Review: ExoCross laat je vies lekker racen op een andere planeet
Reviews

Review: ExoCross laat je vies lekker racen op een andere planeet

Arcadebroertje van iRacing is redelijk geslaagd

ExoCross komt van het bedrijf achter simrace-icoon iRacing, wat gelijk een boel verwachtingen schept. Gooi die maar gelijk overboord, want dit is een totaal ander soort racegame. En voor sommigen is dat maar goed ook.

Arcaderacers van de oude stempel, waar vind je die nou tegenwoordig nog? En dan bedoel ik niet het moderne soort, zoals Forza ‘Fortnite van de racegames’ Horizon of de over de top opgepompte actie van (de vooral mobiele hitserie) Asphalt. Nee, geef ons toch weer eens een game zoals Sega Rally en Ridge Racer: gewoon ongecompliceerd racen, zonder zaken als autospaarwoede, upgrades of andere poespas.

Dat is eigenlijk precies wat ExoCross biedt. En dat ook nog eens in een originele, futuristische setting: in een wereld waar het klimaatprobleem opgelost is, mag er alleen nog digitale autosport worden bedreven. De oplossing: brandstof slurpende racemonsters verplaatsen naar een andere planeet vol woestenij, om die bolides ook nog eens op afstand te laten besturen. Dat is nog eens wat anders dan de zoveelste ‘spaar ze allemaal’-racegame op een uit de hand gelopen festivalterrein. Letterlijk zelfs, want in ExoCross zitten slechts drie modellen, die ook nog eens alle drie sterk op elkaar lijken: een snelle, een nog snellere en de snelste. 

iRacing-technologie

ExoCross is ontwikkeld onder de vleugels van het bedrijf achter pure simulatieracer iRacing, dat enkele jaren terug een vroege versie van het spel (toen nog DRAG geheten) overnam van twee Duitse broers. Daarbij werd Paul Coleman ingevlogen, de man die eerder hoofdverantwoordelijke was voor Codemasters’ Dirt Rally. ExoCross draait op een eigen engine, die ‘4CPT’ mogelijk maakt - effectief het nauwkeurig aansturen elke beweging die te maken heeft met de vier wielen. Dat verklaart de futuristische wagens met joekels van banden, bedoeld om over met name onverharde paden te denderen. Vanuit iRacing is een stukje simulatie van het rubber meegenomen.

Het resultaat is een arcaderacer met een zeer sterke nadruk op physics. Elke oneffenheid op de baan, input achter het stuur of contact met andere auto’s (de AI is naar verluidt ook ontleend aan iRacing) heeft gevolgen. Dat zorgt voor sensationeel, maar ook behoorlijk nerveus rijgedrag. De enorme uitstekende wielen zorgen er bovendien voor dat je iets te gemakkelijk verstrikt raakt met tegenstanders en achterstevoren of ondersteboven belandt - tot afgerukte wielen aan toe. Er is weliswaar een snelle reset-mogelijkheid, maar door de korte cooldown die daarbij hoort, ben je na een ongeluk vaak kansloos in de rest van de race. Die frustratie staat toch ietwat haaks op de arcade-inborst van ExoCross.

Watch on YouTube

Toch: wanneer je je draai gevonden hebt en je voertuig beter weet te ‘zetten’ om bepaalde bochten ook driftend te nemen, is dit een heerlijk bevredigende racer. Wel zou de boostfunctionaliteit, met een meter die je sneller vol krijgt door achter tegenstanders te hangen, net wat krachtiger mogen voelen. Ook houdt het aantal circuits met amper twintig, verdeeld over vier omgevingen, niet echt over. Anderzijds: bij Sega Rally en Ridge Racer was dat nauwelijks anders, maar modernere voorbeelden zoals Wreckfest hebben aangetoond dat het wel degelijk meer kan zijn.

Online racen

Wat speltypes betreft is ExoCross een stuk uitgebreider. Je kunt deelnemen aan een kampioenschap, losse races en tijdritten, ook in de vorm van tientallen korte proeven met steeds moeilijker te halen doeltijden - aangevuld met enkele periodiek vernieuwde uitdagingen. Vooral bij die uitdagingen waarbij je alleen op de baan bent (met desgewenst een ghost van een andere speler) dringt de vergelijking met Trackmania zich op, al voelt Exocross uiteindelijk nooit zo snel of verfijnd als dat esporticoon onder de arcaderacers.

Online racen kan uiteraard ook, met directe matchmaking die je in een lobby stopt, waar je kunt stemmen op het te gebruiken voertuig en de volgende baan in een reeks van zes races. Na telkens een korte kwalificatieheat neem je het tegen elkaar op. Het werkt allemaal prima, maar steekt toch karig af naast de geavanceerde matchmaking op basis van rangschikking die iRacing zo vermaard maakt.

Zo resteert een arcaderacer die echt wel vermakelijk is, zeker als je met een racestuurtje lekker wilt gooien en smijten - al mist de force feedback de nodige diepgang, ook hier met de kunde van iRacing indachtig. ExoCross’ focus op gevoelig rijgedrag betaalt zich uit voor wie dat het hoogste goed is. Wie echter meer content en vooral online mogelijkheden verwacht, komt hier toch wat bedrogen uit.

ExoCross is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en PlayStation 5. Deze game is gerecenseerd op PlayStation 5.

Goed
Conclusie

ExoCross is een arcaderacegame zoals ze nog zelden gemaakt worden, met de nadruk op physics en sensitief rijgedrag op vooral onverharde banen. We hadden wel graag een uitgebreidere online multiplayer gezien om het feestje compleet te maken.

Plus- en minpunten
  • Puur arcaderacen
  • Toffe physics
  • Originele setting
  • Nogal beperkte online modus
  • Nodeloos rommelige races

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!