Review: Ultros is een psychedelische trip langs je eigen verwachtingen
Gamer.nl
Reviews

Review: Ultros is een psychedelische trip langs je eigen verwachtingen

Erin getuind

Ik ben een simpele ziel. Het woord ‘metroidvania’ hoeft maar te vallen of ik zet de game al op mijn wishlist. Als het er dan ook nog eens waanzinnig uitziet, ben ik bij voorbaat verkocht. Maar tuin er niet in: Ultros pakt de wortels van het genre en trekt deze eruit alsof het onkruid is. Wat volgt is een ontmanteling van onze neiging als gamers om alles altijd maar kapot te maken. Of dat succesvol blijkt, hangt af van hoe groen je vingers zijn.

Ultros begint zoals vrijwel iedere metroidvania begint. Al springend en vechtend verken je de omgeving, totdat je een apparaat vindt dat je een tweede keer laat springen. Deze game heeft misschien wel de kortste ‘time until double jump’ van het genre. Zo’n keuze doet vermoeden dat je met een vrij traditionele genregenoot te maken hebt, zij het met een nogal psychedelische look en feel. 99,9 % van al die aankleding is statisch, alleen zo ervaar je het niet. De (achter)grond leeft en het is geen leven dat je ooit eerder hebt gezien.

Hoe vervreemdend dat ook moge zijn, de spelopzet zorgt ervoor dat het toch als bekend terrein voelt. Versla een baas, verkrijg een nieuwe vaardigheid en herhaal dat tot beide grondstoffen voor een op z’n minst degelijke metroidvania op zijn. Die herhaling van zetten neemt Ultros vrij letterlijk. Na iedere vrijgespeelde vaardigheid ‘reset’ de wereld en begin je weer vanaf het begin. Zonder wapen, zonder speciale aanvallen en zonder double jump.

It’s not a loop

Dat klinkt als een doodszonde binnen het genre, wat juist draait om het vergaren van steeds meer vaardigheden. Wat is dit nou weer, een roguelike? We zouden het je vergeven als je dit concludeert na de eerste reset, maar dat is het dus ook niet. Het is geen lus, het is een spiraal. Je wordt weliswaar terug naar je startpositie gezet en alles wat je hebt verzameld wordt je ontnomen, maar de wereld om je heen gaat gewoon verder.

Dat uit zich met name in de planten en bomen die ondertussen verder groeien, een belangrijke spelmechaniek in Ultros. Her en der vind je zaden die je op gezette plekken kunt planten. Van klimop waar je aan kunt slingeren tot een soort palmboom waarmee je jezelf op cartooneske wijze kunt lanceren. Wanneer je ze plant zijn ze vanzelfsprekend nog niet meteen volgroeid. Om er echt maximaal gebruik van te kunnen maken voor het verder verkennen van de map, moet de cyclus een stapje verder zijn.

Heb je weer op de resetknop gedrukt? Dan zul je merken dat je plant nieuwe takken of bloemen heeft gekregen, waardoor jij op plekken kunt komen waar je eerst nog niet bij kon. Aan creativiteit ontbreekt het Ultros niet. Op de double jump na kun je onmogelijk voorspellen welke vaardigheden je nog meer gaat vrijspelen. Van een onkruidwieder tot een soort graafmachine; het wordt allemaal op innovatieve wijze aangewend om je meer van de omgeving te laten ontdekken.

Ultros bewijst zich hiermee als een degelijke metroidvania, die vooral verrast door zijn aankleding en onconventionele manier van verkenning. Het vechten heeft weinig om het lijf en laat zich soms wat eigenaardig besturen, maar dit is dan ook niet het punt. De meeste aanvallen zijn letterlijk forgettable, want na iedere reset ben je de meeste weer vergeten. 

Watch on YouTube

Net werk

Wat het punt dan wel is, wordt halverwege duidelijk. Zonder al te veel te verklappen, legt Ultros je op een gegeven moment een ethisch vraagstuk voor. Is al die vernieling nou echt nodig? Is het niet veel mooier om de wereld met elkaar te verbinden? Alle flora en fauna met organische kabels aan elkaar gekoppeld als een gigantisch levend netwerk.

Het is aan jou als speler om dat te doen. Of niet. Die keuze bepaalt of Ultros een game van tien uur blijft, of een game van dertig uur wordt. Je kunt besluiten om op dezelfde voet door te gaan. Weer een baas verslaan, weer een vaardigheid vrijspelen, weer een nieuwe loop, tot alle bazen en vaardigheden op zijn. Je weet wel, een metroidvania. Het alternatief is een opgave van jewelste, want dat levende netwerk mag je vervolgens grotendeels zelf aanleggen.

Gaandeweg zijn wel een hoop ankerpunten verspreid, maar die bedekken bij lange na niet de hele spelwereldkaart. Je loopt hier doorheen met een soort elastiek van schimmelsporen, dat breekt zodra je te ver van het laatste ankerpunt verwijderd raakt. Je raadt het misschien al, maar de zaadjes die je plant vormen de ontbrekende schakel. Zie het als een soort access points voor je router. Door strategisch de juiste bomen en planten te cultiveren, reikt het netwerk verder en verder. Zo repareer je als het ware het ecosysteem dat je de eerste helft nog zo driftig om zeep hebt geholpen.

Groene en gele vingers

Een gewaagde keuze, die ook zeker aan het denken zet. Waarom zijn alle ‘werkwoorden’ in games altijd zo vijandig, zo destructief? Schieten, vechten, doden, verslaan, vernietigen: de lijst gaat maar door. Waarom gaat het zo weinig over nieuw lezen in iets blazen? Alles moet stuk, want dat is nu eenmaal het vocabulaire van de meeste makers en spelers.

Toegegeven: het alternatief is veel mooier, maar mijn hemel wat kost het veel tijd en moeite. De planten hebben allemaal zo hun eigen ‘wil’ en groeien niet per se de kant op die je voor ogen hebt. Sowieso moet je ze allemaal van compost voorzien als je wilt dat ze direct volgroeid zijn. Anders moet je handmatig op de resetknop drukken om de volgende fase van de cyclus in te luiden.

Watch on YouTube

Met iedere lus verlies je weer al je verzamelde zaadjes, dus het liefst plant je meteen de hele omgeving vol. Alleen is het ook nog een hele klus om te ontdekken welke soort plant je precies nodig hebt. Ze hebben allemaal zo hun eigen eigenschappen en eigenaardigheden. Er zijn wel wat mechanieken om bijvoorbeeld hun groeirichting te manipuleren, zoals een gieter en een plantenstekker, maar het blijft veel tijd en moeite kosten. Ook daarin schuilt ongetwijfeld een boodschap. Creatie kost doorgaans veel meer tijd dan destructie.

Tijd die ik er niet in wilde stoppen, moet ik toegeven. Geef mij maar creatieve destructie.

Ultros is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5 en PlayStation 4. Voor deze recensie is de game op PlayStation 5 getest.

Goed
Conclusie

Ultros is prachtig, psychedelisch en een prima metroidvania die halverwege verandert in een tuiniergame. Daar moet je maar net zin in hebben, al hoeft het niet per se.

Plus- en minpunten
  • Prachtig psychedelisch
  • Mooie boodschap
  • Creatieve vaardigheden
  • Tuinier-aspect is inventief
  • ‘Goed’ einde kost onnodig veel tijd
  • Bestuurt wat eigenaardig soms

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!