet ál te diep op moet blindstaren, want verder is Sea of Stars een fenomenaal spel. Gevechten zijn spannend en kerkers zijn gevarieerd - en dan hebben we het nog niet eens over het audiovisuele aspect gehad. Je vindt hier misschien wel de beste pixelart die dit jaar is verschenen, met prachtige werelden en soepel bewegende personages. Daarnaast heeft de game een soundtrack vol met nummers die dagenlang in je hoofd blijven hangen. De inbreng van Mitsuda is heel duidelijk merkbaar.

Hoewel Sea of Stars eeuwige klassiekers als Chrono Trigger niet van de troon weet te stoten, is het een must voor iedereen die oude jrpg's een warm hart toedraagt. Eentje die je er geheid toe zal zetten om na het uitspelen weer in al die oude klassiekers te duiken.

Sea of Stars is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. De game staat ook op PlayStation Plus Extra en Xbox Game Pass. Voor deze recensie is de game op pc (Steam Deck) getest.

Fantastisch
Conclusie

Sea of Stars is een visueel prachtige jrpg met tactische gevechten en leuke puzzels. Hoewel de game nooit zijn inspiratiebronnen overtreft, is het een geweldige hommage aan oude klassiekers.

Plus- en minpunten
  • Audiovisueel prachtig
  • Prikkelende kerkers vol puzzels
  • Tactische gevechten
  • Kneuterig verhaal

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!