Lego 2K Drive brengt Lego Racers-dna naar open wereld
Reviews

Lego 2K Drive brengt Lego Racers-dna naar open wereld

Forza Horizon voor de benjamins onder ons

Het in 1999 verschenen Lego Racers staat menig raceliefhebber nog steeds nauw aan het hart. Ontwikkelaar Visual Concepts krijgt de taak om het dna van die game over te brengen naar een Forza Horizon-achtige open spelwereld en slaagt daar slechts bij vlagen in. Racen met Lego-autootjes is 24 jaar later nog steeds verrassend leuk, maar de game mist ook genoeg kansen.

Bricklandia is het decor van Lego 2K Drive, de nieuwe openwereldracer van de makers van sportgames als WWE 2K en NBA 2K. Spelers krijgen toegang tot vier uitgestrekte omgevingen die ze geheel op eigen houtje kunnen verkennen. Het uiteindelijke doel is simpel: versla alle rivalen en kwalificeer je voor de grote Sky Cup Grand Prix. Daarin neem je het op tegen de grote, clichématig geschreven vijand: Shadow Z. Een afgezaagdere schurk ga je niet vinden.

©GMRimport

Soepel

De game laat zich behoorlijk makkelijk besturen en is daardoor erg toegankelijk. Met slippen door bochten, een snelheidboost en een springknop omvat het spel slechts enkele simpele mechanieken. Door die allemaal op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken, snel je al gauw in ongelooflijk tempo door de races en de open wereld. Daarmee heeft de gameplay net genoeg diepgang om het leuk te houden. Iedereen kan meedoen. Naarmate de verhaalmodus vordert, worden er nog enkele kleine extra’s aan je arsenaal toegevoegd.

De raceactie is dik in orde en doet echt denken aan de voorganger uit 1999. Als je beide games naast elkaar legt zijn er buiten de logischerwijs verbeterde graphics dan ook genoeg overeenkomsten te zien. Een van de items, de Warp, is letterlijk overgenomen. Dat is slechts een van de voorbeelden van het Lego Racers-dna dat in de game verweven zit. Toch is niet alles hetzelfde. Het itemsysteem bijvoorbeeld werkt nu vergelijkbaar met Mario Kart, alleen zie je van tevoren al welk item je krijgt, tenzij je een vraagteken pakt. Ergens is dat zonde, want het systeem uit Lego Racers waarin je verschillende blokjes kon combineren om een item te bouwen, is een stuk unieker en voegt meer strategie toe.

Lijstjes afwerken

Naast de reguliere races tegen rivalen is de spelwereld gevuld met kleinere zij-activiteiten. Die variëren van best leuk tot ronduit vervelend. Sommige activiteiten zijn simpele zoekopdrachtjes waarin je in een bepaald gebied iets moet vinden. Ook zijn er talloze plaatsen waar je onkruid moet wieken en zit de wereld barstensvol met nietszeggende verzamelobjecten. Anderen zijn wat creatiever. Vliegende dolfijnen uit de lucht plukken en burgers redden van een horde clowns zijn al een stuk meer memorabel. De kwaliteit is daarbij wisselend. De activiteiten halen het niet bij die uit bijvoorbeeld Forza Horizon, en zijn daarom enkel geschikt voor spelers die graag lijstjes met simpele activiteiten afwerken.

Dat zou niet echt een probleem zijn als die missies enkel optioneel waren. Dat is echter niet het geval. Het komt regelmatig voor dat je niet verder kunt met het verhaal omdat je een bepaald level moet halen. Daardoor ben je dus verplicht om zijmissies te voltooien en daarmee xp-punten bij elkaar te harken. Het doet behoorlijk af aan de vrijheid die de game verder biedt. Als je alleen de races wil afwerken zonder de soms eentonige minigames te spelen, kom je bedrogen uit.

Gekke bolides

De races en minigames speel je in verschillende knotsgekke auto’s. Van grasmaaiers tot rijdende donuts en pizzaovens op wielen: niets is te gek. En mocht je niet iets naar je smaak kunnen vinden, dan kun je altijd nog je eigen voertuigen bouwen in de garage. Dat vergt wel enig technisch inzicht. Als je dat hebt, zijn er tal van mogelijkheden om iets moois te bouwen. Ondergetekende heeft dat technische inzicht allerminst - daarom hield ik het maar bij de poezenauto die je tijdens het verhaal vrijspeelt.

Die gekkigheid komt niet alleen terug in de auto’s. Het hele spel hangt, geheel zoals we van de Lego-games gewend zijn, aan elkaar van flauwigheden, zelfspot en domme woordgrapjes. Een van de commentatoren die je hoort tijdens de races heet bijvoorbeeld Parker Car en er zijn tal van kleine knipogen naar andere games en verschijnselen in de game-industrie die we hier niet verklappen. De humor moet je liggen, maar toverde in ieder geval af en toe een lach op mijn gezicht. Het verhaal is verder volledig te negeren, want het voegt nauwelijks iets toe. Dat is helemaal niet erg, want als de game zichzelf al niet serieus neemt, hoeven wij dat ook niet te doen.

Samen is beter dan alleen

Naast de singleplayer die ongeveer vijftien uur beslaat, is er ook nog een multiplayermodus waarin je met vrienden of vreemdelingen online kunt racen. Dat is een stuk leuker dan tegen computergestuurde tegenstanders, maar het heeft wel enkele haken en ogen. Zo zit er bijvoorbeeld een hoop tijd tussen de races. Soms duurt het wachten op de volgende race langer dan de races zelf. Ook word je soms in een potje gegooid dat al lang en breed begonnen is. Verlies is dan gegarandeerd.

De online multiplayer is daardoor niet echt de moeite waard. De mogelijkheid om de hele game lokaal in split screen te spelen is wel prijzenswaardig. Samen rondklooien is altijd leuker dan alleen. Die mogelijkheid is anno 2023 steeds zeldzamer. Dit is dé game die je samen met je kinderen op de bank wil spelen, geloof mij maar. En ik heb niet eens kinderen.

Geef geld

Een laatste pijnpuntje is de aanwezigheid van microtransacties. De game richt zich grotendeels op een jong publiek. Ethisch is het dan niet verantwoord om zoveel microtransacties toe te voegen, vooral ook omdat Lego 2K Drive voor de volle mep in de winkels ligt. De in-game winkel is op moment van schrijven nog niet gevuld met items die je kan kopen met echt geld, maar sorteert daar al wel op voor. De in-game valuta is bijvoorbeeld al te koop. Gelukkig kun je ook door te spelen een hoop dingen ontgrendelen, al is dat wel een flinke grind. Na het uitspelen stond mijn geldteller op ongeveer 30.000. Dat is na ruim vijftien uur spelen. Sommige items kosten al gauw 10.000, waardoor je al snel weer krap bij kas zit.

Negeer die microtransacties en je hebt een leuke wereld vol races en zij-activiteiten om te verkennen. Zeker voor mensen die Lego Racers uit 1999 hebben gespeeld is dat de moeite waard. Al had Lego 2K Drive misschien nog iets verder kunnen gaan in het overnemen van het dna van die game en laat de kwaliteit van sommige zij-activiteiten te wensen over.

Lego 2K Drive is nu beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Oké
Conclusie

Lego 2K Drive is een vermakelijke game waar genoeg plezier uit te halen valt, maar die ook de echte kwaliteit ontbeert om écht memorabel te zijn. Het belangrijkste onderdeel, het racen, is dik in orde en de humor staat als een huis. De rest is minder indrukwekkend. Voor de benjamins onder ons heeft Lego 2K Drive wel alles om hun Lego Racers te worden waar ze over twintig jaar nostalgisch op terugkijken.

Plus- en minpunten
  • Grappig
  • Soepele raceactie
  • Split screen
  • Replay value
  • Microtransacties
  • Zij-activiteiten niet allemaal even leuk
  • Matige online modus

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!