Review: ExoCross laat je vies lekker racen op een andere planeet
Reviews

Review: ExoCross laat je vies lekker racen op een andere planeet

Arcadebroertje van iRacing is redelijk geslaagd

ExoCross komt van het bedrijf achter simrace-icoon iRacing, wat gelijk een boel verwachtingen schept. Gooi die maar gelijk overboord, want dit is een totaal ander soort racegame. En voor sommigen is dat maar goed ook.

Arcaderacers van de oude stempel, waar vind je die nou tegenwoordig nog? En dan bedoel ik niet het moderne soort, zoals Forza ‘Fortnite van de racegames’ Horizon of de over de top opgepompte actie van (de vooral mobiele hitserie) Asphalt. Nee, geef ons toch weer eens een game zoals Sega Rally en Ridge Racer: gewoon ongecompliceerd racen, zonder zaken als autospaarwoede, upgrades of andere poespas.

Dat is eigenlijk precies wat ExoCross biedt. En dat ook nog eens in een originele, futuristische setting: in een wereld waar het klimaatprobleem opgelost is, mag er alleen nog digitale autosport worden bedreven. De oplossing: brandstof slurpende racemonsters verplaatsen naar een andere planeet vol woestenij, om die bolides ook nog eens op afstand te laten besturen. Dat is nog eens wat anders dan de zoveelste ‘spaar ze allemaal’-racegame op een uit de hand gelopen festivalterrein. Letterlijk zelfs, want in ExoCross zitten slechts drie modellen, die ook nog eens alle drie sterk op elkaar lijken: een snelle, een nog snellere en de snelste. 

iRacing-technologie

ExoCross is ontwikkeld onder de vleugels van het bedrijf achter pure simulatieracer iRacing, dat enkele jaren terug een vroege versie van het spel (toen nog DRAG geheten) overnam van twee Duitse broers. Daarbij werd Paul Coleman ingevlogen, de man die eerder hoofdverantwoordelijke was voor Codemasters’ Dirt Rally. ExoCross draait op een eigen engine, die ‘4CPT’ mogelijk maakt - effectief het nauwkeurig aansturen elke beweging die te maken heeft met de vier wielen. Dat verklaart de futuristische wagens met joekels van banden, bedoeld om over met name onverharde paden te denderen. Vanuit iRacing is een stukje simulatie van het rubber meegenomen.

Het resultaat is een arcaderacer met een zeer sterke nadruk op physics. Elke oneffenheid op de baan, input achter het stuur of contact met andere auto’s (de AI is naar verluidt ook ontleend aan iRacing) heeft gevolgen. Dat zorgt voor sensationeel, maar ook behoorlijk nerveus rijgedrag. De enorme uitstekende wielen zorgen er bovendien voor dat je iets te gemakkelijk verstrikt raakt met tegenstanders en achterstevoren of ondersteboven belandt - tot afgerukte wielen aan toe. Er is weliswaar een snelle reset-mogelijkheid, maar door de korte cooldown die daarbij hoort, ben je na een ongeluk vaak kansloos in de rest van de race. Die frustratie staat toch ietwat haaks op de arcade-inborst van ExoCross.

Watch on YouTube

Toch: wanneer je je draai gevonden hebt en je voertuig beter weet te ‘zetten’ om bepaalde bochten ook driftend te nemen, is dit een heerlijk bevredigende racer. Wel zou de boostfunctionaliteit, met een meter die je sneller vol krijgt door achter tegenstanders te hangen, net wat krachtiger mogen voelen. Ook houdt het aantal circuits met amper twintig, verdeeld over vier omgevingen, niet echt over. Anderzijds: bij Sega Rally en Ridge Racer was dat nauwelijks anders, maar modernere voorbeelden zoals Wreckfest hebben aangetoond dat het wel degelijk meer kan zijn.

Online racen

Wat speltypes betreft is ExoCross een stuk uitgebreider. Je kunt deelnemen aan een kampioenschap, losse races en tijdritten, ook in de vorm van tientallen korte proeven met steeds moeilijker te halen doeltijden - aangevuld met enkele periodiek vernieuwde uitdagingen. Vooral bij die uitdagingen waarbij je alleen op de baan bent (met desgewenst een ghost van een andere speler) dringt de vergelijking met Trackmania zich op, al voelt Exocross uiteindelijk nooit zo snel of verfijnd als dat esporticoon onder de arcaderacers.

Online racen kan uiteraard ook, met directe matchmaking die je in een lobby stopt, waar je kunt stemmen op het te gebruiken voertuig en de volgende baan in een reeks van zes races. Na telkens een korte kwalificatieheat neem je het tegen elkaar op. Het werkt allemaal prima, maar steekt toch karig af naast de geavanceerde matchmaking op basis van rangschikking die iRacing zo vermaard maakt.

Zo resteert een arcaderacer die echt wel vermakelijk is, zeker als je met een racestuurtje lekker wilt gooien en smijten - al mist de force feedback de nodige diepgang, ook hier met de kunde van iRacing indachtig. ExoCross’ focus op gevoelig rijgedrag betaalt zich uit voor wie dat het hoogste goed is. Wie echter meer content en vooral online mogelijkheden verwacht, komt hier toch wat bedrogen uit.

ExoCross is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en PlayStation 5. Deze game is gerecenseerd op PlayStation 5.

Goed
Conclusie

ExoCross is een arcaderacegame zoals ze nog zelden gemaakt worden, met de nadruk op physics en sensitief rijgedrag op vooral onverharde banen. We hadden wel graag een uitgebreidere online multiplayer gezien om het feestje compleet te maken.

Plus- en minpunten
  • Puur arcaderacen
  • Toffe physics
  • Originele setting
  • Nogal beperkte online modus
  • Nodeloos rommelige races

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Destiny 2-cosmetics nu beschikbaar in Sea of Thieves
Nieuws

Destiny 2-cosmetics nu beschikbaar in Sea of Thieves

Een opvallende cross-over

Er zijn nu cosmetische items gebaseerd op Destiny 2 verkrijgbaar in Sea of Thieves.

Spelers kunnen met de Lightbearer-items hun schip en piratencrew uitrusten met items en uitrusting gebaseerd op Destiny 2. Denk bijvoorbeeld aan een outfit gebaseerd op de Drifter. In onderstaande video vallen de cosmetische items te bekijken.

Via de Pirate Emporium kunnen de items gekocht worden. De Lightbearer Big Bundle kost 4999 Ancient Coins - oftewel zo'n 40 tot 50 euro, afhankelijk van of men Game Pass heeft of niet.

De cross-over is opvallend, omdat Sea of Thieves een Microsoft-game betreft en Destiny 2-ontwikkelaar Bungie onderdeel uitmaakt van Sony. Tegelijkertijd is Sea of Thieves tegenwoordig ook verkrijgbaar op PlayStation 5.

Volgens Rare's Adam Park is de cross-over op het eerste gezicht misschien geen logische keuze, maar beide games bevatten een "crew-achtige" samenwerking. Ook de "opvallende iconografie, levendige grafische stijl en een mythische toon en schaal" van beide games zou een goede match zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!