Review: Schim is een mooi kunstwerk, maar geen goede game
Reviews

Review: Schim is een mooi kunstwerk, maar geen goede game

Geen licht zonder schaduw

Soms doe je ontzettend je best om een game heel leuk te vinden, al is het tegen beter weten in. Misschien valt de stijl in de smaak, is het centrale concept boeiend of vind je de ontwikkelaar sympathiek. Dat geldt allemaal voor Schim, maar het eindproduct is gewoon niet zo heel leuk om te spelen.

De Nederlandse game Schim heeft de harten van vele internetgebruikers veroverd. Al lange tijd trekt het project wereldwijd veel aandacht dankzij de prachtige stijl en het sterke idee. We hebben allemaal als kind weleens over schaduwen gesprongen, of spelletjes bedacht waarbij je het zonlicht op de stoep niet mocht raken. Wat een logisch en tegelijk briljant concept om daar een spel van te maken!

Sneller dan je eigen schaduw

Als een schim - zeg maar de ziel van een schaduw - hups je door levels heen en spring je vrolijk van de ene donkere plek naar de andere. Als je in het zonlicht terechtkomt, ben je af. Jouw schim kan alleen in de schaduw overleven, als een vis die van waterplas naar waterplas springt. Zo spring je van een fiets naar een boom, naar een lantaarnpaal, naar een mens – eigenlijk naar alles wat een schaduw heeft.

Aan het begin van Schim word je losgerukt van jouw mens, die voortaan schaduwloos door het leven moet. Het is een intrigerend begin van de game, waarin je jouw mens ziet opgroeien en worstelen met het dagelijks leven, om vervolgens een vreemd en leeg gevoel te krijgen als hij zijn schaduw verliest. Voor een game die eigenlijk geen tekst bevat, is het knap hoe goed je dat als speler meekrijgt.

Het is helaas ook gelijk het meest interessante deel van de game. De rest van de drie tot vier uur aan speeltijd ben je vooral bezig om achter je mens aan te hupsen. Aanvankelijk is dat heel bevredigend: Schim weet zijn vibe uitstekend neer te zetten en het is heerlijk ontspannend om jouw schaduw door de redelijk lineaire levels heen te loodsen.

Over je schaduw heen springen

Al gauw blijkt echter dat de game verder weinig ideeën heeft: het is springen van schaduw naar schaduw, en that's it. Zelfs als klein kind die op de stoep speelde, had je daar na een halfuur wel genoeg van. Naast een springknop heb je ook een interactieknop, maar de meeste objecten doen niets bijzonders. Een stoeltje kraakt, een mens niest, een kat miauwt.

Watch on YouTube

Af en toe moet je dit wel gebruiken om een soort van puzzel op te lossen, maar dat komt opvallend weinig voor. Denk aan het aanzetten van een stoplicht om auto's door te laten rijden, of een knop waarmee de straatlantaarns aangaan om nieuwe schaduwen te maken. Soms heb je zelfs enige behendigheid nodig om de goede kant op te springen, bijvoorbeeld om met de schaduw van een fietser mee te liften naar de overkant van de straat, maar tachtig procent van de tijd is het een beetje hersenloos. De game mist een spelmechaniek waarmee je puzzels anders aan kunt vliegen.

Schaduwkunst

Het is zogezegd geen ‘gamers-game’, maar als je het als kunstwerk benadert, bevalt Schim een stuk beter. Het spel is een lust voor het oog, met minimalistische maar zeer herkenbare omgevingen. Zeker voor Nederlanders is het een feest van herkenning. Alles, van de treinen en fietsen tot borden en zelfs de prullenbakken, doet heerlijk Hollands aan. Je beseft je pas dat ons land een eigen stijl heeft die je normaal niet ziet in games, als je er ineens zo duidelijk mee wordt geconfronteerd.

De omgevingen zijn daardoor een genot om te verkennen, voor zover dat mogelijk is in de redelijk kleine levels. De straten, parken, stations en supermarkten zitten boordevol details en verborgen extraatjes. Het loont daarom om niet direct op je doel af te gaan, maar af en toe terug te schakelen en gewoon te genieten, alsof het een cozy game is.

©GMRimport

Als kunstwerk slaagt het tot slot in zijn belangrijkste missie: het laat je op een andere manier naar de wereld om je heen kijken. Na een paar uurtjes Schimmen let je in de echte wereld veel meer op bijvoorbeeld de schaduwen op straat en de verschillende lichtschakeringen in je omgeving. Je leert de natuur misschien wat meer waarderen, zoals de manier waarop schaduwen 's avonds langer worden als de zon lager aan de hemel staat. Niet alleen omdat het mooi is, maar ook omdat het handig is in de game. Hoe meer schaduwen om in rond te lopen, hoe beter.

Maar ook als kunstwerk is Schim helaas niet perfect: een diepere laag is niet echt te bekennen, hoewel daar tegen het einde van de game wel tegenaan wordt geschurkt. Bovendien zijn de omgevingen te herhalend. Zo kom je meerdere keren in een park terecht, maak je twee keer een uitstapje naar een supermarkt en spring je ontelbaar vaak over straten en stoepen. Zelfs met zo'n korte speelduur kan de herhaling af en toe tergend zijn.

Een schim van zichzelf

Er is ook helemaal geen logische volgorde te bekennen in de verschillende levels. Hoewel de hele game gebracht wordt als een achtervolging op jouw mens, zijn de overgangen tussen scènes vrij willekeurig. Je springt aan het eind van een level bijvoorbeeld in de schaduw van een auto om mee te kunnen liften, en wordt vervolgens wakker in het midden van een park. Eén keer begin je zelfs midden op zee, waar je vervolgens het strand op moet zien te komen door in de schaduwen van zwemmers te hupsen. Hoe kwam onze schim daar überhaupt terecht?

In de eerste en laatste dertig minuten van de game weet Schim zeker indruk te maken, met scènes die een diepere laag schetsen en je hersenen wat meer activeren. Alles daar tussenin valt samen te vatten als een beetje relaxt rondspringen met chille muziekjes op de achtergrond. Uniek en knap is Schim zeker, maar niet altijd leuk.

Voor deze recensie is de game op pc getest. Schim is vanaf 18 juli verkrijgbaar voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 5 en 4, Xbox Series X|S en Xbox One.

Oké
Conclusie

Schim is een briljant idee in een bijzonder kunstwerk met een unieke, typisch Nederlandse stijl. Als game is het helaas te herhalend qua gameplay en omgevingen om lang te beklijven.

Plus- en minpunten
  • Uniek concept
  • Prachtige stijl met veel details
  • Werkt goed als kunstwerk…
  • …maar niet zo goed als game
  • Herhalende gameplay en omgevingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!