Review: Tomb Raider: The Legend of Lara Croft is een prima tussendoortje
Reviews

Review: Tomb Raider: The Legend of Lara Croft is een prima tussendoortje

Maar geen schot in de roos

Netflix heeft als geen ander door hoe je succesvol games kan vertalen naar animatie. Arcane is immers een meesterwerk, en er zijn verschillende fantastische projecten als The Witcher: Nightmare of the Wolf en Castlevania uitgekomen. Tomb Raider: The Legend of Lara Croft kan zich daar helaas niet aan meten, maar het is wél een leuke serie.

Het is alweer zes jaar geleden sinds Shadow of the Tomb Raider verscheen. Het derde deel van de zogenaamde ‘Survivor-trilogie’ rondt het verhaal van de franchise-reboot uit 2013 af. Ontwikkelaar Crystal Dynamics kondigde vervolgens in 2022 aan dat er gewerkt wordt aan een nieuwe game, maar details over zowel het verhaal als de releasedatum zijn tot nu toe schaars. Het lange wachten wordt draaglijker dankzij de Netflix-serie Tomb Raider: The Legend of Lara Croft, waarin de sfeer van de games ook in 2D animatie goed wordt vertaald. Desondanks struikelt de serie hier en daar over zijn eigen personages en de opbouw van het verhaal.

Tombe van de geest

In The Legend of Lara Croft gaan we weer op avontuur met de iconische Britse avonturier, al is ze in de serie zelf nooit gestopt met het opzoeken van gevaar. Een tijdje na de gebeurtenissen van Shadow of the Tomb Raider reist Lara namelijk nog steeds over de wereld; continu zoekt ze naar schatten en de geheimen achter historische mythen. Ook in deze serie zit er weer eens schurk achter mysterieuze artefacten aan waardoor de wereld in gevaar is. Daar heeft Croft al jaren mee te maken, dus ze neemt de taak op zich om hem te stoppen, al komen daar ditmaal ook een aantal mentale problemen bij kijken.

Een belangrijk thema in de serie is namelijk dat Lara na de gebeurtenissen van de games moeite heeft met het verwerken van Roths dood. Haar mentor en surrogaat-vader was alleen in de Tomb Raider-game uit 2013 te zien, maar zijn dood heeft jaren later nog altijd een effect op Lara. Het voelt ietwat willekeurig dat Croft nu pas zo met zijn dood moet kampen, zeker gezien er twee games tussen dat moment en deze serie zitten en er nooit iets mee is gedaan. Desondanks is het een interessante opzet voor Lara’s verhaal in de serie. De manier waarop Mrs. Croft haar avonturen gebruikt als afleiding van die traumatische gebeurtenis is een mooi stukje karakterisatie dat gedurende de serie wordt uitgediept.

Hetzelfde kan niet bepaald gezegd worden over het overkoepelende verhaal. Voor de zoveelste keer is er een machtig artefact dat niet in verkeerde handen mag vallen. Dat is niet per se slecht, maar het is duidelijk dat de makers meer kruit in het vat hadden. Het lijkt erop dat er meer afleveringen nodig waren om alle ideeën rondom de intrigerende mythologie die wordt aangehaald en vooral de personages - naast Croft zelf - te verwerken.

Veel ingrijpende gebeurtenissen krijgen door het rappe tempo niet de kans om een echte indruk achter te laten op de kijker, waardoor de impact op de rest van de serie ook tegenvalt. Zonder al te veel weg te geven: wij hadden de indruk dat het conflict van de serie al in aflevering zeven was afgelopen, maar blijkbaar was het grote plan van de antagonist nog steeds volop in gang. Erg duidelijk wordt dat, ondanks de grote schaal van het probleem, eerder in de serie niet.

Van je vrienden moet je het hebben

Lara wordt bijgestaan door een aantal metgezellen. Voornamelijk Jonah, die ook in de games regelmatig voorbij komt, en Zip, een bekend Tomb Raider-personage dat voor het eerst verschijnt in de Survivor-canon, komen aan bod. Lara Croft is door Roths dood bang om meer vrienden te verliezen en houdt hen in de serie op een comfortabele afstand afstand. Dat is wederom een prima opzet, maar we zien te weinig van de zijpersonages om ze goed te leren kennen. Ze zijn er vooral om de Britse avonturier te helpen en hebben verder weinig te doen – eigenlijk net zoals in de games.

Vriendschap is over het algemeen heus leuk om naar te kijken, maar er mist in dit geval frictie om de dynamiek interessanter te maken. Om Tomb Raiders concurrent er even bij te halen: het verhaal in Uncharted 4 wordt bijvoorbeeld steeds dramatischer door de personages en hun doelen in het verhaal. Denk aan Nathans drang om met zijn broer op avontuur te gaan, terwijl Elena eigenlijk gewoon een simpel leven met hem wil leiden. Buiten Lara ontbreekt een dergelijke motivatie bij veel personages in Tomb Raider: The Legend of Lara Croft.

Ook in de uitwerking van schurk Charles Devereaux had meer gezeten. Het grootste gedeelte van het seizoen is hij mysterieus en intrigerend, maar zodra zijn motieven en achtergrond duidelijk zijn, moet de serie vlug door en is hij al gauw niet meer relevant. Het is jammer dat hij uiteindelijk geen grote impact heeft op de serie, want aanvankelijk leek hij een fantastische tegenstander te zijn voor Lara. Continu zijn er hints naar zijn verleden en hoe hij en de heldin vergelijkbare levenservaringen hebben, wat een interessante rivaliteit tussen twee vergelijkbare personen opzet. In de praktijk lijkt Devereaux daarentegen in zijn eigen serie te leven waarin hij Croft soms tegenkomt, en waar we verder pas veel te laat meer over te weten komen.

Hoewel de meeste personages naast Lara Croft dus zelf niet al te veel te bieden hebben, is de prestatie van de stemacteurs prijzenswaardig. Devereaux wordt vertolkt door Richard Armitage, die zorgt voor veel van het mysterie waardoor het personage aanvankelijk interessant is. Allen Maldonado maakt Zip daarnaast levendig, ondanks zijn verder oppervlakkige persoonlijkheid. Dan zijn er nog Jonah, die net als in de games wordt ingesproken door Earl Baylon, en Hayley Atwell die de rol van Lara Croft op zich neemt nadat Camilla Luddington haar in de trilogie vertolkte.

Knokpartijen met monsters

Dat is niet het enige aspect van de presentatie dat in de smaak valt. De realistische stijl van de games is vervangen door prachtige anime-esque 2D-beelden, verzorgd door Powerhouse Animation. Deze studio werkte eerder al aan de Castlevania-serie op Netflix en diens spin-off, Castlevania: Nocturne, en geeft ook de wereld van Tomb Raider levendig weer. Hoe personages zich door jungles in China en straten in Londen begeven is dus al fijn om naar te kijken, maar de animatie springt er vooral tijdens actiescènes uit. De camera beweegt bijvoorbeeld dynamischer, net als de personages die elkaar op acrobatische wijze te lijf gaan.

De bovennatuurlijke aspecten van de Tomb Raider-games komen daarbij op nieuwe manieren naar voren dankzij het medium - waarbij Powerhouse’s eerdere ervaring met Castlevania geheid heeft geholpen. Kleurrijke jungles, wezens uit mythes – en soms zelfs de geschiedenis - tombes met mythologische symboliek en de bijbehorende puzzels die Lara moet oplossen om haar titel waar te maken doen bijvoorbeeld ontzettend denken aan de games. Wie helemaal klaar is met lichtstralen de goede kant op sturen om een deur te openen moet misschien even de ogen dicht doen, maar het zorgt er wel voor dat de serie goed aansluit bij de games. En er zitten voor fans van de meer monsterlijke verschijningen in de franchise nog een paar leuke verrassingen in de serie, waar ook liefhebbers van eerdere games in de franchise van kunnen genieten. Het Tomb Raider-dna is absoluut aanwezig.

Watch on YouTube

Met het verhaal doet Tomb Raider: The Legend of Lara Croft daarentegen weinig speciaals. De serie voelt vaak opgebouwd als een adventure-of-the-week-verhaal, maar heeft niet de tijd om het overkoepelende verhaal opzij te schuiven. Wie niet kan wachten op het volgende avontuur van de Tomb Raider, of zin heeft in een vrij standaard avonturenserie heeft er vast plezier mee. Wie hoopt op een serie met het niveau van Castlevania of Arcane moet de verwachtingen waarschijnlijk bijstellen.

Tomb Raider: The Legend of Lara Croft is nu te streamen op Netflix.

Goed
Conclusie

Wie ontzettend uitkijkt naar de volgende game in de franchise heeft met Tomb Raider: The Legend een prima tussendoortje te pakken, maar veel meer heeft de animatieserie ook niet te bieden.

Plus- en minpunten
  • Ontzettend fijne animatie
  • De sfeer van de games is goed aanwezig
  • Lara Croft maakt interessante groei door…
  • Maar het verhaal doet niets speciaals
  • Oppervlakkige zijpersonages en bad guy

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-attracties voor pretparken op de planning
Nieuws

Minecraft-attracties voor pretparken op de planning

In eerste instantie alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk

Er komen attracties gebaseerd op Minecraft naar petparken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde rechten op Minecraft-attracties in pretparken zijn nu in handen van Merlin Entertainments, het bedrijf achter Legoland, Madame Tussauds, Alton Towers en Peppa Pig World.

Men laat weten dat er twee Minecraft-attracties moeten verschijnen - eentje in het Verenigd Koninkrijk in 2026 en eentje in de VS in 2027. Daarbij zou er in beide gevallen een gebied omheen worden gebouwd in het thema van de populaire gamefranchise.

Microsoft laat weten dat dit er voor zorgt dat Minecraft ook buiten games steeds populairder wordt. Uiteindelijk moeten er ook buiten de twee hierboven genoemde landen Minecraft-attracties komen.

Overigens zijn pretparkattracties natuurlijk niet de enige manier waarop Minecraft buiten games van zich laat zien. Zo zijn er diverse Lego-sets gebaseerd op de game verkrijgbaar en komt er volgend jaar een film uit. Onlangs zijn er nog nieuwe beelden van A Minecraft Movie verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error