The King of Fighters 15 verbrijzelt verwachtingen niet
Reviews

The King of Fighters 15 verbrijzelt verwachtingen niet

Waar vechtklassieker Street Fighter binnenkort aan het zesde deel toe is, doet tegenhanger The King of Fighters inmiddels voor de vijftiende keer een poging hun rivaal van de troon te stoten. De titel impliceert dat het resultaat van die poging een uitgemaakte zaak is, maar in werkelijkheid liggen de zaken toch iets genuanceerder.

Aan de release van The King of Fighters 15 is een lange marketingcampagne vol personagetrailers voorafgegaan, die steevast werden afgesloten met de slogan 'shatter all expectations'. Voor een serie die al sinds 1994 aan de weg timmert en een vastgeroeste formule kent, is dat een spannend vooruitzicht. Kan het spel die verwachting echter ook waarmaken? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: The King of Fighters 15 doet precies wat we ervan hadden verwacht..

©GMRimport

Vorstelijke gevechten

Het nieuwste deel van The King of Fighters is wat betreft gameplay vergelijkbaar met al zijn voorgangers, en daarmee eigenlijk ook met de Street Fighter-serie. Het belangrijkste verschil is de focus op drie-tegen-drie gevechten, waarbij een potje pas voorbij is wanneer een van de twee teams volledig is uitgeschakeld. Elke keer als een van de personages knock-out wordt geslagen, wordt de levensbalk van het overwinnende personage een klein beetje aangevuld en neemt deze het direct tegen de volgende tegenstander op. Door deze dynamiek is het vaak mogelijk toch nog terug te komen, ook al lijk je er niet al te best voor te staan. Tegelijkertijd vereist deze opzet ook dat je minimaal drie personages beheerst, wat de leercurve flink opschroeft.

Om een personage goed onder de knie te krijgen moet je je vanzelfsprekend bekend maken met diens speelstijl, alle speciale aanvallen en de verschillende combomogelijkheden. Vooral de timing daarvan is vaak behoorlijk strak en vergt veel oefening. Ook is er voor alle personages de mogelijkheid om in de zogeheten MAX-modus te geraken, waarbij nog ingewikkeldere combinatieaanvallen vrijkomen. Aan strategische diepgang is bij The King of Fighters geen gebrek – aan een verwelkomend instapniveau des te meer. De game kent een tutorial waarbij de basis heel summier wordt uitgelegd en een reeks oefencombo’s die voor echte beginners al snel te hoog gegrepen zijn. Als beginnende speler word je dus eigenlijk meteen in het diepe gegooid en raak je al snel verstrikt in een wirwar van verschillende gevechtstechnieken. Wat dat betreft is het duidelijk dat The King of Fighters 15 zich voornamelijk richt op de trouwe schare fans.

©GMRimport

Een royale selectie

Diezelfde fans kunnen hun lol op met het grote aantal voornamelijk bekende gezichten dat uit de kast is getrokken. Zowat elk personage behoort tot de gevierde favorieten, een enkele verplichte nieuweling daargelaten. Personages als Terry Bogard, Kyo, Iori en Mai zijn zoals altijd van de partij. Zelfs Shermie, Yashiro en Chris – volgens de officiële verhaallijn alle drie overleden – zijn door hun grote populariteit na een decennium van afwezigheid teruggekeerd. Bij een vechtspel geeft eigenlijk niemand iets om dergelijke continuïteit, dus een groot probleem is dat niet. Traditiegetrouw is er ook een volstrekt belachelijke eindbaas die frustrerend moeilijk is, zonder terughoudendheid je knoppeninvoer afleest en alle regels van het spel breekt. Voor de duidelijkheid: dat mag je zien als een pluspunt.

Wat betreft het ontwerp van de personages had The King of Fighters altijd een streepje voor op de voornaamste concurrentie. De vechters waren net even stoerder, stijlvoller en uitzonderlijker. Ook nu moet de serie het hebben van de kracht van die ijzersterke klassieke ontwerpen, maar wat betreft nieuwe personages lijkt de koek toch wel een beetje op te zijn. De nieuwe personages die speciaal voor dit deel zijn ontworpen zijn bij lange na niet zo sterk en bij vlagen zelfs té uitzonderlijk. Ook hun vechtstijlen steken schril af bij die van de oudgedienden en missen aan impact.

©GMRimport

Daarnaast missen er ook enkele opvallende personages, zoals de eeuwig aanwezige taekwondoka Kim Kaphwan. Het is waarschijnlijk een bewuste keuze, want al voor de release was bekend dat er al meerdere dlc-personages klaar staan. De reeds aangekondigde teams bevatten dan ook alleen maar bekende en enorm geliefde personages, dus de beweegredenen hierachter zijn duidelijk.

De verbindende factor

The King of Fighters 15 slaagt met vlag en wimpel in het bieden van een stabiele en prettige online ervaring. Dat is ook wel nodig, want buiten een simplistische verhaalmodus als verplicht nummer zijn er verder geen singleplayeropties. Als competitieve vechtliefhebber ben je tegenwoordig sowieso al snel op de onlinemogelijkheden aangewezen, en de The King of Fighters-reeks stond op dit gebied niet bekend om kwaliteit. Gelukkig is dat met het huidige deel verleden tijd. SNK heeft de wens van veel spelers ter harte genomen en hun spel voorzien van rollback netcode, waardoor zelfs verbindingen tussen spelers op grote afstand nog speelbaar zijn. Wanneer er door gebrekkige verbindingskwaliteit tóch haperingen optreden, zijn deze van korte duur en eigenlijk nooit echt storend voor het verloop van een gevecht.

Als je door de fikse leercurve liever eerst wat oefent voordat je je aan het competitieve deel waagt, kan dat dit keer ook via een Online Training Room. In deze modus kunnen twee spelers samen oefenen door bijvoorbeeld specifieke situaties te simuleren of gewoon bruikbare combinaties uit te testen zonder dat daar een tijdslimiet op zit. Het is eigenlijk een heel simpele toevoeging die desalniettemin vaak ontbreekt in vechtspellen, terwijl we die juist graag vaker zouden zien. Door de Online Training, de beperkte wachttijden tussen het vinden van nieuwe tegenstand en de zeer efficiënte netcode biedt The King of Fighters 15 absoluut een prettige online ervaring.

©GMRimport

Prince of Fighters

In de kern is The King of Fighters 15 dan ook een prima en vertrouwd vechtspel dat goed weet waar de kracht van de serie ligt, maar daarmee nauwelijks een stap vooruit zet. Het spektakel is net iets te flets met vooral lusteloze animaties en effecten en de gameplay voelt al vijftien jaar lang onveranderd. Met alle concurrentie binnen het genre dreigt The King of Fighters dan ook ondergesneeuwd te raken door spellen die toegankelijker zijn of gewoon visueel indrukwekkender. Als groot liefhebber van het genre en de franchise had ondergetekende graag gezien dat The King of Fighters 15 die veelbelovende leuze uit de marketingcampagne waar had gemaakt en onze verwachtingen omver had geblazen. In plaats daarvan speelt dit deel het veel te veilig. Het eindresultaat is een zeer verdienstelijke vechtgame voor tussendoor, maar niet een die de koningstitel mag dragen.

The King of Fighters 15 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Goed
Conclusie

The King of Fighters 15 is met zijn vertrouwde, diepgaande gameplay en herkenbare personages een vanzelfsprekend succes voor fans van de franchise. Wat betreft toegankelijkheid en presentatie is dit nieuwe deel echter niet overtuigend genoeg om boven de concurrentie uit te steken. Het spel zal dan ook niet veel nieuwe zieltjes winnen.

Plus- en minpunten
  • Solide vechtsysteem, ruime keuze aan vertrouwde personages, uitstekende online ervaring
  • Erg weinig spelmodi, hoge leercurve voor beginners, gebrek aan noemenswaardige vernieuwing

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!