Review: Tekken 8 is zowel vertrouwd als intens en spectaculair
Reviews

Review: Tekken 8 is zowel vertrouwd als intens en spectaculair

De vonken spatten ervan af in het King of the Iron Fist-toernooi

Street Fighter en Mortal Kombat zijn toonaangevend als het aankomt op tweedimensionale fighters, maar wanneer de derde dimensie om de hoek komt kijken zwaait een andere franchise de scepter. Tekken heeft zich opgewerkt tot de onbetwiste koning van 3D-vechtspellen en doet zelfs een serieuze gooi naar de titel van populairste fighterfranchise in het algemeen. Tekken 8 moet dus in behoorlijke voetsporen treden.

Die taak vervult het nieuwste deel in de reeks zonder problemen, maar echte verrassingen blijven uit. Bandai Namco heeft er namelijk niet voor gekozen spelers omver te blazen met een volledige vernieuwende game, maar juist in te zetten op alles wat Tekken altijd al zo vermakelijk maakte. Het voordeel daarvan is dat de uitstekende basis die Tekken 7 heeft gelegd er voor zorgt dat dit vervolg precies biedt wat Tekken-fans graag zien. Het nadeel? Iedereen die bekend is met Tekken 7 zou bij wijlen haast vergeten dat ze een nieuwe Tekken-game aan het spelen zijn.

In het heetst van de strijd

Dat betekent gelukkig niet dat we Tekken 8 kunnen afschrijven, integendeel zelfs. Hoewel de vernieuwingen op één hand te tellen zijn, zorgen ze precies voor de frisse wind die dit nieuwe deel nodig heeft om op te vallen. Voorheen waren gevechten in Tekken een gebalanceerde dans met evenveel aanval als verdediging, maar dit keer staat alles in het teken van een offensieve speelstijl en loeiharde, snelle manoeuvres. 

Het eindresultaat van deze filosofie is het Heat-systeem, waarbij eindeloos aanvallen wordt beloond en afwachtend blokkend in een hoekje staan wordt afgestraft. Wanneer een speler zijn Heat-meter activeert krijgen aanvallen nieuwe karakteristieken, is het moeilijk voor de tegenstander om er tegen de verdedigen en doen aanvallen zelfs een beetje schade wanneer ze wél worden afgeweerd. Daarnaast geeft het toegang tot een nieuwe speciale aanval die fungeert als een soort ‘supermove’, om je offensieve arsenaal nog eens verder uit te breiden.

Dit nieuwe systeem gooit de hele dynamiek van een gevecht overhoop en zorgt ervoor dat elk potje enorm intens wordt. Het activeren van je Heat-meter kan namelijk maar één keer per ronde en duurt ook maar relatief kort, dus het is belangrijk om er het beste van te maken zodra je het hebt geactiveerd. Afwachtend spelen tijdens een activatie is doodzonde en omdat het zo lastig is om tegen Heat te verdedigen, is dat voor de tegenstander vaak ook geen goede optie. Het beste wat je als verdediger kan doen is zelf ook je Heat activeren, of in ieder geval een solide counteroffensief inzetten. Een ronde in Tekken 8 is zo voorbij, maar tegelijkertijd zo dynamisch en explosief dat het voortdurend naar meer smaakt. Het spel ziet er sowieso prachtig uit, met indrukwekkende personagemodellen en gelikte arena’s die het vechtgewoel nog spectaculairder maken.

In het Tekken van toegankelijkheid

Het aantrekken van nieuwe spelers is voor vechtspellen tegenwoordig een belangrijk speerpunt. De ene na de andere grote naam doet stappen om de vaak ingewikkelde gameplay dusdanig te versimpelen dat ook een nieuwkomer er zonder al te veel moeite plezier uit haalt. Tekken 8 kan natuurlijk niet achter blijven en introduceert de zogeheten ‘Special Style’ om het besturingsschema toegankelijker te maken. De basisbewegingen in Tekken zijn niet ongelofelijk moeilijk: vaak is het indrukken van één enkele richting en aanvalsknop wel genoeg. Het zijn echter de vele combinaties die je op deze manier kunt maken die ervoor zorgen dat een beginnende speler door de bomen het bos niet meer ziet. Aan die hoeveelheid mogelijkheden is niets verandert, maar aan de manier waarop je ze kunt uitvoeren des te meer.

De Special Style lost dit probleem op door verschillende aanvallen met heel simpele combinaties mogelijk te maken en de strakke timing te versoepelen. Sommige aanvallen die normaal meerdere knoppen of richtingen vereisen, zijn bij dit besturingsschema onder één enkele knop ondergebracht. Ook voor iemand die net begint is het op deze manier mogelijk om een fantastisch ogende reeks aanvallen op het scherm te toveren, waardoor de game voor spelers van alle niveaus leuk blijkt. 

©GMRimport

Special Style is naar eigen voorkeur aan- of uit te zetten, ook tijdens een potje. Je hoeft dus niet vooraf te kiezen of je met de standaard of de simpele besturing wil spelen, maar kan dit op elk moment wisselen. Het is dus ook mogelijk om Special Style alleen te gebruiken voor die ene combo of aanval die je anders niet voor elkaar krijgt. Daarmee heeft Tekken 8 een besturingsschema dat nog toegankelijker is dan dat van bijvoorbeeld Street Fighter 6.

Samenspel is de IJzeren Vuistregel

Door de hoge mate van toegankelijkheid is het voor spelers van verschillende niveaus makkelijker om het tegen elkaar op te nemen. Wat ook helpt is het feit dat de gameplay van Tekken 8 nog steeds ijzersterk is. Iedereen uit de indrukwekkende selectie aan vechtersbazen heeft al gauw honderd verschillende aanvallen tot zijn of haar beschikking, waardoor er enorm veel kan worden geëxperimenteerd met combo’s, speelstijlen en het volledig beheersen van je favoriete personage. Ook zijn veel bekende favorieten weer van de partij. Wel is het jammer dat er niet zoveel nieuwe gezichten zijn en dat deze ook niet heel erg tot de verbeelding spreken. Reina en Azucena hebben allebei een prima speelstijl, maar vallen verder nauwelijks op. Persoonlijk heb ik wel waardering voor nieuwkomer Victor – een arrogante Franse dandy met witte manen, een overdreven high-tech katana en de stem van acteur Vincent Cassel.

De levensduur van Tekken 8 is volledig afhankelijk van het plezier dat je uit de multiplayer haalt, want de singleplayermogelijkheden van het spel zijn erg beperkt. De verhaalmodus is vrij uitgebreid, maar niet bijster spannend, en de verschillende Character Episodes zijn vooral heel saai. Gelukkig is Tekken 8 zonder twijfel een ideaal multiplayerspel, of je nu lekker thuis met vrienden op de bank zijn speelt of in een online lobby. De verbindingskwaliteit was tijdens het testen van de game uitmuntend, waarbij ook gevechten tegens spelers in de Verenigde Staten en Azië zonder enige vertraging verliepen. 

Tekken 8 mag dan misschien niet heel baanbrekend of vernieuwend zijn, het is wel gewoon een ontzettend lekkere vechtgame die niet alleen qua gameplay, maar ook qua sfeer en personages voor een breed publiek heel toegankelijk is. Ongeacht of je nu een fan van het eerste uur bent of je je pas voor het eerst aan de serie waagt, heeft Tekken 8alles in huis om je voor een lange tijd zoet te houden en aan je digitale vechtlust te voldoen.

Tekken 8 is vanaf vrijdag 26 januari verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Uitstekend
Conclusie

De nieuwe Tekken wil het wiel niet opnieuw uitvinden, maar leunt volledig op de oerdegelijke gameplay waar de serie om bekendstaat. Dat pakt in dit geval goed uit. Daarbij maakt het nieuwe Heat-systeem gevechten nog explosiever en intenser, en de Special Style-besturingsoptie zorgt ervoor dat ook onervaren spelers alles uit de kast kunnen trekken. Met deze scherpe toevoegingen en de indrukwekkende visuele pracht en praal kan Tekken 8 de harten van zowel oudgedienden als nieuwe fans veroveren.

Plus- en minpunten
  • Vechtsysteem is zo uitgebreid en diepgaand als altijd
  • Heat-systeem zorgt voor vlot tempo en intense gevechten
  • Special Style maakt Tekken toegankelijk voor nieuwe spelers
  • Visueel een prachtige game
  • Singleplayercontent stelt niet veel voor
  • Weinige toffe nieuwe personages

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!