The Amiga A500 Mini
Reviews

The Amiga A500 Mini

Voor een ieder die zijn of haar tienertijd in de eind jaren ’80 en begin jaren ’90 beleefde, klinken de namen Commodore en Amiga vaak bekend in de oren. Voor de rest misschien een heel stuk minder. Dus wat is nou die The Amiga 500 Mini, de zoveelste retro-console of net wat meer?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

De Amiga 500 (voorafgegaan door de veel duurdere en meer voor de zakelijke markt bedoelde Amiga 1000) was bedoeld als dé moderne opvolger van de Commodore 64 homecomputer. Laatstgenoemde was bijna niet weg te denken uit het computerlandschap van de jaren ’80 (en naar uiteindelijk zou blijken ook ’90). Hoewel Commodore probeerde opvolgers in de markt te zetten, (Commodore 128, Plus/4) lukte dat niet echt. 

De Amiga was voor die dagen revolutionair. Het op een Motorola 68000 CPU gebaseerde apparaat beschikte over een grafisch besturingssysteem met muisbediening en multitasking. Feitelijk alle elementen die je in een moderne pc nog altijd tegenkomt. Waarbij je je moet bedenken dat de pc uit die dagen een vooral saaie beige doos was zonder erg interessante grafische mogelijkheden, om het over geluid maar helemaal niet te hebben.

Veel ingezet voor creatief gebruik

De Amiga 1000 verscheen in 1985. Duur, maar z’n tijd zeer ver vooruit. Ineens was fotobewerking mogelijk, bijvoorbeeld. Of het maken van muziek op een manier die voorheen alleen met dure studio-apparatuur mogelijk was. De vroege instappers waren vaak in de meer creatieve hoek te vinden. Zo zijn de computergraphics uit de tv-serie Babylon gemaakt op een Amiga. 

Bij lokale en regionale omroepen werd de Amiga ook veel gebruikt, als titel-, banner en logo-generator en natuurlijk ook voor de ‘tv-krant’ die draaide als er geen live-uitzendingen gaande waren. Pas met de komst van de Amiga 500, een goedkopere versie met nagenoeg dezelfde mogelijkheden, brak de Amiga echt door. De Amiga 1200 bevatte namelijk een nieuwe grafische chip – AGA geheten - met nóg meer mogelijkheden.

©GMRimport

Vooral een gameconsole

We noemen deze drie modellen (1000, 500 en 1200) niet voor niks, want de gloednieuwe The Amiga 500 heeft ook geen moeite met software die gebruik maakt van die AGA-chip. 

De ‘mini’ ziet er uit als een verkleind model van de oorspronkelijke Amiga 500. Een functioneel toetsenbord ontbreekt, maar da’s geen echt probleem. Meegeleverd worden namelijk een prettig werkende optische muis, gemodelleerd naar ‘t oorspronkelijk met de computer meegeleverde exemplaar (maar dan zonder verstoffend balletje dus). En een game controller.

Want hoewel de Amiga zeker ook zeer geschikt was voor zakelijk gebruik, werd de machine helaas door het opkomende Wintel uit de markt gedrukt voor die toepassing. Multimedia, games en demo’s, dat is waar de Amiga’s bij het grote publiek vooral bekend door werden. De The Amiga 500 is dan ook vooral bedoeld als gameconsole. 

Op moment van schrijven verkeert de firmware nog in z’n eerste basisversie. Daarmee krijg je de beschikking over een serie games, waaronder klinkende namen als Worms, Zool, Another World, California Games, Pinball Dreams, Stunt Car Racer en anderen. Selecteren met de gamepad en spelen maar.

©GMRimport

Kies indien mogelijk voor 50 Hz

Intern wordt in de The Amiga 500 een emulator gebruikt, die draait op een single board-computer. Om precies te zijn is de gebruikte SoC dezelfde als die je ook op de Raspberry 3+ aantreft, maar dan waarschijnlijk op een net iets hogere kloksnelheid. Voldoende snel in ieder geval om met een strak getuned emulator de meeste games en demo’s moeiteloos te draaien.

Je kunt uit 50 en 60Hz beeldverversingsfrequentie kiezen tijdens de eerste start. Kies hier in principe voor 50 Hz, want alleen dan krijg je boterzachte scroll-effecten en andere zaken te zien. 60Hz is eigenlijk alleen bedoeld voor tv’s en monitoren die niet met 50Hz overweg kunnen.

Via de Menu-knop op de controller kun je in het speloverzicht (hoofdmenu) diverse andere zaken instellen, waaronder een CRT-effect, de juiste beeldverhouding (een moderne televisie is te breed en je zit waarschijnlijk niet te wachten op uitgerekte beelden), image smoothing en meer.

Watch on YouTube

Eigen games en apps

Toevoegen van eigen games, demo’s, andere software of zelfs de desktop-omgeving kán, maar is op dit moment nog erg bewerkelijk. Wil je daar serieus mee aan de slag, dan is ’t het best om te wachten op de door de makers beloofde firmware-update ergens in de toekomst, die gebruik van .adf-diskette-images mogelijk maakt. Daarmee wordt het volledige potentieel ontsloten.

Hoe dan ook: zonder meer een leuk apparaat, dat de harten van oude Amiga-gebruikers sneller zal doen kloppen. En voor een nieuwe generatie simpelweg zorgt voor een leuke gameconsole die plug-and-play werkt.

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Schrijver Jack Ryan-serie werkt aan script voor Just Cause-film
      Nieuws

      Schrijver Jack Ryan-serie werkt aan script voor Just Cause-film

      Blue Beetle-regisseur Ángel Manuel Soto zou de regie op zich nemen

      Aaron Rabin, een schrijver van de Tom Clancy's Jack Ryan-reeks, gaat het script voor de Just Cause-verfilming schrijven.

      Dat meldt The Wrap. Rabin heeft naast Jack Ryan ook voor Silent River en de aankomende actiethriller Nobody 2 geschreven. Eerder werd al geopperd dat Blue Beetle-regisseur Ángel Manuel Soto de regie op zich neemt.

      In 2015 werd al geclaimd dat de productie van een Just Cause-film "snel" zou beginnen en wat later ook dat Jason Momoa de hoofdrol zou spelen. Dit leek uiteindelijk op niets uit te lopen, maar vorig jaar kwam dan toch naar buiten dat Universal Pictures de film wilden produceren.

      De Just Cause-games zijn openwereldspellen waarin spelers in grootschalige spelwerelden vooral veel dingen laten ontploffen en in andere actiescènes terecht komen. In 2006 verscheen het eerste deel, gevolgd door drie vervolgen. In 2018 kwam het meest recente deel, Just Cause 4, uit, al werd die game wisselend ontvangen.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Apex Legends moet na nieuwe Battlefield-release flink op de schop gaan
      Nieuws

      Apex Legends moet na nieuwe Battlefield-release flink op de schop gaan

      Uiteindelijk moet er zelfs iets komen dat EA 'Apex 2.0' noemt

      Electronic Arts en Respawn Entertainment zijn van plan om de gameplay van Apex Legends ergens na de release van de nieuwe Battlefield flink aan te passen.

      Dat liet EA's CEO Andrew Wilson weten in gesprek met investeerders na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van de uitgever. Wilson gaf ook al aan dat de nieuwe Battlefield ergens voor april 2026 uitkomt en de grote update die Apex Legends aanpast moet volgens hem dus ergens daarna volgen.

      Wilson laat weten dat "het zakelijke traject van de franchise (Apex Legends) al enige tijd niet de kant op gaat die we zouden willen. Ik geloof dat we op een gegeven moment een betekenisvollere update voor Apex Legends uit moeten brengen om het spel een zo breed mogelijke game-ervaring te maken. Het team werkt daar hard aan."

      De CEO blikte zelfs verder vooruit en ziet na de update volgend jaar nog grotere veranderingen voor de game aan de horizon. "We verwachten dat Apex Legends een van de franchises is die (jaren blijft groeien), en dat we uiteindelijk een nog grotere, betekenisvollere update nodig hebben, een Apex 2.0 bijvoorbeeld. Dit wordt niet de uiteindelijke versie van Apex. Het team is enorm toegewijd."

      Afgelopen najaar gaf Wilson al aan dat het liever het huidige Apex Legends blijft verbeteren dan een vervolg uitbrengt. Daar lijkt de topman nu nog altijd achter te staan, tenzij hij met 'Apex 2.0' een vervolg bedoelt natuurlijk - maar gezien zijn woorden lijkt hij het eerder te hebben over het blijven verbeteren en aanpassen van de huidige Apex Legends-ervaring.

      Die 'brede game-ervaring' is een belangrijk element van EA's strategie, zo liet Wilson doorschemeren. "Om meer dan alleen de huidige fanatieke spelers te bereiken, moeten games een directe connectie hebben met de eisen van spelers die zoeken naar gedeelde werelden en diepere betrokkenheid naast verhalen van hoge kwaliteit." Hij haalt daarbij direct de tegenvallende resultaten van Dragon Age: The Veilguard aan. De vorig najaar uitgekomen game was wat Wilson betreft niet succesvol genoeg omdat het "niet resoneerde bij een zo breed mogelijk publiek binnen deze enorm competitieve markt."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!