Review: Age of Mythology: Retold maakt real-time strategy weer episch
Reviews

Review: Age of Mythology: Retold maakt real-time strategy weer episch

De goden zijn tevreden

Het beste compliment voor een goede game is als je de tijd om je heen even helemaal vergeet en totaal verdwijnt in de ervaring. Het moment dat je opkijkt van je scherm en beseft dat ‘nog vijf minuten’ is veranderd in de rest van de dag. Age of Mythology: Retold laat zien dat een 22 jaar oude game met een likje verf en wat liefde minstens zo meeslepend kan zijn als een modern spel.

Remasters zijn er in allerlei vormen. Soms is het spel slechts voorzien van wat grafisch poetswerk, soms is de oude titel haast onherkenbaar onder alle vernieuwingen. Age of Mythology: Retold is het beste soort remaster, dat voelt zoals de game oorspronkelijk speelde, maar dankzij slimme upgrades van de interface helemaal modern is. Ergens is dat ironisch voor een game die zich afspeelt in mythische, ver vervlogen tijden.

Age of Mythology is een van de klassiekers uit het real-time strategy-genre. Als spin-off van de Age of Empires-reeks draait het net zoals die games om het opbouwen van een stad/basis, het trainen en upgraden van je soldaten en bewoners, en het uitroeien van de tegenstander. Waar Age of Empires echter altijd prat ging op ‘historische accuraatheid’, koos Age of Mythology voor een meer fantastische richting door goden en magie toe te voegen. Daarmee was (en is) AoM uitbundiger en spectaculairder, maar ook grappiger en gekker dan zijn serieuze oudere broer.

Keuzes, keuzes

Tijdens de uitgebreide campagne van Retold leer je gaandeweg alle gebouwen en eenheden van het spel kennen. Zeker in het begin is elke missie een verkapte tutorial om je de verschillende opties te laten uitproberen. En opties zijn er in overvloed. Het knappe van AoM is dat je tijdens het opbouwen van je stad steeds heel relevante keuzes kan maken die de ontwikkeling van je volk drastisch beïnvloeden. Je kiest welke goden je bijstaan (en dus welke speciale magie je kan inzetten), welke mythische helden je traint en op welk aspect van je leger je de nadruk legt. Verschillende volken hebben uiteraard ook allemaal eigen goden en helden, waardoor de variatie eindeloos lijkt.

Een van de grote verbeteringen ten opzichte van het origineel is de interface en het feit dat je veel micromanagement aan de computer over kan laten. Zo kan je tijdens de missies de besturing van je dorpelingen (die grondstoffen verzamelen) door de computer laten doen. In plaats van dat je steeds moet kijken of er nog dorpelingen werkeloos achter een boom verscholen zitten, kun je de computer de opdracht geven ze allemaal aan het werk te houden, en bepalen welk percentage van je werkers welke grondstoffen verzamelen. Zo kun je je concentreren op het grotere plaatje en op je soldaten.

Als een lap op een half-stier

Naast gewone mensen kun je ook helden en mythische wezens aanvoeren (en bestrijden). Niet alleen maakt een aanvallende groep minotaurussen (half mens, half stier) de strijd een stuk spectaculairder, maar het voegt ook extra strategie toe. Mythische wezens ploegen zonder problemen door een leger mensen heen. Alleen de helden kunnen hen verslaan.

En dan zijn er nog de heerlijke goddelijke krachten. Met het bouwen van een tempel krijg je toegang tot de speciale kracht van een god, dat jouw eenheden helpt of de vijand hindert. Aardbevingen, bliksem of gewoon een enge ziekte die de productie van de tegenstander halveert: het voelt werkelijk machtig om dit soort vloeken op de vijand los te laten. En het is minstens zo rampzalig als het jou overkomt.

Mooie stad, jammer als die in de fik zou vliegen…

Dat rampzalige gevoel van een aanval of ramp wordt versterkt door het feit dat de stad die je opbouwt er zo aantrekkelijk uitziet. Age of Mythology straalt in hoge resolutie en draait als een zonnetje op een moderne computer. Het is makkelijk te vergeten dat er zoiets is als een vijand als je bezig bent met het bouwen van een nieuwe nederzetting en de beschermende muren zo perfect mogelijk wil plaatsen. Nu ziet het spel er zeker niet uit als het allerbeste wat een AAA-studio tegenwoordig kan produceren - de vormgeving is nog steeds geworteld in de keuzes uit 2002. Maar het is allemaal goed opgepoetst, met moderne touches zoals prachtige wateranimaties en veel details in de bouwwerken.

Missies worden aan elkaar geweven door een verhaal en tussenfilmpjes die… nou ja, laten we zeggen dat de acteurs geen prijzen gaan winnen voor hun performance. Het heeft een vrij hoog ‘ik doe een stoer stemmetje na’-gehalte. Geeft allemaal niets, het is misschien ook wel schattig en toont hoe het spel nog met één been in 2002 staat. Het verhaal zelf is ook niet bijster boeiend, zoals we van een real-time strategygame kunnen verwachten. Het is een excuus om de volgende missie te spelen. En dat is prima.

Watch on YouTube

Het echte vlees zit aan de botten van de multiplayer en skirmish modi. Het is de klassieke setup: twee of meer volken op een landkaart en doe je ding. Bouw, ontwikkel, groei en roei uit. Het is eigenlijk de leukste manier om te spelen, omdat je niet gebonden bent aan de criteria die de missies je opleggen. Skirmish was voor ons de meest gespeelde modus om te zien wat we nu allemaal weer konden bouwen en welke strategieën we konden inzetten. AoM in Skirmish-modus is als het hebben van een grote doos mythisch speelgoed waarmee je kan doen wat je wil.

Age of Mythology: Retold is nu verkrijgbaar op pc en Xbox Series X en S. Het spel staat ook op Game Pass voor pc en Xbox. Voor deze review is de game op pc gespeeld.

 

Fantastisch
Conclusie

Age of Mythology: Retold is een heerlijke real-time strategygame die niet alleen modern aanvoelt, maar ook nog eens eindeloos herspeelbaar is. Dat komt deels doordat de game zo goed is gestroomlijnd, met een perfecte balans tussen uitdaging en creativiteit, maar ook omdat het zichzelf niet al te serieus neemt. Waar de nieuwste Age of Empires-game af en toe voelde als een geschiedeniscollege, is Retold gewoon lekker ravotten met soldaten, helden en goden. Dit is zo’n spel dat je kan blijven spelen, en eens in de zoveel tijd weer eens installeert om er een tiental uur in te steken. Een klassieker in elke betekenis van het woord.

Plus- en minpunten
  • Veel variatie in de eenheden en tactieken
  • Draait heel soepel
  • Besturing gemoderniseerd
  • Kleine bugs
  • Acteerwerk niet best
  • Vormgeving iets gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!