Song of Horror is een onderbelicht horrorjuweeltje
Reviews

Song of Horror is een onderbelicht horrorjuweeltje

Horrorgames zijn ondanks hun niche doelgroep net zo lastig klein te krijgen als de bovennatuurlijke monsters die er vaak centraal in staan. Waar grotere studio's het genre veelal links laten liggen, zijn er tal van onafhankelijke ontwikkelaars die het hebben omarmd. Song of Horror, van de Spaanse ontwikkelaar Protocol Games, is daar een duidelijk voorbeeld van.

Een groots aangekondigde release heeft het spel niet gehad. De oorspronkelijke pc-versie van deze episodische horror-adventure stamt alweer uit 2019, maar pas twee jaar later is de gehele reeks op consoles speelbaar. Ondanks dat er nu zelfs een fysieke versie beschikbaar is, is de kans groot dat deze titel aan de aandacht van velen voorbij is gegaan. Dat is zeker voor horrorliefhebbers enorm zonde, want Song of Horror is een geslaagd griezelavontuur vol met goede ideeën.

©GMRimport

Dood is dood

De ontwikkelaars hebben daarbij duidelijk hun huiswerk gedaan en maken gebruik van concepten die zichzelf in eerdere spellen al hebben bewezen. Zo zijn er vaste camerastandpunten, zitten er geen wapens of gevechten in de game en spelen puzzels een belangrijke rol. Ook willekeurige enge gebeurtenissen, vergelijkbaar met die uit Eternal Darkness, komen regelmatig aan bod. De invloed van horrorklassiekers als Resident Evil, Silent Hill en Fatal Frame wordt daarnaast veelvuldig kenbaar gemaakt door de vele verwijzingen die het spel rijk is. Denk aan een piano van het merk Himuro, een ijskastmagneetje van Toluca Lake en een conciërge met de naam Walter Sullivan. Deze combinatie van herkenbare spelelementen zorgt voor een vertrouwde horrorervaring die volledig leunt op de sfeer en de kracht van het onderliggende mysterie en niet op actie of een hoog tempo.

Het meest kenmerkende spelelement van Song of Horror is echter het feit dat personages die aan de gevaren van de duisternis ten prooi vallen ook echt permanent doodblijven. Tijdens het spelen kun je kiezen uit meerdere personages die ieder hun eigen kwaliteiten hebben en zich op hun eigen manier verhouden tot het overkoepelende verhaal. Mocht je echter een verkeerde beslissing maken die tot de dood van een van hen leidt – en dat kan zomaar gebeuren – dan moet je het avontuur verder doorlopen met een van de anderen. Als je onverhoopt door alle personages heen bent, of als het centrale hoofdfiguur Daniel Noyer het loodje legt, dan zit er niets anders op dan de episode van voor af aan opnieuw te spelen. Er is immers geen mogelijkheid tot het herladen van een eerdere savefile.

Die drukkende duisternis met schaarse verlichting veroorzaakt een ijzingwekkende sfeer die gedurende het hele spel de juiste toon zet. Dit gevoel wordt des te meer versterkt door de verschillende omgevingen waar het spel zich in afspeelt. 

-

Song of Horror is weliswaar niet overladen met levensgevaarlijke situaties, maar een vroege dood ligt wel rond elke hoek op de loer. Doordat het verlies van een personage echt impact heeft, word het hele avontuur vele malen intenser. Daarbij helpt het feit dat sommige personages de mogelijkheid hebben makkelijker aan bepaalde gevaren te ontsnappen dan anderen, maar je weet van tevoren nooit voor welke vuren je komt te staan.

©GMRimport

Een duister avontuur

Het grootste struikelblok van deze game is dan ook niet het solide concept, maar het gebrek aan technische kwaliteit. Song of Horror moet het duidelijk niet hebben van zijn grafische pracht of naadloze besturing. Op dit vlak is aan alles te zien dat Protocol Games bepaald geen hoog budget heeft gehad. De spelfiguren lijken met hun houterige animaties en matige textures zo uit een Playstation 3-game te zijn ontsnapt. Met name de close-ups doen de personages geen recht – hun gebit is met regelmaat een grotere bron van afkeer dan de monsters waar we bang van zouden moeten zijn. We zijn er nog niet over uit of dat ligt aan hoe verschrikkelijk onnatuurlijk hun dentuur eruitziet, of aan hoe zielloos de monsters zijn.

Gelukkig weet het spel een hoop van deze oneffenheden te verhullen met een gezonde dosis duisternis, die het genre eigen is. In sommige games is dat storend, maar bij Song of Horror juist van toegevoegde waarde. Zo speelt het een centrale rol in het verhaal - de vijandige Presence wordt namelijk gevoed door het donker en heeft een hekel aan licht. Voor de personages betekent dit dat hun lichtbron van invloed is op hoe effectief zij hun omgeving kunnen verkennen. Een zaklamp is immers een veel betrouwbaardere bron van verlichting dan een aansteker. Om voorwerpen te kunnen onderzoeken moet je ze namelijk kunnen belichten, wat het voor sommige personages een stuk makkelijker maakt dan voor degenen die met bijvoorbeeld een kaarsje opgezadeld zitten.

©GMRimport

Sfeer boven alles

Die drukkende duisternis met schaarse verlichting veroorzaakt een ijzingwekkende sfeer die gedurende het hele spel de juiste toon zet. Dit gevoel wordt des te meer versterkt door de verschillende omgevingen waar het spel zich in afspeelt. Of het nu een verlaten landhuis is of een gesticht – elk level is opnieuw een onophoudelijke reeks macabere ontdekkingen die je op het puntje van je stoel houden. Zeker het hoofdstuk dat plaatsvindt in een oud klooster is goed voor de nodige griezelige momenten die tot de meest memorabele van de hele game behoren. Plotselinge geluiden, veranderende portretten, printers die uit zichzelf enge afbeeldingen afdrukken, deuren die verdacht op een kiertje staan: allerlei onheilspellende taferelen komen voorbij en je weet nooit waar je aan toe bent. Moet je daar nu juist naar toe, of wachten daar alleen de allesverslindende schaduwen je op?

Dat gevoel van constante spanning en onzekerheid is waar je een spel als Song of Horror voor speelt. Aanvaringen met monsters zijn van ondergeschikt belang aan het mysterieuze plot, de toffe puzzels en de knappe manier waarop het spel je in zijn greep houdt. Net zoals het noodlottige wijsje uit de titel de protagonisten tot waanzin drijft, dwingt Song of Horror je telkens weer verder het mysterie in. Het spel is verre van perfect, maar smaakt voor liefhebbers van het horrorgames naar meer. Met een overdaad aan actievolle gruwelspellen verdient het genre meer van dit soort subtielere avonturen. Een eventueel vervolg met meer technische kracht zou er zo maar eens de topper van kunnen maken die Song of Horror nu nét niet is geworden.

Song of Horror is verkrijgbaar op pc, Playstation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de Playstation 4-versie gespeeld.

Watch on YouTube
Goed
Conclusie

Song of Horror bewijst dat een fantastische sfeer en een ijzingwekkend plot belangrijker kunnen zijn dan verbluffende technische kwaliteiten en onophoudelijke actie. Toch dient het gebrek aan die laatstgenoemde aspecten als pijnlijke herinnering aan het feit dat dergelijke spellen door grotere studio's vaak vermeden worden. Met een groter budget had Song of Horror nog veel beter uit de verf kunnen komen.

Plus- en minpunten
  • Uitmuntend griezelige sfeer, permanente dood van personages biedt extra spanning, goede variatie in spelomgeving, interessant mysterie
  • Grafisch hopeloos verouderd, besturing op console soms houterig, aanvaringen met vijanden vallen tegen

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!