Review: EA Sports FC 25 biedt totaalvoetbal
Reviews

Review: EA Sports FC 25 biedt totaalvoetbal

Maak er wat tutti frutti van

EA Sports FC – en daarvoor Fifa – heeft al jaren last van een gespleten persoonlijkheid. De alsmaar realistischer wordende animaties en presentatie zijn steeds moeilijker te rijmen met de absurde intensiteit van het spel dat op de mat wordt gelegd. In FC 25 is dat niet anders. Het grote verschil? EA omarmt dit keer die tweeledigheid.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: op het veld is FC 25 nauwelijks te onderscheiden van FC 24. Sierd de Vos heeft misschien een paar nieuwe zinnetjes geleerd en Feyenoord speelt thuiswedstrijden nu echt in De Kuip, maar de animaties, het speltempo en het scoreverloop zijn akelig vertrouwd. Gelukkig betekent dat niet meteen dat EA alleen maar het getalletje op het spreekwoordelijke doosje heeft aangepast.

Driehoekjes of een geparkeerde bus

De meest prominente wijziging is de manier waarop je je team samenstelt. EA introduceert een compleet nieuw tactieksysteem dat zowel versimpeld als geavanceerder is. Je kunt spelers niet zomaar meer ‘oppakken’ en over het hele veld verplaatsen, maar wel unieke rollen geven. Afhankelijk van hun vaardigheid kunnen ze de ene rol beter uitvoeren dan de ander, en je krijgt aldoor heel duidelijk te zien welke impact je keuzes hebben op het team en de veldbezetting.

Waar de teamopdrachten versimpeld zijn, gaan de individuele opdrachten juist veel verder dan voorheen in FC of Fifa. Laat je backs binnen- of buitenomgaan, of juist achterblijven. Geef middenvelders vrijheid, of laat ze expres de flanken opzoeken. Met libero’s, inverted backs, false 9’s en mezalla’s kun je je team volledig naar je hand zetten. Of je nu een ruit wil met creatieve driehoekjes, of kiest voor een solide achterhoede, in FC 25 kan het allemaal.

Pas echt interessant wordt het als je verschillende tactieken onder de vierpuntsdruktoets programmeert. Dat hoeven echt geen rigoureuze omzettingen te zijn. Juist genuanceerde variaties werken in de praktijk erg goed. Zo kun je in balbezit het veld zo groot mogelijk maken, maar bij balverlies omschakelen naar spelersrollen die het veld juist klein maken. Wie minder tactisch onderlegd is, kan met dynamische suggesties alsnog het spel snel omgooien en bij achterstand bijvoorbeeld met een extra spits een gelijkmaker forceren.

Geen boem-koekoek-confetti

Het leuke is dat we nu al talloze anekdotische voorbeelden hebben van wedstrijden die we hebben weten om te draaien met een tactische aanpassing. Mede daardoor voelt FC 25 een stukje eerlijker en realistischer, hoewel FC nog altijd voetbal op steroïden is. Maar ook daar is nu een oplossing voor. Tenminste, in bepaalde gamemodi. Zo kun je in de carrièremodus nu kiezen voor een speciale simulatiestand. In deze stand is niet alleen het spel aanzienlijk langzamer, maar spelers maken ook meer fouten en raken bijvoorbeeld net wat vaker geblesseerd. Het gevolg is een veel realistische spel- en scoreverloop. Zelfs de wind zou invloed hebben op de bal, al lijkt dat effect vooralsnog marginaal.

De carrièremodus is sowieso voorzien van wat slimme aanpassingen. Veel nieuws onder de zon is er niet, maar alleen al door die nieuwe tactieken voelt het meer alsof jij echt manager bent van je favoriete club en je echt een stempel kan drukken. Bijzaken als de trainingminigames en scouting zijn in meer of mindere mate uit te schakelen, zodat je zelf kiest welke onderdelen van de managermodus jij leuk vindt. De magie van Pro Evolution Soccers Master League heeft het nog steeds niet, maar het ruikt allemaal wel wat meer naar echt voetbal.

Rush

Het andere uiterste vinden we in Football Ultimate Team, of FUT, waar alles meer ruikt naar kermis. EA schuift en sjoemelt ieder jaar wel wat met nieuwe uitdagingen en pakketten, maar misschien wel de belangrijkste nieuwigheid heet Rush. We schreven het een tijdje terug al: Rush is verdraaid leuk. In Rush speel je in teams van vijf tegen vijf en bedien jij maar één speler. Dat zorgt voor een hele nieuwe, frisse dynamiek. Het zou alleen fijn zijn als je menselijke medespelers nog net iets vaker overspelen. Desondanks is Rush, zelfs als je niet echt van FUT houdt, een uitstekende reden om de modus op te starten.

Hoewel FC 25 een hoop goed doet, vergeet EA drie punten definitief veilig te stellen. Gekke bugs zorgen ervoor dat tactieken niet altijd goed worden opgeslagen, of dat spelers op verkeerde posities belanden. Ook zit er soms een vervelende vertraging in menu’s waardoor je verkeerde opties kiest. Het zijn schoonheidsfouten die in principe gaandeweg te repareren zijn, maar ze hadden natuurlijk al voor de releasedatum gepolijst moeten zijn. FC 25 is zeker niet perfect, maar de belangrijkste overwinning is dat virtueel voetbal weer leuk is voor een brede doelgroep.

EA Sports FC 25 is vanaf vandaag verkrijgbaar voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X en S, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 5.

Goed
Conclusie

EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben.

Plus- en minpunten
  • Nieuwe tactische opties
  • Simulatiestand biedt echt wat anders
  • Rush is lekker snel en toegankelijk
  • Bugs gooien soms roet in het eten
  • Stroperige menu’s

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!