EA Sports FC 24 zet de weg omhoog in
Reviews

EA Sports FC 24 zet de weg omhoog in

Voetbal is weer leuk

Wie had gehoopt dat EA met EA Sports FC24 de wedstrijd volledig op zijn kop zet, moeten we gelijk teleurstellen. Dit is nog steeds Fifa zoals we dat kennen van de laatste jaren. Maar toeval of niet, uitgerekend voor deze jaargang weet EA met relatief kleine aanpassingen het vertrouwde spel een stuk leuker te maken.

Lees in dit artikel waarom de serie geen Fifa 24 niet bestaat.

EA lijkt na jaren geklungel met houterige animaties en harde overgangen éindelijk de sleutel tot succes te hebben gevonden. Voor FC24 heeft EA naar verluidt animaties vastgelegd aan de hand van échte voetbalwedstrijden op het hoogste niveau. Eerder dit jaar waren we nog sceptisch over die technologie; in een vroege versie van FC24 vlogen de onrealistische doelpunten ons nog altijd om de oren. Twee maanden later ervaren we een wereld van verschil.

Dribbelkoningen vs. Zuid-Amerikaanse grinta

Animaties en de kwaliteit van de gameplay zijn in een voetbalspel immers nauw verweven. Harkerige animaties laten het oneerlijk voelen als een keeper mistast, of een verdediger een domme overtreding maakt. En als het been van een aanvaller een onmogelijke houding aanneemt, verliest een mooie goal ook al zijn glans. Dit zijn zaken waar Fifa al jarenlang mee worstelde. In FC24 ogen de animaties over de hele linie oneindig veel beter.

Aanvallers lopen moeiteloos achterstevoren en zetten nét dat ene cruciale stapje extra om met het juiste been uit te kunnen halen. Of spelers nemen de bal subtiel aan op een dijbeen, om de bal zelfs in de kleinste ruimte onder controle te krijgen. Verdedigers daarentegen gaan bij een sliding veel logischer met hun voet richting de bal en kunnen daardoor soms met veel grinta kiezelhard en toch op de bal tackelen. Daar staat dan weer tegenover dat spelers na balverlies veel sneller herstellen en omschakelen.

Totaalvoetbal

Er zitten te veel kleine nuances in de bewegingen en gedragingen om op te noemen, maar het getrainde oog pikt ze er wel zo uit. Hoewel er nog steeds af en toe een bal merkwaardig door een standbeen rolt, hebben de animaties negentig procent van de tijd ook echt een positieve invloed op de kwaliteit van het spel.

Een voetbalwedstrijd voelt veel beter gebalanceerd dan voorheen. Met je snelste speler over de flanken rennen is ook nog steeds functioneel, maar dribbelen en kort overspelen rond de zestien werkt óók. Of de bal steeds maar terugleggen op je spelverdeler, in de hoop een keer een opening te vinden voor een splijtende dieptepass.

Een tactische omzetting tijdens een wedstrijd oogst daardoor meer effect. Ineens met vleugels gaan spelen of juist met een tweede spits, of zelfs de bal in de ploeg houden met een extra controleur is ineens allemaal mogelijk. Veel van dit soort mechanieken waren er altijd al, maar nu vormen de animaties niet langer een beperkende factor om jouw voetbalvisie op de mat te leggen. Het maakt FC24 mooier, diverser, en het belangrijkste van alles: leuker om te spelen.

Boem-koekoek-confetti

Daarmee is niet gezegd dat de stand op het scorebord ineens ook realistischer is. De doelpunteninflatie neemt misschien iets af, maar is nog altijd aanwezig. Vijf of meer goals in een wedstrijd is nog steeds heel normaal. Maar waar in het verleden de meerderheid van die doelpunten als oneerlijk aanvoelde, dikwijls omdat ze anatomisch daadwerkelijk onmogelijk waren, hebben ook hier de animaties weer een positief effect op de beleving. Een tegengoal is immers beter te verkroppen als alles eraan klopt, zelfs al is het de derde tegengoal in een wedstrijd.

Toch vergeet EA zichzelf te belonen door niet ook gelijk het gescripte momentum definitief uit het raam te gooien. Want los van of doelpunten nu geloofwaardiger ogen, zit er nog steeds af en toe een pot tussen waarin je domweg niet aan voetballen toekomt. Wedstrijden waarin bij de tegenstander alles net wél lukt, en bij jou net niet. Of waarbij de ballen er aan beide kanten om de haverklap invliegen. Het lijkt minder geworden, mede omdat je dus met tactische aanpassingen daadwerkelijk wat kan bewerkstelligen, maar het is nog steeds niet volledig uitgebannen in EA Sports FC24.

FUT-kermis en carrière-remix

Buiten die nieuwe animaties om voldoen de vernieuwingen in FC24 redelijk aan het verwachtingspatroon. In Ultimate Team zit bijvoorbeeld weer een nieuw type uitdaging, waarmee je dit keer je spelers kan laten evolueren tot betere versies van hun oorspronkelijke kaartje. Ook kun je nu vrouwen en mannen gemengd opstellen. Het slaat natuurlijk nergens op dat Sam Kerr (1,68 m, 66 kg) dan ineens op kan boksen tegen Virgil Van Dijk (1,93 m, 92 kg), maar FUT was natuurlijk al langer een kermis die nog maar weinig overeenkomsten met voetbal vertoonde. Behalve dan dat het geregeerd wordt door geld.

De carrièremodus bevat traditiegetrouw ook weinig nieuws onder de zon, al heeft EA bestaande functionaliteiten wel op een wat logischere manier ingezet. De minigames tussen de wedstrijden door hebben bijvoorbeeld een andere functie gekregen. Door deze succesvol te voltooien, verbeter je tijdelijk bepaalde vaardigheden van spelers, wat handig kan zijn als er een belangrijke wedstrijd aankomt. Scherpte en fitheid van spelers wordt dus niet meer door deze minigames beïnvloed, maar bepaal je door het instellen van trainingsschema’s.

Watch on YouTube

Wie echt de diepte in wil kan daardoor bijvoorbeeld een pinchhitter zo trainen dat ‘ie heel scherp is, wat dan ten koste gaat van zijn fitheid. Fitheid is dan weer minder belangrijk als hij toch alleen maar steeds de laatste tien minuten invalt. Het geschuif met dit soort functionaliteiten geven de carrièremodus net wat meer opties en diepgang, zonder dat er nou echt iets nieuws aan is toegevoegd.

Het is de rode draad van FC24: nergens is écht iets nieuws te ontdekken, maar EA remixt bestaande ingrediënten tot een beter resultaat. FC24 is daardoor allesbehalve revolutionair, maar onder de streep vooral een heel stuk leuker om te spelen.

EA Sports FC is vanaf 29 september verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Alleen op de huidige generatie consoles en pc zijn alle vernieuwingen te vinden, inclusief de nieuwe animaties. Voor deze recensie is de game gespeeld op Xbox Series X en S.

Goed
Conclusie

EA Sports FC24 is in alles behalve de naam ‘gewoon’ weer een nieuwe Fifa, maar dan wel een Fifa die we eindelijk weer met plezier spelen. De vloeiendere animaties zijn hierbij het ultieme smeermiddel waarmee het grootste pijnpunt van de afgelopen jaren eindelijk wordt aangepakt.

Plus- en minpunten
  • Animaties maken een reuzesprong
  • Meer speelstijlen mogelijk
  • Carrièremodus voelt als een logischer geheel
  • Momentum is nog steeds een ding
  • Doelpunteninflatie
  • FUT beweegt steeds verder van de realiteit

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Talos Principle: Reawakened verschijnt op 10 april
Nieuws

The Talos Principle: Reawakened verschijnt op 10 april

Inclusief een editor waarmee spelers hun eigen puzzels kunnen maken

The Talos Principle: Reawakened, een nieuwe versie van de puzzel-adventuregame, komt op 10 april uit.

Dat hebben Devolver Digital en Croteam aangekondigd. Een demo is nu verkrijgbaar via Steam als onderdeel van Steam Next Festival. Deze demo bevat een aantal "specifiek gekozen puzzels" uit de volledige game.

The Talos Principle verscheen oorspronkelijk in 2014 en bevat allerlei omgevingspuzzels die aan elkaar worden geregen door een filosofisch verhaal met invloeden uit de Griekse mythologie.

The Talos Principle: Reawakened wordt een "definitieve editie" van dit spel genoemd, inclusief nieuwe content, verbeterde gameplay en mooiere graphics dankzij Unreal Engine 5. Uitbreiding Road to Gehenna maakt onderdeel uit van het pakket, alsmede het nieuwe hoofdstuk In the Beginning. Het spel bevat ook een puzzel-editor, waarmee de modgemeenschap zelf unieke spelwerelden en uitdagingen kan bouwen en vervolgens delen met de rest van de spelers.

The Talos Principle: Reawakened komt zoals gezegd op 10 april uit voor Steam, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Activision hint wederom naar Tony Hawk's Pro Skater-aankondiging
Nieuws

Activision hint wederom naar Tony Hawk's Pro Skater-aankondiging

'Loading... nieuwe parken'

Alsof het nog niet duidelijk genoeg was dat er in maart een nieuwe Tony Hawk-game of -remaster wordt onthuld, heeft Activision Blizzard daar nu nog meer naar gehint.

Afgelopen week verscheen er al een timer op de officiële website van de Tony Hawk's Pro Skater-reeks die aftelt naar 4 maart. Daarnaast is de datum ook te zien in de Call of Duty: Black Ops 6-map Grind, dat zich afspeelt in een skatepark.

Op het officiële X-account van de gamefranchise wordt nu wederom de aangekondigde onthullingsdatum van 4 maart aangehaald, en wordt een foto getoond met de datum van deze aankondiging op een muur. Voor die muur zitten diverse (voormalige) proskaters zoals Tony Hawk, Steve Caballero en Rodney Mullen. Al deze skaters zitten ook in Tony Hawk's Pro Skater 3 en 4. Hoewel niet officieel bevestigd, verwachten de meeste fans dan ook dat er op 4 maart een remastercollectie van bovengenoemde twee games wordt aangekondigd.

In de bovengenoemde tweet staat "Loading... nieuwe parken", maar met 'nieuwe parken' kunnen natuurlijk ook de skateparken uit Pro Skater 3 en 4 worden bedoeld. Sommige fans speculeren door deze woordkeuze wel dat de parken uit 3 en 4 aan Tony Hawk's Pro Skater 1+2 worden toegevoegd via dlc, maar dit is op moment van schrijven nog geenzins bevestigd.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!