Review: Silent Hill 2 is nog steeds een van de beste horrorervaringen ooit
Reviews

Review: Silent Hill 2 is nog steeds een van de beste horrorervaringen ooit

Komt goed uit de roestkleurige verf

Silent Hill 2 is binnen het survivalhorrorgenre een ware klassieker die door liefhebbers nog altijd de hemel in wordt geprezen. Het is dan ook geen makkelijke taak om van zo’n geliefde game een remake te maken. Verander je te veel, dan verlies je de waardering van de fans. Maar hoe trek je een nieuw publiek aan als je niets verandert? Bloober Team moet er hun handen vol aan hebben gehad, maar het is ze toch gelukt.

Silent Hill 2 is in eerste opzicht een klassieke survivalhorrorgame, maar onderscheidt zich toch duidelijk van zijn genregenoten. Waar de Resident Evil-spellen of de andere delen in de Silent Hill-reeks vooral draaien om de enge monsters en de overlevingsaspecten van survivalhorror, blinkt  Silent Hill 2 vooral uit op het gebied van sfeer en verhaal. Die monsters en de noodzaak om te overleven zijn weliswaar volop aanwezig, maar zijn uiteindelijk ondergeschikt aan het meeslepende, dramatische narratief en het mysterie van het enge dorpje waarin alles zich afspeelt. Dát is wat Silent Hill 2 zo onderscheidend en zo geliefd maakt, en ook een belangrijke reden waarom juist dit deel nu een remake krijgt, in plaats van bijvoorbeeld de eerste game.

Bij het verschijnen van de eerste beelden van de remake leek het er nog op alsof de focus meer  op actie zou liggen en alsof de remake een andere emotionele toon zou krijgen dat de oorspronkelijke game. Deze angsten blijken nu ongefundeerd. De Silent Hill 2-remake draait absoluut niet om vechten, en de emotionele toon van het spel is nog even complex, zwaar en bij vlagen subtiel als dat het in 2001 was. De ontwikkelaars hebben goed begrepen wat de essentie van de ervaring is en hebben dit op knappe wijze in een nieuw jasje gestoken.

Een rustig oord


Silent Hill 2 draait om de belevingen van James Sunderland, een depressieve weduwnaar die op een dag afreist naar het mistige dorpje Silent Hill, omdat hij een brief heeft gekregen van zijn vrouw Mary met het verzoek haar daar op te zoeken. Dat is op zijn minst curieus, want Mary is drie jaar eerder aan een ziekte overleden. Al snel blijkt dan ook dat Silent Hill geen gewoon dorpje is, maar een bovennatuurlijke en onheilspellende plek waar het doorzettingsvermogen van James voortdurend op de proef wordt gesteld. De spaarzame ontmoetingen met andere personages bieden een ogenblik van opluchting, maar al snel blijken zij om hun eigen onheilspellende redenen aanwezig te zijn in Silent Hill. Stapje voor stapje wordt James gedwongen om te reflecteren op zijn keuzes: die van nu, maar ook die uit het verleden.

De verkenningstocht die volgt ontrafelt langzaam maar zeker een mysterie dat van begin tot eind verbaast, choqueert en emotionele impact heeft. Op sommige momenten is het spannend, op andere momenten diepdroevig, dan weer lichtelijk hoopvol… maar bovenal is het zenuwslopend. Silent Hill is namelijk een oprecht enge plek, zelfs zónder dat we alle monsters in acht nemen. Op de meest rustige momenten is het een volledig verlaten, onopvallend Amerikaans dorpje, waar het voortdurend voelt alsof er iets niet klopt. Straten zijn onverklaarbaar opengebroken en onbegaanbaar, of zonder duidelijke reden versperd met metershoge stellages en witte doeken. Wanneer het dorpje zich echter omtovert tot de zogeheten Other World, kom je als speler terecht in een hel vol roestig ijzer, afbrokkelende muren en ogenschijnlijk bodemloze putten waar je toch écht in moet springen. Silent Hill houdt niet alleen James, maar ook jou als speler volledig in haar ban.

Stil zijn of het zwijgen opleggen?

Hoewel het verhaal de boventoon voert, is Silent Hill 2 nog altijd een survivalhorrorgame, waarbij het fysieke gevaar van monsters een constante factor is. Er lopen in het stadje dan ook meer dan genoeg gedrochten rond die je met alle liefde uit je lijden willen verlossen. Het gaat hierbij niet om zombies of beestachtige monsters, maar om onherkenbaar verwrongen mensachtigen die zo uit je nachtmerries lijken te zijn weggelopen. Het uiterlijk van ieder monster heeft een symbolische, achterliggende reden die op subtiele wijze is verweven met het verhaal van het spel.

Uiteraard krijg je tijdens het spelen verschillende wapens tot je beschikking waarmee je je tegen deze wezens kunt beschermen. Er zijn in Silent Hill redelijk veel munitie en geneesmiddelen te vinden, maar vaak moet je daarvoor steegjes of gebieden verkennen die worden bewaakt door een aantal monsters. Het loont daarom vaak om monsters niet te bevechten, maar om er zo goed mogelijk voorbij te sluipen.

Als je dan toch met een monster in gevecht raakt, komt het er geregeld op neer dat je ook in gevecht raakt met de camera. Zeker in nauwe ruimtes en gangen zorgen omgevingselementen er herhaaldelijk voor dat je zicht op de vijand wordt belemmerd. Aanvallen met bijvoorbeeld je loden pijp hebben veel meer bereik dan je verwacht, maar daardoor is het soms juist moeilijk in te schatten of je een vijand kunt raken of niet. Je hebt daarnaast beschikking tot een ontwijkingsmanoeuvre die in theorie goed werkt, maar waarvan de timing soms niet helemaal intuïtief aanvoelt.

In de praktijk komt het er vaak op neer dat je een vijand aanvalt, vervolgens ontwijkt, en dan weer een aanval kunt uitvoeren. Het werkt, maar wordt vlug saai. Zeker omdat de vijanden wél heel gevaarlijk zijn en James al snel in een kritieke toestand kunnen brengen, is het vermijden van nodeloze gevechten de slimste keuze. Omdat Silent Hill niet om vechten draait is dit geen groot probleem, maar het gevechtssysteem is ondanks de poging tot verbetering niet bijster interessant.

Goed, niet sprakeloos

Gelukkig zijn er ook veel aspecten die in deze remake wél verbeterd zijn. In de eerste plaats zijn dat natuurlijk de grafische beelden. Het spel ziet er prachtig uit, en de personages zijn stuk voor stuk overtuigend. Ze worden daarbij geholpen door het steengoede stemmenwerk, dat met recht een verbetering genoemd mag worden ten opzichte van de oorspronkelijke game. De stemmen uit 2001 hadden een zekere charme, maar de nieuwe stemacteurs weten emotioneel de juiste snaar te raken. Zeker James en Angela, bij wie de emotionele nuances ontzettend belangrijk zijn, zijn heel goed.

Ook zijn er verschillende nieuwe puzzels aan het spel toegevoegd, die bij oude fans voor een aangename verrassing zullen zorgen en tegelijkertijd ook veel knipogen geven naar het bronmateriaal. Puzzels die wel behouden zijn hebben vaak enkele uitbreidingen gekregen of bevatten raadsels die een net iets andere insteek hebben. In beide gevallen zijn het toffe toevoegingen die iets nieuws bieden, zonder dat ze de essentie van het oorspronkelijke spel aantasten.

Had Silent Hill 2 écht een remake nodig? Het antwoord is op die vraag luidt: ‘waarschijnlijk niet’. De klassieker uit 2001 is ondanks de ouderwetse randjes nog steeds ijzersterk. De remake tilt deze formule eigenlijk ook niet echt naar grotere hoogten, zoals bijvoorbeeld de remake van Resident Evil 2 dat wél deed. Maar door trouw te blijven aan het verhaal en vooral qua beeld en geluid een flinke sprong vooruit te maken, is de Silent Hill 2-remake absoluut een toffe game geworden die met recht naast de klassieker uit 2001 kan bestaan.

Zeker voor spelers die het oorspronkelijke spel nooit hebben gespeeld, biedt deze remake een prima mogelijkheid om het verhaal te ervaren op een manier die past bij de hedendaagse verwachtingen van videospellen. Liefhebbers van het oorspronkelijke spel zullen eveneens met plezier terug afreizen naar het stille dorpje, wetende dat hun zo geliefde ervaring intact is gebleven.

Silent Hill 2 is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 5.

Uitstekend
Conclusie

Silent Hill 2 is een sfeervolle en vooral getrouwe remake, die het fantastische verhaal van de klassieker uit 2001 in een modern, toegankelijker jasje steekt.

Plus- en minpunten
  • Verhaal is (nog steeds) fantastisch
  • Toffe (nieuwe) puzzels en raadsels
  • Echt griezelig en duister
  • Grafisch overtuigend
  • Vechten voelt wat stug en onwennig
  • Toch wat weinig écht nieuwe elementen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Game Freak-hacker claimt speelbare versie van Pokémon Legends Z-A te hebben
Nieuws

Game Freak-hacker claimt speelbare versie van Pokémon Legends Z-A te hebben

Hij is niet van plan om de build met anderen te delen

Het individu dat Pokémon-ontwikkelaar Game Freak heeft gehackt, claimt een speelbare versie van de aankomende game Pokémon Legends Z-A in handen te hebben.

De persoon in kwestie zegt al van begin tot het eind door een speelbare versie van de game op pc gespeeld te hebben. De hacker meldt echter dat hij niet van plan is om deze build te delen met anderen.

Wel verklapt de hacker dat de pokémon Stunfisk in de aankomende game zit en dat het spel erg leuk is om te spelen. Ook zou het 'shiny' geluid uit Legends: Arceus terugkeren. Meer details zijn er echter niet gedeeld.

Pokémon Legends Z-A werd begin dit jaar aangekondigd. De nieuwe Nintendo Switch-game is de tweede Pokémon Legends-game na het in 2022 verschenen Arceus. In het spel bezoeken spelers in een specifiek gedeelte van de Kalos-regio, bekend uit Pokémon X en Y - namelijk het op Parijs gebaseerde Lumiose City. De game staat gepland voor release in 2025.

Afgelopen weekend kwam er allerlei informatie over de Pokémon-franchise naar buiten naar aanleiding van de hack. Zo heeft de tiende generatie Pokémon-games 'Gaia' als codenaam (met twee versies, 'K' en 'N'), en heeft Pokémon Legends Z-A 'Ikkaku' als projectnaam. Daarnaast is er schijnbaar ook een Pokémon-multiplayergame in ontwikkeling in samenwerking met ILCA, dat eerder Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl maakte. Deze game, die wat weg zou hebben van Splatoon, draagt de projectnaam 'Synapse'.

Daarbij wordt er in de gelekte data ook melding gemaakt van de console waarop de nieuwe generatie Pokémon-games verschijnen. Deze zou de codenaam 'Ounce' dragen - een naam die al eerder is gelekt en zou slaan op de Switch-opvolger. Door de hack is ook de broncode voor uitgekomen games als Pokémon Black and White 2 en Pokémon HeartGold en SoulSilver gelekt, en zijn er ongebruikte assets van deze games op internet verschenen. Verder valt er allerlei 'lore' over de Pokémon-franchise die nooit eerder is gedeeld te vinden, waaronder het ontstaan van de wezens.

Game Freak heeft afgelopen zondag bevestigd dat het bedrijf inderdaad gehackt is. Naast gelekte informatie over bestaande en toekomstige games zijn er ook 2.606 namen en e-mailadressen van werknemers gestolen. Game Freak verontschuldigde zich voor de situatie en geeft aan de beveiliging te verbeteren.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Terrifier: The Artcade Game aangekondigd
Nieuws

Terrifier: The Artcade Game aangekondigd

Verschijnt in 2025 op PS5, Xbox Series, Switch en Steam

Selecta Play en Relevo hebben Terrifier: The Artcade Game aangekondigd, een spel gebaseerd op de Terifier-horrorfilms.

In de game besturen spelers Art, de moordlustige clown uit de films, en verkent men diverse side-scrolling beat 'em-up-levels met een pixelig uiterlijk. De game kan door vier spelers tegelijkertijd doorlopen worden.

In Terrifier: The Artcade Game verstoort Art filmsets waar zijn eigen misdaden op film worden vastgelegd. Hij valt dan ook hordes aan stuntmensen, politiemensen, cameramensen en anderen die aan de film werken aan. Elk level eindigt met een baasgevecht en de game bevat diverse power-ups en wapens, waaronder kettingzagen.

Terrifier: The Artcade Game komt in 2025 naar PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en Steam. De Terrifier-films staan bekend om hun extreme geweld - bij nieuwe films duiken er regelmatig verhalen op van bioscoopbezoekers die de zaal uit vluchten.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bithell Games werkt aan isometrische actiegame Tron: Catalyst
Nieuws

Bithell Games werkt aan isometrische actiegame Tron: Catalyst

Verschijnt volgend jaar op consoles en pc

Bithell Games heeft gisteren de isometrische actiegame Tron: Catalyst aangekondigd, een nieuwe game die zich afspeelt in het Tron-universum.

In Tron: Catalyst maken spelers kennis met het veerkrachtige programma Exo, die tijdlussen kan maken. "Exo neemt het met deze kracht op tegen de leiders van het aftakelende Grid, terwijl ze Conn, een kwaadaardig programma van Core, probeert te vermijden", zo luidt de officiële beschrijving.

In de game, die zoals gezegd een isometrisch perspectief gebruikt om de actie weer te geven, moeten spelers zowel te voet als op de Light Cycle missies klaren. Spelers verkennen wederom allerlei locaties uit de Arq Grid, bekend van Tron: Identity, de vorig jaar verschenen Tron-game van Bithell Games. De Britse studio is verder ook bekend van spellen als Thomas Was Alone en John Wick Hex.

Tron: Catalyst moet in de loop van 2025 uitkomen op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het spel wordt uitgegeven door Devolver Digital-label Big Fan Games, dat zich richt op gelicenseerde spellen.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!