Review: Neva bewijst dat je kunst niet hoeft uit te leggen
Reviews

Review: Neva bewijst dat je kunst niet hoeft uit te leggen

Over ouderschap, rouw en gruwelen van de natuur

De Spaanse indiegame Gris is pure kunst, daar kunnen zelfs de grootste sceptici niet omheen. Het speelt als een levend schilderij en zit vol thematiek waarmee het concept van rouw op een innovatieve en empathische manier wordt verkend. De verwachtingen voor Nomada Studio’s volgende game zijn na zes jaar wachten dan ook hooggespannen. Gelukkig is Neva wederom een beeldschoon en ontroerend kunstwerk.

Dat terwijl Neva behoorlijk verschilt van diens voorganger. Zo conformeert het zich veel meer aan de begrippen en regels van het medium videogames en is het thema een stuk explicieter. De game begint wederom met een verlies, waarbij een sprookjesachtige wereld wordt geteisterd door een duistere kracht die flora en fauna verandert in een mix van gitzwarte gelei en dahlia-bloemen. De jonge vrouw Alba en haar wolfachtige pup Neva gaan op reis om de natuur te redden, waarbij je het duo vier seizoenen volgt en naar elkaar toe ziet groeien.

Schilderachtig

Neva is bovenal een audiovisuele ervaring, die emoties van de personages op intense wijze overbrengt en daarom al tijdens de tragische introductie direct ontroert. De handgetekende natuur is schitterend, de animaties zijn tekenfilmachtig en de muziek is intens doch op de juiste momenten nauwelijks aanwezig. Voor alle tragedie die Neva kent zijn er tal van momenten van kalmte, waarbij je gewoon even luistert naar de symfonie aan geluiden die het bos produceert.

Nomada tekende de gehele game daarbij in Photoshop, om daarna artiesten verschillende lagen en details toe te laten voegen. Het resultaat is wederom schilderachtig, met een rijk palet aan kleuren dat soms samenhangt met het seizoen, maar zich daar soms ook niets van aantrekt. Van bossen met felroze bomen en open velden met blauwe bergen, tot schaduwwerelden met vierkante blokken en felrode grotten: vrijwel elk frame in Neva is een kunstwerk op zich.

Los van die variatie is de wereld van Neva regelmatig mysterieus en grimmig – een duidelijk contrast tussen de schoonheid en verschrikkingen waar de natuur uit bestaat. Je vindt er onschuldige herten en prachtige bloemen, maar ook verlaten tempels en keverachtige wezens met maskers die rechtstreeks uit een Studio Ghibli-film lijken te komen. Dat spanningsveld blijft gedurende de vier uur waarbinnen je de reis voltooit constant aanwezig: elk moment kan een geleimonster Neva bij de keel grijpen en wurgen, of een driekoppige reus Alba platstampen.

Hollow Neva

De gameplay van Neva is daarmee veel intenser dan liefhebbers van Gris wellicht verwachten. Alba beschikt over een zwaard, een ontwijkmanoeuvre, een ground pound en meer tools om zich uit penibele situaties te vechten. Dat luistert verrassend nauw; met drie levens en hordes aan pittige vijanden is er weinig ruimte voor fouten.

Daarbij introduceert de game gestaag nieuwe gameplayelementen die vaak te maken hebben met aspecten in de omgeving. Levels draaien je eerst meestal warm door platformpuzzels op te werpen – vaak om grote altaren te activeren door de zwarte gelei te verwijderen – om vervolgens dezelfde elementen toe te passen tijdens gevechten. Denk aan ballonachtige wezens die Alba lanceren om vogelbeesten te ontwijken, of vijanden die enkel verschijnen in reflecties (en waar je dus met inverted controls tegen vecht). Ook zijn er tal van momenten dat Alba grote afstanden moet overbruggen door haar dubbele sprong te combineren met haar dodge en welgemikte zwaardslagen in de lucht. Het is een slimme manier om te testen of je alle mechanieken tot nu toe in de vingers hebt.

Ook Neva’s progressie tijdens elk seizoen voegt langzaam lagen aan de gameplay toe. Waar je haar eerst nog als puppy – met het hart in de keel – moet beschermen, kan ze al gauw vijanden vastzetten en fungeert ze later als verlengde van Alba’s zwaard. Het is een vrij letterlijke weergave van haar persoonlijke rouwverwerking, waarbij ze vijanden op steeds brutere wijze afmaakt. Al gauw blijkt daarmee dat Neva verre van een gewone wolf is.

Groei

Bovenstaande zijn natuurlijk geen baanbrekende gameplaymechanismen; je hebt ze waarschijnlijk eerder gezien in metroidvania’s als Hollow Knight of platformers als de Ori-games. Neva is ook geen moeilijke game, noch een metroidvania. Je sterft vermoedelijk een paar keer bij de eindbazen, maar het komt niet in de buurt van tweedimensionale soulslikes die de afgelopen jaren aan populariteit wonnen. Mocht de game toch te pittig zijn, dan is er een verhaalmodus die de ervaring vooropstelt.

Toch voelt de uitvoering van Neva dankzij de constante stroom aan nieuwe gameplayelementen aan als een compact en coherent geheel. De hele game staat in het teken van Neva’s groei, ouderschap en de cyclus van het leven. Elk gevecht en elke puzzel staat in dienst van Alba’s en Neva’s reis en obstakels die hun band op de proef stelt. Zodoende komt de game tot een wederom ontroerende climax die – geheel in thema met de seizoenen – de cirkel rondmaakt.

Het zou kunnen zijn dat bovenstaande je totaal niet aangrijpt, of dat je het gebrek aan échte uitdaging niet kunt uitstaan. Wellicht is het type game waar Neva onder valt helemaal niet je ding. Dat is helemaal oké, want Neva is pure kunst, en dat hoef je helemaal niet te verantwoorden.

Neva verschijnt op 15 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is de game gespeeld op PlayStation 5.

Fantastisch
Conclusie

Neva voelt meer als een ‘game’ dan Nomada’s voorgaande titel, maar is desondanks een kunstwerk van de bovenste plank.

Plus- en minpunten
  • Prachtige handgetekende werelden
  • Geïnspireerd artdesign
  • Zee aan variatie in omgevingen en gameplay
  • Schiet tekort in uitdaging

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Game Freak-hacker claimt speelbare versie van Pokémon Legends Z-A te hebben
Nieuws

Game Freak-hacker claimt speelbare versie van Pokémon Legends Z-A te hebben

Hij is niet van plan om de build met anderen te delen

Het individu dat Pokémon-ontwikkelaar Game Freak heeft gehackt, claimt een speelbare versie van de aankomende game Pokémon Legends Z-A in handen te hebben.

De persoon in kwestie zegt al van begin tot het eind door een speelbare versie van de game op pc gespeeld te hebben. De hacker meldt echter dat hij niet van plan is om deze build te delen met anderen.

Wel verklapt de hacker dat de pokémon Stunfisk in de aankomende game zit en dat het spel erg leuk is om te spelen. Ook zou het 'shiny' geluid uit Legends: Arceus terugkeren. Meer details zijn er echter niet gedeeld.

Pokémon Legends Z-A werd begin dit jaar aangekondigd. De nieuwe Nintendo Switch-game is de tweede Pokémon Legends-game na het in 2022 verschenen Arceus. In het spel bezoeken spelers in een specifiek gedeelte van de Kalos-regio, bekend uit Pokémon X en Y - namelijk het op Parijs gebaseerde Lumiose City. De game staat gepland voor release in 2025.

Afgelopen weekend kwam er allerlei informatie over de Pokémon-franchise naar buiten naar aanleiding van de hack. Zo heeft de tiende generatie Pokémon-games 'Gaia' als codenaam (met twee versies, 'K' en 'N'), en heeft Pokémon Legends Z-A 'Ikkaku' als projectnaam. Daarnaast is er schijnbaar ook een Pokémon-multiplayergame in ontwikkeling in samenwerking met ILCA, dat eerder Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl maakte. Deze game, die wat weg zou hebben van Splatoon, draagt de projectnaam 'Synapse'.

Daarbij wordt er in de gelekte data ook melding gemaakt van de console waarop de nieuwe generatie Pokémon-games verschijnen. Deze zou de codenaam 'Ounce' dragen - een naam die al eerder is gelekt en zou slaan op de Switch-opvolger. Door de hack is ook de broncode voor uitgekomen games als Pokémon Black and White 2 en Pokémon HeartGold en SoulSilver gelekt, en zijn er ongebruikte assets van deze games op internet verschenen. Verder valt er allerlei 'lore' over de Pokémon-franchise die nooit eerder is gedeeld te vinden, waaronder het ontstaan van de wezens.

Game Freak heeft afgelopen zondag bevestigd dat het bedrijf inderdaad gehackt is. Naast gelekte informatie over bestaande en toekomstige games zijn er ook 2.606 namen en e-mailadressen van werknemers gestolen. Game Freak verontschuldigde zich voor de situatie en geeft aan de beveiliging te verbeteren.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Terrifier: The Artcade Game aangekondigd
Nieuws

Terrifier: The Artcade Game aangekondigd

Verschijnt in 2025 op PS5, Xbox Series, Switch en Steam

Selecta Play en Relevo hebben Terrifier: The Artcade Game aangekondigd, een spel gebaseerd op de Terifier-horrorfilms.

In de game besturen spelers Art, de moordlustige clown uit de films, en verkent men diverse side-scrolling beat 'em-up-levels met een pixelig uiterlijk. De game kan door vier spelers tegelijkertijd doorlopen worden.

In Terrifier: The Artcade Game verstoort Art filmsets waar zijn eigen misdaden op film worden vastgelegd. Hij valt dan ook hordes aan stuntmensen, politiemensen, cameramensen en anderen die aan de film werken aan. Elk level eindigt met een baasgevecht en de game bevat diverse power-ups en wapens, waaronder kettingzagen.

Terrifier: The Artcade Game komt in 2025 naar PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en Steam. De Terrifier-films staan bekend om hun extreme geweld - bij nieuwe films duiken er regelmatig verhalen op van bioscoopbezoekers die de zaal uit vluchten.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bithell Games werkt aan isometrische actiegame Tron: Catalyst
Nieuws

Bithell Games werkt aan isometrische actiegame Tron: Catalyst

Verschijnt volgend jaar op consoles en pc

Bithell Games heeft gisteren de isometrische actiegame Tron: Catalyst aangekondigd, een nieuwe game die zich afspeelt in het Tron-universum.

In Tron: Catalyst maken spelers kennis met het veerkrachtige programma Exo, die tijdlussen kan maken. "Exo neemt het met deze kracht op tegen de leiders van het aftakelende Grid, terwijl ze Conn, een kwaadaardig programma van Core, probeert te vermijden", zo luidt de officiële beschrijving.

In de game, die zoals gezegd een isometrisch perspectief gebruikt om de actie weer te geven, moeten spelers zowel te voet als op de Light Cycle missies klaren. Spelers verkennen wederom allerlei locaties uit de Arq Grid, bekend van Tron: Identity, de vorig jaar verschenen Tron-game van Bithell Games. De Britse studio is verder ook bekend van spellen als Thomas Was Alone en John Wick Hex.

Tron: Catalyst moet in de loop van 2025 uitkomen op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het spel wordt uitgegeven door Devolver Digital-label Big Fan Games, dat zich richt op gelicenseerde spellen.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!