Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer
Reviews

Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer

Samsung staat voornamelijk bekend om haar uitstekende smartphones, maar het aanbod op het gebied van gaming is ook zeker noemenswaardig: laptops, vr-producten en uiteraard de welbekende, immense QLED-televisies. De nieuwe HW-Q905T-soundbar sluit perfect aan bij deze grote televisies en is, vanwege zijn surround sound- en Dolby Atmos-mogelijkheden, bij uitstek geschikt om van je woonkamer een heus game- en filmparadijs te maken.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Soundbar Round-Up. In deze round-up testen we een brede selectie aan soundbars die bij uitstek geschikt zijn voor gaming. In de eerste paar weken van 2021 kun je niet alleen reviews verwachten van verschillende soundbars, ook zullen we – vergelijkbaar met de gameheadet-round-up – een uitgebreid overzichtsartikel publiceren waarin we de beste producten in verschillende prijsklassen bespreken.

Om de HW-Q950T surround sound-compatibel te maken, wordt de soundbar gecomplementeerd door twee compacte rear-speakers en een subwoofer. Zowel de extra speakers als de subwoofer worden geleverd met een stroomkabel, maar verder verbinden de speakers in dit systeem volledig draadloos met de soundbar. Onderop de soundbar vind je de benodigde hdmi eARC-, hdmi- en usb-poorten om diverse apparaten te verbinden. Het is echter ook mogelijk om via wifi of bluetooth verbinding met de soundbar te maken. Om dit alles in huis te halen moet je wel een flinke som neerleggen: de HW-Q950T kost maar liefst 969 euro.

©GMRimport

Aansluiten en Dolby Atmos

Onderop de soundbar zijn uitsparingen gemaakt zodat aangesloten kabels eenvoudig aan de achterkant van de soundbar kunnen worden weggewerkt. Bovenop de soundbar vind je een kleine led-display dat informatie weergeeft over alles wat er in het systeem ingesteld kan worden. De HW-Q950T soundbar kan daarnaast ook nog samenwerken met de nieuwste QLED-televisies van Samsung. In de Q-Symphony-modus werken de speakers die in deze televisies zitten bijvoorbeeld samen met de speakers van de soundbar. Voordat we kijken naar wat voor effect dat heeft op de luisterervaring, is het interessant om wat meer uit de doeken te doen over de verschillende surround sound-modi en codecs die je in dit systeem vindt.

De soundbar heeft zoals gezegd Dolby Atmos-mogelijkheden. Dolby Atmos wordt de afgelopen paar jaar behoorlijk aangeprezen door Dolby als ultieme, immersieve geluidservaring. Atmos lijkt op het eerste gezicht behoorlijk gecompliceerd, maar behelst in de praktijk niet meer dan een toevoeging van hoogte in de afluister-setup. Waar je bij Dolby Surround Sound - bijvoorbeeld 5.1 of 7.1 - alleen speakers op oorhoogte hebt staan, voegt Dolby Atmos hier een of meerdere plafondspeakers aan toe. De hoeveelheid plafondspeakers wordt aangegeven door een derde getal toe te voegen aan de welbekende 5.1- of 7.1-noemers. Een Dolby Atmos-opstelling met zeven normale speakers, een subwoofer en twee plafondspeakers wordt daarom aangeduid met 7.1.2.

De oplettende lezer is waarschijnlijk al opgevallen dat bij deze soundbar geen externe plafondspeakers aanwezig zijn. Desalniettemin herbergt deze soundbar een 9.1.2-systeem. Om toch de Dolby Atmos-ervaring te bieden, zijn er in deze soundbar speakers verstopt die naar het plafond gericht zijn. Het geluid dat deze speakers uitsturen moet vervolgens - in theorie - via het plafond naar de gebruiker kaatsen en als het waren de illusie van een plafondspeaker creëren. Hoewel dit minder precies is dan daadwerkelijke plafondspeakers, zou je hiermee alsnog het gewenste effect van een geluidsbubbel om de luisteraar heen kunnen creëren, waarin geluidsobjecten als het ware rond kunnen vliegen. Naast de Dolby Atmos-compatibiliteit, kan deze soundbar ook DTS:X verwerken en is hij uiteraard in te zetten als gangbaar surround sound-systeem zonder de toegevoegde hoogte effecten.

©GMRimport

Hoogte, breedte, diepte

In de praktijk blijkt de effectiviteit van de omhoog gerichte speakers afhankelijk van de content behoorlijk te variëren. In sommige gevallen zorgt het inderdaad voor een zeer overtuigende ervaring en het daadwerkelijke gevoel dat geluid zich boven je bevindt, maar soms ontbreekt het aan precisie in de lokalisatie. Op de momenten dat het goed uitpakt, is de luisterervaring van deze soundbar - en dan met name in combinatie met de extra diepte van de televisie speakers van de Q950TS - behoorlijk indrukwekkend. Het ontbreken van lokalisatie is voornamelijk bij snellere passages - denk aan heftige actie - merkbaar. Het ontbreken van echte precisie in de lokalisatie zorgt er echter niet voor dat het immersieve effect verdwijnt, en dus blijft de ervaring ook op de iets rommeligere momenten indrukwekkend.

Wat ook positief opvalt bij het luisteren naar deze surround setup is dat er, zelfs zonder echte zijspeakers, behoorlijk veel breedte waar te nemen is. Ook dat realiseert Samsung middels een akoestische truc: evenals de hoogtespeakers, moeten de speakers aan de zijkant het hebben van weerkaatsingen van omliggende muren en objecten om het geluidsveld te complementeren. Wat echter opvalt is dat, zelfs in een brede kamer waar de muren niet direct de reflectie bieden die je verwacht nodig te hebben, de breedte in de luisterervaring overtuigend is. Daarbij is de lokalisatie ook nog eens goed in orde, en dat zorgt er bij het kijken van films of series voor dat je je binnen no-time in een andere wereld waant.

©GMRimport

Games en muziek

Op het moment van schrijven, zijn er nog weinig games beschikbaar die Dolby Atmos-audio ondersteunen. Alleen als je in het bezit bent van een Xbox series X of S zijn er een aantal games die deze ondersteuning bieden, en ook op Netflix en andere streamingplatformen komt er steeds meer content beschikbaar. Immersieve audio voor games is op dit moment daarnaast aan een sterke opmars bezig, en Dolby is al jaren voorloper op het gebied van surround sound. Aannemelijk is dat er op termijn dus nog meer content beschikbaar komt voor Dolby Atmos.

Wel heeft de HW-Q950T een gamingmodus. Deze modus zorgt ervoor dat er aan de voorkant van het luisterveld wat meer ruimte komt voor dialogen en dat de breedte nog meer wordt benadrukt. Die breedte resulteert in iets meer ruimte in het midden van het luisterveld en daarmee wordt de focus op de dialogen vergroot. Dat zorgt ervoor dat de in-game muziek goed in balans is met filmische effecten zonder dat de dialogen worden ondergesneeuwd. Ook lijkt de subwoofer in de gamingmodus - zonder het personaliseren met de ingebouwde equalizers - iets beter in balans te zijn met de rest van het systeem. De extra breedte die ontstaat in de gamingmodus zorgt ervoor dat je - zelfs zonder Atmos - een indrukwekkend geluidsveld ervaart.

Bij het luisteren van muziek valt vooral op dat niet alle genres even goed vertalen naar het systeem. Drukkere akoestische muziek - springerige indie en snelle rock - klinkt bijvoorbeeld onrustig en minder gedefinieerd dan je zou willen en bij moderne hiphop verdwijnen de vocalen soms te veel onder de rest van de muziek. Klassieke muziek en tragere luisterliedjes klinken daarentegen overtuigend en hierbij neemt de HW-Q950T je zonder moeite mee in het verhaal. Als je een echte liefhebber bent van concertregistraties en graag surround sound-opnames terugluistert, is het wellicht de moeite waard een ander systeem met individuele luidsprekers te overwegen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!