Review: Astro Bot maakt het innerlijke kind in je los
Reviews

Review: Astro Bot maakt het innerlijke kind in je los

PlayStation-mascotte voor alle spelers

De geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel vaak. Uit de techdemo The Playroom VR ontsproot Astro Bot: Rescue Mission, dus lag het in de lijn der verwachting dat het kleine metalen mannetje na het buitengewoon goede Astro’s Playroom ook zou gaan schitteren in een eigen platformer. Die game is er nu, simpelweg getiteld Astro Bot.

In zijn opzet is Astro Bot een hele traditionele platformer. Een gemene groene alien heeft het PlayStation 5-vormige schip van Astro gesloopt en de onderdelen verspreid over vijf werelden. Tot overmaat van ramp zijn ook alle ruim driehonderd vrienden van Astro verspreid geraakt door deze werelden. Aan Astro de taak om de onderdelen én Bots terug te vinden.

Streling voor de zintuigen

In grofweg tien uur vlieg, spring en sla je je een weg door een prachtige verzameling van bonte werelden. Van tropische eilanden omringd door chillende schildpadden, tot ijsplaneten waar pinguïns sneeuwpoppen maken. In het ene level beklim je een zingende boom, in een ander level vecht je tegen een boze geest uit een lamp. Astro Bot is een lieve lust voor het oog.

Ook je oren worden goed verwend met deze game. Dat is voor een groot deel te danken aan de vrolijke en intens aanstekelijke deuntjes van Kenneth C.M. Young, die uitmuntend het schouwspel op het scherm begeleiden. Als een level bijvoorbeeld plotseling wordt opgeschud, een kwartslag wordt gekanteld, of wanneer Astro krimpt tot muizenformaat, worden verschillende melodieën naadloos in en door elkaar gemixt.

De controller speelt tevens een grote rol bij de audio van Astro Bot. Net als in Astro’s Playroom wordt met de controller een unieke vorm van 3D-audio gecreëerd. Astro’s voetstapjes in het zand, ritselend gras, of geluid van specifieke objecten als je dichtbij staat, komen dankzij de kleine speaker in de controller naar je toe. Gepaard met subtiele haptische tikjes en trillinkjes weet Team Asobi op simpele doch doeltreffende wijze de speler bij de spelwereld te betrekken.

Wandeling door het PlayStation-park

Creatieve hoogstandjes op audiovisueel vlak ten spijt is Astro Bot geen hersenkraker. Levels zijn behoorlijk rechtlijnig en vergen maar zelden echte behendigheid om te voltooien. Bij speciale power-ups, zoals bokshandschoenen of een jetpack, ligt het er vaak zó dik bovenop hoe en wanneer je ze moet gebruiken, dat ook deze items je grijze massa nauwelijks stimuleren.

Watch on YouTube

Daarnaast is de game bijzonder vergeeflijk. Schaats je een ravijn in, of spring je per ongeluk op een vijand die net zijn stekels uitsteekt? Dan hoef je meestal slechts een klein stukje opnieuw te spelen. Astro heeft een oneindig aantal levens en verliest alleen een te verwaarlozen aantal muntjes.

Wie toch uitdaging zoekt, kan zich gelukkig wel vastbijten in de optionele uitdagingswerelden die de spelduur haast verdubbelen. Er zijn een aantal verschillende soorten uitdagingen, die allemaal gemeen hebben dat hier een misstap juist genadeloos wordt afgestraft. Alleen met vlug vingerwerk, engelengeduld en wellicht een reservecontroller zijn deze uitdagingen allemaal tot een goed einde te brengen.

Met zijn eenvoudige, toegankelijke hoofdwerelden is Astro Bot leuk voor de hele familie, hoewel we dan wel een beetje een multiplayercomponent missen. Uit de pittige uitdagingen blijkt echter dat Team Asobi (ook) een compleet andere doelgroep voor ogen heeft. De fanatieke PlayStation-fan zal namelijk niet alleen vanwege de uitdaging deze levels willen voltooien, maar ook vanwege de speciale Bots die je hier vrijspeelt.

Gotta catch ‘em all!

In ieder level zitten Bots verstopt, waarvan ongeveer de helft speciale Bots betreft gebaseerd op bekende én minder bekende gamehelden. Kratos, Lara Croft en Jak zullen de meesten wel herkennen. Wie kan echter hetzelfde zeggen over meer obscure personages als Polygon Man, Toro en Captain Rock? Al die verschillende iconen uit dertig jaar gamehistorie ontketenen een soort kinderlijke verzamelwoede. Het maakt niet uit of je ze (her)kent, je wilt ze allemaal hebben!

De nostalgische gevoelens bereiken pas echt hun kookpunt in een vijftal speciale levels, waarin Team Asobi een hommage brengt aan enkele van de grootste series die de PlayStation rijk is. Met unieke muziek, wapens, puzzels en spelmechanieken wordt feilloos de essentie van deze iconische series gegrepen en voorzien van een koddige twist. Om welke series het gaat, laten we je graag zelf ontdekken.

Geen eigen gezicht

De speciale levels zijn een zegen en een vloek. Team Asobi laat in deze levels ongebreideld talent zien en geeft een ware masterclass in gamedesign af. Het gevolg is echter dat de rest van de levels daarna een beetje tam aanvoelt. Alsof daar de handrem op zit. Astro Bot licht op fenomenale wijze uit wat ándere PlayStation-games uniek maakt, maar wat maakt Astro Bot uniek? Zonder technische innovaties als vr of een gloednieuwe controller om op te leunen, lukt het niet echt om die vraag te beantwoorden.

Wie door de laag nostalgie heen kijkt, ziet ‘gewoon’ een platformer waarin je platgezegd met de ene knop springt en met de ander slaat. Astro Bot is daardoor echter ook een vrolijke game voor jong en oud, en zodoende behoorlijk anders dan de meeste spellen die Sony tegenwoordig produceert. Want met al die verwijzingen naar gamegeschiedenis wordt ook wel pijnlijk zichtbaar hoeveel series en studio’s door de jaren heen ter ziele zijn geraakt en hoeveel diversiteit daarmee verloren is gegaan. Laten we hopen dat de geschiedenis zich inderdaad niet herhaalt, maar vooral blijft rijmen.

Astro Bot is vanaf vrijdag 6 september verkrijgbaar voor PlayStation 5.

Uitstekend
Conclusie

Astro Bot is bijzonder creatief vormgegeven, met enkele speciale PlayStation-werelden als absoluut hoogtepunt. Op platformgebied doet de game echter weinig bijzonders.

Plus- en minpunten
  • Lust voor de zintuigen
  • Speciale PlayStation-werelden als absoluut hoogtepunt
  • Gameplay voor jong, collectibles voor oud
  • Doet op platformgebied weinig bijzonders
  • Geen multiplayeroptie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Epic Games past prijs en opties van battle pass in Fortnite aan
Nieuws

Epic Games past prijs en opties van battle pass in Fortnite aan

Fortnite OG krijgt ook een eigen battle pass

Epic Games heeft aanpassingen gemaakt aan de aanschafopties van battle passes in Fortnite.

Zo kost de battle pass van Fortnite vanaf december 1000 V-Bucks in plaats van 950. Tegelijkertijd zullen Fortnite Crew-leden toegang krijgen tot vier verschillende battle passes: voor battle royale, een Music Pass, Lego Pass en de battle pass voor Fortnite OG.

Epic heeft namelijk laten weten dat Fortnite OG dat in december terugkeert ook een eigen battle pass krijgt. De populaire modus waarmee de eerste Chapter van Fortnite speelbaar is - waaronder het oorspronkelijke eiland - keert op 6 december voorgoed terug.

Epic belooft dat alle nieuwe battle passes die in de toekomst worden geïntroduceerd ook aan Fortnite Crew worden toegevoegd, waardoor dat de meest goedkope optie is en blijft voor Fortnite-spelers die zich in graag in alle verschillende modi binnen de game bevinden. Meer informatie valt in deze blogpost te lezen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error