Review: Animal Well laat je brein bubbelen
Reviews

Review: Animal Well laat je brein bubbelen

Maar is het welletjes?

Aan moderne metroidvania’s geen gebrek, van de Ori-games en Hollow Knight tot het recentelijk uitgekomen Tales of Kenzera: Zau. Toch wist Animal Well van ontwikkelaar Billy Basso dusdanig op te vallen dat YouTuber Videogamedunkey besloot om de game uit te brengen. Dat belooft wat.

Op de website van Bigmode – het uitgeverslabel van de hierboven genoemde YouTuber – wordt Animal Well beschreven als een ‘open well’-game. Het is niet alleen een grappige woordspeling in verband met de setting van de game – een put – maar ook een prima omschrijving van hoe Billy Basso’s spel in elkaar steekt. In principe is Animal Well een metroidvania met een opzet die geheid bekend voorkomt als je ooit een Metroid-game of dergelijke genregenoten hebt gespeeld. Toch weet de game continu te verrassen.

De diepte in

In Animal Well bestuur je een klein blobje dat in een put valt die gevuld is met allerlei dieren. Wat volgt is een zoektocht naar vier schijnbaar eeuwig brandende vlammen die je verdere toegang tot de dieptes van deze put bieden. Waarom deze zoektocht wordt ingezet maakt het spel niet duidelijk, maar duidelijk is dat de reis belangrijker is dan de bestemming.

Hier komt dat ‘open well’-concept ook naar voren. Wanneer je welke vlam opzoekt is namelijk geheel aan jou, waardoor de structuur die Animal Well aanneemt voor iedere speler kan verschillen. Waar metroidvania’s spelers meestal een vaste route door de doolhofachtige spelwereld laten lopen, is de vrijheid in deze game eerder vergelijkbaar met de open spelwereld van bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar op veel kleinere schaal. Zelf begon ik met de linkerkant van de put te verkennen, maar had net zo goed naar rechts kunnen gaan. Als je ergens vast zit is het dan ook een prima optie om je om te draaien en later terug te komen nadat je progressie hebt geboekt in andere gebieden.

Ondanks de open structuur is Animal Well nog steeds een metroidvania, en daar horen upgrades bij. Het bruine blobje heeft geen kanon op zijn arm of een cape waarmee hij kan dashen. In plaats daarvan baant hij zich een weg door de put met behulp van alledaagse objecten. Denk aan een jojo, een slinky en de ‘bubble gun’ (lees: bellenblaas). Met het vinden van elk van deze items opent zich weer een nieuw stukje van de kaart en zijn er weer meer geheimen om te ontdekken. Animal Well zit namelijk vol met geheime paden en mogelijkheden om items op creatieve wijze te gebruiken. Het fijnste is om dit zelf uit te vogelen, maar ik zal alvast verklappen dat de bellenblaas ontzettend handig is, omdat deze op de meest onverwachte momenten van pas kan komen. 

Watch on YouTube

Doe Well rustig aan

Ook het feit dat de game totaal geen gevechten bevat onderscheidt Animal Well van andere genregenoten. Je hebt een aantal hartjes als levensbalk, en wanneer die op zijn word je teruggestuurd naar het laatste savepunt, maar die heb je vooral nodig tijdens de vele platformuitdagingen.

Dat betekent overigens niet dat er geen andere gevaren in de put schuilen. Naast de scherpe stalagmieten die de blob kunnen doorboren, zijn er een aantal wezens, zowel hongerige dieren als minder realistische verschijningen, die in de weg staan terwijl je naar de eerder genoemde vlammen zoekt. Het is vervolgens aan jou om een weg om deze wezens heen te vinden, of als een acrobaat rond te springen en rennen terwijl de achtervolging wordt ingezet, terwijl je uit probeert te vogelen wat te doen. Deze situaties bieden een goede onderbreking van de anders zo rustgevende sfeer in Animal Well, maar af en toe vereisen ze ook dusdanige precisie tijdens het platformen dat frustratie op de loer ligt.

Deze spannende en soms opvallend uitdagende secties zijn maar een klein onderdeel van wat verder een game vol met fantastische puzzels is. De eerder genoemde items kun je op een aantal creatieve manieren toepassen. Ook hoef je je geen zorgen te maken over regelmatig vast komen te zitten: de oplossing van vrijwel iedere puzzel dient zich vrij intuïtief aan. Het is vooral belangrijk om rekening te houden met wat je met de items zoal kunt doen - door daar mee te experimenteren kom je vaak genoeg tot een oplossing waar je aanvankelijk niet aan dacht. Een slinky hoeft bijvoorbeeld niet te bewegen om een knop in te drukken, en op de momenten dat soortgelijke realisaties binnenschieten is het spel op zijn best. Animal Well laat je daardoor met enige regelmaat als een van de slimste mensen op (en onder) aarde voelen.

Toen de aftiteling van de game na acht uur over het scherm rolde, dacht ik dat ik alles wel had gezien, maar niets bleek minder waar. Animal Well bevat flink wat post-gamecontent met bijvoorbeeld een compleet nieuw gebied om te verkennen.. Dit houdt je bijna twee keer zo lang bezig als het hoofdspel, waardoor er geheid nog veel meer geheimen kunnen worden ontdekt. Zelfs zonder de post-game kun je nog uren spenderen aan het vinden van een paar verschillende soorten collectibles, die soms ook absurd goed verstopt zitten. Als je van plan bent om helemaal in de mysteries van deze put te duiken, kan ik aanraden daar ruim de tijd voor te nemen.

Put vol fantasie

Het is met entertainment ontzettend verleidelijk om zo snel mogelijk zoveel mogelijk tot je op te nemen. Animal Well heeft eerder het omgekeerde effect. De unieke stijl van de pixel-art, die draait in een engine die Billy Basso zelf heeft ontwikkeld, is ontzettend fijn om naar te kijken en verbergt overal kleine details. De virtuele dieren die de spelwereld rijk is zitten overal en maken het geheel levendig, zeker wanneer jouw blobje er blijkbaar smakelijk uitziet. Sommige van deze vijandige wezens zijn daarbij ook anders geanimeerd, waardoor het bijna lijkt alsof ze uit de geanimeerde Lord of the Rings-film uit 1978 zijn overgesprongen. Animal Well is simpelweg ontzettend fantasierijk in vrijwel ieder aspect van het spel. Er is zo ontzettend veel te ontdekken en verzamelen dat je constant door wil spelen, al is het maar om te zien wat de game nu weer te bieden heeft.

Animal Well is geen spel dat je speelt voor het verhaal. De doelen die de game op je pad gooit zijn redenen om de wereld te ontdekken en te experimenteren met al je items - tot nu toe dan, misschien zit er nog ergens een groter verhaal verborgen. Het gebrek aan een verhaallijn doet totaal geen afbreuk aan de kwaliteit, originaliteit en plezier die Bigmode biedt. Dit zit overduidelijk diep in het dna van het spel.

Animal Well is nu verkrijgbaar op PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam. Voor deze review is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Uitstekend
Conclusie

Animal Well zit bomvol fantasie en plezier. Het gebrek aan een verhaal is geen enkel probleem dankzij de levendige wereld en puzzels die je brein net genoeg laten kraken. Wanneer de credits verschijnen ben je ook nog lang niet klaar, want in de dieptes zijn nog vele geheimen te ontdekken.

Plus- en minpunten
  • Prachtige grafische stijl en muziek
  • Open structuur
  • Experimenteren met items voelt fantastisch
  • Plotse uitschieters in moeilijkheidsgraad tijdens het platformen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!