Steelrising levert een sterk staaltje actie
Reviews

Steelrising levert een sterk staaltje actie

De Franse gameontwikkelaar Spiders, bekend van Greedfall, heeft zijn huiswerk gedaan wat betreft de Franse Revolutie. Naast bekende personen worden ook belangrijke wijken, tuinen en pleinen mooi in beeld gebracht. Daarmee houden de gelijkenissen op, want in Spiders versie heeft koning Lodewijk XIV een leger bloeddorstige automatons – mensachtige robots – onder zijn bevel staan. Deze onuitputbare machines slaan op hol en vermoorden alles en iedereen op hun pad. Gelukkig is er één automaton die ze kan stoppen.

Je speelt als Aegis, een voormalig danser aan het hof van de koning en nu de persoonlijke bodyguard van de gevluchte koningin Marie-Antoinette. Gedurende de game ligt de focus op het verslaan van koning Lodewijk XIV en zijn mechanische leger, maar het verhaal van Steelrising gaat gelukkig dieper dan dat. Onderweg ontmoet je een klein ensemble aan personages dat samen met jou steeds meer te weten komt over waarom de automatons op hol zijn geslagen. 

©GMRimport

Aegis is het hoofdpersonage van Steelrising, maar de echte hoofdrol is weggelegd voor alchemie. Het verklaart waarom Aegis is hoe ze is: niet alleen haar arsenaal aan wapens en gevechtscombo’s, maar ook haar gracieuze manier van praten en denken. Aegis en de andere Automaten zijn de verwezenlijkte wonderen – of vloeken – van deze verboden wetenschap. 

Automaton tegen automaton 

Ook tijdens gevechten in Steelrising ligt de focus naast gewone aanvallen op het gebruik van alchemie. Denk aan bommen, kogelcapsules en wapens die kunnen bevriezen, verbranden of elektrocuteren. Spiders wilde met Steelrising een ode aan de Souls-games maken, dus is er ook een stamina-balk die je in de gaten moet houden en je kunt een flinke klap aan health verliezen als je door een vijand wordt geraakt. Deze genadeloze dynamiek houdt je als speler vaak op het puntje van je stoel, maar je kunt er ook voor kiezen om de game een stuk vergeeflijker te maken door de Assist Mode aan te zetten. Hiermee kun je bijvoorbeeld zelf kiezen hoeveel schade Aegis aankan voordat ze breekt.

Hoe Aegis verder vecht kun je zelf bepalen. Aan het begin van de game kies je of ze vooral een bodyguard, soldaat, danser of alchemist is. Dit bepaalt voornamelijk met welke wapens Aegis beter overweg kan, bijvoorbeeld zware wapens als bodyguard, vuurwapens als soldaat of snelle wapens als danser. Er is een breed scala aan wapens om op te pakken, zoals musketten, bijlen, speren en zwaarden, waaiers en beukhamers. Elk wapen heeft ook een speciale vaardigheid, zoals blokkeren of een wervelwind aan scherpe messen. Experimenteren met welk wapen het best bij welk type vijand past, is een interessant onderdeel van het vechten. Snelle wapens of vuurwapens werken bijvoorbeeld het best tegen zware vijanden die houden van rammen en beuken, terwijl zware wapens met veel impact erg effectief zijn tegen prototype-vijanden die een stuk langer doen over hun volgende aanval.

©GMRimport

Hoe meer automaten je vernietigt, hoe meer Anima Essence en andere handige items je verdient. Anima Essence is de valuta van het spel en kun je investeren in meer kracht, gezondheid, uithoudingsvermogen, balans, techniek en/of alchemie. Er zijn ook specifieke modules die Aegis kan installeren, die bijvoorbeeld wapens krachtiger maken of haar uithoudingsvermogen verbeteren. Hoewel je verschillende soorten outfits kunt vinden, bieden deze vaak geen echte bescherming. Dat is best teleurstellend, aangezien je van een rpg verwacht dat de bepantsering die je later in het spel vindt beter beschermt tegen sterkere vijanden. Let dus goed op welke upgrades en items Aegis weerbaarder maken tegen mechanische en alchemistische gevaren. 

Een bloederige geschiedenisles 

Er zijn acht belangrijke gebieden in en rondom Parijs waartussen Aegis kan reizen door middel van een Horseless Carriage. Denk aan Versailles, de prachtige wijk Luxembourg en het ondoordringbare fort Bastille. Elk gebied heeft karakteristieke smalle straatjes of schilderachtige tuinen waar je op het eerste gezicht eindeloos in zou kunnen verdwalen. Ook het design van bekende architectuurwerken, zoals Palais du Luxembourg of het Hôtel des Invalides, zijn ondanks de oorlog en verderf goed herkenbaar gebleven.

Het loont om deze stadsdelen goed te verkennen en er later nog eens naar terug te keren. Nadat je een Titan verslaat - de eindbazen in Steelrising – krijg je een werktuig waarmee je bepaalde delen van de stad kunt bereiken die eerder afgesloten leken. Je speelt er in totaal drie vrij: eentje om hogerop te komen, eentje om door houten barricades te dashen en eentje om door verzwakte muren of hekken heen te breken. Zo creëer je meerdere afsnijwegen voor jezelf en vind je verborgen items, zoals bommen, oliebuisjes voor je gezondheid of grote hoeveelheden aan Anima Essence. Hoewel het spel vrij lineair is, vergroten deze werktuigen het gevoel van ontdekking en exploratie.

De zijmissies voelen meer aan als een must dan als een zij-activiteit om eventueel te ondernemen.

-

Non-Present Characters 

Helaas voelen de verschillende levels verder een beetje leeg aan. Natuurlijk bevind je je als Aegis midden in een bloederige revolutie en terroriseren automatons de straten van Parijs, dus een winkelend personage om even mee te babbelen zou ook wel vreemd zijn. Er zijn wel een aantal npc’s toegevoegd die vanachter hun ramen kort met Aegis praten, soms voor meer context en heel soms voor een kleine zijmissie. Maar echt levendig is Parijs niet. Het helpt ook niet dat veel dialogen van deze onzichtbare personages vaak (gedeeltelijk) wegvallen.

©GMRimport

Aegis’ aanspraak bestaat vooral uit historische figuren die zich op dat moment bevinden in Parijs. Een aantal namen die opvallen voor geschiedenisliefhebbers zijn guillotine-fan Robbespiere, Amerika-bevrijder La Fayette en de alchemist Nicolas Flamel. Verder krijg je ook het gezelschap van een astronoom, een chemicus, een bankier, een anti-slavernij-activist en een paar andere belangrijke mannen die zich lieten zien en horen tijdens de Franse Revolutie.

Zij voorzien je van zijmissies. In de meeste games zijn dit manieren om je even niet bezig te houden met het hoofdverhaal, maar in Steelrising is dat juist wel het geval. De zijmissies voelen meer aan als een must dan als een zij-activiteit om eventueel te ondernemen. Al helemaal de zijmissies die de loop van het verhaal kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld wanneer je een kant moet kiezen tussen de revolutionair Robbespiere of de militaire volksheld La Fayette. Hopelijk voegen de ontwikkelaars in de toekomst meer gevarieerde zijmissies toe die even niets met de hoofdmissie te maken hebben, maar juist draaien om een van de leukste aspecten van de game: Parijs verkennen.

Watch on YouTube

Steelrising verschijnt 8 september voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Voor deze review is de PS5-versie getest. 

Goed
Conclusie

Steelrising is een historisch avontuur vol snelle actie, uitdagende gameplay, alchemistische mysteries en meer Frans-Britse dialogen dan je zou verwachten. Hoewel de spelwereld nogal leeg aanvoelt en de zijmissies vrij eentonig zijn, is het geweldig om met mechanische moordmachine Aegis de geschiedenis rondom de Franse Revolutie te herschrijven.

Plus- en minpunten
  • Indrukwekkende setting, sci-fi gemixt met historie, breed scala aan wapens en upgrades, gevarieerde vijandtypes, keuze tussen uitdagende gameplay of Assist Mode, logisch level design
  • Spelwereld voelt ondanks vele vijanden erg leeg, weinig variatie in zijmissies, glitches en bugs als wegvallende teksten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht
Nieuws

Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht

Het is daarmee een van de bestverkochte games van Capcom

Er zijn wereldwijd inmiddels meer dan tien miljoen exemplaren van Monster Hunter Wilds verkocht.

Dat kondigde Capcom aan. De game is daarmee de op vijf na bestverkochte game van de uitgever ooit. Monster Hunter World blijft vooralsnog de bestverkochte Capcom-game met ongeveer 22 miljoen verkochte exemplaren.

In een blogpost om de mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren te vieren, laat het bedrijf weten dat er binnenkort een gratis item pack in de game beschikbaar komt voor alle spelers. Ook wordt wederom benadrukt dat aanstaande vrijdag de eerste grote content-update voor de game uitkomt.

De Title Update voegt een nieuw monster en nieuwe jachten toe, alsmede een nieuw Grand Hub-gebied. Het nieuwe monster is Mizutsune, een favoriet van veel spelers. Het monster kwam voor het eerst voor in Monster Hunter Generations en keert nu dus terug. Spelers moeten wel Hunter Rank 21 bereiken om het tegen Mizutsune op te kunnen nemen.

De update voegt op een nog later moment ook een nieuwe missie toe waar spelers van Hunter Rank 50 of hoger het kunnen opnemen tegen Rey Dau. Spelers kunnen nieuwe uitrusting vrijspelen daarmee.

Vanaf Rank 16 is er ook een nieuwe Grand Hub beschikbaar, een nieuwe locatie voor jagers om met elkaar te socializen. Spelers kunnen hier toegang tot krijgen door met Tetsuzan te praten in het bovenste gedeelte van Suja in de Peaks of Accord.

Een tweede gratis Title Update tot slot volgt ergens in de zomer. Hierin zal een langverwacht monster terugkeren - waarschijnlijk Lagiacrus. Capcom is daarnaast ook van plan om de user interface van de game te verbeteren om het gebruiksvriendelijker te maken.

Monster Hunter Wilds is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Alicia Tai beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-recensie: "Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!