Rims Racing wil het anders doen
Rims Racing is gemaakt uit liefde voor de motorsport. Het gaat niet om het vrijspelen van talloze motoren en klassen. Nee, in plaats daarvan heb je de keuze uit een achttal voertuigen, die je vervolgens van binnen en buiten leert kennen. Het resultaat is een verrassend intieme racegame.
In het gros van de racegames zijn je bolides en rijwielen inwisselbaar: je begint vaak met een huis-tuin-en-keuken-machine en verkoopt die zo snel mogelijk om een superieure variant aan te schaffen. Dat riedeltje zorgt voor een lineaire progressie die nog steeds vermakelijk is, maar ook tot in den treure is herhaald.
In dat opzicht biedt Rims een behoorlijk authentieke ervaring. Sterker nog: je bouwt daadwerkelijk een band op met je motor. Naarmate je vaker racet en aan de verschillende onderdelen sleutelt, leer je meer over de specifieke eigenschappen van de tweewieler.
©GMRimport
Vooral het vervangen van de grootste en kleinste onderdelen staat centraal in Rims. Of je nu die ene schokbreker van Aprilia wilt uitproberen of juist een ander, mooier chassis zoekt, in Rims kun je je motor naar smaak vormgeven. Later in de game kun je ervoor kiezen dat deze onderdelen automatisch op de motor geschroefd worden, maar de eerste paar uur verricht je die handelingen zelf. Dat is niet alleen tof om te zien, maar het toont ook aan hoeveel werk er eigenlijk in het bouwen en onderhouden van een motor gaat zitten.
Alsof je in een rollenspel de vaardigheden en uitrusting van je personage aanpast, krijgt je motor zo daadwerkelijk betekenis. Het is bovenal jouw motor. Rims slaagt er op die manier in om betekenis te geven aan de keuzes die je maakt. Het gaat niet zomaar om het kiezen van de beste onderdelen om zo de snelste motor in elkaar te flansen. Het gaat veel eerder om smaak, stijl en voorkeur.
©GMRimport
Balanceren op twee gedachten
Juist vanwege deze insteek is het zo ontzettend jammer dat de carrièremodus zo slap in elkaar steekt. Elk seizoen bestaat uit zo’n zeventig activiteiten. Soms kun je uit een paar soorten wedstrijden kiezen, maar het gros van die activiteiten ligt vast. Het punt is dat je nauwelijks het gevoel krijgt dat je - behalve een gespekte bankrekening - iets bereikt. Ja, met een beetje geluk speel je een van de zeven andere motoren vrij, maar voor de rest maakt het vrij weinig uit of je nu eerste of derde wordt.
Consequenties zijn er nauwelijks, noch biedt de game rivaliteiten met andere coureurs of zijn er andere drijfveren. Misschien wel het belangrijkste euvel is dat de moeilijkheidsgraad alle kanten op vliegt. Voor sommige activiteiten hoef je nauwelijks je best te doen, terwijl je even later op een technische parcours niet eens in de buurt komt van je tegenstanders.
Rims benadert de kwaliteit van de Ride-serie en biedt een degelijke representatie van de motorsport.
-
Daarnaast is Rims weinig coulant als je een race verprutst door een keer of drie te vallen. De onderdelen van je motor lopen gelijk veel schade op, waardoor je voor een dilemma komt te staan: vervang je gelijk al die onderdelen, waar je waarschijnlijk niet genoeg geld voor hebt, of ga je met een halfbakken motor verder?
In het eerste geval ben je je voortgang van een paar uur kwijt om weer een enigszins hanteerbare motor in elkaar te schroeven. In het laatste geval ben je nagenoeg kansloos bij de eerstvolgende activiteiten. Dit is misschien wel realistisch, maar de geboden uitdaging leidt niet tot een leuke of interessante carrièremodus. Het gaat eigenlijk enkel om het opbouwen van wat kapitaal om verder te kunnen. Veel meer dan dat is er niet.
Dit doet afbreuk aan de verder solide race-ervaring. Rims benadert de kwaliteit van de Ride-serie en biedt een degelijke representatie van de motorsport. Wel valt de kunstmatige intelligentie behoorlijk tegen: van een eerlijk en mooi gevecht op het circuit is nauwelijks sprake. Je tegenstanders hebben geen ruimtelijk inzicht en knallen je (en elkaar) te pas en te onpas van de baan.
©GMRimport
Waar is iedereen?
Rims heeft alles in zich om een kleine, maar gedreven groep coureurs aan zich te binden met een sterke multiplayer. Er zijn wat leuke dagelijkse en wekelijkste uitdagingen, die er vooral om draaien om een zo snel mogelijke tijd op een specifiek parcours neer te zetten. Ook kun je, zoals je mag verwachten, aan individuele wedstrijden meedoen.
Het grote probleem is dat er nu al vrijwel niemand online te vinden is. Je mag van geluk spreken als meer dan twintig à dertig mensen een tijd hebben neergezet in een uitdaging. En gedurende de eerste week na release is het ons nog niet gelukt om een lobby te vinden om een race te rijden. Hier kan ontwikkelaar RaceWard Studios zelf misschien weinig aan doen, maar het is wel noemenswaardig.
Rims wordt dus gekenmerkt door een tweespalt. Aan de ene kant is het een authentiek en compromisloze motorracegame. Vooral de aandacht voor de kleinste details spreekt boekdelen. Maar aan de andere kant zijn er weinig redenen om Rims te blijven spelen, tenzij je al genoegen neemt met eindeloze tijdritten met die ene motor die je zelf van de grond af aan hebt opgebouwd.
Rims Racing is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, pc, Xbox One en Xbox Series X en S. Een versie voor Nintendo Switch staat in de planning. Voor deze review is de game getest op Xbox Series X.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Rims Racing laat je tot in de kleinste details aan je motor sleutelen, om er vervolgens een aantal van ‘s werelds bekendste circuits mee te betreden. Dat gegeven is fantastisch, maar de uitwerking laat flinke steken vallen. Het grootste euvel: de game is niet in balans en leidt daardoor vooral tot frustratie en weinig enerverende momenten.
- De liefde voor de motorsport spat ervan af, oog voor detail, compromisloze racegame
- Moeilijkheidsgraad is niet in balans, weinig interessante carrièremodus, de online multiplayer is nu al een eenzame ervaring