Cyberpunk 2077: Phantom Liberty maakt de game op alle fronten af
Reviews

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty maakt de game op alle fronten af

Ja, het is nu een goed spel

Bij de oorspronkelijke versie van Cyberpunk 2077 was er een mooie stad, een interessante setting en een goede acteerprestatie van Keanu Reeves. Ook was er een bizarre hoeveelheid glitches en bleken veel spelsystemen niet of niet goed uitgewerkt. In veel opzichten deed de ‘levende stad’ Night City technisch gezien onder voor Liberty City in Grand Theft Auto 3. Anno 2023 is alles anders.

Een bug waar ik toentertijd zelf mee geconfronteerd werd, was dat als je de wet in Cyberpunk overtrad, de politie uit het niets verscheen en begon te schieten. Soms verscheen een van de agenten in een muur en schoot hij van daaruit zijn kogels af terwijl hij onkwetsbaar was voor mijn wapens.

CD Projekt Red heeft de agenten duidelijk teruggestuurd naar hun academie want de politie gedraagt zich nu zoals je in een open wereld verwacht: ze reageren op je gedrag en hoe bonter je het maakt, hoe hoger je ‘wanted rating’ en hoe feller de reactie is. Inderdaad: een systeem dat een spel in 2001 al in zich had.

Ik noem dit omdat het gedrag van de politie kenmerkend was voor de problemen: de game was gewoon niet af. Het was alsof de set designers een indrukwekkend decor had neergezet, de acteurs hadden hun kostuums en make-up maar onder die uiterlijke schoonheid ontbrak de diepgang die je van zo’n mooie wereld verwacht.

En dat had zomaar een onoplosbaar probleem kunnen zijn. Lange tijd leek het erop dat de ontwikkelaars wel in staat bleken om de technische problemen te repareren zonder dat het daadwerkelijke spel er heel veel beter op werd. Met Phantom Liberty bewijst CD Projekt Red dat die angst ongegrond was. Want de nieuwe inhoud en de 2.0-update tillen het spel eindelijk naar het niveau waar het in 2020 eigenlijk bij release al had moeten zijn. Cyberpunks gameplay sluit nu grotendeels aan bij de visuele flair en de ambitie van de makers.

Nee, het is nog steeds geen perfecte ervaring en er zijn nog steeds bugs. Bij een eerste wandeling door het nieuwe gebied Dog Town maakten verschillende computerpersonages nogal vreemde loopjes waarbij te ver van een kruk aan hun ‘ga zitten’ animatie waren begonnen. Op een zeker moment belandde er ook nog een voetganger in de motor van de auto. Maar vergeleken met die allereerste versie, waarin auto’s spontaan kilometers de lucht in vlogen, is dit een solide en stabiele ervaring.

Reset

Maar genoeg over het verleden. Het heden brengt ons een game waarin zoveel is veranderd dat wie een oude save pakt om in de nieuwe content te duiken de boodschap krijgt dat alle skills in de skilltree zijn gereset. Dat systeem is helemaal omgegooid. Waar het investeren van skillpoints voorheen vooral ‘passieve voordelen’ gaf (paar procent beter mikken, paar procent betere bescherming) leveren nieuwe punten ook echt nieuwe vaardigheden op. Dat betekent dat je meteen iets merkt van je keuzes, wat gewoon veel leuker is: je krijgt er immers meteen nieuw speelgoed bij waar je in de spelwereld mee aan de gang gaat. Dat is vooral te merken als je voor de vele hacker-opties kiest. Cyberware is nu daarom een stuk leuker met meer keuzes en meer effecten om op vijanden en de omgeving los te laten. Die verbeteringen in de skilltree zijn voor alle spelers beschikbaar, maar wie de uitbreiding koopt krijgt er een nieuwe skill tree bij. Deze speel je vrij als je Dog Town betreedt.

De uitbreiding biedt de mogelijkheid om een new game te beginnen waarbij je meteen op level 15 in de wereld staat om in de nieuwe content te duiken. Het is een verademing om Phantom Liberty op deze manier te starten, want CD Projekt heeft duidelijk een boel bijgeleerd over wat een Cyberpunk-game zou moeten zijn, en hoe je de speler in het verhaal meeneemt.

Weg is de verwarrende parade van personages die je in vaak ondoorgrondelijke straattaal snel ‘bijpraten’ over de situatie. In plaats daarvan begint het met een telefoontje van een mysterieuze hacker, Songbird genaamd, die jou vraagt om af te spreken buiten ‘Dog Town’, een deel van Night City dat afgezonderd is van de rest. Al snel wordt duidelijk wat er gaande is: de president van de New United States zit in een vliegtuig dat gaat neerstorten in Dog Town, en het is aan jou, V, om haar daar te redden. De opzet doet denken aan de klassieke John Carpenter-film Escape from New York, en Dog Town is net als het New York in die film een eigen eiland van anarchie.

Zoals gezegd brengt de korte intro je snel in Dog Town en zit je binnen enkele minuten vol in de actie. Dat betekent ook dat als je de main campaign niet (of lang geleden) hebt gespeeld, het even zoeken is naar hoe alles ook alweer werkt. Er is geen tutorial voor nieuwe spelers die de oude game willen overslaan. En eerlijk gezegd is het voor de beste ervaring ook aan te raden om niet blanco in Phantom Liberty te stappen. Ja, bij het laadscherm krijg je een korte samenvatting van het verhaal tot nu toe, maar eigenlijk is het zonde om dat begin van het spel te negeren, gezien alles wat je leert over de personages en de systemen. Wel is trouwens de rest van het spel (minus een flink aantal beginmissies) gewoon toegankelijk als je blanco met Phantom Liberty begint. Het is dan een beetje alsof je pas bij het tweede seizoen van een tv-serie instapt.

Seizoen twee

Dat ‘tweede seizoen’ heeft overigens wel een véél beter verteld verhaal dan het origineel. Phantom Liberty is een spionagethriller waarbij je als een soort Ethan Hunt uit Mission Impossible probeert te laveren tussen actiescènes en steeds moet kiezen wie je wel of niet kan vertrouwen. Vooral intrigerend is het nieuwe personage, de spion Solomon Reed (fantastisch gespeeld door Idris Elba). Keuzes in de game hebben enorm veel invloed op het verhaal en zorgen ervoor dat alles wat je doet betekenis heeft. Uiteindelijk heeft de uitbreiding twee eindes, en er is een extra einde toegevoegd aan het hoofdverhaal.

Er zijn twee redenen waarom het verhaal van Phantom Liberty zoveel beter werkt dan het origineel. De eerste is dat het je meer gelegenheid geeft om een rol te spelen. Er lijkt minder ingevuld voor jouw personage dan in het origineel, en omdat je constant met direct gevaar moet omgaan en de consequenties sneller zichtbaar zijn, voelt dat als een betere ervaring dan de soms abstracte en met straattaal doorspekte infodumps van het oorspronkelijk verhaal.

De tweede reden is dat er ontzettend veel vaart in zit, zonder dat je de draad kwijtraakt. Jouw motivatie om iets te doen is steeds volkomen duidelijk, ook al blijven de plannen van je tegenspelers vaak een mysterie tot hun grote twist zichtbaar is.

Auto

Niet alles speelt overigens even lekker. Phantom Liberty introduceert voertuiggevechten en dat is best een twijfelachtige ervaring. Of dat nu komt door de iets minder stabiele framerate op grote snelheid of omdat de besturing (nog steeds!) wat zwabberig is, het voelt tijdens deze mobiele gevechten nooit alsof je echt alles onder controle hebt. Dat maakt het niet onspeelbaar, maar ook niet superleuk.

Datzelfde geldt voor de manier waarop sluipen soms behoorlijk ongeloofwaardig werkt. Als je probeert ongezien ergens doorheen te sluipen en een vijand je ziet, krijg je onmiddellijk een waarschuwend geluid en is de vijand extra alert. Maar een alerte vijand heeft blijkbaar het geheugen van een poffertje, want vaak komen ze niet eens echt kijken naar waar ze je hebben gezien. Als je meerdere keren snel in en uit hun blikveld beweegt reageren ze even met een ‘was daar wat?’, om je dan weer volkomen te negeren.

Daar staat tegenover dat vuurgevechten beter zijn, dat hacken (veel) leuker is en dat het spel als geheel gewoon zonder enige discussie lekker wegspeelt. Dat is een hele grote verbetering.

Geluid

Er is veel geschreven over de graphics van Cyberpunk 2077; die zijn dankzij de artstyle nog steeds geweldig. Dog Town heeft veel persoonlijkheid en er is zo veel te ontdekken in de omgeving dat je het bijna kan spelen als een walking simulator om aan de hand van alle details en gesprekken van personages meer over de wereld te leren.

Maar vooral het sounddesign is (opnieuw) fenomenaal. Het is moeilijk te omschrijven, maar het geluid voelt kwalitatief hoogstaander dan je van een game gewend bent. Er zitten enorm veel details in de omgeving, maar ook de manier waarop de acteurs te horen zijn en de geweldige muziek-op-steroïden zorgen voor een uniek soundscape dat minstens zoveel doet voor het gevoel van ‘in de wereld zijn’ als de beelden.

Af

Wat vooral blijkt uit het spelen van de uitbreiding (en de oorspronkelijke game) in de huidige staat, is dat CD Projekt Red het wel kan. En dat Cyberpunk, de setting, wel degelijk de game oplevert waar de fans jaren op hoopten. Het lijkt erop dat Phantom Liberty wel meteen de laatste uitbreiding is voor Cyberpunk 2077, wat misschien ook wel toepasselijk is na alle werk en verbetering. Cyberpunk 2077 is nu in alle opzichten ‘af’.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty is nu beschikbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Fantastisch
Conclusie

Het nieuwe Dog Town is een genot om te verkennen en nieuwe personages en een fantastisch spionageverhaal nemen je met veel vaart op reis langs allerlei onverwachte wendingen. Meer nog dan in de oorspronkelijke game krijg je de gelegenheid om een rol te spelen met betekenisvolle keuzes. De nieuwe skill tree geeft je daarnaast met elke beslissing nieuwe vaardigheden, in plaats van saaie passieve upgrades. En hoewel stealth nog niet van wereldklasse is, is het geheel nu eindelijk groter dan de som van de delen. Cyberpunk 2077 is nu een fantastisch rollenspel dat zijn setting eindelijk eer aandoet.

Plus- en minpunten
  • De game is af
  • Politie intelligenter
  • Beter verhaal
  • Skill trees betekenisvoller
  • Stealth nog steeds zwak
  • Nog steeds kleine bugs en glitches

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt

Regisseur Naoki Hamaguchi denkt dat fans dat het belangrijkst vinden

Er wordt geen downloadbare content voor Final Fantasy 7 Rebirth uitgebracht, zodat de ontwikkelaar zo snel mogelijk het slotstuk van de remaketrilogie kan afmaken.

Dat liet Naoki Hamaguchi, de regisseur van Rebirth, weten in een interview met The Daily Star. Waar het eerste deel, Final Fantasy 7 Remake, wel extra content kreeg middels Intergrade, hoeven fans niet iets soortgelijk voor het vervolg te verwachten.

"We horen zeker de wensen van fans en de mensen die dat soort dingen willen", aldus Hamaguchi. "Ik begrijp het volkomen. Maar ik denk dat fans vooral het derde deel in de trilogie zo snel mogelijk willen zien verschijnen. Daarom gebruiken we onze ontwikkeltijd niet aan het maken van dlc. We zetten alles op alles om de derde game zo vlug mogelijk af te maken."

Hamaguchi liet daarnaast aan VG24/7 weten wat hij eventueel wil veranderen in het derde deel. Hij laat daarbij weten dat hij geen grote wijzigingen voorziet, maar dat hij wel heeft gehoord dat spelers vonden dat er veel minigames in Rebirth zaten. Wat Hamaguchi betreft was het aantal minigames echter wel in balans, maar denkt hij niet dat er in het derde deel evenveel minigames zullen zitten.

Hij concludeert: "Als we alleen maar hetzelfde doen in de derde game, dan is het niet echt meer nieuw of spannend. Ik wil een andere twist introduceren, dingen een beetje anders indelen, zodat het iets anders aanvoelt."

Eerder deze week gaf Square Enix aan dat het derde deel in de Final Fantasy 7 Remake-trilogie nu volledig in productie is. Ook werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoopt dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'
Nieuws

'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'

EA zou veel data verzamelen om tegenvallende resultaten te voorkomen

Er zouden meer speeltests worden gehouden voor de nieuwe, nog niet onthulde Battlefield in vergelijking met vorige delen.

Dat claimt Insider Gaming van bronnen te hebben vernomen. Volgens de website wil EA er zo voor zorgen dat de nieuwe Battlefield aan de verwachtingen van fans voldoet en dat voorgaande tegenvallende resultaten niet herhaald worden.

Speeltests met spelers buiten het bedrijf zouden veelvuldig worden gehouden, waardoor er meer data dan ooit is opgehaald. Het zou daarbij gaan om kleine en grootschalige tests. Dit zou onderdeel uitmaken van het doel om de speler op de eerste plek te zetten.

Afgelopen september onthulde franchisebaas Vince Zampella al de eerste details van de game. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af, lijkt de focus te liggen op multiplayerpotjes van 64 spelers en keren de Specialists uit Battlefield 2042 niet terug. Dice, EA Motive, Criterion Games en Ripple Effect werken op dit moment aan Battlefield.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error