Somerville prikkelt de fantasie
Reviews

Somerville prikkelt de fantasie

De sfeervolle puzzel-platformers Limbo en Inside staan nog altijd in ons geheugen gegrift. De voormalig CEO en oprichter van de ontwikkelaar achter die games heeft de nieuwe studio Jumpship opgericht en waagt zich met debuuttitel Somerville aan een vergelijkbare formule.

Somerville begint met een gezin - bestaande uit vader, moeder, zoon en hond - dat thuiskomt met de auto. Eenmaal met z’n allen voor de televisie in slaap gevallen lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar de rust wordt abrupt verstoord door een ogenschijnlijk buitenaardse aanval. Er storten roodgloeiende stenen op aarde die gepaard gaan met onverklaarbare lichtflitsen- en stralen. De vader raakt buiten bewustzijn.

Wanneer hij wakker wordt, blijkt zijn gezin verdwenen en beschikt hij ineens over een lichtgevende arm waarmee hij licht kan besturen om de roodgloeiende stenen te laten smelten. Het begin laat weinig aan de verbeelding over, maar gaandeweg ontvouwt zich een mysterie dat de fantasie prikkelt. Er wordt verder namelijk niets uitgelegd over het verhaal. Spelers kunnen dat gedeeltelijk zelf uitvogelen en er zo achter komen welke rol ze spelen binnen de gebeurtenissen. Dat resulteert in een climax die wellicht meer vragen oproept dan beantwoordt. 

Houdt je handje vast

Waar het verhaal de speler nauwelijks sturing geeft, wordt er op gameplaygebied juist teveel gestuurd. De puzzels roepen namelijk nauwelijks vragen op. De oplossingen zijn vrij eenvoudig te vinden en de voorwerpen waarmee je interactie kunt hebben zijn telkens geelgekleurd. Daardoor blijft er weinig ruimte over om te experimenteren. Probeersels met voorwerpen die niet geel zijn leveren alleen af en toe een geinige interactie op. De vrijheid is daarmee erg beperkt en dat vormt een schril contrast met het verhaal. 

©GMRimport

Ook qua variatie laat Somerville wat te wensen over. Nagenoeg alle puzzels zijn op hetzelfde principe gestoeld. De neergestorte stenen kunnen met een druk op de linker trigger zacht gemaakt worden en met de rechter trigger maak je ze weer hard. Dat principe wordt eindeloos herhaald. Verder zijn er segmenten waar je uit het zicht van vijanden moet blijven, alsmede korte vluchtsequenties. In dit korte avontuur van drie tot zes uur is dat geen enorm probleem, maar een paar extra mechanieken hadden het geheel interessanter kunnen maken.

Je komt enkel vast te zitten wanneer je details mist. Zo zagen wij een lichtknopje over het hoofd, waardoor een puzzel niet opgelost kon worden. Ook ga je regelmatig dood bij de vluchtsequenties die vooral op trial-and-error zijn gebaseerd. Als je op zoek bent naar een (eerlijke) uitdaging, dan ben je bij Somerville aan het verkeerde adres.  

Sfeervol

De sfeer van de game maakt gelukkig een hoop goed en dat is waarom we Somerville toch kunnen aanraden. Je verkent niet enkel het stadje Somerville, maar ook nabijgelegen weilanden, de riolering en een tentenkamp. Alle omgevingen stralen daarbij dood en verderf uit. Ingestorte bruggen, stilstaande auto’s en verlaten straten tekenen een wereld die is getroffen door het ergst denkbare kwaad. Jumpship heeft goed door hoe je een sfeervolle spelwereld neerzet. Daarbij worden spelers niet overduidelijk gewezen op de talloze details, maar is het aan henzelf om deze op natuurlijke wijze te ontdekken.

Ook de audio draagt enorm bij aan de sfeer. De subtiele geluiden van regen en het gedonder van bliksem in de verte zijn daar goede voorbeelden van. Maar ook de vader die in huilen uitbarst of kreunend ten onder gaat maakt indruk. Somerville is ondanks het gebrek aan dialoog verrassend goed in het overbrengen van emotie. Emotionele scènes worden begeleid door pianoklanken, waardoor ze harder binnenkomen. Het narratief is wellicht ongrijpbaar, maar de uitgebeelde emoties zijn voor iedereen herkenbaar. Iedereen begrijpt het belang van familie en Somerville laat je daarmee niet onberoerd. Verwacht niet het emotionele niveau van een The Last of Us, maar de game laat je met geen mogelijkheid volledig koud.

©GMRimport

Immersie

Enkele kleine oneffenheden vormen soms een smet op geheel. Soms zakken je voeten door de vloer of beklim je een object dat er helemaal niet staat, waardoor je kort in de lucht zweeft. Soms wil de besturing ook niet helemaal meehelpen. Geregeld blijf je achter objecten hangen of beland je zelfs op plekken waar je met geen mogelijkheid weg kunt. Het spel opnieuw opstarten is dan de enige oplossing. Dat laatste gebeurt gelukkig zelden. Het blijft voornamelijk bij kleine oneffenheden, waardoor de immersie over het algemeen intact blijft.

Die immersie is de kern van Sommerville. De game laat je verdrinken in een prachtige, sfeervolle wereld waarin een onbegrijpelijk mysterie zicht ontvouwt. Dat klinkt voor spelers van Inside en Limbo ongetwijfeld bekend in de oren. Somerville maakt net zoals die games indruk, maar bereikt helaas niet dezelfde hoogtes.

Somerville is nu beschikbaar op Xbox Series X en S, Xbox One, pc en Xbox Game Pass. Voor deze review is de game op pc gespeeld.

Oké
Conclusie

Somerville moet het vooral hebben van de sfeervolle omgevingen en een verhaal dat een hoop ruimte voor interpretatie geeft. De puzzels zijn wel erg makkelijk en missen variatie. Desondanks is Somerville, net als Limbo en Inside, de moeite waard.

Plus- en minpunten
  • Sfeer, verhaal prikkelt fantasie, geluid
  • Eenvoudige puzzels, beperkte vrijheid, gebrek aan variatie, kleine oneffenheden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign-klasse Ironeye getoond
Nieuws

Elden Ring Nightreign-klasse Ironeye getoond

Game komt op 30 mei naar pc en consoles

Fromsoftware heeft een nieuwe video van Elden Ring Nightreign uitgebracht waarin de klasse Ironeye centraal staat.

Tijdens de afgelopen speeltest van de game waren er vier van de acht 'Nightfarers' speelbaar - oftewel verschillende klassen waaruit spelers kunnen kiezen. De Ironeye viel daar niet onder, dus de beelden zijn nieuw voor fans van de reeks.

Ironeye lijkt in ieder geval een klasse te worden voor spelers die graag op afstand vechten, want ze worden uitgerust met een boog. Het is daarbij ook mogelijk om pijlen af te schieten in de lucht nadat men zich heeft afgezet tegen de muur.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen. Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!