Vampire Survivors zuigt al je tijd op
Reviews

Vampire Survivors zuigt al je tijd op

Vampire Survivors is een fenomeen, en niet alleen omdat het de killer-app voor Valves Steamdeck is. Nee, Vampire Survivors heeft een heel nieuw genre gepopulariseerd. Een officiële naam voor dit slag game is er nog niet, maar tot die tijd dekken de anti-bullet hell, de walk & gun of simpelweg een Vampire Survivor-like de lading.

Hoe ziet dat genre er dan precies uit? In Vampire Survivors neem je het als held op tegen hordes bloeddorstige monsters. Denk aan zombies, vliegende schedels, heksen, mummies en vleesetende planten, die iedere minuut van het spel in drommen op de held af komen schuifelen. Dat dit spel geïnspireerd is door Castlevania mag overigens geen geheim heten. De sprites in de vroege versies van het spel waren regelrecht gejat, maar inmiddels zijn ze zo aangepast dat er alleen nog maar een duidelijke overeenkomst is.

Vampire Survivors serveert zijn gameplay met een vleugje humor. Personages zijn stuk voor stuk voorzien van een Italiaanse woordgrappen als naam en sommige levels zijn ronduit bizar. Neem bijvoorbeeld de melkfabriek of de door skeletten bewoonde ‘bone zone’, compleet met een bijna onverslaanbare bal gemaakt van botten. De grootste grap zit hem overigens in de titel. Ondanks de naam Vampire Survivors is er in de cast van monsters geen vampier te vinden. En dat overleven is ook niet per se heel spannend: als speler hoef je alleen maar te bepalen waar je personage heenloopt, aanvallen gebeurt volledig automatisch. 

©GMRimport

Echt niet saai 

Dat klinkt misschien oersaai, maar Vampire Survivors weet deze bijna passieve gameplay tot een kunst te verheffen. Ieder afgeslacht monster laat een edelsteen achter en hiermee kun je om de zoveel tijd nieuwe wapens vrijspelen of bestaande wapens sterker maken. Een paar upgrades later en de slagen van je zweep elkaar veel sneller op, de dodelijke plas van je heilige water is flink gegroeid en de magische bliksem slaat drie keer in. Passieve upgrades zorgen ondertussen voor een groter bereik, langer durende aanvallen en hogere wandelsnelheid. Welke upgrades er beschikbaar zijn, is iedere run net weer even anders.

Het is in Vampire Survivors vooral de kunst om uit de greep van de hordes monsters te blijven. Zij worden met de minuut gevaarlijker en komen in steeds groteren getale, waardoor het speelveld langzaam maar zeker verandert in een bewegend doolhof. De vleermuizen aan het begin van het eerste level zijn nog makkelijk te verslaan, maar als de weerwolven eenmaal in beeld kruipen, wordt een veilige weg vinden steeds moeilijker.

Welke upgrades je kiest heeft ook effect op het spelverloop. De messenregen is uitstekend om een rechte weg te banen door een groep monsters, terwijl de knoflook met zijn penetrante geur dan weer alles uit de buurt houdt in een cirkel om je heen. De juiste combinaties van wapens en passieve upgrades vormen extra sterke evoluties, zoals een tornado van beschermende bijbels of een reeks vuurballen die door vijanden heen blaast. 

©GMRimport

Niet alles ligt even voor de hand in Vampire Survivors. Het is een game die zich daarom prima leent om gespeeld te worden met een wiki op een tweede scherm en een podcast op de achtergrond, want bij vlagen voelt het spel wat langdradig. Helemaal tegen het einde van een goede run is de hoeveelheid effecten en allesvernietigende aanvallen zo groot dat je best achterover kunt leunen om te genieten van de chaos. Opperste concentratie is dan allang niet meer nodig. 

Zalige chaos 

Want als je maar lang genoeg in leven blijft, groei je vanzelf uit tot een waar massavernietigingswapen. Met een uiterst bevredigend geratel van geluidseffecten wordt het scherm continu volgespoten met projectielen die zelfs de sterkste monsters wegvagen. Dit gaat door tot de magische grens van dertig minuten bereikt wordt. Dan verschijnt magere hein en is het Game Over.

Maar eigenlijk begint Vampire Survivors hier pas. Met gevonden en verdiend geld kun je bestaande upgrades verbeteren en nieuwe personages vrijspelen. Bovendien bevat ieder level geheimen die – zonder al te veel te verklappen – grote impact hebben op de rest van het spel. Bonuslevels en extra snelle of gevaarlijke speelstanden voor bestaande levels zorgen ervoor dat het nog moeilijker wordt om te stoppen met spelen. Ondanks de best simpele opzet wil Vampire Survivors maar niet gaan vervelen. 

Vampire Survivors is beschikbaar op pc en vanaf 10 november ook op Xbox (Game Pass). 

Watch on YouTube
Fantastisch
Conclusie

Vampire Survivors kan zich ondanks de uitzonderlijk simpele gameplay prima meten met de grootste titels op de releaselijst van 2022. De bijzondere combinatie van bullet hell, roguelike en Castlevania moet je simpelweg gespeeld hebben. Maar wees gewaarschuwd: er is geen weg meer terug.

Plus- en minpunten
  • Verdacht simpele maar zalige gameplay, waanzinnige schermvullende actie, altijd een nieuwe unlock
  • Soms wel heel erg obscuur, bij vlagen wat langdradig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows' Naoe is snelste Assassin in reeks tot nu toe
Nieuws

Assassin's Creed Shadows' Naoe is snelste Assassin in reeks tot nu toe

Game komt op 14 februari 2025 uit op pc, PS5 en Xbox Series

Naoe, een van de twee speelbare personages in het aankomende Assassin's Creed Shadows, is volgens Ubisoft de snelste Assassin die het bedrijf tot nu toe heeft ontwikkeld.

Dat meldde regisseur Jonathan Dumont in een interview door Entertainment Weekly. "Naoe is de snelste Assassin die we ooit hebben gemaakt. Ze rent supersnel en heeft veel gadgets zodat ze verborgen kan blijven en niet vaak hoeft te vechten. We wilden spelers die het stealthaspect van de reeks leuk vinden tegemoet komen." Naoe kan zelfs een versie van de beroemde 'Naruto-sprint' doen. Ze leunt daarbij naar voren, met haar armen naar achteren, terwijl ze hard vooruit sprint.

Volgens Dumont draait Naoe's verhaal in de game om zelfontdekking en het verbeteren van haarzelf en de mensen die dicht bij haar staan. Ze wordt door haar vader van de problemen in het Japan van die tijd beschermd, maar wel door hem getraind. Uiteindelijk zal ze echter er op uit moeten trekken. "Ze begint op zoek naar wraak in een poging een belofte die ze aan haar familie heeft gedaan na te komen. Ze ontdekt echter een wereld die haar nodig heeft, en ze begint dan ook waarde te hechten aan de gemeenschapswaarden die ze van haar vader heeft geleerd. Kan ze de wereld verbeteren?" Dumont meldt daarbij dat haar vader de Hidden Blade aan haar geeft.

Waar de Japanse shinobi Naoe dus vooral bedoeld is voor stealthgameplay, zal het andere speelbare personage, de samoerai Yasuke, meer draaien om brute kracht. In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. De game komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Overigens werd onlangs gemeld dat de game qua lengte vergelijkbaar wordt met Assassin's Creed Odyssey, Origins en Valhalla.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls Online ontvangt geen grote jaarlijkse uitbreidingen meer
Nieuws

The Elder Scrolls Online ontvangt geen grote jaarlijkse uitbreidingen meer

In plaats daarvan wordt er overgeschakeld op een seizoensgebonden model

ZeniMax Online Studios stopt met het jaarlijks uitbrengen van grote nieuwe hoofdstukken voor de mmo The Elder Scrolls Online.

Het bedrijf geeft sinds 2017 elke juni een grote nieuwe uitbreiding uit voor de game. In 2017 was het nieuwe hoofdstuk gebaseerd op Morrowind. Daarna volgden de uitbreidingen Elsweyr, Greymoor, Blackwood, High Isle, Necrom en dit jaar tot slot Gold Road.

De ontwikkelaar stopt vanaf nu met het uitbrengen van grote nieuwe hoofdstukken elk jaar en zal in plaats daarvan een seizoensgebonden model invoeren. Dit zorgt er voor dat nieuwe content verspreid over het jaar wordt toegevoegd aan de mmo. Ook haalt dit de druk van de ketel voor ontwikkelaars die voorheen naar juni toe moesten werken.

In een blogpost belooft de ontwikkelaar dat spelers nog genoeg nieuwe verhalende content kunnen verwachten. "Chapters verdwijnen echter, en in plaats daarvan richten we ons op nieuwe soorten content en een nieuwe filosofie." Vanaf 2025 kunnen spelers elke drie of zes maanden nieuwe seizoenen verwachten met daarin nieuwe verhalende content, evenementen, winkelitems, kerkers en meer. "Spelers hoeven dus geen grote jaarlijkse update meer te verwachten. In plaats daarvan kunnen ze rekenen op hapklare content drops om de paar maanden."

Tot slot wordt gemeld dat er in 2025 nieuwe verhalende content in bestaande gebieden zal volgen. Daarbij moet er meer licht geworpen worden op populaire facties zoals The Dark Brotherhood en de Thieves Guild. Ook staan er aanpassingen aan de user interface, graphics en animaties op stapel. The Elder Scrolls Online is op pc, PlayStation- en Xbox-consoles speelbaar.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!