Review: Hoe presteert Red Dead Redemption op pc?
Reviews

Review: Hoe presteert Red Dead Redemption op pc?

Prima grit

Rockstars western-meesterwerk Red Dead Redemption is veertien jaar na verschijning op consoles eindelijk beschikbaar op pc. Met ondersteuning van de Britse studio Double Eleven, bekend van Minecraft Dungeons, Rimworld, Rust en Fallout 76, is de PlayStation 4-versie van de game bijgewerkt om te kunnen draaien op moderne pc’s. Het resultaat is een degelijke port die soepel draait, maar voor de rest weinig toevoegt ten opzichte van de ervaring van bijna anderhalf decennium geleden.

Rockstar heeft nooit uit de doeken gedaan waarom Red Dead Redemption in de veertien jaar sinds zijn release nooit een pc-versie heeft gekregen, al zijn er een aantal goede redenen te verzinnen waarom de uitgever deze overzetting nooit heeft gerealiseerd. De game begon als PlayStation 2- en Xbox-spel, maar in de loop van de ontwikkeling werd de beoogde consolegeneratie verschoven naar de PlayStation 3 en Xbox 360.

Het is niet ondenkbaar dat een pc-port ontwikkelen bovenop deze generatieverschuiving te veel gevraagd was van de studio’s die aan de game werkten, maar waarom de port sindsdien is uitgebleven blijft echter gissen. Wat de reden ook geweest is, Red Dead Redemption is nu eindelijk beschikbaar op pc via Steam, Epic Games en de Rockstar Store. De uitbreiding Undead Nightmare en de bonusinhoud uit de GOTY-editie zijn inbegrepen bij de game, maar de multiplayermodus van het origineel is er vakkundig uit gesloopt.

Grafische upgrade

Eén ding is onmiddellijk duidelijk na een paar minuten rondbanjeren in de fictieve westelijke staat waar Red Dead Redemption zich afspeelt: de overzetting naar pc is buitengewoon trouw aan de ervaring op de consoleversies van veertien jaar geleden. Rockstar heeft alle textures, models en gamemechanieken onaangetast gelaten en de game sec overgezet naar pc, met mondjesmaat wat aanpassingen aan de (grafische) instellingen.

De meest noemenswaardige upgrade is te zien aan de hoeveelheid detail in objecten en textures die zich ver van de speler bevinden. Op de zevende generatie consoles waarop de game oorspronkelijk uitkwam was geheugenruimte zeer beperkt, dus was het zaak om zo min mogelijk objecten weer te geven in de gamewereld. Met de 8 GB RAM en 2 GB VRAM die de game als minimum systeemeisen noemt, is er op pc opeens een zee aan mogelijkheden voor het weergeven van gebouwen, bomen, gras en andere prullaria op grote afstand.

Het gevolg is dat de gamewereld, zelfs vergeleken met de PlayStation 4-versie, veel voller en levendiger aanvoelt. Met name het gras dat zich uitstrekt over de prairie zo ver als het oog reikt, is een significante verbetering over de enkele tientallen meters vegetatie die de PlayStation 4 kan weergeven. Helaas is de geometrie van het landschap niet bijgewerkt voor de pc-versie, waardoor heuvels, afgronden en andere opstaande delen van het landschap erg veel scherpe randjes en rechte hoeken hebben, wat de illusie van de spelwereld regelmatig verstoort.

Dat de spelwereld niet is aangepakt is nog begrijpelijk gezien de aard van de port. Omdat de geometrie van het landschap ook samenhangt met het gedrag van de AI, waar je als speler kan bewegen en hoe schaduwen ‘ingebakken’ worden in de textures is het lastig om het terrein aan te passen zonder vergaande gevolgen in andere systemen. Hetzelfde geldt voor de modellen van npc’s, gebouwen, paarden, objecten en natuurlijk de hoofdrolspeler John Marston. Die zijn allemaal onaangetast gebleven vergeleken met de PlayStation 4-versie en ogen erg gedateerd, zeker in de tussenfilmpjes met veel close-ups.

Ook de textures moeten het ontgelden in deze tussenfilmpjes. Op 1080p is het detailniveau van de textures nog acceptabel, maar op 1440p en daarboven is het érg goed te zien dat het een veertien jaar oude game betreft. Met name kleinere oppervlakken op gebouwen, zoals ramen, planken en uithangborden, zien er wazig uit en in het geval van de uithangborden zijn ze lastig te lezen op langere afstanden.

De lage resolutie van de textures is extra voelbaar wanneer de game opgeschaald wordt middels FXAA, AMD FSR 3 of NVIDIA DLSS. Alle opschaaltechnieken in de pc-versie van Red Dead Redemption doen aanzienlijk af aan de scherpte van de game, wat de problemen met de textures alleen maar verder uitlicht:


Alle technieken slagen er wel ruimschoots in om de kartelrandjes (aliasing) - met name zichtbaar op de balken van de veranda - weg te werken, maar FSR 3 weet daarbij de meeste scherpte te behouden. DLSS geeft hier verreweg het meest ‘zachte’ beeld, wat goed te zien is op de outfit van John Marston: bijna al het detail op zijn riem en gesp zijn gladgetrokken en zien er merkbaar platter uit dan zonder enige opschaling of anti-aliasing. Voor spelers die de aliasing niet storend vinden, of op een hogere resolutie spelen, valt het aan te raden om eerst de game uit te proberen zonder enige opschaling.

Prestaties

Het goede nieuws is dat opschalen vanaf een lagere resolutie op de meeste systemen niet nodig zal zijn, want Double Eleven heeft een uitstekende geoptimaliseerde overzetting afgeleverd. De game draait, niet geheel ondanks zijn leeftijd, buitengewoon goed op moderne systemen. De ‘ultra’ voorinstelling op 1440p met opschalen uitgeschakeld is absoluut geen probleem voor een RTX 3070, met een gemiddelde framerate van 130 beelden per seconde.

Met wat aanpassingen aan de voorinstellingen is er vrijwel geen enkel systeem uit de laatste paar generaties dat deze game niet kan draaien op een verdienstelijke resolutie. De officiële minimale systeemeisen noemen een GTX 960 of R7 360 als videokaart; beide kaarten zijn bijna tien jaar oud. De rest van de eisen zijn eveneens mild, met een i5-4670/FX-9590 voor de cpu, 8 GB RAM en 12 GB aan opslag – ruim twaalf keer minder dan de hoeveelheid opslag die Red Dead Redemption 2 opeist.

Watch on YouTube

De overzetting is bovendien erg stabiel, er zijn geen gebieden in de game waar de framerate meer dan een paar procent lager ligt dan op de open prairie. Bugs en crashes zijn vrijwel volledig afwezig, met uitzondering van een paar filmpjes waar de belichting niet klopt of ontbreekt, iets wat Double Eleven vermoedelijk met toekomstige patches kan verhelpen.

Ondersteuning en toegankelijkheid

De instellingen zijn over het algemeen goed geregeld. Zo is er ondersteuning voor controllers en muis- en toetsenbordbesturing en het toewijzen van andere knoppen voor beide invoermethoden. De grafische instellingen zijn ook dik in orde, met ondersteuning voor breedbeeldmonitoren en een flink scala aan schuifjes en opties om de graphics naar wens aan te passen.

De aansturing met muis en toetsenbord werkt prima en alle standaard knoptoewijzingen voelen logisch aan, met als enige uitzondering dat de shift-toets herhaaldelijk ingedrukt moet worden om te galopperen op een paard – iets wat onherroepelijk de beruchte plaktoetsdialoog oproept in Windows. Gelukkig is er ook een mogelijkheid om te galopperen door shift ingedrukt te houden, wat aanzienlijk comfortabeler is dan de shift-toets continu moeten aanslaan.

Waar de instellingen wel schromelijk tekortschieten is op het gebied van toegankelijkheid. De enige optie die onder deze categorie geschaard kan worden is de mogelijkheid om ondertiteling aan te zetten en de grootte hiervan te wijzigen, maar veel andere courante opties voor toegankelijkheid, zoals compensatie voor kleurenblindheid, motorische beperkingen of andere zichtbeperkingen zijn nergens te bekennen.

Een laatste puntje over ondersteuning is het feit dat de game niet direct vanuit Steam of Epic Games kan worden opgestart, want tussen de game en respectievelijke client zit eerst nog de Rockstar Launcher. Dat zal voor de voorzienbare toekomst geen probleem vormen, maar het is niet ondenkbaar dat deze tussenstap op de lange termijn de game onspeelbaar maakt. Pc-spelers van GTA 4 zullen zich Games For Windows Live nog herinneren: het offline gaan van die dienst vorig jaar heeft het inmiddels onmogelijk gemaakt om GTA 4 in multiplayermodi te spelen zonder externe programma’s.

Conclusie

De pc-versie van Red Dead Redemption kent slechts een handjevol noemenswaardige verbeteringen ten opzichte van de consoleversie die het veertien jaar geleden voorging. Dat is op zichzelf geen kwalijke zaak, want de game is nog steeds het narratieve meesterwerk dat het al die jaren geleden was, maar dat Rockstar daar vijftig euro voor vraagt is lastig te verdedigen. Met name het feit dat de multiplayermodus eruit is gehaald en er geen gebruik is gemaakt van deze kans om de game toegankelijker te maken voor mensen met een beperking of om ingebouwde ondersteuning voor mods toe te voegen is teleurstellend.

Red Dead Redemption is nu beschikbaar via Steam, Epic Games Store en Rockstar Launcher, alsmede PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Switch

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!