Review: Hoe presteert Red Dead Redemption op pc?
Reviews

Review: Hoe presteert Red Dead Redemption op pc?

Prima grit

Rockstars western-meesterwerk Red Dead Redemption is veertien jaar na verschijning op consoles eindelijk beschikbaar op pc. Met ondersteuning van de Britse studio Double Eleven, bekend van Minecraft Dungeons, Rimworld, Rust en Fallout 76, is de PlayStation 4-versie van de game bijgewerkt om te kunnen draaien op moderne pc’s. Het resultaat is een degelijke port die soepel draait, maar voor de rest weinig toevoegt ten opzichte van de ervaring van bijna anderhalf decennium geleden.

Rockstar heeft nooit uit de doeken gedaan waarom Red Dead Redemption in de veertien jaar sinds zijn release nooit een pc-versie heeft gekregen, al zijn er een aantal goede redenen te verzinnen waarom de uitgever deze overzetting nooit heeft gerealiseerd. De game begon als PlayStation 2- en Xbox-spel, maar in de loop van de ontwikkeling werd de beoogde consolegeneratie verschoven naar de PlayStation 3 en Xbox 360.

Het is niet ondenkbaar dat een pc-port ontwikkelen bovenop deze generatieverschuiving te veel gevraagd was van de studio’s die aan de game werkten, maar waarom de port sindsdien is uitgebleven blijft echter gissen. Wat de reden ook geweest is, Red Dead Redemption is nu eindelijk beschikbaar op pc via Steam, Epic Games en de Rockstar Store. De uitbreiding Undead Nightmare en de bonusinhoud uit de GOTY-editie zijn inbegrepen bij de game, maar de multiplayermodus van het origineel is er vakkundig uit gesloopt.

Grafische upgrade

Eén ding is onmiddellijk duidelijk na een paar minuten rondbanjeren in de fictieve westelijke staat waar Red Dead Redemption zich afspeelt: de overzetting naar pc is buitengewoon trouw aan de ervaring op de consoleversies van veertien jaar geleden. Rockstar heeft alle textures, models en gamemechanieken onaangetast gelaten en de game sec overgezet naar pc, met mondjesmaat wat aanpassingen aan de (grafische) instellingen.

De meest noemenswaardige upgrade is te zien aan de hoeveelheid detail in objecten en textures die zich ver van de speler bevinden. Op de zevende generatie consoles waarop de game oorspronkelijk uitkwam was geheugenruimte zeer beperkt, dus was het zaak om zo min mogelijk objecten weer te geven in de gamewereld. Met de 8 GB RAM en 2 GB VRAM die de game als minimum systeemeisen noemt, is er op pc opeens een zee aan mogelijkheden voor het weergeven van gebouwen, bomen, gras en andere prullaria op grote afstand.

Het gevolg is dat de gamewereld, zelfs vergeleken met de PlayStation 4-versie, veel voller en levendiger aanvoelt. Met name het gras dat zich uitstrekt over de prairie zo ver als het oog reikt, is een significante verbetering over de enkele tientallen meters vegetatie die de PlayStation 4 kan weergeven. Helaas is de geometrie van het landschap niet bijgewerkt voor de pc-versie, waardoor heuvels, afgronden en andere opstaande delen van het landschap erg veel scherpe randjes en rechte hoeken hebben, wat de illusie van de spelwereld regelmatig verstoort.

Dat de spelwereld niet is aangepakt is nog begrijpelijk gezien de aard van de port. Omdat de geometrie van het landschap ook samenhangt met het gedrag van de AI, waar je als speler kan bewegen en hoe schaduwen ‘ingebakken’ worden in de textures is het lastig om het terrein aan te passen zonder vergaande gevolgen in andere systemen. Hetzelfde geldt voor de modellen van npc’s, gebouwen, paarden, objecten en natuurlijk de hoofdrolspeler John Marston. Die zijn allemaal onaangetast gebleven vergeleken met de PlayStation 4-versie en ogen erg gedateerd, zeker in de tussenfilmpjes met veel close-ups.

Ook de textures moeten het ontgelden in deze tussenfilmpjes. Op 1080p is het detailniveau van de textures nog acceptabel, maar op 1440p en daarboven is het érg goed te zien dat het een veertien jaar oude game betreft. Met name kleinere oppervlakken op gebouwen, zoals ramen, planken en uithangborden, zien er wazig uit en in het geval van de uithangborden zijn ze lastig te lezen op langere afstanden.

De lage resolutie van de textures is extra voelbaar wanneer de game opgeschaald wordt middels FXAA, AMD FSR 3 of NVIDIA DLSS. Alle opschaaltechnieken in de pc-versie van Red Dead Redemption doen aanzienlijk af aan de scherpte van de game, wat de problemen met de textures alleen maar verder uitlicht:


Alle technieken slagen er wel ruimschoots in om de kartelrandjes (aliasing) - met name zichtbaar op de balken van de veranda - weg te werken, maar FSR 3 weet daarbij de meeste scherpte te behouden. DLSS geeft hier verreweg het meest ‘zachte’ beeld, wat goed te zien is op de outfit van John Marston: bijna al het detail op zijn riem en gesp zijn gladgetrokken en zien er merkbaar platter uit dan zonder enige opschaling of anti-aliasing. Voor spelers die de aliasing niet storend vinden, of op een hogere resolutie spelen, valt het aan te raden om eerst de game uit te proberen zonder enige opschaling.

Prestaties

Het goede nieuws is dat opschalen vanaf een lagere resolutie op de meeste systemen niet nodig zal zijn, want Double Eleven heeft een uitstekende geoptimaliseerde overzetting afgeleverd. De game draait, niet geheel ondanks zijn leeftijd, buitengewoon goed op moderne systemen. De ‘ultra’ voorinstelling op 1440p met opschalen uitgeschakeld is absoluut geen probleem voor een RTX 3070, met een gemiddelde framerate van 130 beelden per seconde.

Met wat aanpassingen aan de voorinstellingen is er vrijwel geen enkel systeem uit de laatste paar generaties dat deze game niet kan draaien op een verdienstelijke resolutie. De officiële minimale systeemeisen noemen een GTX 960 of R7 360 als videokaart; beide kaarten zijn bijna tien jaar oud. De rest van de eisen zijn eveneens mild, met een i5-4670/FX-9590 voor de cpu, 8 GB RAM en 12 GB aan opslag – ruim twaalf keer minder dan de hoeveelheid opslag die Red Dead Redemption 2 opeist.

Watch on YouTube

De overzetting is bovendien erg stabiel, er zijn geen gebieden in de game waar de framerate meer dan een paar procent lager ligt dan op de open prairie. Bugs en crashes zijn vrijwel volledig afwezig, met uitzondering van een paar filmpjes waar de belichting niet klopt of ontbreekt, iets wat Double Eleven vermoedelijk met toekomstige patches kan verhelpen.

Ondersteuning en toegankelijkheid

De instellingen zijn over het algemeen goed geregeld. Zo is er ondersteuning voor controllers en muis- en toetsenbordbesturing en het toewijzen van andere knoppen voor beide invoermethoden. De grafische instellingen zijn ook dik in orde, met ondersteuning voor breedbeeldmonitoren en een flink scala aan schuifjes en opties om de graphics naar wens aan te passen.

De aansturing met muis en toetsenbord werkt prima en alle standaard knoptoewijzingen voelen logisch aan, met als enige uitzondering dat de shift-toets herhaaldelijk ingedrukt moet worden om te galopperen op een paard – iets wat onherroepelijk de beruchte plaktoetsdialoog oproept in Windows. Gelukkig is er ook een mogelijkheid om te galopperen door shift ingedrukt te houden, wat aanzienlijk comfortabeler is dan de shift-toets continu moeten aanslaan.

Waar de instellingen wel schromelijk tekortschieten is op het gebied van toegankelijkheid. De enige optie die onder deze categorie geschaard kan worden is de mogelijkheid om ondertiteling aan te zetten en de grootte hiervan te wijzigen, maar veel andere courante opties voor toegankelijkheid, zoals compensatie voor kleurenblindheid, motorische beperkingen of andere zichtbeperkingen zijn nergens te bekennen.

Een laatste puntje over ondersteuning is het feit dat de game niet direct vanuit Steam of Epic Games kan worden opgestart, want tussen de game en respectievelijke client zit eerst nog de Rockstar Launcher. Dat zal voor de voorzienbare toekomst geen probleem vormen, maar het is niet ondenkbaar dat deze tussenstap op de lange termijn de game onspeelbaar maakt. Pc-spelers van GTA 4 zullen zich Games For Windows Live nog herinneren: het offline gaan van die dienst vorig jaar heeft het inmiddels onmogelijk gemaakt om GTA 4 in multiplayermodi te spelen zonder externe programma’s.

Conclusie

De pc-versie van Red Dead Redemption kent slechts een handjevol noemenswaardige verbeteringen ten opzichte van de consoleversie die het veertien jaar geleden voorging. Dat is op zichzelf geen kwalijke zaak, want de game is nog steeds het narratieve meesterwerk dat het al die jaren geleden was, maar dat Rockstar daar vijftig euro voor vraagt is lastig te verdedigen. Met name het feit dat de multiplayermodus eruit is gehaald en er geen gebruik is gemaakt van deze kans om de game toegankelijker te maken voor mensen met een beperking of om ingebouwde ondersteuning voor mods toe te voegen is teleurstellend.

Red Dead Redemption is nu beschikbaar via Steam, Epic Games Store en Rockstar Launcher, alsmede PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Switch

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!