Life is Strange: True Colors toont het gevaar van empathie
Reviews

Life is Strange: True Colors toont het gevaar van empathie

Met Life is Strange: True Colors keert de succesvolle serie terug met een nieuw hoofdpersonage en weer een bijzondere superkracht. Deze keer zonder losse afleveringen, want je beleeft het bijzondere verhaal waarin jij de keuzes maakt in één keer.

In True Colors zet je als Alex Chen de eerste onwennige stappen in het kleurrijke, kleine Haven Springs. Na een moeilijke jeugd bezoekt ze daar haar broer Gabe, die in het idyllische dorpje een leven heeft opgebouwd. Maar dan verongelukt Gabe. Uit alles blijkt dat dit geen ongeluk was en het is aan Alex om niet alleen het verlies van haar broer te verwerken, maar ook om achter de waarheid te komen.

Voor beide doeleinden kan haar superkracht helpen. Zodra mensen een emotie zoals angst of woede intens voelen, ziet Alex een gekleurde aura om hen heen. Dat betekent dat ze hun gedachten kan lezen. Is de emotie zeer sterk, dan kan Alex zelfs de wereld zien zoals die persoon, om zo meer te leren over wat er aan de hand is.

©GMRimport


Het is niet zo'n spectaculaire kracht als de tijd terugdraaien of telekinese, maar voor een game waarin verhaalvertelling voorop staat is het een bijzonder handige kracht om te hebben.

Empathie

De kracht van Alex laat mooi de goede en duistere kant van empathie zien. Aan de ene kant zorgt empathie ervoor dat we ons beter kunnen inleven in de situatie van anderen, maar je kunt ook doorslaan in je empathische gevoelens. Stel je voor dat iemand extreem verdrietig is en hulp nodig heeft. Helpt het dan meer als je empathisch dezelfde emotie voelt, of dat je begrip toont, luistert en met praktische zaken helpt?

De kracht van Alex geeft dit dilemma goed weer. Door te zien hoe iemand zich voelt kan ze deze mensen helpen, maar zodra ze te dichtbij komt, kopieert ze de gevoelens. De emoties nemen haar dan over, waardoor ze mensen dus letterlijk op afstand moet houden.

Daarnaast valt op dat True Colors, in tegenstelling tot voorgaande Life is Strange-games, het niet zo moet hebben van de cliffhangers. 

-

Het is alleen wel jammer dat de game niet ingaat op de morele consequenties van deze superkracht. Alex zet haar kracht in om anderen beter te kunnen helpen, maar het voelt als speler vreemd dat ze zonder enige terughoudendheid met haar handen in de privégedachten van anderen duikt alsof het een grabbelton is.

Ergens past dat ook wel weer bij deze serie, want in de vorige Life is Strange-games hebben we allemaal wel eens de computer van een ander personage gebruikt om e-mails te lezen. Is iemands gedachten lezen dan zo anders?

©GMRimport

Haven Springs Twitter

True Colors speelt zich grotendeels af in één straat, waar je enkele locaties van Haven Springs kunt bezoeken zoals de platenwinkel, bloemenwinkel en de kroeg waar Alex werkt en woont. Het is een fijne plek die steeds meer eigen aanvoelt. Je leert de locaties en de lokale bevolking kennen, zowel de hoofdpersonages als andere dorpsbewoners wiens kleine verhaaltjes je kunt volgen als je daar zin in hebt.

Tevens speelt je in-game telefoon een grote rol in dit dorpje. Er is een soort Twitter met alleen maar mensen uit het dorp, waar je tweets en reacties kunt lezen. Daarnaast stuurt iedereen massaal tekstberichtjes naar elkaar. Je kunt zelf niet kiezen hoe je op deze berichtjes reageert, maar het zo nu en dan lezen geeft wat extra diepte aan het leven in Haven Springs.

Wat bij het vertellen van dit verhaal vooral opvalt, is hoe goed het geschreven en geacteerd is. Ondanks de superkracht, voelt True Colors realistisch en oprecht.

-

Geen episodes

Deck Nine Games heeft er deze keer voor gekozen om de hele game in één keer uit te brengen. Het verhaal bestaat nog wel uit hoofdstukken, waarbij je aan het eind je keuzes kunt vergelijken met andere spelers en je vrienden. Maar je kunt direct door naar het volgende hoofdstuk.

Dat is een goede beslissing. Allereerst omdat bij voorgaande games er best veel tijd tussen de hoofdstukken zat. Latere hoofdstukken waren nog volop in ontwikkeling, terwijl de eerste hoofdstukken al speelbaar waren. Loop je dan als gamemaker vertraging op, dan zitten spelers niet alleen met een onopgeloste cliffhanger, maar verliezen ze ook sneller hun interesse.

Daarnaast valt op dat True Colors, in tegenstelling tot voorgaande Life is Strange-games, het niet zo moet hebben van de cliffhangers. Deck Nine vertelt een mooi, emotioneel verhaal over rouw. Hoewel er mysteries zijn op te lossen, gaat dit verhaal vooral over hoe personages omgaan met hun emoties na een groot verlies. Cliffhangers voegen daar niet zoveel aan toe.

©GMRimport

Op vooruit gegaan

Wat bij het vertellen van dit verhaal vooral opvalt, is hoe goed het geschreven en geacteerd is. Ondanks de superkracht, voelt True Colors realistisch en oprecht. Sinds de eerste Life is Strange is de serie er op dat vlak dus flink op vooruit gegaan. Ook de gezichtsuitdrukkingen zijn indrukwekkend en dat helpt absoluut bij het overbrengen van de emoties.

Alleen gaan de gesprekken vaak wel heel erg traag. Zó traag, dat ik regelmatig even op m'n smartphone ging kijken, terwijl ik mij eigenlijk op de game wilde focussen. Er vallen gewoonweg te veel pauzes. Er mag best wat pit in de dialogen zitten, want het schrijfwerk is sterk genoeg om de beoogde emoties over te brengen.

Life is Strange: True colors is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S/X, Xbox One, pc, Stadia en later ook Nintendo Switch. Voor deze review is het spel getest op PlayStation 4.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Life is Strange: True Colors vertelt een mooi verhaal over rouw en empathie. Het schrijf- en acteerwerk is duidelijk van een hoger niveau vergeleken met de vorige delen in de serie, en omdat we alle hoofdstukken in één keer kunnen spelen komt het emotionele verhaal beter binnen. Toch had er best wat meer pit in de dialogen mogen zitten om onze aandacht erbij te houden.

Plus- en minpunten
  • Goed geschreven en geacteerd, interessante keuzes, mooie gezichtsuitdrukkingen
  • Dialogen kunnen meer pit gebruiken, mist morele overwegingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!