Review: Age of Mythology: Retold maakt real-time strategy weer episch
Reviews

Review: Age of Mythology: Retold maakt real-time strategy weer episch

De goden zijn tevreden

Het beste compliment voor een goede game is als je de tijd om je heen even helemaal vergeet en totaal verdwijnt in de ervaring. Het moment dat je opkijkt van je scherm en beseft dat ‘nog vijf minuten’ is veranderd in de rest van de dag. Age of Mythology: Retold laat zien dat een 22 jaar oude game met een likje verf en wat liefde minstens zo meeslepend kan zijn als een modern spel.

Remasters zijn er in allerlei vormen. Soms is het spel slechts voorzien van wat grafisch poetswerk, soms is de oude titel haast onherkenbaar onder alle vernieuwingen. Age of Mythology: Retold is het beste soort remaster, dat voelt zoals de game oorspronkelijk speelde, maar dankzij slimme upgrades van de interface helemaal modern is. Ergens is dat ironisch voor een game die zich afspeelt in mythische, ver vervlogen tijden.

Age of Mythology is een van de klassiekers uit het real-time strategy-genre. Als spin-off van de Age of Empires-reeks draait het net zoals die games om het opbouwen van een stad/basis, het trainen en upgraden van je soldaten en bewoners, en het uitroeien van de tegenstander. Waar Age of Empires echter altijd prat ging op ‘historische accuraatheid’, koos Age of Mythology voor een meer fantastische richting door goden en magie toe te voegen. Daarmee was (en is) AoM uitbundiger en spectaculairder, maar ook grappiger en gekker dan zijn serieuze oudere broer.

Keuzes, keuzes

Tijdens de uitgebreide campagne van Retold leer je gaandeweg alle gebouwen en eenheden van het spel kennen. Zeker in het begin is elke missie een verkapte tutorial om je de verschillende opties te laten uitproberen. En opties zijn er in overvloed. Het knappe van AoM is dat je tijdens het opbouwen van je stad steeds heel relevante keuzes kan maken die de ontwikkeling van je volk drastisch beïnvloeden. Je kiest welke goden je bijstaan (en dus welke speciale magie je kan inzetten), welke mythische helden je traint en op welk aspect van je leger je de nadruk legt. Verschillende volken hebben uiteraard ook allemaal eigen goden en helden, waardoor de variatie eindeloos lijkt.

Een van de grote verbeteringen ten opzichte van het origineel is de interface en het feit dat je veel micromanagement aan de computer over kan laten. Zo kan je tijdens de missies de besturing van je dorpelingen (die grondstoffen verzamelen) door de computer laten doen. In plaats van dat je steeds moet kijken of er nog dorpelingen werkeloos achter een boom verscholen zitten, kun je de computer de opdracht geven ze allemaal aan het werk te houden, en bepalen welk percentage van je werkers welke grondstoffen verzamelen. Zo kun je je concentreren op het grotere plaatje en op je soldaten.

Als een lap op een half-stier

Naast gewone mensen kun je ook helden en mythische wezens aanvoeren (en bestrijden). Niet alleen maakt een aanvallende groep minotaurussen (half mens, half stier) de strijd een stuk spectaculairder, maar het voegt ook extra strategie toe. Mythische wezens ploegen zonder problemen door een leger mensen heen. Alleen de helden kunnen hen verslaan.

En dan zijn er nog de heerlijke goddelijke krachten. Met het bouwen van een tempel krijg je toegang tot de speciale kracht van een god, dat jouw eenheden helpt of de vijand hindert. Aardbevingen, bliksem of gewoon een enge ziekte die de productie van de tegenstander halveert: het voelt werkelijk machtig om dit soort vloeken op de vijand los te laten. En het is minstens zo rampzalig als het jou overkomt.

Mooie stad, jammer als die in de fik zou vliegen…

Dat rampzalige gevoel van een aanval of ramp wordt versterkt door het feit dat de stad die je opbouwt er zo aantrekkelijk uitziet. Age of Mythology straalt in hoge resolutie en draait als een zonnetje op een moderne computer. Het is makkelijk te vergeten dat er zoiets is als een vijand als je bezig bent met het bouwen van een nieuwe nederzetting en de beschermende muren zo perfect mogelijk wil plaatsen. Nu ziet het spel er zeker niet uit als het allerbeste wat een AAA-studio tegenwoordig kan produceren - de vormgeving is nog steeds geworteld in de keuzes uit 2002. Maar het is allemaal goed opgepoetst, met moderne touches zoals prachtige wateranimaties en veel details in de bouwwerken.

Missies worden aan elkaar geweven door een verhaal en tussenfilmpjes die… nou ja, laten we zeggen dat de acteurs geen prijzen gaan winnen voor hun performance. Het heeft een vrij hoog ‘ik doe een stoer stemmetje na’-gehalte. Geeft allemaal niets, het is misschien ook wel schattig en toont hoe het spel nog met één been in 2002 staat. Het verhaal zelf is ook niet bijster boeiend, zoals we van een real-time strategygame kunnen verwachten. Het is een excuus om de volgende missie te spelen. En dat is prima.

Watch on YouTube

Het echte vlees zit aan de botten van de multiplayer en skirmish modi. Het is de klassieke setup: twee of meer volken op een landkaart en doe je ding. Bouw, ontwikkel, groei en roei uit. Het is eigenlijk de leukste manier om te spelen, omdat je niet gebonden bent aan de criteria die de missies je opleggen. Skirmish was voor ons de meest gespeelde modus om te zien wat we nu allemaal weer konden bouwen en welke strategieën we konden inzetten. AoM in Skirmish-modus is als het hebben van een grote doos mythisch speelgoed waarmee je kan doen wat je wil.

Age of Mythology: Retold is nu verkrijgbaar op pc en Xbox Series X en S. Het spel staat ook op Game Pass voor pc en Xbox. Voor deze review is de game op pc gespeeld.

 

Fantastisch
Conclusie

Age of Mythology: Retold is een heerlijke real-time strategygame die niet alleen modern aanvoelt, maar ook nog eens eindeloos herspeelbaar is. Dat komt deels doordat de game zo goed is gestroomlijnd, met een perfecte balans tussen uitdaging en creativiteit, maar ook omdat het zichzelf niet al te serieus neemt. Waar de nieuwste Age of Empires-game af en toe voelde als een geschiedeniscollege, is Retold gewoon lekker ravotten met soldaten, helden en goden. Dit is zo’n spel dat je kan blijven spelen, en eens in de zoveel tijd weer eens installeert om er een tiental uur in te steken. Een klassieker in elke betekenis van het woord.

Plus- en minpunten
  • Veel variatie in de eenheden en tactieken
  • Draait heel soepel
  • Besturing gemoderniseerd
  • Kleine bugs
  • Acteerwerk niet best
  • Vormgeving iets gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Consoleversie Nine Sols verschijnt in november
Nieuws

Consoleversie Nine Sols verschijnt in november

Actie-platformer verscheen afgelopen mei al voor pc

De actie-platformer Nine Sols komt op 26 november uit voor diverse consoles.

Dat heeft Red Candle Games aangekondigd. Het spel verscheen afgelopen mei al voor pc (via Steam), en zal in november digitaal uitkomen voor Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Ook komt de game op Xbox Game Pass te staan.

Nine Sols is een met de hand getekende 2D-platformer met gevechten die zijn geïnspireerd door Sekiro. Spelers verkennen een land dat ooit de thuishaven was van een eeuwenoud buitenaards ras en moeten de negen Sols vernietigen - de leiders van een vervloekt rijk. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt roadmap voor aankomende updates
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt roadmap voor aankomende updates

Er staan drie 'Title Updates' en een Steam-release op stapel

Ubisoft heeft een kleine roadmap gedeeld van aankomende updates voor Star Wars Outlaws.

Zo verschijnt op 3 oktober 'Title Update 2', dat zich richt op diverse oplossingen voor bugs. Op 24 oktober komt 'Title Update 3' uit met diverse quality of live-verbeteringen. Op 21 november, zoals eerder deze week aangekondigd, verschijnt de game op Steam, komt Story Pack 1 uit, en wordt ook 'Title Update 4' verwacht. Daarmee worden verbeteringen aan de stealth-secties en de gevechten aangebracht en worden er gratis nieuwe Contracts toegevoegd. Meer informatie over de precieze inhoud van de updates moet spoedig volgen.

Ubisoft heeft onlangs toegegeven dat Star Wars Outlaws niet naar verwachting heeft gepresteerd. Dit heeft de waarde van aandelen van het bedrijf mede laten dalen. Sommige aandeelhouders opperen zelfs dat het beter zou zijn wanneer Ubisoft verkocht zou worden.

Ondanks dat heeft Ubisoft eerder deze week een plan gedeeld om een nieuwe weg in te slaan. Zo is Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 14 februari 2025 om er zeker van te zijn dat de kwaliteit naar wens is en zullen pc-versies van games voortaan meteen naar Steam komen.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan de Star Wars-game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spelers kunnen cheaters in Deadlock nu in kikkers veranderen
Nieuws

Spelers kunnen cheaters in Deadlock nu in kikkers veranderen

Een ludieke manier om valsspelers te straffen

Spelers van Valve-shooter Deadlock kunnen cheaters die er gloeiend bij zijn nu in een kikker veranderen.

Valve heeft een nieuwe patch uitgebracht voor de testversie van heroshooter Deadlock. Hoewel de game al sinds enige tijd wordt geteisterd door cheaters, heeft het bedrijf spelers een ludieke manier gegeven om deze valsspelers te straffen.

Wanneer een cheater eenmaal ontdekt is, mogen spelers bepalen wat er met die persoon gebeurt. Er is een mogelijkheid om hem of haar te bannen, maar men kan ook voor de optie kiezen om de cheater in-game in een kikker te veranderen. De cheater blijft vervolgens het gehele potje een kikker. Daarna wordt de valsspeler in kwestie alsnog automatisch gebanned.

Deadlock is al sinds 2018 in ontwikkeling, heeft tower defence-mechanismen en combineert als setting fantasy met steampunk. "Magiërs, vreemde wezens en robots", zo wordt de game omschreven. "Het bevat snelle bewegingen op zwevende rails, vergelijkbaar met Bioshock Infinite." In de kern is het een teamshooter waarin twee teams van zes spelers het tegen elkaar opnemen.

Eerder dit jaar startte in het geheim een test voor Deadlock, waar toen enkele duizenden spelers aan meededen. In augustus bleek al dat de testversie soms door 17.000 mensen tegelijk werd gespeeld. Afgelopen maand werd de game officieel aangekondigd middels een Steam-pagina. Eind augustus bleek dat de testversie van de game al meer dan honderdduizend gelijktijdige spelers aantrok.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!