Review: Tekken 8 is zowel vertrouwd als intens en spectaculair
Reviews

Review: Tekken 8 is zowel vertrouwd als intens en spectaculair

De vonken spatten ervan af in het King of the Iron Fist-toernooi

Street Fighter en Mortal Kombat zijn toonaangevend als het aankomt op tweedimensionale fighters, maar wanneer de derde dimensie om de hoek komt kijken zwaait een andere franchise de scepter. Tekken heeft zich opgewerkt tot de onbetwiste koning van 3D-vechtspellen en doet zelfs een serieuze gooi naar de titel van populairste fighterfranchise in het algemeen. Tekken 8 moet dus in behoorlijke voetsporen treden.

Die taak vervult het nieuwste deel in de reeks zonder problemen, maar echte verrassingen blijven uit. Bandai Namco heeft er namelijk niet voor gekozen spelers omver te blazen met een volledige vernieuwende game, maar juist in te zetten op alles wat Tekken altijd al zo vermakelijk maakte. Het voordeel daarvan is dat de uitstekende basis die Tekken 7 heeft gelegd er voor zorgt dat dit vervolg precies biedt wat Tekken-fans graag zien. Het nadeel? Iedereen die bekend is met Tekken 7 zou bij wijlen haast vergeten dat ze een nieuwe Tekken-game aan het spelen zijn.

In het heetst van de strijd

Dat betekent gelukkig niet dat we Tekken 8 kunnen afschrijven, integendeel zelfs. Hoewel de vernieuwingen op één hand te tellen zijn, zorgen ze precies voor de frisse wind die dit nieuwe deel nodig heeft om op te vallen. Voorheen waren gevechten in Tekken een gebalanceerde dans met evenveel aanval als verdediging, maar dit keer staat alles in het teken van een offensieve speelstijl en loeiharde, snelle manoeuvres. 

Het eindresultaat van deze filosofie is het Heat-systeem, waarbij eindeloos aanvallen wordt beloond en afwachtend blokkend in een hoekje staan wordt afgestraft. Wanneer een speler zijn Heat-meter activeert krijgen aanvallen nieuwe karakteristieken, is het moeilijk voor de tegenstander om er tegen de verdedigen en doen aanvallen zelfs een beetje schade wanneer ze wél worden afgeweerd. Daarnaast geeft het toegang tot een nieuwe speciale aanval die fungeert als een soort ‘supermove’, om je offensieve arsenaal nog eens verder uit te breiden.

Dit nieuwe systeem gooit de hele dynamiek van een gevecht overhoop en zorgt ervoor dat elk potje enorm intens wordt. Het activeren van je Heat-meter kan namelijk maar één keer per ronde en duurt ook maar relatief kort, dus het is belangrijk om er het beste van te maken zodra je het hebt geactiveerd. Afwachtend spelen tijdens een activatie is doodzonde en omdat het zo lastig is om tegen Heat te verdedigen, is dat voor de tegenstander vaak ook geen goede optie. Het beste wat je als verdediger kan doen is zelf ook je Heat activeren, of in ieder geval een solide counteroffensief inzetten. Een ronde in Tekken 8 is zo voorbij, maar tegelijkertijd zo dynamisch en explosief dat het voortdurend naar meer smaakt. Het spel ziet er sowieso prachtig uit, met indrukwekkende personagemodellen en gelikte arena’s die het vechtgewoel nog spectaculairder maken.

In het Tekken van toegankelijkheid

Het aantrekken van nieuwe spelers is voor vechtspellen tegenwoordig een belangrijk speerpunt. De ene na de andere grote naam doet stappen om de vaak ingewikkelde gameplay dusdanig te versimpelen dat ook een nieuwkomer er zonder al te veel moeite plezier uit haalt. Tekken 8 kan natuurlijk niet achter blijven en introduceert de zogeheten ‘Special Style’ om het besturingsschema toegankelijker te maken. De basisbewegingen in Tekken zijn niet ongelofelijk moeilijk: vaak is het indrukken van één enkele richting en aanvalsknop wel genoeg. Het zijn echter de vele combinaties die je op deze manier kunt maken die ervoor zorgen dat een beginnende speler door de bomen het bos niet meer ziet. Aan die hoeveelheid mogelijkheden is niets verandert, maar aan de manier waarop je ze kunt uitvoeren des te meer.

De Special Style lost dit probleem op door verschillende aanvallen met heel simpele combinaties mogelijk te maken en de strakke timing te versoepelen. Sommige aanvallen die normaal meerdere knoppen of richtingen vereisen, zijn bij dit besturingsschema onder één enkele knop ondergebracht. Ook voor iemand die net begint is het op deze manier mogelijk om een fantastisch ogende reeks aanvallen op het scherm te toveren, waardoor de game voor spelers van alle niveaus leuk blijkt. 

©GMRimport

Special Style is naar eigen voorkeur aan- of uit te zetten, ook tijdens een potje. Je hoeft dus niet vooraf te kiezen of je met de standaard of de simpele besturing wil spelen, maar kan dit op elk moment wisselen. Het is dus ook mogelijk om Special Style alleen te gebruiken voor die ene combo of aanval die je anders niet voor elkaar krijgt. Daarmee heeft Tekken 8 een besturingsschema dat nog toegankelijker is dan dat van bijvoorbeeld Street Fighter 6.

Samenspel is de IJzeren Vuistregel

Door de hoge mate van toegankelijkheid is het voor spelers van verschillende niveaus makkelijker om het tegen elkaar op te nemen. Wat ook helpt is het feit dat de gameplay van Tekken 8 nog steeds ijzersterk is. Iedereen uit de indrukwekkende selectie aan vechtersbazen heeft al gauw honderd verschillende aanvallen tot zijn of haar beschikking, waardoor er enorm veel kan worden geëxperimenteerd met combo’s, speelstijlen en het volledig beheersen van je favoriete personage. Ook zijn veel bekende favorieten weer van de partij. Wel is het jammer dat er niet zoveel nieuwe gezichten zijn en dat deze ook niet heel erg tot de verbeelding spreken. Reina en Azucena hebben allebei een prima speelstijl, maar vallen verder nauwelijks op. Persoonlijk heb ik wel waardering voor nieuwkomer Victor – een arrogante Franse dandy met witte manen, een overdreven high-tech katana en de stem van acteur Vincent Cassel.

De levensduur van Tekken 8 is volledig afhankelijk van het plezier dat je uit de multiplayer haalt, want de singleplayermogelijkheden van het spel zijn erg beperkt. De verhaalmodus is vrij uitgebreid, maar niet bijster spannend, en de verschillende Character Episodes zijn vooral heel saai. Gelukkig is Tekken 8 zonder twijfel een ideaal multiplayerspel, of je nu lekker thuis met vrienden op de bank zijn speelt of in een online lobby. De verbindingskwaliteit was tijdens het testen van de game uitmuntend, waarbij ook gevechten tegens spelers in de Verenigde Staten en Azië zonder enige vertraging verliepen. 

Tekken 8 mag dan misschien niet heel baanbrekend of vernieuwend zijn, het is wel gewoon een ontzettend lekkere vechtgame die niet alleen qua gameplay, maar ook qua sfeer en personages voor een breed publiek heel toegankelijk is. Ongeacht of je nu een fan van het eerste uur bent of je je pas voor het eerst aan de serie waagt, heeft Tekken 8alles in huis om je voor een lange tijd zoet te houden en aan je digitale vechtlust te voldoen.

Tekken 8 is vanaf vrijdag 26 januari verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Uitstekend
Conclusie

De nieuwe Tekken wil het wiel niet opnieuw uitvinden, maar leunt volledig op de oerdegelijke gameplay waar de serie om bekendstaat. Dat pakt in dit geval goed uit. Daarbij maakt het nieuwe Heat-systeem gevechten nog explosiever en intenser, en de Special Style-besturingsoptie zorgt ervoor dat ook onervaren spelers alles uit de kast kunnen trekken. Met deze scherpe toevoegingen en de indrukwekkende visuele pracht en praal kan Tekken 8 de harten van zowel oudgedienden als nieuwe fans veroveren.

Plus- en minpunten
  • Vechtsysteem is zo uitgebreid en diepgaand als altijd
  • Heat-systeem zorgt voor vlot tempo en intense gevechten
  • Special Style maakt Tekken toegankelijk voor nieuwe spelers
  • Visueel een prachtige game
  • Singleplayercontent stelt niet veel voor
  • Weinige toffe nieuwe personages

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!