Vampire Survivors zuigt al je tijd op
Reviews

Vampire Survivors zuigt al je tijd op

Vampire Survivors is een fenomeen, en niet alleen omdat het de killer-app voor Valves Steamdeck is. Nee, Vampire Survivors heeft een heel nieuw genre gepopulariseerd. Een officiële naam voor dit slag game is er nog niet, maar tot die tijd dekken de anti-bullet hell, de walk & gun of simpelweg een Vampire Survivor-like de lading.

Hoe ziet dat genre er dan precies uit? In Vampire Survivors neem je het als held op tegen hordes bloeddorstige monsters. Denk aan zombies, vliegende schedels, heksen, mummies en vleesetende planten, die iedere minuut van het spel in drommen op de held af komen schuifelen. Dat dit spel geïnspireerd is door Castlevania mag overigens geen geheim heten. De sprites in de vroege versies van het spel waren regelrecht gejat, maar inmiddels zijn ze zo aangepast dat er alleen nog maar een duidelijke overeenkomst is.

Vampire Survivors serveert zijn gameplay met een vleugje humor. Personages zijn stuk voor stuk voorzien van een Italiaanse woordgrappen als naam en sommige levels zijn ronduit bizar. Neem bijvoorbeeld de melkfabriek of de door skeletten bewoonde ‘bone zone’, compleet met een bijna onverslaanbare bal gemaakt van botten. De grootste grap zit hem overigens in de titel. Ondanks de naam Vampire Survivors is er in de cast van monsters geen vampier te vinden. En dat overleven is ook niet per se heel spannend: als speler hoef je alleen maar te bepalen waar je personage heenloopt, aanvallen gebeurt volledig automatisch. 

©GMRimport

Echt niet saai 

Dat klinkt misschien oersaai, maar Vampire Survivors weet deze bijna passieve gameplay tot een kunst te verheffen. Ieder afgeslacht monster laat een edelsteen achter en hiermee kun je om de zoveel tijd nieuwe wapens vrijspelen of bestaande wapens sterker maken. Een paar upgrades later en de slagen van je zweep elkaar veel sneller op, de dodelijke plas van je heilige water is flink gegroeid en de magische bliksem slaat drie keer in. Passieve upgrades zorgen ondertussen voor een groter bereik, langer durende aanvallen en hogere wandelsnelheid. Welke upgrades er beschikbaar zijn, is iedere run net weer even anders.

Het is in Vampire Survivors vooral de kunst om uit de greep van de hordes monsters te blijven. Zij worden met de minuut gevaarlijker en komen in steeds groteren getale, waardoor het speelveld langzaam maar zeker verandert in een bewegend doolhof. De vleermuizen aan het begin van het eerste level zijn nog makkelijk te verslaan, maar als de weerwolven eenmaal in beeld kruipen, wordt een veilige weg vinden steeds moeilijker.

Welke upgrades je kiest heeft ook effect op het spelverloop. De messenregen is uitstekend om een rechte weg te banen door een groep monsters, terwijl de knoflook met zijn penetrante geur dan weer alles uit de buurt houdt in een cirkel om je heen. De juiste combinaties van wapens en passieve upgrades vormen extra sterke evoluties, zoals een tornado van beschermende bijbels of een reeks vuurballen die door vijanden heen blaast. 

©GMRimport

Niet alles ligt even voor de hand in Vampire Survivors. Het is een game die zich daarom prima leent om gespeeld te worden met een wiki op een tweede scherm en een podcast op de achtergrond, want bij vlagen voelt het spel wat langdradig. Helemaal tegen het einde van een goede run is de hoeveelheid effecten en allesvernietigende aanvallen zo groot dat je best achterover kunt leunen om te genieten van de chaos. Opperste concentratie is dan allang niet meer nodig. 

Zalige chaos 

Want als je maar lang genoeg in leven blijft, groei je vanzelf uit tot een waar massavernietigingswapen. Met een uiterst bevredigend geratel van geluidseffecten wordt het scherm continu volgespoten met projectielen die zelfs de sterkste monsters wegvagen. Dit gaat door tot de magische grens van dertig minuten bereikt wordt. Dan verschijnt magere hein en is het Game Over.

Maar eigenlijk begint Vampire Survivors hier pas. Met gevonden en verdiend geld kun je bestaande upgrades verbeteren en nieuwe personages vrijspelen. Bovendien bevat ieder level geheimen die – zonder al te veel te verklappen – grote impact hebben op de rest van het spel. Bonuslevels en extra snelle of gevaarlijke speelstanden voor bestaande levels zorgen ervoor dat het nog moeilijker wordt om te stoppen met spelen. Ondanks de best simpele opzet wil Vampire Survivors maar niet gaan vervelen. 

Vampire Survivors is beschikbaar op pc en vanaf 10 november ook op Xbox (Game Pass). 

Watch on YouTube
Fantastisch
Conclusie

Vampire Survivors kan zich ondanks de uitzonderlijk simpele gameplay prima meten met de grootste titels op de releaselijst van 2022. De bijzondere combinatie van bullet hell, roguelike en Castlevania moet je simpelweg gespeeld hebben. Maar wees gewaarschuwd: er is geen weg meer terug.

Plus- en minpunten
  • Verdacht simpele maar zalige gameplay, waanzinnige schermvullende actie, altijd een nieuwe unlock
  • Soms wel heel erg obscuur, bij vlagen wat langdradig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!