PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor PS4 maakt pro-gaming toegankelijk
Reviews

PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor PS4 maakt pro-gaming toegankelijk

Steeds meer fabrikanten bieden zogenaamde Pro Controllers aan; aanpasbare controllers met extra knoppen of ‘pedalen’ aan de achterkant. PowerA biedt met de Fusion Pro Wireless Controller een veilige doch veelzijdige optie voor PS4 en pc.

Met de Fusion Pro Controller streept PowerA alle standaardeisen voor een premium controller af. De matzwarte controller komt bijvoorbeeld standaard in een stevig aanvoelende hoes, waarin je ook gelijk alle onderdelen netjes bij elkaar bewaart. Met vier analoge sticks (twee klassieke uitvoeringen, een verhoogd exemplaar en een afgeronde uitvoering), een ‘racing clip’ en zelfs antifrictie ringetjes voor bij de analoge sticks valt er genoeg te experimenteren, maar het belangrijkste onderdeel is toch wel het afneembare Pro Pack met de pedaaltjes.

Houd alles onder de duim

Deze programmeerbare pedalen geven je echt een voordeel in competitieve games. Je kunt elke knop van de controller toewijzen aan de pedalen. Zo kun je bijvoorbeeld bukken, herladen of van wapen wisselen in een schietspel, zonder ook maar een seconde je duimen van de analoge sticks te halen. Zeker in combinatie met de aanpasbare triggers, die je zo kunt afstellen dat je ze minder ver in hoeft te drukken, ben je merkbaar sneller en wendbaarder op de momenten dat een fractie van een seconde beslissend kan zijn.

©GMRimport

De pedalen zijn op ieder moment aan te passen. Dus zelfs wanneer je midden in een multiplayerpotje concludeert dat je liever wil springen met je linker ringvinger in plaats van herladen, dan wissel je dat zo om. Wil je minder dan vier verschillende acties onder je vingers hebben, dan kun je ook pedalen verwijderen of zelfs de gehele Pro Pack van de controller klikken. Dan kun je ook niet per ongeluk knopjes indrukken. Want hoewel de pedalen een fijne balans vinden tussen responsiviteit en weerstand, moet je je wel echt bewust zijn van die extra knoppen onder je ring- en middelvinger. Als je ze niet nodig hebt, kun je ze beter even weghalen.

De meegeleverde analoge sticks zijn iets meer smaak- en persoonsgebonden. De verhoogde stick geeft wel wat meer precisie, maar de race clip (waar je je duim als het ware inlegt, zodat ‘ie nooit van de stick kan schuiven) en extra antifrictie ringetjes voelen een beetje aan als opvulling van de doos. Dankzij de magnetische voorplaat van de controller kun je de verschillende analoge sticks in ieder geval heel gemakkelijk verwisselen.

©GMRimport

Aan de grote kant

In tegenstelling tot sommige andere Pro Controller-variaties, is aan de overige knoppen niets aan te passen. Met de knoppen zelf is niks mis; ze voelen responsief en zelfs de vierpuntdruktoets, bij veel controllers een zwaktebot, klikt goed. Maar door het formaat en de ietwat hoekige vorm van de controller, zijn de Options- en Share Button en zelfs de touchpad niet helemaal goed te bereiken met je duim.

Bij het gros van de games is dat niet erg, maar ook de bovenste schouderknoppen zijn niet ideaal gepositioneerd. Doordat de triggers een vrij diepe kuil hebben, moet je je wijsvingers eigenlijk net iets verder dan comfortabel omhoog bewegen om er goed bij te kunnen. Als je een schouderknop veel nodig hebt, is het daarom misschien slimmer om een van de pedalen daarvoor te programmeren.

©GMRimport

Perfect voor specifieke games

Je zou dus kunnen stellen dat de Fusion Pro Controller ontworpen is voor een heel specifiek soort games. Door de ergonomische vorm en de rubberen antislip-achterkant ligt de controller rotsvast in je handen: je duimen liggen perfect op de analoge sticks, je wijsvingers vallen precies in het kuiltje van de triggers, en je middel- en ringvinger liggen precies boven de pedalen. Bij snelle schietspellen heb je zo al snel alle knoppen die je nodig hebt te allen tijde onder je vingers. Zodra je gewend bent aan de nieuwe configuratie kun je met deze controller net even wat sneller zijn dan je tegenstander en dat voelt erg goed.

Ook fijn ten opzichte van de DualShock 4: de batterij gaat zo’n twintig uur mee. Wil je inputlag of een lege accu helemaal uitsluiten, dan is de controller ook met een USB-kabel met de PlayStation 4 te verbinden. De drie meter lange USB-kabel zal voor de meeste mensen lang zat zijn, en voelt stevig. Bovendien zit die kabel met een klemmetje vast in de controller, zodat je ‘m niet per ongeluk eruit kan trekken. De controller werkt bedraad trouwens ook op pc, inclusief pedalen. Houd er rekening mee dat de controller op de PlayStation 5 alleen werkt met PlayStation 4-games. Voor PS5-games moet je van Sony helaas altijd een DualSense gebruiken.

©GMRimport

Wie competitieve games echt serieus neemt heeft aan de Fusion Pro controller een uitstekende koop. De controller maakt je immers merkbaar sneller en wendbaarder. Hoewel de controller mede dankzij de meegeleverde accessoires en de afneembare Pro Pack erg veelzijdig lijkt, is ‘ie helaas toch net iets te bulky om de trouwe DualShock voor íedere game te vervangen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!