Final Fantasy 16 is ongekend ambitieus
Reviews

Final Fantasy 16 is ongekend ambitieus

En dat pakt fantastisch uit

Dit is niet de Final Fantasy die je gewend bent. Nou is dat op zich geen verrassing voor een reeks die zich met elk nieuw deel opnieuw uitvindt, maar Final Fantasy 16 neemt wel een erg grote stap. Het is eigenlijk geen rpg meer, het is enorm duister en gewelddadig en je kunt hem in zo'n 30 tot 35 uur uitspelen. Dat is echter geen reden tot paniek, want het levert een geweldig spel op.

De wereld van Valisthea draait om de Mother Crystals, gigantische kristallen zo groot als bergen. Hier vloeit al het leven op de planeet vandaan, want stukjes van de kristallen brengen magie met zich mee. Zo worden kristallen gebruikt om waterputten te vullen, vuurtjes aan te steken of molens te laten draaien. Zonder kristallen is de mensheid hopeloos verloren.

Vanzelfsprekend zijn er hele koninkrijken rond deze kristalbergen opgericht. En natuurlijk zijn ze ook voer voor oorlogen - een weinig verhulde metafoor voor de olievelden en andere energiebronnen in de echte wereld. Gelukkig hebben de kristallen ook een soort beschermgoden: de Eikons, oftewel bekende summons als Shiva en Bahamut uit eerdere FF-games. Die worden bestuurd door uitverkorenen die bekendstaan als Dominants. Zij worden telkens in dezelfde familie geboren, die vaak aan het hoofd van hun koninkrijk staan, omdat ze met hun Eikon nou eenmaal veel aanzien verdienen.

Jij bent Clive Rosfield, iemand die in zo'n familie is geboren. De zegen van de Eikon Phoenix heeft jou echter overgeslagen en is bij je jongere broertje Joshua beland. De game begint met een flashback naar het bloederige begin van een nieuwe oorlog tegen je koninkrijk Rosaria, waarbij je hele leven in één klap op zijn kop wordt gezet. De zoektocht begint naar de daders en de ware motieven achter deze moordlustige aanslag.

Beclivend verhaal


Wat volgt is een oneindig ambitieus verhaal dat werkelijk uitmuntend geschreven is en je constant op het puntje van je stoel houdt. Final Fantasy 16 is niet bang om het plot telkens op zijn kop te zetten, uit elkaar te scheuren en de scherven bij elkaar te plakken om halverwege weer opnieuw te beginnen.

Het was al bekend dat de game meerdere fases uit het leven van Clive in beeld brengt, maar dat betekent ook dat hij steeds nieuwe motieven heeft en de wereld zich weer een paar jaar verder heeft ontwikkeld. Deze geslaagde manier van verhaalvertelling bevat steeds bevredigende twists, maar het betekent ook dat we in deze review nauwelijks kunnen omschrijven waar de game nou precies over gaat. Dat zou immers een spoiler zijn.

Laten we zeggen dat het uiteindelijk alles uit de kast haalt, zoals je van een Final Fantasy gewend bent. Het is niet helemaal perfect, soms kan het zelfs een beetje inzakken, maar het probeert in ieder geval grootse dingen. We hebben veel liever een gewaagde game die af en toe op zijn bek gaat, dan een spel dat het op veilig speelt.

De vergelijking met Game of Thrones is in previews al vaker gemaakt en blijkt volkomen terecht. Sommige personages zijn wel heel erg duidelijk geïnspireerd op hoofdrolspelers uit de tv- en boekenserie. Bovenal voel je de invloed in de duistere en grimmige toon van de game. Hele dorpen worden uitgemoord, rottende lijken en rondvliegende ledematen zijn niet zeldzaam en er wordt zelfs gesekst. Het is niet voor niets de eerste Final Fantasy-game voor 18 jaar en ouder.

Pizza eten


Als onze eerdere verhaalomschrijving ingewikkeld klinkt, weet dan dat we veel elementen hebben weggelaten om het een beetje begrijpelijk te houden. Final Fantasy 16 heeft een gedurfd verhaal en durft daar ook goed de tijd voor te nemen. Hou je vast: als je puur en alleen het verhaal doorspeelt, ben je van die 30 tot 35 uur de helft van de tijd naar tussenfilmpjes aan het kijken.

Dit is overigens geen minpunt, maar wel goed om te weten om te bepalen of de game je ligt. Wij vonden het alleen maar geweldig: elke scène is uitstekend geschreven en geacteerd door de cast aan Britse stemacteurs, die het geheel een groots en episch gevoel geven. Maar het komt regelmatig voor dat je een boeiende conversatie van vijf minuten krijgt voorgeschoteld, dan een klein stukje moet lopen en vervolgens aan het volgende filmpje van vijf minuten begint. Wij konden een hele pizza eten zonder dat we de knoppen aan hoefden te raken.

Ros-field


De andere helft van de tijd ben je aan het knokken met het nieuwe vechtsysteem, dat duidelijk inspiratie heeft opgedaan bij series als Devil May Cry, natuurlijk mede dankzij combat-regisseur Ryota Suzuki, die aan die serie gewerkt heeft.

Gevechten zijn flitsend en snel, met veel ruimte voor je eigen expressie. Het duurt wel even voordat dat op gang komt, want de eerste paar uur voelen als hersenloos ramwerk. Maar als je na zo'n vijf uur spelen de beschikking krijgt over nieuwe vaardigheden, begint het ineens te klikken. Je kunt snel schakelen tussen verschillende sets aan skills, elk met speciale vaardigheden die hun eigen afkoelperiodes hebben. Zitten je skills allemaal in een cooldown, dan druk je op de L2-toets om naar de volgende set vaardigheden te switchen en de speciale skills daarvan te ontketenen.

Ondertussen moet je ook een beetje je vijand in de gaten houden en met precieze timing reageren met scherpe dodges en parry's. Daarnaast heb je bijvoorbeeld skills die je snel naar je tegenstander toe trekken, zodat er weinig dode momenten zitten in een gevecht. Heb je eenmaal in de vingers hoe je snel over het slagveld beweegt, goed wisselt tussen de setjes aan vaardigheden en cooldowns beheert, dan tover je in rap tempo het hele scherm vol met spectaculaire moves.

Het werkt perfect, behalve op de meest epische momenten. Grote verhaallijnen worden afgesloten met een gigantisch baasgevecht, waarbij vaak de verschillende Eikons tegen elkaar knokken. Hier is de combat soms vrij log en wordt het gedomineerd door quick time-events. De scènes zien er zonder uitzondering spectaculair uit en zijn vaak overrompelend bombastisch, maar de game lijkt hier meer op Asura's Wrath dan Devil May Cry: een soort animé-spektakel waarbij jij soms op wat knoppen mag drukken.

Fantasiewereld


De meeste andere gevechten vinden plaats in de wonderlijk mooi ontworpen omgevingen van Valisthea. De art direction is fenomenaal en er is overal aandacht voor kleine details. De wereld is bovendien zeer gevarieerd, van middeleeuws ogende Britse plaatsjes tot een woestijndorp en een wat sjiekere stad met veel hoogbouw. Elke omgeving heeft zijn eigen architectuur en manier van leven, en alles komt spetterend tot zijn recht.

Verwacht overigens geen open wereld: Final Fantasy 16 is een zeer lineaire game. Dat moet eigenlijk ook wel als je een meeslepend verhaal wilt vertellen waarbij de helft uit filmpjes bestaat. Zeker het begin van de game komt erg traag op gang, met niets meer dan nauwe gangetjes en plotwendingen om je mee te vermaken. Later verken je wel wat meer open gebieden, al wordt het nergens echt uitgestrekt. Het is meer een plek om zijmissies in te kunnen proppen.

©GMRimport


Die optionele zijmissies zijn overigens van wisselende kwaliteit. Het schrijfwerk is van de bovenste plank, net als de rest van de game, maar... misschien is het wel té goed geschreven voor wat je eigenlijk doet. Stel je voor: je moet van een vriend edelstenen naar je bondgenoten brengen om ze te bedanken voor hun steun. Elk van die bondgenoten vertelt je een gigantisch verhaal over die vriend van je, over zijn geschiedenis, over hoe moeilijk hij het heeft gehad omdat hij vroeger een kind is verloren en over waarom de huidige situatie van de wereld hem zo aangrijpt.


Het is zwaarmoedig en als je bij je vriend terugkomt, breekt hij een beetje en zie je een flashback uit zijn verleden. Zo wordt zijn persoonlijkheid verder uitgediept en voel je je meer verbonden bij zijn lot. Maar wat heb je in deze zijmissie nou helemaal gedaan? Je bent een kwartier bezig geweest, maar je bent eigenlijk alleen naar twee mensen toe gelopen.

Dat geldt voor veel zijmissies, die vooral zijn bedoeld als kapstok voor de grote hoeveelheid lore die de game je graag wil vertellen. Dan kan het schrijfwerk nog zo goed zijn, maar wat afwisselendere gameplay was hier welkom geweest. Voltooi je alle optionele content, dan ga je de wereld van Valisthea wel nog meer waarderen en kun je je speeltijd zomaar verdubbelen.

Roleplayt als rpg


De grootste verandering die Final Fantasy-fans zullen moeten slikken, is dat deel 16 eigenlijk geen rpg meer is. Het doet wel alsof, met XP en vaardigheidspunten, maar het is gewoon een action-adventuregame. Een level omhoog gaan gaat vanzelf, je hoeft nergens punten aan toe te kennen. Vaardigheden vrijspelen is een soort formaliteit, alhoewel het wel fijn is dat je zelf kunt kiezen welke speciale skills je aan je knoppen toekent.

Vooral het uitrustingssysteem is een lachertje. Je kunt nieuwe wapens aanschaffen bij winkeliers, maar er valt niks te kiezen. Je koopt elke keer gewoon het beste wapen, dat is alles. Na verloop van tijd komt er weer een nieuw beste wapen beschikbaar, en dan koop je die. Je verdient wel geld (gil) tijdens het spel, maar er is vrijwel niks om dat aan uit te geven, tenzij je hard door je potions heen gaat of heel graag nieuwe muziek voor de virtuele jukebox wilt kopen.

Ook heeft deze Final Fantasy geen party members meer. Er loopt meestal wel iemand met je mee, maar die kun je niet apart besturen of uitrusting aan toekennen. Nogmaals: dit is allemaal geen minpunt, het is gewoon anders. Sterker nog, het was waarschijnlijk beter geweest als Final Fantasy 16 het rpg-gedeelte helemaal had laten varen en de action-adventure in zich compleet omarmde.

Een beetje vreemd, maar wel lekker


De fenomenale soundtrack verdient een aparte vermelding. Het is een fantastische verzameling vol meeslepende muziek en contrasterende tonen, waar de geschiedenis van Final Fantasy op een indrukwekkende manier doorheen is verweven. Denk aan de bekende arpeggio die ineens opduikt, of een nieuwe versie van de iconische overwinningsmuziek. Ook worden er soms gedurfde keuzes gemaakt, zoals een klassiek pianoriedeltje tijdens een episch baasgevecht. Eerst lijkt dat uit de toon te vallen, maar even later blijkt het juist perfect tot zijn recht te komen.

Dat geldt eigenlijk voor de hele game. Deel 16 lijkt misschien niet helemaal in het illustere rijtje van zijn voorgangers te passen, totdat je hem uit hebt gespeeld en tevreden terugblikt op die krankzinnige achtbaanrit van een game. Hoe pasten al die memorabele momenten in één spel?  Wat een ambitie laat Square Enix hier zien! Een groots epos dat meerdere jaren bestrijkt, een groep personages neerzet waar je meteen van gaat houden en ook nog eventjes een nieuw combatsysteem introduceert dat naadloos aansluit bij de intentie van het verhaal.

Soms struikelt het spel misschien een beetje. In het middenstuk zakt het tempo plots eventjes in en af en toe dreigt de game onder zijn eigen gewicht te bezwijken, maar het is altijd heldendichtwaardig en ontroerend. Meer kun je van een Final Fantasy toch niet verlangen?

Final Fantasy 16 verschijnt op 22 juni voor PlayStation 5.

Fantastisch
Conclusie

Final Fantasy 16 is een gedurfd en ambitieus actie-avontuur vol memorabele momenten, aangrijpende wendingen en een nieuw, flitsend vechtsysteem dat uitstekend uitpakt. Het was misschien nog beter geweest als de game helemaal afscheid had genomen van zijn rpg-roots, maar de liefde voor Final Fantasy en epische verhaalvertellingen is tijdens elke minuut voelbaar.

Plus- en minpunten
  • Episch en goed geschreven verhaal
  • Enorm ambitieus
  • Flitsende en heerlijke combat
  • Prachtige omgevingen
  • Overweldigend goede soundtrack
  • Vermomt zich als rpg
  • Saaie zijmissies
  • Meest epische momenten zijn niet zo bijzonder om te spelen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!