EA Sports FC 24 zet de weg omhoog in
Reviews

EA Sports FC 24 zet de weg omhoog in

Voetbal is weer leuk

Wie had gehoopt dat EA met EA Sports FC24 de wedstrijd volledig op zijn kop zet, moeten we gelijk teleurstellen. Dit is nog steeds Fifa zoals we dat kennen van de laatste jaren. Maar toeval of niet, uitgerekend voor deze jaargang weet EA met relatief kleine aanpassingen het vertrouwde spel een stuk leuker te maken.

Lees in dit artikel waarom de serie geen Fifa 24 niet bestaat.

EA lijkt na jaren geklungel met houterige animaties en harde overgangen éindelijk de sleutel tot succes te hebben gevonden. Voor FC24 heeft EA naar verluidt animaties vastgelegd aan de hand van échte voetbalwedstrijden op het hoogste niveau. Eerder dit jaar waren we nog sceptisch over die technologie; in een vroege versie van FC24 vlogen de onrealistische doelpunten ons nog altijd om de oren. Twee maanden later ervaren we een wereld van verschil.

Dribbelkoningen vs. Zuid-Amerikaanse grinta

Animaties en de kwaliteit van de gameplay zijn in een voetbalspel immers nauw verweven. Harkerige animaties laten het oneerlijk voelen als een keeper mistast, of een verdediger een domme overtreding maakt. En als het been van een aanvaller een onmogelijke houding aanneemt, verliest een mooie goal ook al zijn glans. Dit zijn zaken waar Fifa al jarenlang mee worstelde. In FC24 ogen de animaties over de hele linie oneindig veel beter.

Aanvallers lopen moeiteloos achterstevoren en zetten nét dat ene cruciale stapje extra om met het juiste been uit te kunnen halen. Of spelers nemen de bal subtiel aan op een dijbeen, om de bal zelfs in de kleinste ruimte onder controle te krijgen. Verdedigers daarentegen gaan bij een sliding veel logischer met hun voet richting de bal en kunnen daardoor soms met veel grinta kiezelhard en toch op de bal tackelen. Daar staat dan weer tegenover dat spelers na balverlies veel sneller herstellen en omschakelen.

Totaalvoetbal

Er zitten te veel kleine nuances in de bewegingen en gedragingen om op te noemen, maar het getrainde oog pikt ze er wel zo uit. Hoewel er nog steeds af en toe een bal merkwaardig door een standbeen rolt, hebben de animaties negentig procent van de tijd ook echt een positieve invloed op de kwaliteit van het spel.

Een voetbalwedstrijd voelt veel beter gebalanceerd dan voorheen. Met je snelste speler over de flanken rennen is ook nog steeds functioneel, maar dribbelen en kort overspelen rond de zestien werkt óók. Of de bal steeds maar terugleggen op je spelverdeler, in de hoop een keer een opening te vinden voor een splijtende dieptepass.

Een tactische omzetting tijdens een wedstrijd oogst daardoor meer effect. Ineens met vleugels gaan spelen of juist met een tweede spits, of zelfs de bal in de ploeg houden met een extra controleur is ineens allemaal mogelijk. Veel van dit soort mechanieken waren er altijd al, maar nu vormen de animaties niet langer een beperkende factor om jouw voetbalvisie op de mat te leggen. Het maakt FC24 mooier, diverser, en het belangrijkste van alles: leuker om te spelen.

Boem-koekoek-confetti

Daarmee is niet gezegd dat de stand op het scorebord ineens ook realistischer is. De doelpunteninflatie neemt misschien iets af, maar is nog altijd aanwezig. Vijf of meer goals in een wedstrijd is nog steeds heel normaal. Maar waar in het verleden de meerderheid van die doelpunten als oneerlijk aanvoelde, dikwijls omdat ze anatomisch daadwerkelijk onmogelijk waren, hebben ook hier de animaties weer een positief effect op de beleving. Een tegengoal is immers beter te verkroppen als alles eraan klopt, zelfs al is het de derde tegengoal in een wedstrijd.

Toch vergeet EA zichzelf te belonen door niet ook gelijk het gescripte momentum definitief uit het raam te gooien. Want los van of doelpunten nu geloofwaardiger ogen, zit er nog steeds af en toe een pot tussen waarin je domweg niet aan voetballen toekomt. Wedstrijden waarin bij de tegenstander alles net wél lukt, en bij jou net niet. Of waarbij de ballen er aan beide kanten om de haverklap invliegen. Het lijkt minder geworden, mede omdat je dus met tactische aanpassingen daadwerkelijk wat kan bewerkstelligen, maar het is nog steeds niet volledig uitgebannen in EA Sports FC24.

FUT-kermis en carrière-remix

Buiten die nieuwe animaties om voldoen de vernieuwingen in FC24 redelijk aan het verwachtingspatroon. In Ultimate Team zit bijvoorbeeld weer een nieuw type uitdaging, waarmee je dit keer je spelers kan laten evolueren tot betere versies van hun oorspronkelijke kaartje. Ook kun je nu vrouwen en mannen gemengd opstellen. Het slaat natuurlijk nergens op dat Sam Kerr (1,68 m, 66 kg) dan ineens op kan boksen tegen Virgil Van Dijk (1,93 m, 92 kg), maar FUT was natuurlijk al langer een kermis die nog maar weinig overeenkomsten met voetbal vertoonde. Behalve dan dat het geregeerd wordt door geld.

De carrièremodus bevat traditiegetrouw ook weinig nieuws onder de zon, al heeft EA bestaande functionaliteiten wel op een wat logischere manier ingezet. De minigames tussen de wedstrijden door hebben bijvoorbeeld een andere functie gekregen. Door deze succesvol te voltooien, verbeter je tijdelijk bepaalde vaardigheden van spelers, wat handig kan zijn als er een belangrijke wedstrijd aankomt. Scherpte en fitheid van spelers wordt dus niet meer door deze minigames beïnvloed, maar bepaal je door het instellen van trainingsschema’s.

Watch on YouTube

Wie echt de diepte in wil kan daardoor bijvoorbeeld een pinchhitter zo trainen dat ‘ie heel scherp is, wat dan ten koste gaat van zijn fitheid. Fitheid is dan weer minder belangrijk als hij toch alleen maar steeds de laatste tien minuten invalt. Het geschuif met dit soort functionaliteiten geven de carrièremodus net wat meer opties en diepgang, zonder dat er nou echt iets nieuws aan is toegevoegd.

Het is de rode draad van FC24: nergens is écht iets nieuws te ontdekken, maar EA remixt bestaande ingrediënten tot een beter resultaat. FC24 is daardoor allesbehalve revolutionair, maar onder de streep vooral een heel stuk leuker om te spelen.

EA Sports FC is vanaf 29 september verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Alleen op de huidige generatie consoles en pc zijn alle vernieuwingen te vinden, inclusief de nieuwe animaties. Voor deze recensie is de game gespeeld op Xbox Series X en S.

Goed
Conclusie

EA Sports FC24 is in alles behalve de naam ‘gewoon’ weer een nieuwe Fifa, maar dan wel een Fifa die we eindelijk weer met plezier spelen. De vloeiendere animaties zijn hierbij het ultieme smeermiddel waarmee het grootste pijnpunt van de afgelopen jaren eindelijk wordt aangepakt.

Plus- en minpunten
  • Animaties maken een reuzesprong
  • Meer speelstijlen mogelijk
  • Carrièremodus voelt als een logischer geheel
  • Momentum is nog steeds een ding
  • Doelpunteninflatie
  • FUT beweegt steeds verder van de realiteit

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!