Review: Frostpunk 2 dwingt je tot ijskoude keuzes
Reviews

Review: Frostpunk 2 dwingt je tot ijskoude keuzes

Een frisse stedenbouwer met grand strategy-ambities

De wereld is bevroren. Een nieuwe ijstijd heeft de mensheid zo goed als uitgeroeid. De laatste overlevenden proberen warmte en bescherming te zoeken, en het is aan jou om dat te realiseren. Wat volgt is een stedenbouwsimulator waarin overleven het allerbelangrijkst is. De eerste Frostpunk was al een leuk huwelijk tussen survival en stedenbouw, en dit vervolg vergroot de schaal en diept de spelwereld uit.

In de filosofie bestaat een gedachte-experiment dat het trolleyprobleem wordt genoemd. Er ligt een stuk rails met een splitsing naar twee sporen. Een tram dendert over de rails richting de wissel. Eén persoon bepaalt of de tram over spoor A of spoor B verder gaat. Het probleem? Op spoor A ligt één persoon vastgebonden en op spoor B liggen er twee. Over welk spoor laat je de tram rijden? Oké, dat was misschien makkelijk. Maar nu ligt op spoor A een baby en op spoor B jouw moeder. Wat doe je? De ethische keuzes worden in dit experiment steeds moeilijker. Waarom dit verhaal? Omdat Frostpunk 2 één groot trolleyprobleem is, waarbij de gevolgen van je acties steeds onherroepelijk vreselijk zijn voor een deel van de bewoners van je stad.

Tijdsdruk

Het doel van het spel is om een stad op te bouwen in een bevroren hel om zoveel mogelijk mensen bescherming te bieden en hen te laten overleven. Hiervoor moet je noodzakelijke grondstoffen vinden, zoals olie en bouwmaterialen. Ook moet je voedsel produceren en woonruimte plaatsen. In tegenstelling tot stedenbouwers zoals Cities: Skylines of Sim City is dit geen ontspannen creatieve bezigheid. Er is namelijk altijd een ramp op komst, zoals een zware periode van kou waarin je niet kan bouwen en geen voedsel meer kan produceren. Dit geeft je constante tijdsdruk om bepaalde doelen te halen.

Hierbij heb je als beheerder van de stad verregaande bevoegdheden die ervoor zorgen dat je heel drastische beslissingen kunt nemen. In de eerste fases van het spel lijkt dat nog mee te vallen. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen dat de voedselproductie sneller moet, en dat je daarom je arbeiders dubbele diensten laat draaien. Het gevolg is wel dat je werknemers eerder ziek worden en doodgaan. Maar als je dat niet doet, heb je misschien niet genoeg voedsel in voorraad voor de komende white out (zware vorst), waardoor je bevolking van honger omkomt.

Watch on YouTube

Kind in de kolenmijn

Dit soort beslissingen worden steeds dramatischer. Bejaarden die opeens aanbieden zelfmoord te plegen om de kolonie niet te belasten - doe je dat om de jongeren te redden? Er is een optie om kinderen de kolenmijnen in te sturen om de productie op te schroeven, met het risico dat ze in een instorting omkomen. Doe je dat om de warmtegenerator op gang te houden?

Nog wat verder in het spel krijg je te maken met de verschillende politieke facties die zich binnen de stad vormen. Dan moet je opeens rekening houden met hun specifieke wensen om jouw eigen beslissingen uit te kunnen voeren. Dat betekent kiezen welke factie je probeert te paaien met beslissingen die je misschien zelf vreselijk vindt, maar die je toch neemt om dat extra beetje productie uit de werknemers te persen.

Frostpunk 2 laat je via dit concept constant proberen het beste te maken van een rampzalige situatie. De game vuurt daarbij ook nog eens constant allerlei kleinere ethische en praktische problemen op je af waar je helemaal niet op hebt gerekend. Wat dat betreft doet het wel een beetje denken aan de grand strategy-games zoals Stellaris en Europa Universalis, waarbij willekeurige gebeurtenissen als pop-ups verschijnen die weer andere keuzes forceren.

Breekpunten

Hoewel dit alles een enorm sfeervolle game oplevert met constante spanning over het maken van keuzes en een race tegen de klok, zijn er ook wat zaken die de ervaring wat omlaag halen. Zo kun je niet zomaar gebouwen neerzetten waar je dat wil. Voor je iets kan bouwen moet je de grond voorbereiden met frost-breaking. Je moet dus mensen en materiaal aan het werk zetten om de grond bouwrijp te maken alvorens je nieuwe huizen kan plaatsen. Maar ook als je grondstoffen wil bemachtigen, moet je de route naar die grondstoffen frost-breaken.

Dit kost voornamelijk tijd en het betekent dat je heel vaak alleen maar kan wachten tot de frost-break-ploegen klaar zijn met hun werkzaamheden vóór je weer verder kan. Dit haalt echt de vaart eruit en voelt een beetje als overbodig werk. Het helpt ook niet dat je het resultaat van het frost-breaken niet kan zien op de overzichtskaart. Als je nou tijdens het proces bijvoorbeeld wegen zou aanleggen, zou het nog visueel interessant kunnen zijn. Maar nu lijkt de game vooral te zeggen: “O, je wil wat bouwen? Pech, eerst wachten en naar het scherm staren!”

Een ander probleem zit hem in dat idee van een constant ‘trolleyprobleem’: elke keuze die je maakt heeft nagenoeg altijd wel vreselijke gevolgen voor iemand. Omdat het spel je constant duidelijk maakt dat de hele bevolking op het spel staat, is het best makkelijk om snel gevoelloos te worden voor al dat door jou veroorzaakte leed. Want als je eerst al tientallen keren een pop-up kreeg van wéér zoveel mensen die zijn doodgevroren, is de beslissing om wat kinderen een kolenmijn in te sturen om de warmtegenerator op gang te houden een stuk minder ethisch ingewikkeld.

Het zou wellicht helpen als je wat meer contact had met de bewoners. Het grootste deel van de game kijk je naar de landkaart. Alleen als je inzoomt op gebouwen zie je mensen rondlopen. Hierdoor blijft de bevolking nogal abstract.

Dat betekent overigens niet dat het niet spannend is. Het opbouwen en in leven houden van de bevolking is regelmatig een zenuwslopende bezigheid, waarbij de schaal steeds groter wordt. Dat komt ook omdat de spelwereld best enorm is en je de invloed van je stad tot ver buiten je stadsgrenzen uitbreidt. Ook hier voelt Frostpunk 2 meer als een grand strategy-game van Paradox dan als Cities: Skyline.

Frostpunk 2 is nu verkrijgbaar op pc. Op een later moment komt de game ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Uitstekend
Conclusie

Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op.

Plus- en minpunten
  • Diepe betekenisvolle keuzes
  • Zeer spannend
  • Mooi vormgegeven
  • Grootschaliger dan het origineel
  • Frost-breaking voelt zinloos
  • Zeer complex
  • Nauwelijks een verhaal

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan
Nieuws

Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan

De waarde van aandelen van Ubisoft is de afgelopen weken gekelderd

Volgens Ubisoft-aandeelhouder AJ Investments zou inmiddels tien procent van alle aandeelhouders van het bedrijf achter de verkoop van Ubisoft aan andere bedrijven of aan een private equity firma staan.

Dat blijkt uit een brief van AJ Investments die door Reuters werd gedeeld. AJ Investments, dat minder dan één procent van Ubisoft bezit, gaf onlangs al aan voorstander te zijn van de verkoop van Ubisoft nadat de waarde van de aandelen van het Franse bedrijf kelderde. De verkoop van Star Wars Outlaws viel tegen en deze week werd daarnaast aangekondigd dat Assassin's Creed Shadows is uitgesteld naar februari 2025.

In de nieuwe brief benadrukt AJ Investments nogmaals dat het voorstander is van de verkoop van Ubisoft aan een ander bedrijf of een private equity firma "voor een eerlijk bedrag". Daarbij benadrukt de brief dat er kosten moeten worden bespaard, het bedrijf eventueel privé moet gaan in plaats van beursgenoteerd en dat de huidige CEO Yves Guillemot moet worden vervangen.

Zo'n tien procent van alle aandeelhouders van Ubisoft zouden hier inmiddels achter staan, al onthult AJ Investments niet om welke aandeelhouders het gaat. De grootste aandeelhouder van Ubisoft is de Guillemot-familie met vijftien procent van het totaal aantal aandelen, gevolgd door het Chinese Tencent, dat iets minder dan tien procent aan aandelen bezit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!