Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer
Gamer.nl
Reviews

Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer

Samsung staat voornamelijk bekend om haar uitstekende smartphones, maar het aanbod op het gebied van gaming is ook zeker noemenswaardig: laptops, vr-producten en uiteraard de welbekende, immense QLED-televisies. De nieuwe HW-Q905T-soundbar sluit perfect aan bij deze grote televisies en is, vanwege zijn surround sound- en Dolby Atmos-mogelijkheden, bij uitstek geschikt om van je woonkamer een heus game- en filmparadijs te maken.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Soundbar Round-Up. In deze round-up testen we een brede selectie aan soundbars die bij uitstek geschikt zijn voor gaming. In de eerste paar weken van 2021 kun je niet alleen reviews verwachten van verschillende soundbars, ook zullen we – vergelijkbaar met de gameheadet-round-up – een uitgebreid overzichtsartikel publiceren waarin we de beste producten in verschillende prijsklassen bespreken.

Om de HW-Q950T surround sound-compatibel te maken, wordt de soundbar gecomplementeerd door twee compacte rear-speakers en een subwoofer. Zowel de extra speakers als de subwoofer worden geleverd met een stroomkabel, maar verder verbinden de speakers in dit systeem volledig draadloos met de soundbar. Onderop de soundbar vind je de benodigde hdmi eARC-, hdmi- en usb-poorten om diverse apparaten te verbinden. Het is echter ook mogelijk om via wifi of bluetooth verbinding met de soundbar te maken. Om dit alles in huis te halen moet je wel een flinke som neerleggen: de HW-Q950T kost maar liefst 969 euro.

©GMRimport

Aansluiten en Dolby Atmos

Onderop de soundbar zijn uitsparingen gemaakt zodat aangesloten kabels eenvoudig aan de achterkant van de soundbar kunnen worden weggewerkt. Bovenop de soundbar vind je een kleine led-display dat informatie weergeeft over alles wat er in het systeem ingesteld kan worden. De HW-Q950T soundbar kan daarnaast ook nog samenwerken met de nieuwste QLED-televisies van Samsung. In de Q-Symphony-modus werken de speakers die in deze televisies zitten bijvoorbeeld samen met de speakers van de soundbar. Voordat we kijken naar wat voor effect dat heeft op de luisterervaring, is het interessant om wat meer uit de doeken te doen over de verschillende surround sound-modi en codecs die je in dit systeem vindt.

De soundbar heeft zoals gezegd Dolby Atmos-mogelijkheden. Dolby Atmos wordt de afgelopen paar jaar behoorlijk aangeprezen door Dolby als ultieme, immersieve geluidservaring. Atmos lijkt op het eerste gezicht behoorlijk gecompliceerd, maar behelst in de praktijk niet meer dan een toevoeging van hoogte in de afluister-setup. Waar je bij Dolby Surround Sound - bijvoorbeeld 5.1 of 7.1 - alleen speakers op oorhoogte hebt staan, voegt Dolby Atmos hier een of meerdere plafondspeakers aan toe. De hoeveelheid plafondspeakers wordt aangegeven door een derde getal toe te voegen aan de welbekende 5.1- of 7.1-noemers. Een Dolby Atmos-opstelling met zeven normale speakers, een subwoofer en twee plafondspeakers wordt daarom aangeduid met 7.1.2.

De oplettende lezer is waarschijnlijk al opgevallen dat bij deze soundbar geen externe plafondspeakers aanwezig zijn. Desalniettemin herbergt deze soundbar een 9.1.2-systeem. Om toch de Dolby Atmos-ervaring te bieden, zijn er in deze soundbar speakers verstopt die naar het plafond gericht zijn. Het geluid dat deze speakers uitsturen moet vervolgens - in theorie - via het plafond naar de gebruiker kaatsen en als het waren de illusie van een plafondspeaker creëren. Hoewel dit minder precies is dan daadwerkelijke plafondspeakers, zou je hiermee alsnog het gewenste effect van een geluidsbubbel om de luisteraar heen kunnen creëren, waarin geluidsobjecten als het ware rond kunnen vliegen. Naast de Dolby Atmos-compatibiliteit, kan deze soundbar ook DTS:X verwerken en is hij uiteraard in te zetten als gangbaar surround sound-systeem zonder de toegevoegde hoogte effecten.

©GMRimport

Hoogte, breedte, diepte

In de praktijk blijkt de effectiviteit van de omhoog gerichte speakers afhankelijk van de content behoorlijk te variëren. In sommige gevallen zorgt het inderdaad voor een zeer overtuigende ervaring en het daadwerkelijke gevoel dat geluid zich boven je bevindt, maar soms ontbreekt het aan precisie in de lokalisatie. Op de momenten dat het goed uitpakt, is de luisterervaring van deze soundbar - en dan met name in combinatie met de extra diepte van de televisie speakers van de Q950TS - behoorlijk indrukwekkend. Het ontbreken van lokalisatie is voornamelijk bij snellere passages - denk aan heftige actie - merkbaar. Het ontbreken van echte precisie in de lokalisatie zorgt er echter niet voor dat het immersieve effect verdwijnt, en dus blijft de ervaring ook op de iets rommeligere momenten indrukwekkend.

Wat ook positief opvalt bij het luisteren naar deze surround setup is dat er, zelfs zonder echte zijspeakers, behoorlijk veel breedte waar te nemen is. Ook dat realiseert Samsung middels een akoestische truc: evenals de hoogtespeakers, moeten de speakers aan de zijkant het hebben van weerkaatsingen van omliggende muren en objecten om het geluidsveld te complementeren. Wat echter opvalt is dat, zelfs in een brede kamer waar de muren niet direct de reflectie bieden die je verwacht nodig te hebben, de breedte in de luisterervaring overtuigend is. Daarbij is de lokalisatie ook nog eens goed in orde, en dat zorgt er bij het kijken van films of series voor dat je je binnen no-time in een andere wereld waant.

©GMRimport

Games en muziek

Op het moment van schrijven, zijn er nog weinig games beschikbaar die Dolby Atmos-audio ondersteunen. Alleen als je in het bezit bent van een Xbox series X of S zijn er een aantal games die deze ondersteuning bieden, en ook op Netflix en andere streamingplatformen komt er steeds meer content beschikbaar. Immersieve audio voor games is op dit moment daarnaast aan een sterke opmars bezig, en Dolby is al jaren voorloper op het gebied van surround sound. Aannemelijk is dat er op termijn dus nog meer content beschikbaar komt voor Dolby Atmos.

Wel heeft de HW-Q950T een gamingmodus. Deze modus zorgt ervoor dat er aan de voorkant van het luisterveld wat meer ruimte komt voor dialogen en dat de breedte nog meer wordt benadrukt. Die breedte resulteert in iets meer ruimte in het midden van het luisterveld en daarmee wordt de focus op de dialogen vergroot. Dat zorgt ervoor dat de in-game muziek goed in balans is met filmische effecten zonder dat de dialogen worden ondergesneeuwd. Ook lijkt de subwoofer in de gamingmodus - zonder het personaliseren met de ingebouwde equalizers - iets beter in balans te zijn met de rest van het systeem. De extra breedte die ontstaat in de gamingmodus zorgt ervoor dat je - zelfs zonder Atmos - een indrukwekkend geluidsveld ervaart.

Bij het luisteren van muziek valt vooral op dat niet alle genres even goed vertalen naar het systeem. Drukkere akoestische muziek - springerige indie en snelle rock - klinkt bijvoorbeeld onrustig en minder gedefinieerd dan je zou willen en bij moderne hiphop verdwijnen de vocalen soms te veel onder de rest van de muziek. Klassieke muziek en tragere luisterliedjes klinken daarentegen overtuigend en hierbij neemt de HW-Q950T je zonder moeite mee in het verhaal. Als je een echte liefhebber bent van concertregistraties en graag surround sound-opnames terugluistert, is het wellicht de moeite waard een ander systeem met individuele luidsprekers te overwegen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld

Sowieso staat de uitbreiding Claws of Awaji op stapel

Ubisoft vertelt op 30 april meer over wat we in de toekomst van Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Dat heeft het bedrijf via social media aangekondigd. Het is niet duidelijk wat er precies getoond gaat worden, maar het bedrijf heeft het over wat er "post-release" op stapel staat voor de game.

Het was al bekend dat er in ieder geval een uitbreiding voor de game genaamd Claws of Awaji moet verschijnen. Die uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven.

Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden. De dlc komt sowieso beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Wat er verder nog op stapel staat voor de game blijft tot 30 april in mysterie gehuld.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!