Review: EA Sports FC 25 biedt totaalvoetbal
Reviews

Maak er wat tutti frutti van

EA Sports FC – en daarvoor Fifa – heeft al jaren last van een gespleten persoonlijkheid. De alsmaar realistischer wordende animaties en presentatie zijn steeds moeilijker te rijmen met de absurde intensiteit van het spel dat op de mat wordt gelegd. In FC 25 is dat niet anders. Het grote verschil? EA omarmt dit keer die tweeledigheid.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: op het veld is FC 25 nauwelijks te onderscheiden van FC 24. Sierd de Vos heeft misschien een paar nieuwe zinnetjes geleerd en Feyenoord speelt thuiswedstrijden nu echt in De Kuip, maar de animaties, het speltempo en het scoreverloop zijn akelig vertrouwd. Gelukkig betekent dat niet meteen dat EA alleen maar het getalletje op het spreekwoordelijke doosje heeft aangepast.

Driehoekjes of een geparkeerde bus

De meest prominente wijziging is de manier waarop je je team samenstelt. EA introduceert een compleet nieuw tactieksysteem dat zowel versimpeld als geavanceerder is. Je kunt spelers niet zomaar meer ‘oppakken’ en over het hele veld verplaatsen, maar wel unieke rollen geven. Afhankelijk van hun vaardigheid kunnen ze de ene rol beter uitvoeren dan de ander, en je krijgt aldoor heel duidelijk te zien welke impact je keuzes hebben op het team en de veldbezetting.

Waar de teamopdrachten versimpeld zijn, gaan de individuele opdrachten juist veel verder dan voorheen in FC of Fifa. Laat je backs binnen- of buitenomgaan, of juist achterblijven. Geef middenvelders vrijheid, of laat ze expres de flanken opzoeken. Met libero’s, inverted backs, false 9’s en mezalla’s kun je je team volledig naar je hand zetten. Of je nu een ruit wil met creatieve driehoekjes, of kiest voor een solide achterhoede, in FC 25 kan het allemaal.

Pas echt interessant wordt het als je verschillende tactieken onder de vierpuntsdruktoets programmeert. Dat hoeven echt geen rigoureuze omzettingen te zijn. Juist genuanceerde variaties werken in de praktijk erg goed. Zo kun je in balbezit het veld zo groot mogelijk maken, maar bij balverlies omschakelen naar spelersrollen die het veld juist klein maken. Wie minder tactisch onderlegd is, kan met dynamische suggesties alsnog het spel snel omgooien en bij achterstand bijvoorbeeld met een extra spits een gelijkmaker forceren.

Geen boem-koekoek-confetti

Het leuke is dat we nu al talloze anekdotische voorbeelden hebben van wedstrijden die we hebben weten om te draaien met een tactische aanpassing. Mede daardoor voelt FC 25 een stukje eerlijker en realistischer, hoewel FC nog altijd voetbal op steroïden is. Maar ook daar is nu een oplossing voor. Tenminste, in bepaalde gamemodi. Zo kun je in de carrièremodus nu kiezen voor een speciale simulatiestand. In deze stand is niet alleen het spel aanzienlijk langzamer, maar spelers maken ook meer fouten en raken bijvoorbeeld net wat vaker geblesseerd. Het gevolg is een veel realistische spel- en scoreverloop. Zelfs de wind zou invloed hebben op de bal, al lijkt dat effect vooralsnog marginaal.

De carrièremodus is sowieso voorzien van wat slimme aanpassingen. Veel nieuws onder de zon is er niet, maar alleen al door die nieuwe tactieken voelt het meer alsof jij echt manager bent van je favoriete club en je echt een stempel kan drukken. Bijzaken als de trainingminigames en scouting zijn in meer of mindere mate uit te schakelen, zodat je zelf kiest welke onderdelen van de managermodus jij leuk vindt. De magie van Pro Evolution Soccers Master League heeft het nog steeds niet, maar het ruikt allemaal wel wat meer naar echt voetbal.

Rush

Het andere uiterste vinden we in Football Ultimate Team, of FUT, waar alles meer ruikt naar kermis. EA schuift en sjoemelt ieder jaar wel wat met nieuwe uitdagingen en pakketten, maar misschien wel de belangrijkste nieuwigheid heet Rush. We schreven het een tijdje terug al: Rush is verdraaid leuk. In Rush speel je in teams van vijf tegen vijf en bedien jij maar één speler. Dat zorgt voor een hele nieuwe, frisse dynamiek. Het zou alleen fijn zijn als je menselijke medespelers nog net iets vaker overspelen. Desondanks is Rush, zelfs als je niet echt van FUT houdt, een uitstekende reden om de modus op te starten.

Hoewel FC 25 een hoop goed doet, vergeet EA drie punten definitief veilig te stellen. Gekke bugs zorgen ervoor dat tactieken niet altijd goed worden opgeslagen, of dat spelers op verkeerde posities belanden. Ook zit er soms een vervelende vertraging in menu’s waardoor je verkeerde opties kiest. Het zijn schoonheidsfouten die in principe gaandeweg te repareren zijn, maar ze hadden natuurlijk al voor de releasedatum gepolijst moeten zijn. FC 25 is zeker niet perfect, maar de belangrijkste overwinning is dat virtueel voetbal weer leuk is voor een brede doelgroep.

EA Sports FC 25 is vanaf vandaag verkrijgbaar voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X en S, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 5.

Goed

EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben.

Plus- en minpunten
  • Nieuwe tactische opties
  • Simulatiestand biedt echt wat anders