Pretparken prikkelen de fantasie. Het is dan ook niet zo vreemd dat pretparksimulatoren van alle tijden zijn. Maar hoe overtref je klassiekers als Rollercoaster Tycoon, Theme Park, en recenter Planet Coaster? Volgens de makers van Park Beyond door nét even wat verder te gaan.
In de introductie maakt Park Beyond gelijk duidelijk waar het staat. In een handomdraai leer je hoe je een achtbaan bouwt. Geen gewone achtbaan, maar eentje dwars door de stad en voorzien van stuntkanonnen die de karretjes meters ver door de lucht schieten. Realistisch? Nee, maar het onderscheidt Park Beyond wel gelijk van andere zwaargewichten in het genre.
©GMRimport
Verrassend vertrouwd
Toch blijkt de game behoorlijk gegrond als we vervolgens met een echt pretpark aan de slag gaan. Je bouwt wat klassieke attracties, zoals een schommelschip of draaimolen, zet een achtbaan neer, plaatst wat winkeltjes en toiletten, en kleedt het hele park aan met bankjes, prullenbakken en hier en daar wat decor. Je neemt schoonmakers en monteurs aan en pardoes is je park klaar om open te gaan.
De eerste uurtjes van Park Beyond doen op een goede manier denken aan de klassieke Rollercoaster Tycoon. Park Beyond steekt heel intuïtief in elkaar. Het behoeft geen uitleg hoe een schoonmaker te werk gaat of waarom toiletten nodig zijn, dat soort systemen begrijp je direct. Ook de economie van het spel is overzichtelijk en daardoor makkelijk te doorgronden.
Ervaren pretparkmagnaten kunnen dus gelijk aan de slag met het optimaliseren van prijzen, het park naar wens aankleden met decoratie, of proberen het park in te delen op de drie verschillende doelgroepen van tieners, volwassenen en families. Niet alleen attracties bedienen namelijk deze doelgroepen, ook de winkeltjes. Daar wil je natuurlijk rekening mee houden bij de ruimtelijke inrichting, zodat zoetigheid te koop is bij attracties die families met kinderen aantrekken.
©GMRimport
Niets is onmogelijk…
De unieke troef van Park Beyond is het vervolgens ‘impossifyen’ van je attracties. Via de attracties genereer je automatisch ‘amazement’ en heb je daar genoeg van, dan kun je je bestaande attracties voorzien van wat extra sensatie. Denk aan een reuzenrad met meerdere niveaus, een schommelschip dat in stukken opbreekt, of een raketsimulatie die je bezoekers daadwerkelijk hoog de lucht in schiet. Overigens blijft dit niet beperkt tot attracties, ook winkeltjes en zelfs personeel zijn van wat extra pit te voorzien. Zo verander je je park stap voor stap in een wereld vol wonderen.
Er zitten een paar prachtige pareltjes tussen die upgrades, dus in het begin is het ook gewoon leuk om te ontdekken wat het spel allemaal voor je in petto heeft. Toch zijn die fantasievolle upgrades een beetje een soort Villa Volta: prachtig om te zien, maar de boel wordt nooit écht op zijn kop gezet. Als je de verschillende varianten eenmaal een keertje hebt gebouwd, heb je ze dus wel gezien.
©GMRimport
…behalve totaal verschillende parken bouwen
Bovendien zit er verder weinig diversiteit in de attracties. Vrijwel alle attracties zijn varianten van gebruikelijk gezwier en gezwaai dat we op de kermis zien. Achtbanen kun je zelf bouwen en dus zijn de mogelijkheden daar legio, maar uiteindelijk zijn er maar drie typen achtbanen om uit te kiezen. Ook dat is wat magertjes. We missen bovendien waterattracties en treintjes; de vaak wat grotere attracties die erg bepalend zijn voor het aanzicht van een pretpark.
Die combinatie van factoren zorgt ervoor dat ieder nieuw park al snel erg lijkt op het vorige park dat je hebt gemaakt. Je verandert misschien de lay-out, bouwt een andere achtbaan, maar de voornaamste blikvangers zijn nog steeds dezelfde Crazy Kraken, Colorado Run of Medusa’s Temple. Frisdrankkraampje en toilet ernaast, schoonmaker aannemen, en je park is compleet… alwéér. Het beperkte aantal attracties maakt het in de praktijk ook onmogelijk om je echt te focussen op specifieke doelgroepen; uiteindelijk zul je toch ook attracties moeten bouwen die minder goed bij je beoogde doelgroep aansluiten, anders blijft er al helemaal weinig keuze over.
©GMRimport
Joris en de Draak-van-een-besturing
Je kunt dan nog wel het park steeds op een andere manier versieren met de talloze props, maar Park Beyond’s bouwsysteem moet hierin zijn meerdere erkennen in Planet Coaster, dat in alle opzichten uitgebreider en gebruiksvriendelijker is. Zo intuïtief als het beheren van het park is, zo ongebruiksvriendelijk is het positioneren en aanpassen van objecten in je park.
Die problemen blijven helaas niet beperkt tot uithangborden, muurtjes en rotsen die je wilt plaatsen. Ook paden stribbelen soms tegen. En waarom draait een attractie bij het roteren werkelijk álle kanten op, behalve de kant die ik wil? Het is prima dat Park Beyond een meer ‘organische’ inrichting aanmoedigt ten opzichte van een strakke vierkante opzet, maar dat betekent niet dat ik alles maar lukraak ergens neer wil smijten.
Het is extra gek dat Park Beyond op dit vlak steken laat vallen, want als het gaat om het bouwen van een achtbaan is de besturing ineens wél strak. Doordat je al tijdens het bouwen een simulatie van je achtbaan ziet, weet je ogenblikkelijk welke heuvel te steil is, of waar karretjes uit de bocht vliegen. Vervolgens curve je in een handomdraai de baan zo dat de karretjes netjes op de rails blijven, en je achtbaan kan open.
Park Beyond wordt daarnaast geplaagd door een handvol kleine bugs die bij elkaar onbedoeld voor wat extra uitdaging kunnen zorgen. Soms gaat het om een pad dat net niet lekker aansluit of waar de ondergrond doorheen schemert, maar het komt ook voor dat attracties zonder enige aanleiding stoppen met draaien of dat bezoekers weigeren een bepaalde attractie te bezoeken. Even de attractie uit- en inschakelen, of het pad ernaartoe opnieuw aanleggen, verhelpt deze problemen, maar tegen de tijd dat je daar achter bent, ben je misschien al zoveel geld verloren dat je park op de rand van faillissement balanceert.
©GMRimport
Tijd voor een seizoenkaart
En toch is Park Beyond een game waar we graag steeds opnieuw naar terugkeren. De uitwerking is weliswaar niet perfect, maar Park Beyond heeft de speelse look van Theme Park, gecombineerd met het intuïtieve van Rollercoaster Tycoon. De game barst van de potentie, en dat komt niet eens uitsluitend door de over-the-top attracties waar het spel zijn naam aan ontleent. Ontwikkelaar Limbic Entertainment heeft een goed, intuïtief fundament neergezet dat nu helaas nog niet volledig wordt benut. Met de juiste ondersteuning zien we Park Beyond de komende jaren graag uitgroeien tot een geweldige parksimulator met een prettig gestoorde twist, maar zover is het nu nog niet.
Park Beyond is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. Voor deze review is de game gespeeld op pc.
Park Beyond weet met zijn originele attracties echt wat toe te voegen aan het genre, zonder volledig door te slaan. De fundering is bovendien verrassend solide, met intuïtieve mechanieken om de financiën en personeelszaken van je park te beheren. Maar door het gebrek aan diversiteit in attracties, de matige besturing bij het plaatsen van objecten en een handvol bugs komt de volledige potentie nu nog niet volledig tot zijn recht.
- Originele over-the-top attracties
- Intuïtieve managementmechanieken
- Achtbanen bouwen en aanpassen is kinderspel
- Per saldo weinig verschillende attracties
- Matige besturing bij plaatsen van objecten
- Handvol bugs en rariteiten