Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer
Reviews

Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer

Samsung staat voornamelijk bekend om haar uitstekende smartphones, maar het aanbod op het gebied van gaming is ook zeker noemenswaardig: laptops, vr-producten en uiteraard de welbekende, immense QLED-televisies. De nieuwe HW-Q905T-soundbar sluit perfect aan bij deze grote televisies en is, vanwege zijn surround sound- en Dolby Atmos-mogelijkheden, bij uitstek geschikt om van je woonkamer een heus game- en filmparadijs te maken.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Soundbar Round-Up. In deze round-up testen we een brede selectie aan soundbars die bij uitstek geschikt zijn voor gaming. In de eerste paar weken van 2021 kun je niet alleen reviews verwachten van verschillende soundbars, ook zullen we – vergelijkbaar met de gameheadet-round-up – een uitgebreid overzichtsartikel publiceren waarin we de beste producten in verschillende prijsklassen bespreken.

Om de HW-Q950T surround sound-compatibel te maken, wordt de soundbar gecomplementeerd door twee compacte rear-speakers en een subwoofer. Zowel de extra speakers als de subwoofer worden geleverd met een stroomkabel, maar verder verbinden de speakers in dit systeem volledig draadloos met de soundbar. Onderop de soundbar vind je de benodigde hdmi eARC-, hdmi- en usb-poorten om diverse apparaten te verbinden. Het is echter ook mogelijk om via wifi of bluetooth verbinding met de soundbar te maken. Om dit alles in huis te halen moet je wel een flinke som neerleggen: de HW-Q950T kost maar liefst 969 euro.

©GMRimport

Aansluiten en Dolby Atmos

Onderop de soundbar zijn uitsparingen gemaakt zodat aangesloten kabels eenvoudig aan de achterkant van de soundbar kunnen worden weggewerkt. Bovenop de soundbar vind je een kleine led-display dat informatie weergeeft over alles wat er in het systeem ingesteld kan worden. De HW-Q950T soundbar kan daarnaast ook nog samenwerken met de nieuwste QLED-televisies van Samsung. In de Q-Symphony-modus werken de speakers die in deze televisies zitten bijvoorbeeld samen met de speakers van de soundbar. Voordat we kijken naar wat voor effect dat heeft op de luisterervaring, is het interessant om wat meer uit de doeken te doen over de verschillende surround sound-modi en codecs die je in dit systeem vindt.

De soundbar heeft zoals gezegd Dolby Atmos-mogelijkheden. Dolby Atmos wordt de afgelopen paar jaar behoorlijk aangeprezen door Dolby als ultieme, immersieve geluidservaring. Atmos lijkt op het eerste gezicht behoorlijk gecompliceerd, maar behelst in de praktijk niet meer dan een toevoeging van hoogte in de afluister-setup. Waar je bij Dolby Surround Sound - bijvoorbeeld 5.1 of 7.1 - alleen speakers op oorhoogte hebt staan, voegt Dolby Atmos hier een of meerdere plafondspeakers aan toe. De hoeveelheid plafondspeakers wordt aangegeven door een derde getal toe te voegen aan de welbekende 5.1- of 7.1-noemers. Een Dolby Atmos-opstelling met zeven normale speakers, een subwoofer en twee plafondspeakers wordt daarom aangeduid met 7.1.2.

De oplettende lezer is waarschijnlijk al opgevallen dat bij deze soundbar geen externe plafondspeakers aanwezig zijn. Desalniettemin herbergt deze soundbar een 9.1.2-systeem. Om toch de Dolby Atmos-ervaring te bieden, zijn er in deze soundbar speakers verstopt die naar het plafond gericht zijn. Het geluid dat deze speakers uitsturen moet vervolgens - in theorie - via het plafond naar de gebruiker kaatsen en als het waren de illusie van een plafondspeaker creëren. Hoewel dit minder precies is dan daadwerkelijke plafondspeakers, zou je hiermee alsnog het gewenste effect van een geluidsbubbel om de luisteraar heen kunnen creëren, waarin geluidsobjecten als het ware rond kunnen vliegen. Naast de Dolby Atmos-compatibiliteit, kan deze soundbar ook DTS:X verwerken en is hij uiteraard in te zetten als gangbaar surround sound-systeem zonder de toegevoegde hoogte effecten.

©GMRimport

Hoogte, breedte, diepte

In de praktijk blijkt de effectiviteit van de omhoog gerichte speakers afhankelijk van de content behoorlijk te variëren. In sommige gevallen zorgt het inderdaad voor een zeer overtuigende ervaring en het daadwerkelijke gevoel dat geluid zich boven je bevindt, maar soms ontbreekt het aan precisie in de lokalisatie. Op de momenten dat het goed uitpakt, is de luisterervaring van deze soundbar - en dan met name in combinatie met de extra diepte van de televisie speakers van de Q950TS - behoorlijk indrukwekkend. Het ontbreken van lokalisatie is voornamelijk bij snellere passages - denk aan heftige actie - merkbaar. Het ontbreken van echte precisie in de lokalisatie zorgt er echter niet voor dat het immersieve effect verdwijnt, en dus blijft de ervaring ook op de iets rommeligere momenten indrukwekkend.

Wat ook positief opvalt bij het luisteren naar deze surround setup is dat er, zelfs zonder echte zijspeakers, behoorlijk veel breedte waar te nemen is. Ook dat realiseert Samsung middels een akoestische truc: evenals de hoogtespeakers, moeten de speakers aan de zijkant het hebben van weerkaatsingen van omliggende muren en objecten om het geluidsveld te complementeren. Wat echter opvalt is dat, zelfs in een brede kamer waar de muren niet direct de reflectie bieden die je verwacht nodig te hebben, de breedte in de luisterervaring overtuigend is. Daarbij is de lokalisatie ook nog eens goed in orde, en dat zorgt er bij het kijken van films of series voor dat je je binnen no-time in een andere wereld waant.

©GMRimport

Games en muziek

Op het moment van schrijven, zijn er nog weinig games beschikbaar die Dolby Atmos-audio ondersteunen. Alleen als je in het bezit bent van een Xbox series X of S zijn er een aantal games die deze ondersteuning bieden, en ook op Netflix en andere streamingplatformen komt er steeds meer content beschikbaar. Immersieve audio voor games is op dit moment daarnaast aan een sterke opmars bezig, en Dolby is al jaren voorloper op het gebied van surround sound. Aannemelijk is dat er op termijn dus nog meer content beschikbaar komt voor Dolby Atmos.

Wel heeft de HW-Q950T een gamingmodus. Deze modus zorgt ervoor dat er aan de voorkant van het luisterveld wat meer ruimte komt voor dialogen en dat de breedte nog meer wordt benadrukt. Die breedte resulteert in iets meer ruimte in het midden van het luisterveld en daarmee wordt de focus op de dialogen vergroot. Dat zorgt ervoor dat de in-game muziek goed in balans is met filmische effecten zonder dat de dialogen worden ondergesneeuwd. Ook lijkt de subwoofer in de gamingmodus - zonder het personaliseren met de ingebouwde equalizers - iets beter in balans te zijn met de rest van het systeem. De extra breedte die ontstaat in de gamingmodus zorgt ervoor dat je - zelfs zonder Atmos - een indrukwekkend geluidsveld ervaart.

Bij het luisteren van muziek valt vooral op dat niet alle genres even goed vertalen naar het systeem. Drukkere akoestische muziek - springerige indie en snelle rock - klinkt bijvoorbeeld onrustig en minder gedefinieerd dan je zou willen en bij moderne hiphop verdwijnen de vocalen soms te veel onder de rest van de muziek. Klassieke muziek en tragere luisterliedjes klinken daarentegen overtuigend en hierbij neemt de HW-Q950T je zonder moeite mee in het verhaal. Als je een echte liefhebber bent van concertregistraties en graag surround sound-opnames terugluistert, is het wellicht de moeite waard een ander systeem met individuele luidsprekers te overwegen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!