Jett: The Far Shore verzuipt in dwaas design
Reviews

Jett: The Far Shore verzuipt in dwaas design

Van de makers van Superbrothers: Sword & Sworcery EP is er nu, tien jaar later, Jett: The Far Shore. De game is net zo eigenwijs, al pakt dat dit keer minder goed uit.

Jett vertelt een bekend verhaal: een mensachtig volk heeft zijn thuisplaneet dusdanig naar de getver geholpen dat het op zoek moet naar een nieuwe plek om te wonen. De hele wereldbevolking verschepen is onmogelijk, dus wordt een select groepje pioniers op pad gestuurd om een mysterieuze radiogolf te volgen naar een verre planeet. Jij, Mei, bent een van die scouts. Aan je partner en jou de eer om na een ruimtereis van duizend-en-één jaar (!) als eerste voet op het droge te zetten.

©GMRimport

Mei’s verkenningstocht staat centraal in Jett. In een tweepersoons ruimtescheepje (de ‘jett’ uit de titel) scheer je over land en zee om het leven aldaar in kaart te brengen, en de weg te bereiden voor je metgezellen die nog in een baan om de planeet zweven. Je bestuurt je jett, stapt af en toe uit en beleeft zo een avontuur op een plek die toch wat onherbergzamer blijkt dan gehoopt.

1001: A Jett Odyssey

Als dit je doet denken aan Interstellar, 2001: A Space Odyssey en een hoop andere scifi, is dat niet zo gek. Jett pakt een hoop bekende elementen – No Man’s Sky is er nog zo een – maar geeft er gelukkig een eigen draai aan. Personages zijn meer matroesjka dan mens en spreken een fictieve eigen taal. Ze hebben rituelen, de mysterieuze radiogolf is de rode draad in hun geloof geworden en hun bouwwerken houden het midden tussen middeleeuws en industrieel. Jett is spirituele scifi-folklore, en mede dankzij een uitmuntende soundtrack (van SCNTFC, die ook de muziek voor Oxenfree verzorgde) en prachtige lichteffecten heeft de game je in no-time voor zich gewonnen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Dat is ook te danken aan de gameplay zelf. Jett zet je direct in een jett en laat je bij wijze van tutorial een ereronde maken over je thuisplaneet. Met de R2-knop trap je het gaspedaal in, met L2 gooi je het scheepje dwars in de bocht en met X doe je een ‘pop’ – trek daarbij je linkerstick naar achter en je springt met een beetje goede timing over hele olietankers en andere forse obstakels. Je pullt een kurkentrekker. Het is flow, het werkt, en je denkt: de ruimte kan mij niks maken.

Eenmaal aangekomen op je bestemming blijkt dat Jett: The Far Shore meer is dan No Man’s Sky op één planeet. Er heerst een gevoel van ongeloof en verwondering bij het landen op een nieuwe planeet. Jett laat je bewust halt houden bij je eerste stop. Gewoon, even het onvoorstelbare uitzicht tot je nemen. Het is niet alleen het moment waar jouw hele leven naartoe heeft geleid, het is de grote finish voor een volk wiens hele cultuur is gebouwd op deze ene reis naar de sterren – alsof voor de christenen de Messias op aarde terugkeert, zeg maar. Hoe Jett dit voor elkaar krijgt is knap gedaan, te meer omdat interplanetair reizen in veel ruimtefictie als een gegeven wordt beschouwd – denk Mass Effect, denk Star Wars, waar je achteloos door het universum hopt.

Het is flow, het werkt, en je denkt: de ruimte kan mij niks maken.

-

De vergelijking met bestaande religies is makkelijk te maken, al ben je hier niet om je beloofde land te koloniseren: met Mei’s partner als spreekbuis communiceert de game een gevoel van eerbied voor de omgeving. Je hebt geen guns aan boord, je kunt aanvallen noch jezelf verdedigen. Desondanks staat er niet bepaald een welkomstcomité klaar op je nieuwe thuis. Met je kleine scheepje ben je een luis in de pels, een indringer die al gauw de aandacht trekt van klein en groot gevaar.

©GMRimport

Duizend-en-één-klacht

Niet veel later dondert Jett als een kaartenhuis in elkaar. De game stuurt je op pad, maar wat blijkt: je bent het grootste deel van de tijd met de rem erop aan het rondzweven. Met een lange druk op driehoekje schakel je tussen spurten en zweven, wat een ongelukkige keuze is omdat het afleidt van de actie: de enige feedback die je krijgt of je lang genoeg hebt gedrukt, is een flinterdunne visuele indicator rechtsonder in beeld.

In zweefmodus komt het aan op precisie. Je scant flora en fauna, met je grijparm pak je vormloze dingen op (de game heeft mooie, maar nogal abstracte graphics), en soms moet je onder het bladerdak op land schuilen voor agressieve planeetbewoners. Maar juist precisie ontbreekt in de besturing. Voor je het weet beuk je van hot naar her en zie je door de brakke cameravoering door de bomen letterlijk het bos niet meer. Het is geen kwestie van gewenning zoals in Outer Wilds; de wijde wereld van Jett is simpelweg niet gebouwd op dit gevlooi.

Plots verdwijnt alle fun als sneeuw voor de zon – of voor de vreemde paarse gloed die bij tijd en wijle de planeet overspoelt, en die de schilden van je ruimtescheepje aan gort brandt. Oplossing: van schaduw naar schaduw hoppen. Dan is er je tank, die oververhit raakt als je te veel gas geeft. Beide zijn (te) kunstmatige toevoegingen, bedoeld om het de speler lastig te maken. De opdrachten die je krijgt maken het er niet leuker op: scan dit, pak dat, breng zus naar zo, en doe dit tien keer opnieuw om een missie te voltooien. Na een halfuur spelen voelt Jett als werk. Dan zijn er nog acht uur te gaan.

Watch on YouTube

Al gauw beginnen andere gebreken op te vallen. Zo is de verzonnen taal een leuk idee, maar een verschrikking voor de flow waar Jett het van moet hebben. Je partner praat je tijdens het spelen de oren van je kop, maar om er iets van te begrijpen moet je continu onder in beeld kijken naar de ondertiteling. Sowieso weet de beste man niet wanneer hij zijn mond moet houden; te vaak komt het aan op doelloos rondzweven tot hij is uitgepraat – pas dan kun je een missie afronden.

Het is bijna 2022, games zijn veel verder dan dit. Niemand had het studio Superbrothers kwalijk genomen als ze leentjebuur hadden gespeeld bij spellen die de besturing wél op orde hebben en die slimmer omgaan met dingen als tekst en feedback aan de speler. Andere ergernissen, zoals een haperende framerate, zijn een sympathieke indiegame als deze best te vergeven, maar werken op de zenuwen als de hele basis niet klopt. Jett: The Far Shore is veel dingen – een lust voor oog en oor, een creatieve impuls voor science fiction, kritiek op het blind volgen van religie – maar een goede game is het niet.

Voor deze review is de PlayStation 5-versie van Jett: The Far Shore gespeeld. De game is ook beschikbaar voor PlayStation 4 en pc.

Conclusie

Jett: The Far Shore hangt van de onlogische designkeuzes aan elkaar. Dat zuigt helaas al het plezier uit een verder uniek ruimteavontuur.

Plus- en minpunten
  • Brengt de verwondering terug in het ruimtereizen, bijzondere sfeer, uitstekende soundtrack
  • Belabberde besturing, voelt meer als werk dan spel, herhaling, herhaling, maakt het spelers onnodig moeilijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!