Klaar met kapotte games
Reviews

Klaar met kapotte games

Huilen met de patch op

Het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering: een game die bij verschijning allerlei bugs bevat of zelfs voor geen meter draait. Ik ben er als liefhebber helemaal klaar mee. Het is de hoogste tijd dat studio’s een ruimere ontwikkeltijd krijgen en kwaliteitscontrole serieuzer genomen wordt.

Dit jaar was het al meermaals raak. Denk aan de pc-versie van The Last of Us: Part 1 die vol zat met bugs. Het pas uitgekomen Star Wars Jedi: Survivor loopt zowel op pc als consoles niet lekker. Een game-breaking bug in Resident Evil 4 Remake? Hoort er blijkbaar bij. En mocht je dan toch kunnen genieten van Redfall –de eerste game die Arkane als console exclusive op Xbox uitbrengt – dan schort ook daar van alles aan. Op console was de perfomancemodus niet eens op tijd af. Dit zijn niet eens alle prangende voorbeelden van dit jaar, het is louter een selectie.

Dat is toch van de zotte? Het loont tegenwoordig nauwelijks nog om een game op releasedag aan te schaffen. Je betaalt niet alleen de hoofdprijs – die deze generatie nota bene is gestegen – je krijgt ook een product in handen dat je met een flinke dosis fantasie niet eens als ‘af’ kunt bestempelen. Star Wars Jedi: Fallen Order was maanden na release veel meer de moeite van het spelen waard, en het lijkt met vervolg Survivor desondanks niet anders af te lopen. Als je een paar maanden of een halfjaar geduld opbrengt, kun je er eigenlijk wel van uitgaan dat je een veel betere ervaring voorgeschoteld krijgt.

Day one-pech

Maar gelukkig hebben we de day one-patch nog, moeten de uitgevers van bovenstaande spellen gedacht hebben. Sinds een internetverbinding vanzelfsprekend is op consoles en pc, worden games überhaupt niet voor ze op disk gedrukt worden afgemaakt. In plaats daarvan vindt de finishing touch – althans, dat zou het moeten zijn - plaats via een patch vlak voor of op de releasedatum. Dat allemaal om die datum te halen, die in sommige gevallen simpelweg te vroeg is.

Het is sowieso frustrerend dat een game die je fysiek koopt eigenlijk niet af is zonder patch. Wat heb je dan nog aan dat schijfje, en hoe moet dat over vijftien of twintig jaar wanneer je hem opnieuw wil installeren op je retroconsole? Patches zijn een regelrechte ramp voor gamebehoud. Het is eigenlijk krankzinnig dat we inmiddels dusdanig afgericht zijn door gamebedrijven dat we niet meer opkijken van een fikse update op releasedag. Maar als die zelfs een spel niet fatsoenlijk laat lopen, zijn we alle schijn van klantvriendelijkheid ver voorbij.

Laatste verdedigingslinie

Erg is dat vooral ontwikkelaars daarop worden afgerekend, terwijl zij er naar alle waarschijnlijk het minst aan kunnen doen. Ik kan natuurlijk niet in de keuken van de studio’s achter bovengenoemde spellen kijken, maar ik weet inmiddels genoeg over deze industrie om te vermoeden dat veel ontwikkelaars in een moordtempo hun werk moeten verrichten en dat een aanzienlijk deel van de uitgevers binnen de game-industrie de deadlines zo strak mogelijk houdt. Die games moeten zo snel mogelijk uitkomen, ongeacht wat wijsheid is. Je gaat mij niet vertellen dat een Respawn, Arkane of Naughty Dog een paar maandjes extra ontwikkeltijd om hun eindproduct te perfectioneren hadden geweigerd als EA, Bethesda of Sony dat hadden aangeboden.

Ik vermoed daarnaast dat quality assurance nog altijd niet serieus genoeg wordt genomen. Het testen van games is een zorgvuldig, langdurig en hoogstwaarschijnlijk kostbaar proces, maar natuurlijk proberen uitgevers ook daar de kantjes vanaf te lopen. Het is niet voor niets dat veel werknemers die zich bij vakbonden aan willen sluiten, juist werkzaam zijn in dit segment. Vaak is er van een vast contract of fijne arbeidsvoorwaarden geen sprake. Als juist de laatste verdedigingslinie van de kwaliteit van je product zo’n hoge nood heeft aan een betere werksituatie, moet je je toch achter de oren krabben – en wij als consumenten ook.

©GMRimport

Bugvrije toekomst

We zouden namelijk geen genoegen moeten nemen met dit soort praktijken. Met een slecht functionerende televisie of wasmachine gaan we ook terug naar de winkel. De klant is koning, maar inmiddels lijkt het eerder alsof we een stel bedelaars zijn die de uitgevers bedanken voor de restjes die we toegeworpen krijgen. Wij stemmen met onze portemonnee, en we zeggen in feite dat het prima is zo – recht zo die gaat, this is fine.

Natuurlijk heb ik begrip voor allerlei factoren die meespelen bij deze situatie. Het kan niet gemakkelijk zijn om een multiplatformrelease perfect te laten lopen op alle systemen – alleen al de variabele factoren in pc-hardware leveren vast en zeker kopzorgen op. Daarnaast komen we uit een extra uitdagende periode in verband met de pandemie, wat een toch al pijlsnelle sector alleen maar hectischer heeft gemaakt. Er is echter geen geldig excuus voor een slecht werkend product.

Als ik in deze column zuur klink, dan is dat omdat de maat al geruime tijd vol is zonder licht aan het einde van de tunnel. Sterker nog: het probleem lijkt alsmaar groter te worden. En zolang we bedrijven blijven belonen met ons zuurverdiende geld op releasedag, gaat er weinig veranderen. Een bugvrije toekomst begint bij jezelf.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht
Nieuws

Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht

Het is daarmee een van de bestverkochte games van Capcom

Er zijn wereldwijd inmiddels meer dan tien miljoen exemplaren van Monster Hunter Wilds verkocht.

Dat kondigde Capcom aan. De game is daarmee de op vijf na bestverkochte game van de uitgever ooit. Monster Hunter World blijft vooralsnog de bestverkochte Capcom-game met ongeveer 22 miljoen verkochte exemplaren.

In een blogpost om de mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren te vieren, laat het bedrijf weten dat er binnenkort een gratis item pack in de game beschikbaar komt voor alle spelers. Ook wordt wederom benadrukt dat aanstaande vrijdag de eerste grote content-update voor de game uitkomt.

De Title Update voegt een nieuw monster en nieuwe jachten toe, alsmede een nieuw Grand Hub-gebied. Het nieuwe monster is Mizutsune, een favoriet van veel spelers. Het monster kwam voor het eerst voor in Monster Hunter Generations en keert nu dus terug. Spelers moeten wel Hunter Rank 21 bereiken om het tegen Mizutsune op te kunnen nemen.

De update voegt op een nog later moment ook een nieuwe missie toe waar spelers van Hunter Rank 50 of hoger het kunnen opnemen tegen Rey Dau. Spelers kunnen nieuwe uitrusting vrijspelen daarmee.

Vanaf Rank 16 is er ook een nieuwe Grand Hub beschikbaar, een nieuwe locatie voor jagers om met elkaar te socializen. Spelers kunnen hier toegang tot krijgen door met Tetsuzan te praten in het bovenste gedeelte van Suja in de Peaks of Accord.

Een tweede gratis Title Update tot slot volgt ergens in de zomer. Hierin zal een langverwacht monster terugkeren - waarschijnlijk Lagiacrus. Capcom is daarnaast ook van plan om de user interface van de game te verbeteren om het gebruiksvriendelijker te maken.

Monster Hunter Wilds is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Alicia Tai beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-recensie: "Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!