Review: Lego Horizon Adventures is een ideale co-opgame
Reviews

Review: Lego Horizon Adventures is een ideale co-opgame

Verbreedt de Horizon nog verder

We hebben al menig megareeks zien versmelten met Lego, telkens met een humorvolle, toegankelijke game als gevolg. Lego Horizon Adventures vormt daarop absoluut geen uitzondering, en is ook nog eens een ideale game om coöperatief te spelen.

Waar de hoofddelen in de Horizon-reeks beide gigantisch zijn en veel vrijheid bieden, houden ontwikkelaars Guerrilla Games en Studio Gobo het in deze Lego-versie een stuk kleinschaliger. Het verhaal is weliswaar een hervertelling van die uit Zero Dawn, maar een stuk minder uitgebreid en doorspekt met flauwe humor, precies zoals we van de Lego-games gewend zijn.

Je kruipt in de huid van Aloy en belandt in dezelfde dystopische wereld waarin robots de boel hebben overgenomen. Het dorpje Mother’s Heart heeft je hulp nodig nadat een geflipte, zon prijzende sekte heeft aangevallen en de dorpelingen heeft ontvoerd. De sekte heeft bovendien het plan om alle bomen van de wereld te kappen zodat er nergens meer een plekje in de schaduw is. Ook wil Aloy er - net als in Zero Dawn - achter komen wie haar moeder is.

De manier waarop het verhaal tot je komt is heerlijk absurdistisch. Het personage Rost is een soort alwetende verteller die je met de nodige oneliners en flauwigheid door het verhaal heen loodst. De dialogen slaagden er meermaals in om me hardop te laten lachen. Schijtlolligheid kent geen tijd.

Minstens net zo vermakelijk is de combat. Als je met Aloy speelt, ben je uiteraard bewapend met pijl en boog en vlieg je van level naar level om robotbeesten neer te maaien. Dit doe je op dezelfde manier als in de hoofdgames. Met een druk op de knop scan je vijanden met je focus om hun zwakke plekken te vinden. Daarna is het zaak die te raken. Dat doe je door om de vijanden heen te lopen en ze vervolgens vanuit de goede hoek te treffen.

Interactieve wereld

Ook kun je gebruikmaken van verschillende elementen in de omgeving. Je kunt bijvoorbeeld een pijl door een kampvuur schieten om de vijanden te trakteren op een vurige verrassing, of je schiet een grote rots naar beneden. De spelwereld is behoorlijk interactief en dat is echt goed gedaan. Het leuke hieraan is dat de vijanden hier net zo goed gebruik van kunnen maken. Voor je het weet vliegt het stukje gras waarin je schuilt in de fik of krijg je zelf een enorm rotsblok op je snufferd.

Verder zijn er verschillende items die je een handje kunnen helpen, genaamd Gadgets. Deze vind je in de levels of worden aan je gegeven door een mysterieuze handelaar die soms opduikt. Deze items kun je een beperkt aantal keer gebruiken, maar bieden enorme voordelen. Met de Blast Shoes kun je bijvoorbeeld over vijanden heen springen, de Rush Boosts geven je een snelheidsboost en de Gravity Bombs zuigen vijanden in een ontploffend zwart gat.

Bewust eentonig

Dat het gevechtssysteem ondanks bovengenoemde opties ietwat eentonig is, merkte ik al tijdens een korte previewsessie en in de volledige game is dat niet anders. Er zijn tal van verschillende vijanden, maar eigenlijk versla je ze allemaal op exact dezelfde manier: scannen en aanvallen. De wat grotere eindbazen bieden meer variatie, maar zijn op een hand te tellen. Echt saai wordt het overigens nooit - met de verschillende personages kun je verschillende speelstijlen hanteren - maar diepgang ontbreekt.

Dat is jammer, maar vormt ook wel weer de kracht van deze game. Guerrilla wil niet de doorgewinterde gamer aanspreken, maar juist wat minder fanatieke spelers. In principe kan iedereen meedoen. De eentonigheid maakt de boel toegankelijk en lijkt dus een bewuste keuze.

Watch on YouTube

Bovendien is de game niet zo lang. Dat is in dit geval een uitstekende keuze, want het gaat allemaal niet diep genoeg om tientallen uren te boeien. Na een kleine zeven uur rolde de aftiteling over het scherm en dat voelde als het juiste moment. Wel is er nog wat extra content in de vorm van Apex Machine Hunts, waarin je het opneemt tegen verschillende sterkere varianten van de robots die je eerder bent tegengekomen. Ook die gevechten bieden hetzelfde riedeltje, maar ze vormen een leuke extra voor de liefhebbers. Mocht je op zoek zijn naar een game waar je net zoveel uren in kunt steken als in de reguliere Horizon-games, dan kom je in ieder geval bedrogen uit.

Gelukkig is er ook co-op aanwezig. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en dat geldt zeker voor Lego Horizon Adventures. Je kunt met z’n tweeën samenspelen in lokale of online co-op. Je medespeler kruipt dan in de huid van een van de andere drie speelbare personages, die allemaal weer een eigen speelstijl met zich meebrengen. Varl gooit met speren, Teersa met explosieven en Erend slaat met een gigantische hamer. Samenwerken om de robots zo snel mogelijk uit te schakelen en geheimpjes in de wereld vinden is op die manier een stuk vermakelijker dan in je eentje. De levels zijn klein opgezet, waardoor je elkaar niet snel uit het oog verliest. Irritaties over eentonigheid verdwijnen als sneeuw voor de zon als je samen speelt.

Gevoel van progressie

De grafische stijl van de Horizon-games wordt door velen geprezen en ook deze game ziet er schitterend uit. De kleuren spatten van het scherm en elk onderdeeltje is gemaakt van Lego-blokjes die ook in de echte wereld bestaan. Ook de belichting, schaduwen en reflecties zien er bijzonder goed uit, zonder dat er ray tracing aan te pas komt.

Bovendien heb je zelf ook een beetje invloed op hoe alles eruitziet. Tussen de bedrijven door herstel je het geplunderde Mother’s Heart in volle glorie. Hiervoor gebruik je de gouden Lego-stenen die je aan het einde van ieder level krijgt. Op verschillende plaatsen in het dorpje – dat als een soort hubwereld fungeert – kun je zelf kiezen welke gebouwen je er neerzet. Dit kunnen herkenbare gebouwen zijn uit de Horizon-games, maar ook uit andere Lego-games, waaronder Lego City en Lego Ninjago. Doordat het dorpje stukje bij beetje wordt opgebouwd, ervaar je gedurende de game een fijn gevoel van progressie. En zeg nou eerlijk, wat zou een Lego-game zijn zonder de mogelijkheid om te bouwen?

Rijtje met grootheden

Horizon mag zich vanaf nu in een legendarisch rijtje scharen met eerdere Lego-conversies als Pirates of the Carribean, Harry Potter en Batman. Ook hier spreken we van een prima Lego-versie. Het bronmateriaal wordt effectief vertaald naar een kleinschalige, toegankelijke game die vooral bijzonder vermakelijk is om samen te spelen. Als je op zoek bent naar een vermakelijke co-op-game hoef je niet verder te zoeken.

Lego Horizon Adventures verschijnt op 14 november op PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Goed
Conclusie

Lego Horizon Adventures is een nieuw Lego-succesverhaal, vooral met een co-op-partner. De game blinkt uit in kleinschaligheid en de humor en personages vervelen niet snel. Horizon is hierdoor nog toegankelijker geworden, al betekent dat wel dat de gameplay niet bepaald diepgaand is.

Plus- en minpunten
  • Grappig
  • Enorm toegankelijk
  • Ideaal voor co-op
  • Oogt schitterend
  • Eentonig
  • Weinig diepgaand

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!