Cyberpunk 2077 is slechts een hele goede openwereld-rpg
Reviews

Cyberpunk 2077 is slechts een hele goede openwereld-rpg

Het is moeilijk om niet eindeloos uit te weiden over de schitterende beelden die Cyberpunk 2077 je constant voorschotelt. Night City, de stad waar het overgrote deel van de game zich afspeelt, voelt doorleefd en echt. De architectuur, de horizon: het ziet eruit als een stad met een geschiedenis. Een stad waar gebouwen en straten zijn gebouwd op de resten van eerdere constructies, en waar wegen en steegjes organisch om bestaande structuren heen kronkelen. Maar Night City is ook als een stad in een droom: als je er bent lijkt hij echt, maar als je er bewust naar kijkt, valt op wat er allemaal niet klopt.

Dat lijkt een negatief begin van een recensie, maar het is goed om de verwachtingen voor Cyberpunk 2077 wat te temperen. Want hoeveel het spel ook goed doet (en dat is een boel), dit is zeker niet de perfecte openwereldgame. Het is zelfs niet de beste game in het cyberpunkgenre.

©GMRimport

Goed

Om te beginnen met wat het spel heel goed doet: de manier waarop het verhaal wordt voortgestuwd, of dat nu de in hoofdmissie is of in de vele, vele optionele zijmissies, is fantastisch. Gesprekken geven je organisch informatie, en je maakt tijdens die gesprekken keuzes die ook daadwerkelijk invloed hebben op latere gebeurtenissen en zelfs op het einde van de game. De keuze van je levenspad als de huurling V - corpo, straatschoffie of nomade - aan het begin van het spel bepaalt niet alleen hoe de game voor jou begint, maar geeft je ook dialoogopties die passen bij je achtergrond.

Het voltooien van een missie bestaat net zoals in de meeste moderne rpg’s uit diverse fases, waarin je allerlei keuzes moet maken. Veel missies bestaan uit ‘heists’: ingewikkelde infiltraties waarbij je sluipend, vechtend of hackend een doel bereikt. Hierbij bepaal je op elk moment zelf hoe je een probleem aanpakt. Het is bijvoorbeeld vaak mogelijk om missies te voltooien zonder een schot te lossen, wat niet alleen bloedstollend is, maar ook heel bevredigend: je gebruikt je gezonde verstand in plaats van je wapens. Wie echter gewoon de boel omver wil knallen kan dat uiteraard ook doen.

©GMRimport

Het hacken, tenslotte, is vooral een handig hulpmiddel dat een interessant puzzel-element toevoegt aan confrontaties met vijanden. Het hacken zelf is niet erg uitdagend: het is in feite niet meer dan een soort doolhof dat je op moet lossen door letter-cijfercombinaties te selecteren voor de tijd om is. Eenmaal iets (of iemand) gehackt, openen er anderzijds nieuwe deuren om een situatie het hoofd te bieden.

Zo leek een gigantische, zwaarbewapende cyborg ergens vroeg in het spel haast onmogelijk om te verslaan. Maar door hem vóór het gevecht te hacken was er opeens de optie om hem ofwel te verblinden, wat zijn gigantische armkanon een stuk minder effectief maakt, ofwel door een kortsluiting de helft van zijn levensmeter weg te slaan. Als het eenmaal klikt, ontdek je dat de omgeving vaak allerlei mogelijkheden biedt om iets te bereiken. En dat is geweldig.

©GMRimport

Vergevingsgezind

Zowel gevechten als het sluipen zijn overigens niet zonder problemen. Nou ja, ‘problemen’ is misschien wat zwaar geformuleerd, maar Cyberpunk 2077 is op dat vlak behoorlijk vergevingsgezind. Wanneer een vijand V spot, heb je namelijk een paar seconden om je weer uit zijn blikveld te bewegen. Wat opmerkelijk is, aangezien het overgrote deel van de tegenstanders over cybernetisch verbeterde ogen beschikken. Voor wie eenmaal doorheeft dat de game het niet zo nauw neemt met het spotten van vijanden is sluipen daarom opeens een stuk minder spannend.

Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte voor vuurgevechten. Je kan zelfs in het begin van het spel heel wat schade berokkenen en het is lang niet altijd nodig om tactisch van dekking naar dekking te bewegen om een gevecht te winnen. Sterker nog: als een vijand zich achter een pilaar verstopt, is het een stuk effectiever om erop af te rennen en een paar keer met een jachtgeweer in zijn gezicht te schieten. Die paar kogels die hij dan op jou afvuurt, neem je op de koop toe.

Die tactiek werkt gelukkig niet altijd, en als er veel vijanden in de omgeving zijn is het wel degelijk mogelijk om snel ‘flatline’ te gaan, Cyberpunk 2077’s versie van een game over-scherm. Wat dan meteen ook een andere kleine ergernis oproept: checkpoints zijn lang niet altijd logisch. Bij een bepaalde missie slaat het spel bijvoorbeeld vóór een lange dialoogscène op, die gevolgd wordt door een pittig vuurgevecht. Het is dus niet mogelijk om handmatig het spel op te slaan tijdens een gevecht of een dialoog. Dezelfde scène met interactieve opties meerdere keren moeten doorlopen doet daarom af aan emotionele impact ervan.

©GMRimport

Johnny

Tijdens het overgrote deel van het spel overheerst gelukkig een gevoel van spanning en plezier. Vooral als de eerste akte erop zit en je kennis maakt met Johnny Silverhand, de virtuele rockster die door omstandigheden opeens in jouw brein is geïmplanteerd. Johnny fungeert als jouw side-kick op dezelfde manier als The Joker dat was in Batman: Arkham Knight. Hij verschijnt om commentaar te leveren op jou en de situatie en gedraagt zich meestal als een amusante klootzak.

Het is ook dankzij Johnny dat Cyberpunk 2077 zichzelf verheft tot een game die daadwerkelijk in het cyberpunkgenre thuishoort. Want om ‘echt’ cyberpunk te zijn, is het niet genoeg om een technologische stad neer te zetten met implantaten en virtual reality. De grote kracht van het genre is dat dit dystopische toekomstbeeld interessante vragen stelt over wat het betekent om een mens te zijn, en over leven en dood. En dan vooral door vervreemdende elementen toe te voegen. Het personage Johnny, briljant gespeeld door Keanu Reeves, is de belichaming van die eigenschappen. Vanaf het moment dat Johnny in ‘jouw’ hoofd zit, verandert Cyberpunk 2077 van ‘een spel met cyberpunkversiering’ naar iets met een sterke eigen identiteit.

Vanaf het moment dat Johnny in ‘jouw’ hoofd zit, verandert Cyberpunk 2077 van ‘een spel met cyberpunkversiering’ naar iets met een sterke eigen identiteit.

-

Upgrade

Het is dankzij dit hoofdverhaal (bewuste woordgrap) dat het niet zoveel uitmaakt dat het overgrote deel van de - zo niet alle - spelsystemen bekend voorkomen. Cyberpunk 2077 is in feite een standaard rollenspel met statistieken, levels, opwaardeerpunten voor je vaardigheden en een questlog vol missies die je gaandeweg verzamelt.

Missies zijn geclassificeerd op ‘gevaarlijkheidsniveau’, wat in feite weergeeft of je level hoog genoeg is om ze te overleven. Er zijn extreem veel van dit soort zijmissies te vinden. Natuurlijk zijn er heel wat triviale bezigheden, zoals het uitschakelen van misdadigers voor hun premie of het verzamelen van objecten, maar een groot aantal van de ‘echte’ zijmissies is net zo uitgebreid en vol verrassingen als het hoofdverhaal. Wat dat betreft zien we hier ook weer de filosofie van de studio die ons The Witcher 3 bracht: zijmissies zijn eigenlijk dé reden om te spelen. Het hoofdverhaal zelf is verder niet heel lang. Het is mogelijk om het in twintig uur te voltooien door het overgrote deel van de zijpaden te negeren. Wat zonde is, omdat ‘het echte spel’ voor een groot deel zit in het leren kennen van de immense spelwereld.

Hoewel er een zekere routine sluipt in het aanpakken van missies (sluip, vecht, hack je een weg door een locatie) is de game gelukkig niet voorspelbaar. Behalve het feit dat latere upgrades je speelstijl wezenlijk veranderen, zijn er ook allerlei uitstapjes die de boel flink opfrissen. Uitstapjes zoals een onderwatermissie en diverse ‘brain dances’, waarbij je in een herinnering stapt en een soort mini-avonturenspel speelt om aanwijzingen te verzamelen, zorgen voor voldoende onvoorspelbaarheid. De meeste missies hebben ook bepaalde verrassingen, waarbij je opeens een voor die missie unieke puzzel op moet lossen.

©GMRimport

Glitch

Cyberpunk 2077 is helaas niet helemaal af. De game crashte bij ons niet, maar zit vol bugs. Personages gaan zitten op stoelen die er niet zijn. Vijanden knipperen aan en uit. Personages hebben voorwerpen in hun hand die opeens weg zijn. Voetgangers lopen rond in rare poses. Het zijn geen spelbrekende problemen, maar vallen gewoon ontzettend op. Juist in een spelwereld waarin alles er zo mooi uitziet zijn dit soort schoonheidsfoutjes ontzettend storend. Ze halen je uit het verhaal en doen je beseffen dat deze game waarschijnlijk nog wel een maandje langer in ontwikkeling had mogen zijn.

Een day one patch zou veel moeten herstellen, en gezien de uitgebreide ondersteuning voor The Witcher 3 is het niet onredelijk om te verwachten dat Cyberpunk 2077 over een paar maanden nagenoeg bugvrij is. Wat het gevoel geeft dat het misschien een beetje zonde is om het spel nu te spelen. Maar ja, de hype en zo. Dit is zo’n game waar veel mensen naar uitkijken en er dus zo snel mogelijk in willen stappen.

Hype is een slechte raadgever. Als je acht jaar lang uitkijkt naar een spel, krijgt dat spel een mythische status waar het nooit aan kan voldoen. Dat betekent niet dat het dan ook slecht is. Cyberpunk 2077 is een hele goede rpg in een geweldige wereld. Het is alleen niet meer dan dat.

Cyberpunk 2077 verschijnt op 10 december voor PlayStation 4, Xbox One, Stadia en pc. Voor deze review is de game getest op pc.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!