Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren
Reviews

Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren

Fifa 21 was al speelbaar op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S via backward compatibility, maar de ‘echte’ next-gen versie van Fifa 21 liet nog even op zich wachten. Inmiddels is de next-gen editie ook te koop (of als gratis upgrade beschikbaar als je Fifa 21 al had aangeschaft). Het is alleen de vraag waarom deze release überhaupt op zich heeft laten wachten.

Om meteen met de deur in huis te vallen: op gebied van gameplay is er niet of nauwelijks iets veranderd. Misschien dat de animaties nog net wat sneller berekend worden, en dus vloeiender ogen, maar dat liep eigenlijk op de vorige generatie consoles al gesmeerd. Keepers maakten op de PS5 een paar keer een onwaarschijnlijk mooie redding zoals we maar zelden zien, maar gingen nog veel vaker oliedom de fout in - zoals we gewend zijn.

De bal rolt nog weleens door een voet tijdens een schot en bij een tackle buigt een been dikwijls in een onnatuurlijke houding, alleen maar zodat de speler een bepaalde animatie af kan maken. Tot slot hebben snelle spelers nog altijd een enorm voordeel en vallen er gemiddeld per wedstrijd bijna net zoveel doelpunten als tijdens VVV – Ajax. Kortom: alle kritiek die we al hadden op Fifa 21 blijft fier overeind.

©GMRimport

Bloed, zweet en tranen

De vernieuwingen die er wél zijn, zijn dan ook relatief makkelijke punten om op te scoren. Zo ziet Fifa 21 er op de PS5 en Xbox Series X en S net wat mooier uit. De resolutie en framerate zijn hetzelfde als op een PS4 Pro of Xbox One X, maar tijdens herhalingen en rustmomenten is goed te zien dat spelers wat echter lijken. Vooral hun huid lijkt meer op echte huid. Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden. Vergis je niet, negentig procent van alle spelers in de Eredivisie oogt nog steeds generiek, maar zelfs die spelers lijken nu meer op echte mensen – alleen niet op de echte spelers.

Het geluid in Fifa 21 op de next-gen consoles is wat voller en meer gedefinieerd, al moet je ook daarbij zoeken naar momenten dat het echt een verschil maakt. Wie op de PlayStation 5 met 3D audio speelt én zijn of haar oren goed spits, hoort bijvoorbeeld dat gejuich van het uitpubliek ook echt uit het uitvak komt. Maar probeer daar maar eens oor voor te hebben in het heetst van de strijd.

©GMRimport

©GMRimport

PS4 (links) vergeleken met PS5 (rechts)

Spelers juichen overigens ook uitbundiger. Zeker een late, beslissende goal wordt nu écht gevierd. De keeper, de coach, de wisselspelers; iedereen feest mee. Wie veel online speelt, zal daar echter weinig van mee krijgen. Bovendien vallen er in Fifa altijd zo exorbitant veel doelpunten, dat de magie van juichen snel verloren gaat.

Opvallender en zinvoller is de nieuwe ‘GameCam’, een cameraperspectief dat we al eerder bij PES zagen. Het schuine camerastandpunt heeft meer weg van een echte televisie-uitzending, en er wordt meer dynamisch in- en uitgezoomd dan bij de vertrouwde ‘broadcast’-camerastandpunten. Daar zitten een voordeel en een nadeel aan. Het voordeel is dat je echt meer van het veld ziet, en dus meer overzicht hebt. Het nadeel is dat je iets minder details ziet, wat soms onhandig is als je heel nauwkeurig wil dribbelen. Overigens zie je met de GameCam ook meer van de tribunes, waar wat meer gebeurt dan op de vorige generatie spelcomputers. Er wordt aan het begin van wedstrijden soms zelfs gebruikgemaakt van rookmachines en fakkels.

©GMRimport

Trillende handjes

Tot slot heb je op de PlayStation 5 profijt van de DualSense-controller. Of ja, is profijt wel het juiste woord? Trillingen moeten realistischer zijn en bij iedere pass of schot voel je inderdaad een tikje. Daarbuiten is het moeilijk te ontwaarden wat de trillingen precies moeten betekenen. Het leidt daardoor eigenlijk vooral af, vooral omdat de DualSense-controller door de overdosis aan kleine vibraties ook hoorbaar gaat tikken.

De adaptieve triggers worden gebruikt om vermoeidheid voelbaar te maken. Zodra een speler moe begint te worden, voel je weerstand in de triggers. Dit is een duidelijker signaal dan het driehoekje boven de hoofden van de spelers, maar het werkt nog niet helemaal optimaal. Als je bijvoorbeeld overschakelt naar een andere speler en de trigger nog ingedrukt hebt, voel je ‘m onwennig losschieten of juist plots weerstand geven. Het idee is leuk en we juichen toe dat EA met zo’n nieuwe functie experimenteert, maar dat is ook echt wat het op dit moment is: een experimentje.

Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden.

-

Conclusie

Eigenlijk is Fifa 21 op de PS5 en Xbox Series X en S dus nóg meer in strijd met zichzelf. De kloof wordt met de vernieuwingen alleen maar groter: het publiek, de juichmomenten en zelfs de trillingen in de controller moeten een authentiek en realistisch gevoel geven, maar de gameplay blijft extreem arcade. De next-gen versie is een gemakkelijker upgrade waarbij EA het laaghangede fruit plukt. Het is duidelijk nog geen echte nieuwe stap voor de serie – al is het misschien ook wel onredelijk om dat uitgerekend in 2020 te verwachten.

Fifa 21 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Voor deze update werd de game gespeeld op de PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!